Hamster tam maken

02-08-2012 13:55 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Ik heb net een hamstertje gekocht. Ik heb lang op kamers gewoond en daar was ik nooit in het weekend, wat ik dan weer zielig vond voor zo'n beestje ;) Nu ik echt op mezelf woon, heb ik er eentje gekocht...hoera! Hij zit nu 2 uur in z'n kooitje en is vooral de hele tijd zielig aan het huilen/krijsen/piepen. Echt heel sneu :( Ik laat 'm maar gewoon lekker met rust de eerste 2 dagen. Heb op internet wel wat tips gelezen, maar ik vroeg me af hoe jullie het hebben aangepakt Ervaringen van anderen zijn altijd fijner om te lezen dan van die standaard rijtjes online...

Alle tips zijn welkom!
Heeft hij een slaaphokje, hooi waar hij onder kan ofzo? Het is namelijk een nachtdier, dus het zou logischer zijn als hij nu zou slapen. Hoe is het hok ingericht, wat heb je erin voor bodembedekking enzo?
Ten eerste, wat leuk!

Ten tweede, een hamster heeft veel ren en kruip en verstop ruimte nodig.

Laat de hamster even bij komen van de verhuizing.

Je moet je hand regelmatig in de kooi stoppen, doe er bv wat eten op dan kan de hamster het uit je hand pakken en raakt aan jouw geur gewend. Als je mazzel hebt zal het op je hand zitten, dan kan je hem eruit halen en je handen als een kommetje gebruiken. Pas op! ze zijn snel, zeker als ze jong zijn!

Sommigen zijn niet instaat om volledig tam te worden, anderen zijn heel snel tam. Wees dus voorzichtig met oppakken e.d.
Ik had fantástisch beestje die laatst is overleden. Heerlijk beestje dat altijd piepend uit haar hokje kwam als ik haar riep.

Gewoon heel veel laten wennen aan je handen.. eerst in het kooitje, dan een keer er uit.. En vooral heel veel lekkers geven als je hem/haar buiten de kooi hebt. Dan wordt dat positief.
Haha herkenbaar! wat ik heb gedaan is voorzichtig benaderen en aan mijn handen laten wennen! wel veel eruit gehaald in het begin en de ruimte gekregen om te bewegen
Huilen krijsen piepen? Is het dier net bij de moeder vandaan ofzo? Heb een dierenwinkel gehad maar huilen en piepen ken ik niet.

Bedenk dat het een nachtdier is en overdag vooral slaapt. Als hij `s avonds wakker wordt kun je je hand in het hok leggen, benader het dier niet van boven, in het wild worden ze nogal eens door roofvolgels gepakt, dat vinden ze dus eng. Hand in het hok en wachten tot hij erop klimt, of proberen te "scheppen". Regelmatig doen.

En inderdaad, ze zijn niét allemaal tam te maken. Sommigen blijven zenuwachtig uit de kooi.
Huh, hamsters krijsen toch niet? Alleen als je ze pijn doet?
Als een beestje zo aan het krijsen is dan is die ofwel enorm nerveus / angstig of heeft die ergens pijn / is die ziek.

Kijk het even aan maar ga naar een DA als het aanhoudt want het is geen gewoon gedrag.

Verder, proberen te laten eten uit jouw hand, aan jouw hand laten ruiken en vaak oppakken.
als een hamster net geboren is en bij zn familie vandaan wordt gehaald, dan krijsen ze ook.. ze moeten dan wennen
Ik heb er verschillende gehad.

Eentje die pakte alleen snoepjes aan als ik zei 'pak het maar'

Nu heb ik een dwergje van een hobbyfokker , die was meteen handtam en dat is ook een geweldig beestje

Ik liet ze de eerste paar dagen altijd met rust, en na een paar dagen een snoepje op mijn hand en dan ging de rest eigenlijk vanzelf.
Dankjullie voor de tips!

Hij heeft een kooi met daarin een "hoog" slaaphokje, trapje erheen (waar hij nu onder zit te eten, maar klimt ook zonder moeite het hokje in), radje, en op de bodem zaagsel. En ik heb er zo’n hamsternestwatten ingedaan, waar hij een nestje van kan bouwen. Maar slapen heeft ie de hele dag nog niet gedaan. Volgens de dierenwinkelverkoper moest ik hem zeker vandaag even met rust laten. Dat ben ik dus ook wel aan het doen. Ik heb vroeger ook een hamster gehad als kind, maar hoe we dat beestje toen tam hebben gekregen weet ik niet meer, maar we speelden er de hele dag mee haha.

quote:Rooss4 schreef op 02 augustus 2012 @ 15:15:

Huilen krijsen piepen? Is het dier net bij de moeder vandaan ofzo? Heb een dierenwinkel gehad maar huilen en piepen ken ik niet.

Huilen/krijsen/piepen...ik weet niet hoe ik het moet omschrijven ;) Het klinkt een beetje als babygehuil, maar dan scheller. Ik denk dat het krijsen is wat ie doet, als jij zegt dat ze niet huilen of piepen. Ik doe ‘m geen pijn ofzo, heb de kooi nog niet open gehad (om ‘m dus eerst te laten wennen).

Overigens is ie nu rustiger...hopen dat dat zo blijft.
Hamsterwatten zijn gevaarlijk!

Je hamster kan er verstrikt in raken met zijn pootjes en in het ergste geval sterft het pootje af...de mijne krijgt gewoon keuken of wc papier in reepjes gescheurd, is ze heel blij mee

Of van die katoenplant, in zo'n boon.
Oei, die heeft de verkoper me aangeraden en ik heb ze braaf gekocht :( Heb ze eruit gehaald! Dank je voor de waarschuwing!
Hier ook afgestorven pootje, maar geen hamsterwatten, alleen maar wc papier. Een raadsel wat dat beestje heeft uitgespookt. Nou ja hij functioneert er goed mee, zal alleen geen mister Hamster verkiezing meer winnen..
Haha mister Hamster verkiezing :D Ik zal 'm goed in de gaten houden hoor. Ik lijk nu zeker net zo'n dierenbeul omdat ik schreef dat ie zo krijst, maar dat is niet zo hoor...zal er heuuul goed voor zorgen!
Onze dwerghamster kreeg altijd een lege rolwc-papier met nog een restje papier eraan. Dat peuterde hij er allemaal af voor in z'n nestje.
Zoiezo is een wcrolletje heel goed, goed om door te rennen en om aan te knagen.

Die van mij heeft ook altijd een snoepstengel, moet hij lekker moeite doen om aan zijn eten te komen.
Zal zorgen dat ie snel een wcrolletje krijgt dan ;) Hij is de hele avond al rustig, hoera! Denk dat het toch vooral even wennen was. Bedankt voor jullie tips!
Geef hem als hij op je hand heeft gezeten, iets lekkers. Een zonnebloempitje of zo

Mijn huidige hamster was gelukkig zo tam zonder moeite ervoor te doen. Hij komt van een hobbyfokker, dus daar zou het door kunnen komen.
'I like to have powerful enemies. Makes me feel important.'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven