hek, haag, broder, pallisade ??????

13-03-2011 11:15 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
In een opwelling hebben we besloten dat het nu dan eindelijk het voorjaar is waarin wij onze voortuin gaan bestraten. Prompt zag mijn liefhebbende echtgenoot mooie gratis tegels op Marktplaats.die hij dezelfde week nog heeft opgehaald. Lichtelijk overhaast mischien ? In elk geval zijn de tegels mooi, de eerste planten zijn er al uit, maar ik zit nog wel met een vraagteken: ik wil iets om de tuin heen waardoor kleine kinderen en honden snappen dat dit een tuin is ipv een stoep, alleen ik weet niet wat. Mijn voorkeur gaat uit naar iets groens (omdat er verder in de tuin haast geen planten zullen komen), zoals een een haagje, alleen dat is òf erg duur (als je al volgroeide planten koopt) òf duurt jaren voor het op gewenste hoogte is (als je goedkopere en dus kleinere plantjes koopt). Feit is dat we sowieso voorlopig al veel dingen gaan doen die een hoop geld kosten, dus de tuin wil ik low budget. Ik vind hekjes niet mooi, maar weet eigenlijk niet zo goed iets anders. Zie ik iets over het hoofd? Heeft iemand hier nog goede ideëen?

De tuin ligt op het noorden en ik wil geen hoge dingen zodat het lekker open blijft.......
Hekje maken met kippengaas en daar sweetpea tegenaan laten groeien, lathyrus heet dat geloof ik. Krijg je veel bloemen van, ziet er erg gezellig uit en groeit heel snel.
maar dan heb je alleen in de zomer wat groen. Verder niet.
En als er kinderen zijn zou ik niet zo snel kiezen voor een Lathyrus, die is namelijk giftig. Er zijn vast nog andere snelgroeiende en groenblijvende klimmers. Niet dat ik nu zo snel eentje kan noemen hoor
Koop je planten anders online, vaak een stuk goedkoper dan het tuincentrum.

Sarcococca Humilis (Vleesbes)

“Don’t look back – you’re not going that way.”
En wat denk je van klimop? Die heb je in verschillende tinten groen, het groeit snel en blijft het hele jaar groen.

Ik meen zelfs dat je gewoon een takje bij iemand af kunt knippen en in de grond kunt stoppen, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Persoonlijk vind ik klimop echt rotzooi.

Als er een lange tak op de grond ligt wortelt de klimop daar, en gaat zo je hele tuin door.

Hier heeft het zelfs een klimopwortel de fundering van een muurtje verplaatst.
Tja, klimop moet je wel goed bijhouden idd. Ik zou dat bijhouden te lang uitstellen dus voor mij is het ook niks idd
En zo'n schapenhekje? Houten halve paaltjes met ijzerdraad verbonden? Ik heb geen idee wat je stijl is natuurlijk, misschien vind je het leuk:

dat schapenhekje is inderdaad niet echt my style....schattig bij een huisje met rood pannendak en een wilde bloemen tuin, maar niet hier

Klimop heb ik inderdaad ook geen goede ervaring mee, dus die wil ik liever niet. Die vleesbes daarentegen ziet er goed uit. Ik kreeg van mijn schoonmoeder de tip om aan vuurdoorn te denken. Ook een groenblijver, met bloesem, besjes, groenblijvend en goedkoop. Klinkt helemaal niet gek. Ook de tip om online te kopen is een goeie! Ik zou daar nooit aan denken, maar als dat geld scheelt is dat best een plan. Stomme vraag misschien, maar komen ze het dan gewoon in potten aanleveren?
Ik heb nu 2 bestellingen gedaan bij Bastin, en beide keren is goed gegaan.

De potten zaten gewikkeld in natte kranten en dat zat weer in een zakje.

Alle zakjes zaten weer in een grote doos.

Misschien is de helleborus iets voor jou? Het is een winterbloeier, maar blijft wel groen en ze zijn er in verschillende hoogten.

Oh ja ik was net even een tuinpoort aan het zoeken en kwam het volgende tegen:

Border hek 120 x 30 cm.

Zoiets zou ook kunnen om mee te beginnen, kun je zo de grond in slaan.
Vuurdoorn heeft volgens mij doornen, ik ben daar persoonlijk niet zo wild van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Vuurdoorn
Meest lowbudget en wintergroen: buxus of conifeer.

Andere wintergroene hagen zijn:

Laurierkers (Prunus laurocerasus) Selecties als 'Caucasica' en 'Novita' groeien het snelst;

Olijfwilg (Elaeagnus ebbingei);

Potugese laurier (Prunus lusitanica);

Struikkamperfoelie ;),

Ligusterhaag (Ligustrum ovalifolium);

Thuja 'Smaragd';

Glansmispel (Photinia Red Robin);

Bamboe Fargesia murieliae 'Jumbo' (=niet woekerende soort)/

Of (tijdelijk) een tuinposter of een tuindoek ophangen.
dank jullie wel allemaal!!! Ik ga eens druk op zoek naar plaatjes van alle planten zodat ik een keus kan maken

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven