Help - iemand met groene vingers?

17-01-2021 11:50 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer een jaar geleden heb ik een Aeschynanthus (lipstick plant) gekocht. Deed het geweldig, groeide helemaal uit. Maar sinds een maand is ie ineens op z'n retour: de blaadjes vallen gigantisch uit en het is nog maar een zielige plant nu...

Afbeelding

Mijn andere plant, die ik al 6 jaar had, heb ik een paar weken geleden weg moeten doen omdat ie ineens lelijk werd en niet meer mooi te krijgen was :( Is deze ook verloren, of kan ik hem nog redden?
Alle reacties Link kopieren
Staat ie op de tocht?
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Heeft je plant één jaar tijd weleens een nieuwe pot gehad met nieuwe aarde? Of voeding?
viva-amber wijzigde dit bericht op 17-01-2021 12:20
11.52% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Rouwvarenmug?

Verse potgrond
Tocht
Te koud
Te donker
Nieuwe meubels die nog uitwasemen
Meer of minder water
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
17-01-2021 12:03
Staat ie op de tocht?
Nee!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-01-2021 12:12
Heeft je plant in 6 jaar tijd weleens een nieuwe pot gehad met nieuwe aarde?
Jazeker, regelmatig. Deze staat overigens een jaar, die van 6 jaar was echt niet meer te redden.
Alle reacties Link kopieren
petra123456 schreef:
17-01-2021 12:19
Rouwvarenmug?

Verse potgrond
Tocht
Te koud
Te donker
Nieuwe meubels die nog uitwasemen
Meer of minder water
Ik had inderdaad rouwvliegjes, dus toen ik hem overgepot met nieuwe aarde en minimaal water gegeven... De vliegjes zijn weg, maar de plant helaas ook bijna.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is je plant in winterrust: https://www.plantje.nl/verzorging/aeschynanthus/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
17-01-2021 12:21
Ik had inderdaad rouwvliegjes, dus toen ik hem overgepot met nieuwe aarde en minimaal water gegeven... De vliegjes zijn weg, maar de plant helaas ook bijna.
Waarschijnlijk zijn de wortels aangetast, misschien komt je plant nog bij. Je zou nog een aftreksel kunnen maken van gekookt water en kaneel en wanneer dat afgekoeld is aan je plant geven.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
apppie schreef:
17-01-2021 12:21
Ik had inderdaad rouwvliegjes, dus toen ik hem overgepot met nieuwe aarde en minimaal water gegeven... De vliegjes zijn weg, maar de plant helaas ook bijna.
Heeft zo'n mug geen eitjes en dus larven die misschien bij de wortels zitten? en daar de boel opeten?
Alle reacties Link kopieren
Bij rouwvliegjes aaltjes kopen!
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
17-01-2021 12:22
Waarschijnlijk zijn de wortels aangetast, misschien komt je plant nog bij. Je zou nog een aftreksel kunnen maken van gekookt water en kaneel en wanneer dat afgekoeld is aan je plant geven.
Thanks, ga ik doen!
Alle reacties Link kopieren
rozemarijn123 schreef:
17-01-2021 12:44
Heeft zo'n mug geen eitjes en dus larven die misschien bij de wortels zitten? en daar de boel opeten?
Ja klopt, maar als je hem overpot en dan heeel weinig water geeft, zouden die moeten sterven...
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel voor het meedenken, ik ga nog een poging wagen. Fingers crossed :proud:
ik hoop dat het lukt!

er is trouwens ook een plantenkamerexpert, of misschien zelfs meerdere, ook via facebook - misschien kun je die ook deze vraag nog stellen.
Alle reacties Link kopieren
Helemaal niet aan gedacht, heb me meteen ergens aangemeld!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven