Help, mijn kat plast in huis!
woensdag 30 november 2011 om 20:37
Kan een medische oorzaak hebben (blaasgruis of ontsteking bijvoorbeeld) maar kan ook stress zijn.
Katten zijn stressgevoelig. Kan zijn omdat er bijvoorbeeld een nieuwe kat in de buurt is, meubels zijn verplaatst... bedenk het maar.
Hoe maak je de pisplekken schoon? Heb je boven en beneden een kattenbak staan?
Katten zijn stressgevoelig. Kan zijn omdat er bijvoorbeeld een nieuwe kat in de buurt is, meubels zijn verplaatst... bedenk het maar.
Hoe maak je de pisplekken schoon? Heb je boven en beneden een kattenbak staan?
woensdag 30 november 2011 om 20:51
Plassen ze boven op je bed? Zo ja dan heb je grote kans dat het een zachte plekjes plasser is. Heel veel katten hebben namelijk de neiging om op bedden, kussens, handdoeken, kleding e.d. te plassen, gewoon omdat ze graag op iets zachts plassen.
Dit is een hardnekkige gewoonte die lastig te doorbreken is en de snelste oplossing in jouw geval is die kat NOOIT meer boven laten.
Dit is een hardnekkige gewoonte die lastig te doorbreken is en de snelste oplossing in jouw geval is die kat NOOIT meer boven laten.
woensdag 30 november 2011 om 22:05
Heey,
Ik heb geen ultieme tip, maar hoop m wel hier te lezen.
Ik heb ook een plas-kat...
Had eerder 2 katten en had toen 2 kattenbakken, maar dat maakte niets uit.
Die van mij plast tegenover de voordeur en eerder ook op andere plekken in huis, maar dat is vanzelf verdwenen. Wat een klein beetje helpt is wel elke dag de kattenbak uitscheppen zodat er geen drolletje te zien is voor haar.
Verder hebben we geprobeerd met een voor katten vies luchtje daar te spuiten (via de dierenarts gekregen), geprobeerd aluminiumfolie neer te leggen (zouden ze van moeten schrikken als ze erop plassen, maar mijn kat plast dan nog even extra).
Onze oplossing was uiteindelijk een hekje voor de gang zoat ze niet bij de voordeur kan(kinderhekje). gelukkig hebben we ook kinderen, dus het staat niet heel raar in ons huis, maar "mooi" is het niet....
Zodra we het hekje 1x vergeten dicht te doen plast ze meteen weer en als ze in een slechte bui is poept ze er ook nog bij...heel vervelend.
Verder is het een lieve vrolijke kat....
Ik heb geen ultieme tip, maar hoop m wel hier te lezen.
Ik heb ook een plas-kat...
Had eerder 2 katten en had toen 2 kattenbakken, maar dat maakte niets uit.
Die van mij plast tegenover de voordeur en eerder ook op andere plekken in huis, maar dat is vanzelf verdwenen. Wat een klein beetje helpt is wel elke dag de kattenbak uitscheppen zodat er geen drolletje te zien is voor haar.
Verder hebben we geprobeerd met een voor katten vies luchtje daar te spuiten (via de dierenarts gekregen), geprobeerd aluminiumfolie neer te leggen (zouden ze van moeten schrikken als ze erop plassen, maar mijn kat plast dan nog even extra).
Onze oplossing was uiteindelijk een hekje voor de gang zoat ze niet bij de voordeur kan(kinderhekje). gelukkig hebben we ook kinderen, dus het staat niet heel raar in ons huis, maar "mooi" is het niet....
Zodra we het hekje 1x vergeten dicht te doen plast ze meteen weer en als ze in een slechte bui is poept ze er ook nog bij...heel vervelend.
Verder is het een lieve vrolijke kat....
woensdag 30 november 2011 om 22:25
quote:iris1969 schreef op 30 november 2011 @ 20:51:
Plassen ze boven op je bed? Zo ja dan heb je grote kans dat het een zachte plekjes plasser is. Heel veel katten hebben namelijk de neiging om op bedden, kussens, handdoeken, kleding e.d. te plassen, gewoon omdat ze graag op iets zachts plassen.
Nu je het zegt, hij plast altijd wel op iets zachts.. Maar beneden doet hij het niet, nooit op de bank of op het kleed, en hij heeft een kussentje waar die altijd op ligt en daar plast hij ook nooit op..
Ik vind het zo vreemd dat hij het alleen maar boven doet en nooit beneden..
Nu je het zegt, hij plast altijd wel op iets zachts.. Maar beneden doet hij het niet, nooit op de bank of op het kleed, en hij heeft een kussentje waar die altijd op ligt en daar plast hij ook nooit op..
Ik vind het zo vreemd dat hij het alleen maar boven doet en nooit beneden..
woensdag 30 november 2011 om 22:27
quote:nutsaboutbeauty schreef op 30 november 2011 @ 22:25:
[...]
Ik vind het zo vreemd dat hij het alleen maar boven doet en nooit beneden..Dat is dan zijn gekke voorkeur. Niet meer boven laten dus en zodra hij beneden gaat plassen onmiddelijk naar je DA voor urine onderzoek. Of je doet het nu al, gewoon voor de zekerheid.
[...]
Ik vind het zo vreemd dat hij het alleen maar boven doet en nooit beneden..Dat is dan zijn gekke voorkeur. Niet meer boven laten dus en zodra hij beneden gaat plassen onmiddelijk naar je DA voor urine onderzoek. Of je doet het nu al, gewoon voor de zekerheid.
woensdag 30 november 2011 om 22:27
quote:pokkewijf schreef op 30 november 2011 @ 20:43:
Een goede regel is twee katten dus twee kattenbakken. Zet er eentje boven.
Ik heb een kattenbak en ze hebben een kattenluikje, eigenlijk doen ze nooit wat op die kattenbak. Eerder wel maar al sinds een lange tijd doen ze het bijna alleen nog maar buiten.
En als ik ze naar boven laat laat ik ook altijd de deur open staan zodat ze naar beneden kunnen, soms plast hij gewoon om het hoekje van die deur. Echt heel gek..
Een goede regel is twee katten dus twee kattenbakken. Zet er eentje boven.
Ik heb een kattenbak en ze hebben een kattenluikje, eigenlijk doen ze nooit wat op die kattenbak. Eerder wel maar al sinds een lange tijd doen ze het bijna alleen nog maar buiten.
En als ik ze naar boven laat laat ik ook altijd de deur open staan zodat ze naar beneden kunnen, soms plast hij gewoon om het hoekje van die deur. Echt heel gek..
woensdag 30 november 2011 om 22:31
quote:nutsaboutbeauty schreef op 30 november 2011 @ 22:27:
[...]
En als ik ze naar boven laat laat ik ook altijd de deur open staan zodat ze naar beneden kunnen, soms plast hij gewoon om het hoekje van die deur. Echt heel gek..Nee dat is niet gek, dat is een geurvlag van zijn territorium afzetten tegenover je andere kat.
[...]
En als ik ze naar boven laat laat ik ook altijd de deur open staan zodat ze naar beneden kunnen, soms plast hij gewoon om het hoekje van die deur. Echt heel gek..Nee dat is niet gek, dat is een geurvlag van zijn territorium afzetten tegenover je andere kat.
woensdag 30 november 2011 om 22:40
woensdag 30 november 2011 om 22:54
quote:Draakje29 schreef op 30 november 2011 @ 22:40:
[...]
Dan nog kan het lichamelijk zijn. Kans is een stuk kleiner, maar het zou zonde zijn als je een urine onderzoekje van max 20 euro laat schieten en het toch lichamelijk blijkt te zijn...Dat zeker, dus op zich kan een checkup nooit kwaad, maar in dit geval denk ik niet dat daar de oorzaak ligt.
[...]
Dan nog kan het lichamelijk zijn. Kans is een stuk kleiner, maar het zou zonde zijn als je een urine onderzoekje van max 20 euro laat schieten en het toch lichamelijk blijkt te zijn...Dat zeker, dus op zich kan een checkup nooit kwaad, maar in dit geval denk ik niet dat daar de oorzaak ligt.
donderdag 1 december 2011 om 21:21
Ik had vroeger ook een kat die bij voorkeur op iets zachts plaste (deurmat, sporttas, bank, bed). Uiteindelijk bleek ze blaasgruis te vormen, maar ze heeft deze nare gewoonte heel lang gehad. Laat in ieder geval voor de zekerheid de urine even nakijken en zorg voor minimaal 2 kattenbakken die niet in de buurt van de voerbakken staan en liefst op elke verdieping één. De dingen die in de wasmachine kunnen wassen en wat niet kan heel goed schoonmaken met biotex handwas (breekt de eiwitten in de urine af) of in sprayen met een speciale spray tegen urinegeur. Als de geur blijft hangen zal de poes er blijven plassen. Er bestaat ook een trainingsspray voor katten die in huis plassen. Als het verder niets medisch is en de hulpmiddelen helpen niet dan kun je je dierenarts vragen om Clomicalm. Dat is eigelijk voor honden met o.a. verlatingsangst, maar werkt ook goed bij katten die in huis plassen!!
moderatorviva wijzigde dit bericht op 12-12-2011 18:26
Reden: Spam
Reden: Spam
% gewijzigd