Het grote kruissteek borduurtopic

23-01-2021 14:39 232 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel is misschien wat overdreven :P want geen idee of dit een groot topic wordt, maar het bekt wel lekker :proud:

Sinds de corona heb ik mijn jeugdhobby weer opgepakt en ben aan het borduren. Dus het leek me leuk om er een topic over te openen.

Wie borduurt er ook? Wat voor patronen maak je het liefst en waar haal je ze vandaan? Wat is je huidige project?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik tel trouwens ook wel gewoon, ik vind geprinte stof saai.

Ik ga eens Etsy induiken.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Deze ooit bij het kruidvat op de kop getikt, was leuk voor een pasgeborene.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-01-2021 15:57
Popje... Dat garen, dat... ;-D
Eehhh nu voel ik me jongblond :P
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 16:04
Ik tel trouwens ook wel gewoon, ik vind geprinte stof saai.

Ik ga eens Etsy induiken.
Ja ik tel ook, dan moet je nog wel een beetje opletten.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook ooit begonnen aan ‘Sterrennacht’ maar dat waren zoveel verschillende kleuren blauw en telkens maar voor <10 steken bij elkaar in de buurt dat ik er mee gestopt ben. Steeds draad wisselen voor 2 of 3 steken is niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 16:04
Ik tel trouwens ook wel gewoon, ik vind geprinte stof saai.

Ik ga eens Etsy induiken.
Ben ik met je eens, ik vind geprinte stof ook helemaal niet mooi, ik houd ook niet van schilderij achtige dingen.
Durene Jones heeft een pagina op FB en heeft geeft gratis patronen.
Alle reacties Link kopieren
hanke321 schreef:
23-01-2021 15:43
Afbeelding

Deze heb ik gemaakt, 2 jaar over gedaan.

Die zwartwitte die ik als eerste had neergezet in mijn vorige post, lijkt erg op wat ik hier heb hangen.
OOOhhh... dat is echt wel een klassieker.

Hier ooit een engeltje gemaakt. Maar zoiets lijkt mij ook wel eens geinig.
Afbeelding
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
23-01-2021 16:29
OOOhhh... dat is echt wel een klassieker.

Hier ooit een engeltje gemaakt. Maar zoiets lijkt mij ook wel eens geinig.
Afbeelding
Leuk dianaf!
Alle reacties Link kopieren
raccoon schreef:
23-01-2021 16:31
Leuk dianaf!
Ik kwam het ineens tegen op pinterest. Ik zag ook voorbeelden van geborduurde vasen en dan echt met een kruissteek én echt aardewerk!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 27-06-2021 13:42
99.64% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Iemand trouwens al een geprobeerd met zijde te borduren? Ik vind het echt een priegelwerk. Gaat steeds in de knoop en heel moeilijk om gelijke steken te krijgen.
Dus die heb ik ook weggelegd helaas...
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
23-01-2021 16:55
Afbeelding
Deze is geborduurd door een oudere vrouw voor haar homoseksuele kleinzoon.
Je zal maar zo'n oma hebben!

Facebook-bericht:
https://www.facebook.com/STIKverliefd/p ... =3&theater
Leuuukkkk! Juist zo kitscherig is tof.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Minto schreef:
23-01-2021 16:55
Afbeelding
Deze is geborduurd door een oudere vrouw voor haar homoseksuele kleinzoon.
Je zal maar zo'n oma hebben!

Facebook-bericht:
https://www.facebook.com/STIKverliefd/p ... =3&theater
Zeg dat wel een super oma, daar kunnen veel mensen iets van leren!
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 16:58
Iemand trouwens al een geprobeerd met zijde te borduren? Ik vind het echt een priegelwerk. Gaat steeds in de knoop en heel moeilijk om gelijke steken te krijgen.
Dus die heb ik ook weggelegd helaas...
Bedoel je 'gewoon' DMC? Dat is katoen maar wordt volgens mij borduurzijde genoemd?
Daar borduur ik mee. Is inderdaad priegelwerk. Neem ook vooral niet te lange draden om mee te werken. Ongeveer 50 cm is een mooie lengte.'

Ik heb ontdekt dat je Aïda kunt kopen waar al een grid (hokjes van 10x10) in staat. Dat is makkelijker tellen. :)
Alle reacties Link kopieren
zakdoek schreef:
23-01-2021 17:44
Bedoel je 'gewoon' DMC? Dat is katoen maar wordt volgens mij borduurzijde genoemd?
Daar borduur ik mee. Is inderdaad priegelwerk. Neem ook vooral niet te lange draden om mee te werken. Ongeveer 50 cm is een mooie lengte.'

Ik heb ontdekt dat je Aïda kunt kopen waar al een grid (hokjes van 10x10) in staat. Dat is makkelijker tellen. :)
Maar zie je dat dan niet op de nietborduurde stukken?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Nee niet de ‘gewone’ katoenen garen, maar dat glimmende.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Dit is met zijden garen:

https://a.aliexpress.com/_BPGOWb
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 17:48
Nee niet de ‘gewone’ katoenen garen, maar dat glimmende.

Afbeelding
Ik heb er geen ervaring mee. Ziet er wel mooi uit.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
AnAppleADay schreef:
23-01-2021 17:51
Dit is met zijden garen:

https://a.aliexpress.com/_BPGOWb
Echt zijden of noemen ze het alleen maar zo? :p
Bij Ali ben ik op dat gebied altijd wat sceptisch.
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-01-2021 17:52
Echt zijden of noemen ze het alleen maar zo? :p
Bij Ali ben ik op dat gebied altijd wat sceptisch.
Ik neem aan niet echt zijde nee :proud:
Maar het voelt dus wel net zo glad als zijde, het is alleen echt een crime om mee te werken.
Alle reacties Link kopieren
lollypopje schreef:
23-01-2021 17:51
Ik heb er geen ervaring mee. Ziet er wel mooi uit.
Hier heb ik veel mee geborduurd (op kleding: bijvoorbeeld bloemen tussen de plooien van een linnen rok). Het is heel glad en knoopt tegelijk ontzettend. Daarbij lijkt het dunner dus moet je zelf echt goed kijken en voelen hoe 'hard' je je steken aantrekt. Met zijde borduren kan alleen als je heel rustig en geduldig en geconcentreerd werkt. Wel erg mooi!
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
23-01-2021 17:56
Hier heb ik veel mee geborduurd (op kleding: bijvoorbeeld bloemen tussen de plooien van een linnen rok). Het is heel glad en knoopt tegelijk ontzettend. Daarbij lijkt het dunner dus moet je zelf echt goed kijken en voelen hoe 'hard' je je steken aantrekt. Met zijde borduren kan alleen als je heel rustig en geduldig en geconcentreerd werkt. Wel erg mooi!
Aaahhh niks voor mij dus :proud:
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times
Alle reacties Link kopieren
Ah dan ligt het dus niet aan mij dat het moeilijker was :proud:

Ik denk inderdaad dat het voor op kleding wel heel mooi is! Maar als je borduurt uit ontspanning dan werkt het averechts :proud:
Alle reacties Link kopieren
Het was vooral een klusje voor de rijkere vrouwen vroeger want die werkten niet en moesten iets omhanden hebben.

Ik borduur allang niet meer; heb ook niets meer uit de tijd dat ik het deed, met uitzondering van een kerstlopertje.

Het laatste was steelsteek/platsteek en daar heb ik nog wanddoeken van gemaakt; het ging dan om landschappen, dieren en dan zelf gecreëerd aan de hand van een zelf nageschetste afbeelding. Maar later kreeg ik teveel stress en borduren werkte bij mij niet rustgevend maar andersom, heel nerveus makend. De laatste stukken daarvan heb ik er nog één.
retrostar wijzigde dit bericht op 23-01-2021 18:29
43.35% gewijzigd
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Voor de mensen die de Aïda los kopen, hoeveel marge nemen jullie voor de randen?
I do cross stitch; so you know that I have the patience to stab something a thousand times

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven