Het Grote Viva Katten Topic!

21-08-2018 15:18 3010 berichten
Bij elk topic met KattenVragen komen de kattenliefhebbers van Viva bijeen. Waarom dan niet gewoon een centraal kattentopic zodat we lekker kunnen kletsen over wat onze poezels en kattenmannen uitvoeren? Waar natuurlijk ook af en toe een vraag gesteld kan worden aan de beste kattenexperts die het forum te bieden hebben.

Ik zie wel of er geinteresseerden zijn, het lijkt me wel handig om af te spreken dat we elkaar met respect behandelen ondanks de keuzes die de ene kattendienaar maakt tov de ander (Binnen/Buiten debat is natuurlijk mogelijk, maar laten we het gezellig houden).

------

Mijn kattenfamilie:

Ik heb een cyperse kater genaamd Walt (naar Heisenberg van Breaking Bad vernoemd). Hij is inmiddels 4 jaren jong. Walt houd er van om op me te jagen, drinkt graag uit de kraan, is 5 kilo zwaar maar prima op gewicht. Het is geen schootkat maar slaat een kroelsessie niet af. Hij vind het heerlijk om te spelen én te apporteren. Hij jaagt graag, al blijft het bij proberen want hij heeft nog nooit iets gevangen.

Daarnaast een jong katertje van enkele maanden, een rode duivel, Harry. Vernoemd naar Harry Potter. Snel als het licht, heeft een tikje verlatingsangst, en ligt wél graag op schoot. Harry heeft inmiddels alle eetkamerstoelen gesloopt, vind het heerlijk om in de vitrage te hangen, of om bovenop een slapende Walt te springen.

The Boys gaan uitstekend met elkaar om, stoeien veel en zijn gelukkig beide speels. Ik betrap ze er vaak op dat ze bij elkaar liggen, al zit er dan minstens een halve meter tussen.

Naast de katten heb ik 5 vissen in de vijver. Walt heeft ze gezien maar lijkt nog niet te snappen dat dit eventueel eten is (gelukkig).
Stronghold gaat altijd via de dierenarts. Je hoeft geen consult, gewoon via de balie.

Ja katertje herstelt goed, hij is nu voor het eerst weer even buiten.
Alle reacties Link kopieren
Sinds 2 maanden heb ik 2 herplaats-poezen (van 1,5 jr). Mijn oude katten kon ik even buiten laten, die waren een flat gewend en vonden 15 minuten buiten spannend genoeg, dus waren zo weer terug.
Nu wil ik de herplaats-poezen voorzichtig laten wennen buiten. Maar stiekem ben ik echt bang dat ze er vandoor gaan en nooit meer terugkomen! Ondanks de chip .. wil ik me gewoon niet zo’n zorgen hoeven maken.
Met een tuigje oefenen bleek geen succes, daar werden ze vrij hysterisch van. Ik heb (nog) geen luikje .. Hoe wen ik de poezen buiten?
Tips?
Buiten ruimte afzetten? kunnen ze nooit weg lopen
Zit wat in .. toch gun ik ze een kleine buurtwandeling
Dan moet je ze gewoon los laten
Ok .. misschien voorzichtig proberen dan 😬
Mijn lieve rooie vriendje wordt morgen gecastreerd. Ik hoop zo erg dat hij daarna wat rustiger wordt want zijn hormonen springen echt op hol de laatste weken (rijden op kussens&dekens, wanhopig op zoek naar een vrouwtje, drang om te vechten )

Heeft iemand tips hoe ik het na de castratie moet aanpakken? Ik heb hem vanavond extra verwend en voor morgen een groot kussen waar hij lekker op kan rusten.
Zoals je misschien gelezen hebt is mijn jongste kater afgelopen woensdag geholpen. Ik moest hem nuchter brengen tussen 8 en 9 uur. Om 14 uur kon ik hem weer ophalen en mocht hij thuis wat water. Ivm de andere katten heb ik hem op een klein kamertje gezet met water en een schone kattebak. Hij begon onmiddellijk water te drinken. Af en toe even bij hem gekeken en later op de avond heeft hij wat brokjes en een beetje blikvoer met smaak opgegeten. Hij heeft heel veel geslapen de volgende dag ook nog. Daarna was hij weer de oude.
MaggyMay schreef:
27-01-2019 18:18
Sinds 2 maanden heb ik 2 herplaats-poezen (van 1,5 jr). Mijn oude katten kon ik even buiten laten, die waren een flat gewend en vonden 15 minuten buiten spannend genoeg, dus waren zo weer terug.
Nu wil ik de herplaats-poezen voorzichtig laten wennen buiten. Maar stiekem ben ik echt bang dat ze er vandoor gaan en nooit meer terugkomen! Ondanks de chip .. wil ik me gewoon niet zo’n zorgen hoeven maken.
Met een tuigje oefenen bleek geen succes, daar werden ze vrij hysterisch van. Ik heb (nog) geen luikje .. Hoe wen ik de poezen buiten?
Tips?
'Waarom moeten ze perse naar buiten?
Nemty schreef:
27-01-2019 23:09
Mijn lieve rooie vriendje wordt morgen gecastreerd. Ik hoop zo erg dat hij daarna wat rustiger wordt want zijn hormonen springen echt op hol de laatste weken (rijden op kussens&dekens, wanhopig op zoek naar een vrouwtje, drang om te vechten )

Heeft iemand tips hoe ik het na de castratie moet aanpakken? Ik heb hem vanavond extra verwend en voor morgen een groot kussen waar hij lekker op kan rusten.
De mijne was eigenlijk meteen de oude. Hij mocht meteen eten na thuiskomst en was ook meteen actief. We moesten alleen opletten dat hij niet aan zijn wond zou gaan likken en hij moest uitkijken met springen.
S0LEIL schreef:
28-01-2019 07:46
De mijne was eigenlijk meteen de oude. Hij mocht meteen eten na thuiskomst en was ook meteen actief. We moesten alleen opletten dat hij niet aan zijn wond zou gaan likken en hij moest uitkijken met springen.
Ik hoop dat hij ook snel weer de oude wordt. Vind het ook wel zielig. Hij mag vanaf gisteravond 10 niet meer eten en afspraak is om half 2. Dus hij snapt nu ook totaal niet waarom hij geen eten krijgt. Hele tijd kopjes geven en aandacht vragen, en als ik naar de keuken loopt rent hij me achterna en gaat miauwen. Denk dat hij blij is als hij weer eten krijgt :-D
Oh wat lang zeg kon dat niet naar de ochtend? En wanneer weer ophalen dan? Op de avond?
miekemv schreef:
28-01-2019 10:29
Oh wat lang zeg kon dat niet naar de ochtend? En wanneer weer ophalen dan? Op de avond?
Nee alleen in de middag. Heb hem gister rond 9 nog wat gegeven. Maar hoewel hij wat aan de magere kant is houdt hij echt van eten. Heb gelezen dat ik wel op de voeding moet letten wanneer hij gecastreerd is. Ik denk dat ik hem tegen de avond weer kan ophalen als hij wakker is uit de narcose.
Nemty schreef:
28-01-2019 10:04
Ik hoop dat hij ook snel weer de oude wordt. Vind het ook wel zielig. Hij mag vanaf gisteravond 10 niet meer eten en afspraak is om half 2. Dus hij snapt nu ook totaal niet waarom hij geen eten krijgt. Hele tijd kopjes geven en aandacht vragen, en als ik naar de keuken loopt rent hij me achterna en gaat miauwen. Denk dat hij blij is als hij weer eten krijgt :-D

Ik vond het ook zielig, maar ik geloof dat ik er meer last van had dan hij :D
Maar wat zit er bij jou veel tijd tussen niet meer eten en de ingreep! Dat is wel rottig.
S0LEIL schreef:
28-01-2019 11:17
Ik vond het ook zielig, maar ik geloof dat ik er meer last van had dan hij :D
Maar wat zit er bij jou veel tijd tussen niet meer eten en de ingreep! Dat is wel rottig.
Klopt :-D hij gaat dalijk lekker slapen. Heb ik even een paar uurtjes rust, hij zit nu namelijk de hele kamer rond te rennen en tegen mijn benen aan te springen. Hoewel rust er waarschijnlijk niet komt want ga me toch wel zorgen maken :nope: .
Ja klopt, vond het ook al raar dat er zo'n lange tijd tussen zit, moest vanwege de narcose zei de dierenarts.
Nemty schreef:
28-01-2019 11:38
Klopt :-D hij gaat dalijk lekker slapen. Heb ik even een paar uurtjes rust, hij zit nu namelijk de hele kamer rond te rennen en tegen mijn benen aan te springen. Hoewel rust er waarschijnlijk niet komt want ga me toch wel zorgen maken :nope: .
Ja klopt, vond het ook al raar dat er zo'n lange tijd tussen zit, moest vanwege de narcose zei de dierenarts.
Die van mij moest vanaf 8 uur nuchter, maar die kon wel om 9 uur 's ochtends gebracht worden. Zou ook gek worden van zo een hyper kat en het ook weer zielig vinden dat ik geen eten mag geven.
Maar als het goed is, is die van jouw nu allang onder zeil :D
"I love not Man the less, but Nature more..."
PimPom schreef:
28-01-2019 16:03
Die van mij moest vanaf 8 uur nuchter, maar die kon wel om 9 uur 's ochtends gebracht worden. Zou ook gek worden van zo een hyper kat en het ook weer zielig vinden dat ik geen eten mag geven.
Oh dat is wel kort dan! Geen last gehad na de narcose? Spugen enzo?
Hij is er nu nog steeds, zit nog op telefoon te wachten. Ben erg benieuwd hoe het is gegaan.
PimPom schreef:
28-01-2019 16:03
Hier dezelfde tijden. Wij hebben hem toen voor 8 uur nog lekker een beetje volgepropt :$
Nemty schreef:
28-01-2019 17:37
Oh dat is wel kort dan! Geen last gehad na de narcose? Spugen enzo?
Hij is er nu nog steeds, zit nog op telefoon te wachten. Ben erg benieuwd hoe het is gegaan.
Poes had gelukkig nergens last van, alleen erg slaperig/rustig nadat ik haar had opgehaald. Ze had ook nog niet echt trek in eten de rest van de avond/nacht.
De volgende dag was ze alweer wat meer de oude.

Edit: vanaf 8 uur in de avond ervoor! :$

S0LEIL schreef:
28-01-2019 17:43
Hier dezelfde tijden. Wij hebben hem toen voor 8 uur nog lekker een beetje volgepropt :$

Ik ook ;-D
pimpom wijzigde dit bericht op 28-01-2019 19:31
Reden: Verduidelijking
3.52% gewijzigd
Pfff moet me eerst door een serie vesten heenwerken, wat een vervelende reclame.

Die van mij mocht na 22.00 van de vorige dag geen eten. Maar klaarblijkelijk is een uur ook genoeg?
Van de week zagen we dat de vacht van onze poes een beetje raar zat. Bij de staartaanzet lijkt er een bult te zitten. Na wat betere inspectie lijkt het geen bult maar een soort harde dikke korst (korrelig, grijsbruinig maar niet per se roodbruin zoals bij "ons"). Hij komt een beetje los van de huid en daardoor voelt het als een bult door haar vacht heen, het zicht echt vast aan de vacht. We mogen er wel gewoon aanzitten en ze is absoluut niet ziek, is lekker aan het spelen, bomen klimmen buiten, komt kroelen, eten etc.

Zouden jullie hier nog mee naar de dierenarts gaan? Of herkent iemand dit misschien? Ik heb geen idee wat ze gedaan zou kunnen hebben want bloed hebben we niet gezien en we zijn vaak gewoon thuis.. we hebben haar pas een half jaartje en eerder hebben we ook geen korsten oid gezien. Zit ook echt alleen op de staartaanzet en nergens anders. Ze krijgt ook geen ander voer dan eerst.. :|
miekemv schreef:
28-01-2019 19:23
Pfff moet me eerst door een serie vesten heenwerken, wat een vervelende reclame.

Die van mij mocht na 22.00 van de vorige dag geen eten. Maar klaarblijkelijk is een uur ook genoeg?

Oh nee! Sorry voor de verwarring, vanaf 8 uur 's avonds de dag ervoor.
miekemv schreef:
28-01-2019 19:23

8 uur de vorige avond bedoelde ik.
Mijn kater moest vanaf 18.00 uur nuchter, volgende dag om 8.30 uur brengen. Operatie was om 9.00 uur en om 12.00 uur was hij alweer klaarwakker en mocht ik hem ophalen. Hij genas echt heel snel, wilde meteen alweer eten, drinken en spelen.

Gisteren was het alweer negen jaar geleden dat ik mijn eerste eigen kat, mijn aller, allergrootste stoere lieve bink heb moeten laten inslapen. Bijna 21 jaar is hij geworden. Heb al zijn foto's bekeken en dan doet het gemis toch weer pijn. Een klein deel van zijn as zit in een knuffelsteen die ik iedere dag voor het slapen gaan een kus geef. Dat zijn dus al 3.285 kussen bedacht ik me ineens :$

Voor altijd in mijn hart kanjer.
Afbeelding
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Komkommerig schreef:
28-01-2019 19:28
Van de week zagen we dat de vacht van onze poes een beetje raar zat. Bij de staartaanzet lijkt er een bult te zitten. Na wat betere inspectie lijkt het geen bult maar een soort harde dikke korst (korrelig, grijsbruinig maar niet per se roodbruin zoals bij "ons"). Hij komt een beetje los van de huid en daardoor voelt het als een bult door haar vacht heen, het zicht echt vast aan de vacht. We mogen er wel gewoon aanzitten en ze is absoluut niet ziek, is lekker aan het spelen, bomen klimmen buiten, komt kroelen, eten etc.

Zouden jullie hier nog mee naar de dierenarts gaan? Of herkent iemand dit misschien? Ik heb geen idee wat ze gedaan zou kunnen hebben want bloed hebben we niet gezien en we zijn vaak gewoon thuis.. we hebben haar pas een half jaartje en eerder hebben we ook geen korsten oid gezien. Zit ook echt alleen op de staartaanzet en nergens anders. Ze krijgt ook geen ander voer dan eerst.. :|
Dat klinkt als een wondje. Misschien heeft ze mot gehad met een buurkat of is ze bijv. in een doornstruik blijven steken.

Ik zou er een foto van maken en opsturen naar de DA.
Dan kunnen ze daar beoordelen of er iets aan gedaan kan worden.

Sterkte ♡

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven