Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Mooi groente-/fruittuintje Apatura en je cosmea ziet er ook supergoed uit :heart:
...
Alle reacties Link kopieren
*verleidelijk roepstemmetje* :shame: Slaaaakje, slakje, sjakje, slakje! :bye: :A:

Afbeelding

:devil:
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
:hihi:
😈
...
Alle reacties Link kopieren
Dit jaar voor het eerst besteld bij Vreekens (in januari al) én voor het laatst!
Zit nog te wachten op de laatste 3 soorten, of ze nog komen? Er is GEEN communicatie vanuit hen. Heb zelf 3 x een mail gestuurd en kreeg een standaard mail terug. Ze hebben het druk.

Ik kan ook zo genieten van cosmea. Vorig jaar zag ik in Engeland witte met een donkerroze randje. Zelf gezaaid en net in bloei: heel mooi. Word ik blij van. 🌸
Alle reacties Link kopieren
Lexie72 schreef:
11-07-2020 00:22
Dit jaar voor het eerst besteld bij Vreekens (in januari al) én voor het laatst!
Zit nog te wachten op de laatste 3 soorten, of ze nog komen? Er is GEEN communicatie vanuit hen. Heb zelf 3 x een mail gestuurd en kreeg een standaard mail terug. Ze hebben het druk.

Ik kan ook zo genieten van cosmea. Vorig jaar zag ik in Engeland witte met een donkerroze randje. Zelf gezaaid en net in bloei: heel mooi. Word ik blij van. 🌸
Ik zie ook heel veel negatieve reviews over dit bedrijf. En dan gaat het vooral om niet leveren en niet met ze in contact kunnen komen.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net een bestelling van Vreekens binnen, gewoon binnen de afgesproken tijd. Dat is wel mazzel dus, als ik dit zo lees.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
MevrouwJack schreef:
11-07-2020 00:32
Ik heb net een bestelling van Vreekens binnen, gewoon binnen de afgesproken tijd. Dat is wel mazzel dus, als ik dit zo lees.
Ja dan heb je mazzel idd :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik had 2 dozen vol plantjes via kwaliteitsplanten.nl. Netjes geleverd, geen gedoe.

Voor een bijzonder assortiment bomen e heesters kan ik Leemreize in Ruurlo aanbevelen. Die is in september weer open.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Op https://biotuinwijzer.nl/webshops/ staat een overzicht van biologische kwekers.

Gefeliciteerd MevrouwJack! :cheer2:
Mevrouw Jack gefeliciteerd met je verjaardag!! Fijne dag vandaag :sun: :daisy: :cheers:
Bedankt voor de kweker tips!
Dat lijstje is ook super handig.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd MJ!!

Afbeelding
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Wat plaatjes uit mijn tuin.Afbeelding
Bloeiende minibasilicum

Afbeelding
Deze had wit of knaloranje moeten zijn.
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Mini kruidentuin

Afbeelding
Hybiscus zit vol met knoppen. Ben zo blij. Afgelopen najaar heb ik hem drastisch gesnoeid en verplant en hij is dus goed aangeslagen.

Afbeelding
Muurleeuwebek voor mediterrane sfeer :heart:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd mevrouwJ! Maak er een mooie dag van! :sun: 🍻🥂🍰🧁🥧
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Mooie foto's Apatura!
Jou Toscaanse jasmijn bloeit nog! Mijne is te druk met klimmen, vergeet te bloeien..
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Prachtig Apatura! Wat bloeit er veel bij jou!
Wat is dat ook alweer voor klimplant op de foto na de foto met de Toscaanse jasmijn? Die met dat ronde blad? Het ligt op het puntje van mijn tong maar ik kom er niet op.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Mijne heeft van t voorjaar in de volle zon gestaan maar staat inmiddels in de schaduw van een bolcatalpa. Misschien dat ze t daarom zolang volhoudt.

Lastige border is dat. Volle zon totdat de bol grootgenoeg is en dan bijna 100% schaduw.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de felicitaties! Zou het met een paar mensen vieren maar heb het net verplaatst. Loop enorm te hoesten, en hoewel ik me verder niet slecht voel vind ik het toch niet zo veilig voor mijn gasten.
En eigenlijk vind ik het na deze rare weken ook wel prima, een dag helemaal niks.

Prachtige foto's Apatura! De plantjes in dat muurtje vind ik heel leuk, en al die bloemen! De mini basilicum gaat op mijn lijstje voor volgend jaar, schattig plantje.

Bedankt voor de link Trotter! Ik bestel nu vooral via Directplant, daar ben ik enorm tevreden over maar biologisch is nog mooier. Ik merk wel dat ik een beetje klaar ben met kopen via Intratuin enzo. Die planten staan vaak wel prachtig in bloei, maar heb het idee dat die jongere plantjes die je bij kwekers vaak koopt toch beter aanslaan. Misschien omdat ze op een gunstiger moment geplant worden? Midden in de bloei is denk ik eigenlijk niet zo logisch? Had ik nooit zo bij stilgestaan. Ik merk ook dat ik kopen via internet veel fijner vind dan ik dacht. Vooral omdat je veel meer kunt nadenken over wat je wil, waar je het neer gaat zetten, hoogte, etc.
Tjezus, wat vals
Lokwinske MevrJ!

Apatura, wat staat je tuin er prachtig bij!
Alle reacties Link kopieren
Van harte met je verjaardag Jack! 🥳
💐
...
Alle reacties Link kopieren
Prachtig zijn je borders Apatura!
...
Alle reacties Link kopieren
Thnx CC en Friez!

Apatura, ik zit je foto's nog eens te bekijken: wat is dat voor klimplant tegen dat houten frame?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Daar staat vanalles doorelkaar aan 1 jarige klimmers maar ik denk dat jullie de pronkwinde bedoelen.

Geen idee welke kleur deze wordt en ook niet hoe hoog. Op corfu heb ik ze wel gezien tot boven in de bomen :proud:
apatura wijzigde dit bericht op 11-07-2020 13:29
69.79% gewijzigd
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
11-07-2020 13:24
Daar staat vanalles doorelkaar aan 1 jarige bloeiers maar ik denk dat jij de pronkwinde bedoelt.
Hahaha komisch dit. Ik had deze week een bestelling binnengekregen met zaden, en daar een gratis zakje zaad bij gekregen: klimmende winde. Was ik blij mee, leek me een leuke plant. Google ik op 'pronkwinde', is dat gewoon hetzelfde :proud:

Nou, die gaat volgend jaar de grond in dus!
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
@MJ, gefeliciteerd met je verjaardag! :gift: :rose:

@Apatura, wat staat jouw tuin er mooi bij!

Ik ben vandaag sinds lange tijd weer even bezig geweest met gazon transplantatie. Slechte stukken eruit steken en daar goede stukken voor terug leggen. De goeds stukken komen uit het deel van het gazon wat nieuwe border moet worden.
Nu even naar binnen gevlucht omdat er een dikke bui aankwam, maar het klaart alweer op in het westen.

Ik heb me vandaag zitten verbazen over mijn phloxen. Ik begon ooit met 1 soort, de "niet zo mooie" felroze. Die stond hier al toen wij hier kwamen wonen. Daar kreeg ik later een paarse bij via een vriendin. Op dit moment heb ik allerlei zaailingen in allerlei verschillende tinten roze en paars.

Afbeelding

Verder staat mijn zonnehoed in bloei en bloeit nu ook de witte hortensia. Ik ben al druk met het verzamelen van de eerste zaden en het opstellen van een tuinplan voor volgend jaar.

Afbeelding

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven