Het Tegen Tegel Tuinen Topic deel 8

08-07-2020 17:59 3009 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het TTT is alweer toe aan deel 8!
Dit is het topic voor Tuinengekkies, Gesjeesde Groene Vingers, Garden Guerillistas en iedereen die de groene tuin met zo min mogelijk beton een warm hart toedraagt.
We prediken hier al 7 delen lang alle voordelen van een weelderig groene tuin in vergelijking met de betonnen tuinen die helaas zo oprukken in het Nederlandse tuinenlandschap. We blijven hier mee bezig totdat iedereen ervan overtuigd is dat groen beter is voor het milieu, fijner en minder heet in de zomer, en dat beestjes van allerlei soorten, van insecten tot egels, vogels en eekhoorns (en hier en daar een paar kippen) de tuin tot een waar paradijsje maken.

We zijn een hecht groepje dat van alles deelt, er vliegen zaden en planten over en weer en alle advies kost niks. Iedereen kan aansluiten, hoe meer zielen, hoe meer vreugd.
Allen weer veel plezier in deel acht!
Hieronder weer een paar voorbeelden van hoe het niet en wel moet.

De lelijke tegeltuin. Dit zou je niet moeten willen:

Afbeelding

En zo kan het dus ook:
Afbeelding
Afbeelding

Linkjes van MJ:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.
tuingravin wijzigde dit bericht op 08-07-2020 19:50
36.46% gewijzigd
Sabeltandcavia schreef:
10-07-2020 18:27
Jouw hommels en bijen wonen op stand CC :thumbsup: Beeldschoon hotel! :love:

Ik zie nu een gesprek voor me van een paar posh bijen die over hun woonomgeving opscheppen.
"Ja, wij wonen in de Goudkuststraet, weet je. In dat hotel dat onder architectuur gebouwd is. CC-Design ja, bekend van de karakteristieke onderdelen in bohus blä. We wonen daar héérlijk! Waeter en voedsel in overvloed, zon en schaeduw ... alles is aenwezig. Gele bloemen?? *meewarig lachje* Och meid, als je eenmael bloemen van Bastin hebt geproefd dan wil je nooit meer anders. Gele bloemen zijn zo passé..."
:rofl: !!!!

En dat stukje van MevrouwJack er achteraan ook :rofl:

MJ, fijn dat je terug bent en het (weer?) goed met je gaat!
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk insecten hotel zeg! Ziet er echt professioneel uit, vind het eigenlijk nog leuker dan de originele door zn kleur en de egeltjes.

Ik heb half mei op via marktplaats 2 prachtige olijfbomen op de kop getikt. Ik moest ze daar zelf uit de tuin spitten en heb ze meteen geplant met speciale mediteraanse grond. En veel water gegeven. Nu zijn bijna alle blaadjes eraf gevallen. Denk dat er op elke boom nog zo'n 10 % blad zit. Als ik met mn nagel over een tak ga ziet dat er nog wel groen uit onder de barst. Wat denken jullie? Verloren zaak? Of heeft hij gewoon even de tijd nodig om van de schrik te bekomen?
Was natuurlijk ook niet het beste moment om ze te verkassen, maar ja soms moet je een gokje nemen.

De vijgenboom die er toen ook naast is geplant doet het wel prachtig en zitten tot mijn verbazing nu al een stuk of 35 beginnende vijgjes in. Maar die kwam wel bij het tuincentrum vandaan.
chachachaa wijzigde dit bericht op 10-07-2020 19:41
Reden: .
0.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Jij heb ook mooie hortensia's friez! Vind het zo leuk om die te zien groeien. Begint heel klein en dan zo'n bos met mega bloemen
Maar dat is eigenlijk met alle planten zo

Chachachaa, ik zou ze nog een kansje geven. Zeker als de bast nog groen is, kan ie best geschrokken zijn. Staan ze niet te nat? Ben zelf niet echt thuis in de olijfbomen, maar mijn mediterraan (oleander) is helemaal opgefleurd in een pot met geel zand..
Make it one day
Olijfbomen moeten wat hoger staan, zodat ze niet te nat worden aan de voet. En verder idd een kans geven, zolang het onder de bast nog groen is, issie nog niet dood

Thanks Guave
En ik sta er soms echt versteld van, hoe mijn tuin al veranderd is in die paar maanden. Het gaat echt heel snel. Alles doet het eigenlijk goed, paar plantjes dood gegaan, maar die zijn vervangen door de tuinman. Kan er echt van genieten. Vanavond nog even wat dode bloemen eruit geknipt en wat onkruid eruit getrokken. Volgende week maar weer verder, want morgen druk genoeg met die catering.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben net van de weeromstuit even de voortuin langsgelopen. Dat is echt heel hard gegroeid de laatste weken, heb gelijk de boel een beetje gesnoeid hier en daar. Wat winde eruit gevist en daarna de vlinderstruik bij de vijver opgebonden want die was zichzelf aan het transformeren tot watervlinderstruik.

Morgen een beetje visite, want jarig, beetje jammer dat de tuin niet op z'n best is. Maar aan de andere kant, wel weelderig van de regen en het niet bijhouden. Zullen we maar zeggen ;proud:
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 10-07-2020 20:41
1.31% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
10-07-2020 19:31
:rofl: !!!!

En dat stukje van MevrouwJack er achteraan ook :rofl:

MJ, fijn dat je terug bent en het (weer?) goed met je gaat!
Beter in elk geval ;-D Het was zo druk dat ik echt een beetje roofbouw gepleegd heb. Komende week nog een paar drukke dagen maar daarna gelukkig even drie weken niks.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Guavepapaya, heb je hem in een pot in dat zand gezet of heb je dat erbij gedaan in de volle grond? Hier staan ze in de volle grond.

Friezinnetje2014 jullie hebben ook een flinke tuin renovatie achter de rug begrijp ik? Hier slaat verder ook alles wel goed aan. Vind het wel een beetje spannend om op vakantie te gaan moet ik zeggen omdat ik bang ben hoe alles erbij staat als we terug komen... 🥀🥀ga maar even hulptroepen inschakelen om de boel een beetje water te geven in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Monty heeft ook last van weelderige omvallende planten, gelukkig
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Grappig, die paarse oxalis. Ik heb deze week net twee zakjes oxalisbolletjes gekregen, die had ik besteld na een eerder item in GW over iemand met een soort urban jungle/
Tjezus, wat vals
MevrouwJack schreef:
10-07-2020 21:02
Monty heeft ook last van weelderige omvallende planten, gelukkig
Ohja, vrijdagavond. *gaat helemaal voor het topic zitten*

Wat rot dat je het zo druk was dat het te veel was MJ. Wel fijn om naar 3 wk rust uit te kijken. Veel in de tuin werken dan maar, dat helpt geweldig voor het tot rust komen :d "Ja, ik moest wel in de tuin werken". Hoop dat je je snel beter voelt.
Dit was vanmiddag tijdens een fietstochtje
Afbeelding

De Hibiscus bloeit weer! Van het voorjaar zat hij nog stampvol luizen. Maar dan een paar keer er zo veel mogelijk afspoelen (geen beginnen aan) en zorgen dat hij niet te droog werd al vroeg in het voorjaar heb ik er niks aan gedaan. Op een bepaald moment werd hij ontdekt door de lieveheerbeestjes :D
Afbeelding

Tomaat in de pot doet het (net de pot maar even afgegoten, want eigenlijk stond de tomaat in een privevijvertje)
Afbeelding

Weet iemand wat dit voor iets schattigs is? De pot zit vol 'lieverheersbeestmengsel' en dat blijkt van allerlei leuks fleurigs te zijn.
Afbeelding

Engels gras op het rotstuintje/heuveltje
Afbeelding

Alles wordt eindelijk weer goed groen :yes:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
die zwanen, wat een prachtige foto :heart:

En mooi die hibiscus! Volgens mij heb ik dezelfde, maar hij heeft alleen nog knoppen hier. Mijn akelei heeft het ook eindelijk eens behaagd om bloemen te krijgen.
Tjezus, wat vals
Wat zijn jullie favoriete kwekers of tuincentra om online te bestellen eigenlijk?
  • Bastin kennen we nu wel, maar de levertijd en communicatie daarover bevielen me niet echt.
  • Vreekens zaden hoor ik ook goede verhalen over, maar de Alliums die ik er vandaan heb kwamen bijna allemaal niet op. Was een eenmalige actie en verder geen ervaring, kan ook zijn dat ik iets niet goed heb gedaan met de Alliums.
  • De Warande is een erg goede voor bollen begreep ik.
  • De Heliant kweekt inheemse wilde planten. Daar heb ik zelf in het voorjaar een doos vol besteld. Ben ik erg blij mee, het was er snel en alles goeit als een tierelier. Een paar planten van de Heliant bleken van de CruydtHoeck te komen, die werken blijkbaar samen?
  • De CruydtHoeck hoor ik ook enthousiaste verhalen over. Alleen ben ik zelf niet zo goed met zaad.
Als ik nou een plant (geen bol of zaad) wil, de plant is niet inheems en ik wil niet eindeloos lang wachten zonder info... waar koop ik dan iets? Biologisch is een grote pre.
(Behalve bij het locale tuincentrum natuurlijk, dat erg mooi is en best veel heeft - maar niet bio of inheems. Ik koop er regelmatig hoor)
Ja snel kan dat gaan MJ. We hebben nog een Hibiscus, een witte. Daar is nog geen bloem te zien. Deze is ook binnen een paar dagen van helemaal vol knoppen naar helemaal vol bloemen gegaan :)

Jouw Akelei is best laat :hihi: Maar toch mooi!
Alle reacties Link kopieren
Chachachaa schreef:
10-07-2020 20:48
Guavepapaya, heb je hem in een pot in dat zand gezet of heb je dat erbij gedaan in de volle grond? Hier staan ze in de volle grond.
Ik heb geen olijfboom, mijn oleanders stonden in de volle grond. Die vonden dat blijkbaar niet prettig.
Geel zand van verbouwing over en dat in de pot gekieperd en de oleanders bloeien nu zoals ze nog nooit hebben gedaan :lol:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Ohhh die zwanen :love:

Qua kwekers nog niet veel ervaring. Heb bij directplant besteld, beviel me goed. Maar dat is niet een echte kweker natuurlijk.. Toch?

Mn dochter had een hommel gespot. Mamaaa zijn er nog meer?
Wij naar de voortuin, kind blij, allemaal bijen en hommels op de lavendel. Fase van bang voor alles wat vliegt, is voorbij blijkbaar ;)
Vind ze een dode hommel.. Die ziet er niet best uit he mama.
Ik zeg, nee die is er niet zo best aan toe.
Kun je hem maken mama?
Nou dat wordt lastig schat..
Mag ik hem meenemen en bewaren?
Tuurlijk kind!

Dus onze eigen F. Vonk heeft een dode hommel in een potje op haar slaapkamer :facepalm: :biggrin:
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Caaf, wat goed om te lezen dat je je aan het oriënteren bent voor een schrijvend beroep. Want ik ben het helemaal met Guave eens, je hebt een groot talent en zou daar zeker iets mee moeten doen. Kan je geen tuinblog schrijven voor nu.nl, zou een hoop kromme tenen schelen :biggrin:
Mooi uitzicht zo op je hortensia en de koeien!

Friez, mooie hortensia's hoor en je clematis vind ik ook prachtig. Ik heb er een in ongeveer dezelfde kleur maar de bloemen zijn net even anders.

Aaaanne, inderdaad een stokjesklus :biggrin: Bedankt voor het compliment en ik dacht dat de egeltjes wel erg verdekt waren opgesteld maar valt mee dus :-D
Wat een schitterende foto die met de zwanen :heart: Je andere foto's ook hoor :)
De vierde foto, bedoel je dat roze bloemetje? Dat lijkt erg op Cosmea.
Ik heb ook wel eens planten besteld bij Vivara, is ook biologisch en is me erg goed bevallen. Snelle levering, goed verpakt, zijn goed aangeslagen en betaalbaar.

Chachachaa, dank je wel! Over je olijfbomen, je schrijft het zelf al; dit is eigenlijk helemaal niet de goede tijd om bomen te verplaatsen. Maar grote kans dat het wel goedkomt hoor met ze al denk ik dat je tot het voorjaar in het nieuwe jaar moet wachten voordat er weer wat leven in komt.

Jack :hug: roofbouw plegen klinkt niet goed maar soms is het lastig te vermijden... Straks lekker uitrusten en bijkomen en alvast een hele fijne verjaardag morgen :gift:

Guave, schattig verhaal over je dochter :proud:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Nu zie ik opeens wat er anders is: je hebt een avatar Guave Papaya!! Waar komt je forumnaam eigenlijk vandaan?
Wat een leuk dat je dochter klaar is met bang zijn van alles wat vliegt. "Kunnen we hem maken" :heart: Nee, jammergenoeg niet.

CC, dank, Cosmea lijkt het inderdaad wel op! Het is vrij klein, misschien is het een wilde soort ofzo. Die zal ik eens gaan zoeken, ik vind 'm erg leuk.
En Vivara, wist helemaal niet dat die planten heeft. Zie het nu ook ja, goede tip!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb cosmea gezaaid en het is apart spul. Sommige zijn heel klein en produceren dus ook hele kleine bloemen en andere zijn weer bijna een meter hoog en hebben hele grote knoppen (nog geen bloemen).

Laatste keer dat ik op de site van Vivara was, was er wel veel uitverkocht, hoop dat het nu wat beter is?
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik :heart: cosmea. Ik hoop ooit nog eens zoiets te kunnen creëren
Afbeelding

Heb door alle uitgekomen zaadjes inmidddels een aardige bos staan maar of het ook zo mooi wordt blijft nog even spannend :)
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Mooi!!!
Alle reacties Link kopieren
aaaanne schreef:
10-07-2020 22:39
Nu zie ik opeens wat er anders is: je hebt een avatar Guave Papaya!! Waar komt je forumnaam eigenlijk vandaan?
Wat een leuk dat je dochter klaar is met bang zijn van alles wat vliegt. "Kunnen we hem maken" :heart: Nee, jammergenoeg niet.
Creatieve uitspatting ;-D hahaha mijn forumnaam.. Wou liever iets anders, maar die waren al in gebruik. Dit klonk wel grappig vond ik. En ben gek op fruit!

Wat ziet dat cosmea er leuk uit zeg! Als ik een plekkie over heb..
Make it one day
Alle reacties Link kopieren
Hoi MJ, alvast gefelicoteerd. Blij dat je weer bovenwater ben. Wees lief voor jezelf :bigkiss:

Ik hoorde cosmea langs waaien hier. Dit zijn mijn gezaaide exemplaren in mn groente en fruit border, voor t linker boompje :facepalm: :

Afbeelding

Als er nou appeltjes aan kwamen :whistle:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Mooi hotelletje Cc!

Ik hoop komende week weer wat meer aan te haken. Moest even bijtanken afgelopen week en met die regen was mn zin echt ff op.
Been there, done that, got the T-shirt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven