Het Tegen Tegeltuinen Topic deel 7

02-05-2020 21:43 3018 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al 7 topics zijn we tegen tegel’tuinen’. Tegeltuinen zijn niet alleen ongezellig en lelijk, maar ook dieronvriendelijk. Ze veroorzaken overbelaste riolen met ondergelopen straten tot gevolg, zorgen voor stijgende temperaturen en zijn – in tegenstelling wat pro-tegeltuinierders denken - enorm onderhoudsonvriendelijk.

Tegels eruit, plantjes erin dus!

We delen hier onze passie voor groene tuinen. We inspireren elkaar, maken ons samen zorgen over pleegegels, bespreken de laatste salamanderinvasie, moedigen bijen, hommels en andere nuttige insecten aan, brengen slakken keurig naar een bos verderop en vieren elk vogeltje dat onze tuin komt bezoeken.

Naast dit alles blijkt uit een korte peiling aan het eind van het vorige deel dat we overmatig enthousiast zijn over akeleien, Toscaanse jasmijn, zenegroen en dingen in je tuin bohus blå verven.

Of je nu een stadstuintje hebt, die boerderijtuin waar iedereen hier over droomt, een paar potten op het balkon, al prachtig groene vingers gekweekt hebt, of beginnend tuinierder bent en je afvraagt waar je in vredesnaam moet beginnen om je tuin te vergroenen: welkom! Stel je vraag, deel je tuinplannen, post foto’s of kom gewoon meekletsen!

Handige links:

Handig boekje over tuingeluk, met veel handige tips en gewoon leuk om te lezen;
Handige tips voor de indeling van je tuin (sowieso is de site van Appeltern een aanrader);
De app Plantsnap, voor de ‘welke plant was dit in vredesnaam ook alweer-momenten’;
Ook handig boekje: onkruid herkennen voor dummies
Online cursus tuinvogels herkennen via de Vogelbescherming;
Geweldig blog over moestuinieren;
Site van Gardeners World (vrijdag op BBC2!);
Koop hier je bohus bla verf :proud:
Plaatjes plakken van je eigen tuin of iets moois dat je op internet gevonden hebt? Zie op deze pagina ergens halverwege een uitleg.

Voor de zekerheid, zo moet het dus niet:

Afbeelding

En zo wel:

Afbeelding

Hier waren we gebleven: thuis/het-tegen-tegeltuinen-topic-deel- ... ges/451483
mevrouwjack wijzigde dit bericht op 05-06-2020 23:20
31.49% gewijzigd
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gegoogeld, vond hem op vingerhoedskruid lijken. Ken hem verder niet.
Volgens google zou het wel eens Digitalis lutea kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
friezinnetje2014 schreef:
06-06-2020 21:00
iemand een idee wat dit voor plantje is?
Afbeelding
Familie van de Vingerhoedskruid? Althans dat lijkt zo :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
Digitalis lutea lijkt hij idd op. Meende alleen dat ik geen digitalis had :D . Mss wel aan komen waaien
Someonenew schreef:
06-06-2020 20:29
Wat leuk! Ik ben heel benieuwd of het waterpompje goed werkt op zonnepanelen. Ik ben namelijk ook van plan er 1 aan te schaffen, ik heb nu nog een paar speciekuipen ingegraven zonder pomp maar wil een echt vijverbak in gaan graven en een waterloop door de hele tuin heen maken ( en de regenpijp in de vijver uit te laten komen zodat mijn hele tuin dankzij de waterloop bewatert wordt). Dus ik wacht in spanning op je ervaring. Klinkt heel leuk hoe je het wil gaan maken!! Ben ook heel nieuwsgierig naar de foto's :-D
Wat een super gaaf idee!
"De zelf-watergevende tuin" ongeveer :D

Ik ben ook heel benieuwd hoe jouw BBQ waterloopje wordt Duet!
Ik ben vandaag ook in het tuincentrum geweest. Een nieuwe, grote Salvia gekocht. Hopelijk overleeft die het volgend jaar wel. Hij is nu in elk geval prachtig!
Verder gipskruid plantjes, want het zaad lijkt niet op te komen, en iets wat op zonnehoeden lijkt omdat ook dat zaad niet op komt. Ik ben niet zo goed in zaad geloof ik. Hoewel de gezaaide lupinen het prima doen!
Ik kon het niet nalaten te even bij de vleesetende plantjes te kijken ('welke heb ik nog niet?') een zag er daar een die waarempel een mug gevangen had! Die mocht dus meteen mee naar huis :D (Drosera capensis)
En ohja, slaapkamergeluk, voor in de voortuin in de schaduw. En Engels gras, voor in het rotstuintje.
Zoo veel plantjes! Het was net in een rugtas, een fietstas en een kinderzitje te proppen. Morgen lekker alles poten.
Alle reacties Link kopieren
Haha, die vleeseter had n goeie 1e indruk :proud:
Ik zag er hier in t tuincentrum buiten bij de vijverplanten (trompetbekerplant). Zouden die t overleven in de winter?
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
06-06-2020 23:06
Haha, die vleeseter had n goeie 1e indruk :proud:
Ik zag er hier in t tuincentrum buiten bij de vijverplanten (trompetbekerplant). Zouden die t overleven in de winter?
Ja, ze hadden er hier binnen staan maar ook buiten bij de vijvers. Ik vroeg me hetzelfde af en denk eerlijk gezegd van niet.
Alle reacties Link kopieren
Met n beetje googlen blijken sommige tot -20 te kunnen hebben.

Ga ik onthouden voor volgend jaar. Momenteel maakt mn Sarracenia net weer 1 nieuw bekertje. Maar die staat binnen in een glazen fles.
Been there, done that, got the T-shirt.
Apatura schreef:
06-06-2020 23:16
Met n beetje googlen blijken sommige tot -20 te kunnen hebben.

Ga ik onthouden voor volgend jaar. Momenteel maakt mn Sarracenia net weer 1 nieuw bekertje. Maar die staat binnen in een glazen fles.
o_o
Okeej! Ik heb ze op de vensterbank. Daar ga ik ze laten ook, want ik vind het een leuk gezicht. De eerste set planten die ik leuk vind en het prima doet op de vensterbank boven de verwarming (winter) en in de zon (op het zuiden). Ik ben binnen erg van de varen-achigen, maar die vinden er niks aan hier.
Alle reacties Link kopieren
Wel nat genoeg houden met regenwater.
En schrik niet in de heefst. Sommige sterven af en hebbwn winterrust. Mijn Sarracenia dus ook. Eerste jaar heb ik bijna gehuild toen de bekers afstierven en ik er niets aan gedaan kreeg km ze te behouden :facepalm:
Been there, done that, got the T-shirt.
Hier weer heel wat regen gevallen vannacht. Als ik het wat goed aflees (vanuit huis) iets van 15 mm.
Alle reacties Link kopieren
De eerste bloem is verschenen aan mijj tomatenplantjes! Dat maakt een mens gelukkig op zondag ^^
Ja, hier ook Wijndruifje!!

Hier gingen ze in de winter gewoon door Apatura. Ik las layer dat ze aan rust deden maar ik heb er niks van gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
In onze toekomstige tuin wil ik een soort pergola maken over de volle breedte van de tuin. Dit leek me een heel geschikte manier voor onze patio: https://www.gardenersworld.com/how-to/d ... n-pergola/. Zou ik daar bijvoorbeeld een vroegbloeiende, groenblijvende clematis, een wisteria én een laatbloeiende clematis overheen kunnen laten groeien? Het idee is dat de draden dan het hele jaar door met groene bladeren begroeid zijn, en van maart tot en met september bezaaid met bloemen.

Edit: als jullie andere combinaties weten hoor ik ze graag! Ik heb alleen het liefst wel iets dat groen blijft - en dat geen hedera is. En ik vind wisteria helemaal geweldig, dus die wil ik sowieso.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit met onze dwerg rodondendron, hij bloeit ontzettend mooi en vol, maar er zit bijna geen blaadje meer aan. Na de bloei blijf je dus zitten met een stel kale takken. Kan ik hier iets aan doen? Zou snoeien misschien helpen? Wat is dan de beste tijd?
Of kan ik maar beter op zoek gaan naar iets anders?
Hebben jullie daar dan nog tips voor? Ik zoek dan een kleinblijvend struikje dat wintergroen blijft en uitbundig (en liefst ook nog heel lang) bloeit, standplaats halfschaduw/schaduw en mag geen divagedrag vertonen.
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
07-06-2020 13:45
In onze toekomstige tuin wil ik een soort pergola maken over de volle breedte van de tuin. Dit leek me een heel geschikte manier voor onze patio: https://www.gardenersworld.com/how-to/d ... n-pergola/. Zou ik daar bijvoorbeeld een vroegbloeiende, groenblijvende clematis, een wisteria én een laatbloeiende clematis overheen kunnen laten groeien? Het idee is dat de draden dan het hele jaar door met groene bladeren begroeid zijn, en van maart tot en met september bezaaid met bloemen.

Edit: als jullie andere combinaties weten hoor ik ze graag! Ik heb alleen het liefst wel iets dat groen blijft - en dat geen hedera is. En ik vind wisteria helemaal geweldig, dus die wil ik sowieso.
Hoe breed is je tuin? Want een clematis gaat dat niet noodzakelijk redden. Wisteria wel, met gemak. Ik heb zelf een vitis coignetiae, die redt dat ook makkelijk. Prachtig groot blad, enorme groeier; daar hoeven geen bloemen bij wat mij betreft.

Mijn pergola bestaat uit een metalen ketting, te koop bij de bouwmarkt per meter. Ik heb een stemmig bruine.

Op het huis groeit wisteria, mijn grote liefde, maar die kreeg geen pergola-plaats omdat ik eronder meer schaduw wil dan dat hij geeft.

Dat brengt mij op het volgende punt: waarom wil je het wintergroen hebben? In de winter vind ik het juist fijn om alle licht de tuin in te laten komen. In de lente heb je eerst nog wat gespikkelde zon en daarna geeft het heerlijk schaduw.

De wisteria groeit op waslijndraad, dat zie je bijna niet. Ik haal het weg als de takken dik genoeg zijn. Dat is belangrijk, anders groeit het draad de tak ‘in’. Ik ga dan over op alleen de oogjes in de muur. Wil je eventueel ook met een ketting werken, dan zou ik adviseren naast de ketting de wisteria te leiden aan een draad (flexibele bindbuis is heel fijn daarvoor) en dat uiteindelijk te verwijderen.

Zo dus:
Afbeelding

Had ik al gezegd: leuk idee, ik hou van pergola’s? Nee....oké: Leuk idee! Ik hou van pergola’s!


Metalen ketting:
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
07-06-2020 14:20
Hoe breed is je tuin? Want een clematis gaat dat niet noodzakelijk redden. Wisteria wel, met gemak. Ik heb zelf een vitis coignetiae, die redt dat ook makkelijk. Prachtig groot blad, enorme groeier; daar hoeven geen bloemen bij wat mij betreft.

De patio wordt 4,75 meter breed. Dat is met een wisteria dus nog wel te doen. Die vitis coignetiae vind ik ook prachtig! Ik houd van mooi kleurend blad.
.
Dat brengt mij op het volgende punt: waarom wil je het wintergroen hebben? In de winter vind ik het juist fijn om alle licht de tuin in te laten komen. In de lente heb je eerst nog wat gespikkelde zon en daarna geeft het heerlijk schaduw.

Ik vind een tuin die in de winter helemaal kaal en bruin is vaak zo troosteloos. Ik probeer dus zoveel mogelijk groenblijvende planten te gebruiken (en planten die op een andere manier sierwaarde hebben, zoals mooi gevormde of gekleurde takken).
Qua zo'n valt het wel mee, denk ik. De pergola komt ongeveer halverwege de patio, dus hij neemt niet veel zin weg in de kamer.
.
De wisteria groeit op waslijndraad, dat zie je bijna niet. Ik haal het weg als de takken dik genoeg zijn. Dat is belangrijk, anders groeit het draad de tak ‘in’. Ik ga dan over op alleen de oogjes in de muur. Wil je eventueel ook met een ketting werken, dan zou ik adviseren naast de ketting de wisteria te leiden aan een draad (flexibele bindbuis is heel fijn daarvoor) en dat uiteindelijk te verwijderen.

Dit houd ik nog even in m'n achterhoofd. Ik heb nog een jaar voor het zover is tenslotte...
.
Had ik al gezegd: leuk idee, ik hou van pergola’s? Nee....oké: Leuk idee! Ik hou van pergola's!
Dank je! :D Ik houd/hield eigenlijk helemaal niet zo van pergola's, maar ik wil toch wat meer diepte in de patio gaan aanbrengen, dus dit leek me wel een mooie manier.
Alle reacties Link kopieren
@Trotter: even praktisch, het lijkt mij enorm lastig de groenblijvende (voorjaarsbloeinde, denk ik) clematis te moeten ‘ontwarren’ omdat je die wilt laten zitten voor de winter en de laatbloeiende helemaal wilt wegknippen. Anders zit je alsnog met een bosje bruin blad. Warrig ook nog eens.

Ik vind een strak geleide wisteria mooi, ik knip na de bloei steeds alle uitlopers kort. Dat lijkt me best een gedoe als er nog twee clematissen doorheen zitten.

Maar met 4,5 m kun je zeker eentje van de viticella-groep vinden die tot laat bloeit. Op het brons van een uitlopende Wisteria staat weer iets anders mooi dan een Wisteria die frisgroen uitloopt, let dus niet alleen op je bloemkleur, maar ook de combi met het blad.

Dat zal het zijn, dat wintergroene blad van een armandii is vaak zo spinaziekleur, leerachtig, ik vind het niet zo mooi. Dus luister vooral niet naar mij en ga lekker zelf experimenteren! Je kunt alles ook weer veranderen in een tuin.
Alle reacties Link kopieren
Mermedina schreef:
07-06-2020 14:52
@Trotter: even praktisch, het lijkt mij enorm lastig de groenblijvende (voorjaarsbloeinde, denk ik) clematis te moeten ‘ontwarren’ omdat je die wilt laten zitten voor de winter en de laatbloeiende helemaal wilt wegknippen. Anders zit je alsnog met een bosje bruin blad. Warrig ook nog eens.
Daar zeg je wat... Dan valt de laatbloeiende clematis dus af. En misschien de clematis wel helemaal. Het leek me leuk om zo lang mogelijk bloemen op de pergola te hebben, maar eigenlijk vind ik mooie bladeren misschien nog wel mooier.
Fijn dat je meedenkt, zo kom ik er langzaam maar zeker zelf ook achter wat ik mooi vind (dat was ook een van de redenen om dit topic te gaan volgen: voor inspiratie en om mijn eigen tuinsmaak te ontdekken).
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
07-06-2020 15:15
Daar zeg je wat... Dan valt de laatbloeiende clematis dus af. En misschien de clematis wel helemaal. Het leek me leuk om zo lang mogelijk bloemen op de pergola te hebben, maar eigenlijk vind ik mooie bladeren misschien nog wel mooier.
Fijn dat je meedenkt, zo kom ik er langzaam maar zeker zelf ook achter wat ik mooi vind (dat was ook een van de redenen om dit topic te gaan volgen: voor inspiratie en om mijn eigen tuinsmaak te ontdekken).
Ik heb zelf een Toscaanse Jasmijn tegen de schutting. Die blijft mooi groen in de winter. Ik krijg er ook peulen aan, maar wat het nut daarvan is heb ik nog niet ontdekt.

Kamperfoelie kan ook nog. Oh ja, en de Amerikaanse sering.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Wat slim (en mooi!) die pergola met metalen ketting. Die komt op mijn dingen die ik ooit in de tuin wil lijstje. Op mijn werk bestaat de hele parkeergarage uit pergola, met een mix van clemantis/wisteria en nog eentje die ik niet herken. Nu echt enorm mooi.

Verder wil ik in het 1e deel meer kruiden, hebben jullie nog tips voor een goede webshop?
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben groot fan van Directplant omdat ze een eigen bezorgservice hebben en de planten dus niet worden ingepakt. Minimumbedrag is wel 75 euro.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ah is t lager geworden, fijn!!

Ik heb laatst besteld bij kwaliteitsplanten.nl. ook omdat ze hier in de buurt zitten.

Bezorgd met de post maar snel en netjes. Alle planten met een prikker verankerd in de dozen.
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
07-06-2020 15:47
Ik heb zelf een Toscaanse Jasmijn tegen de schutting. Die blijft mooi groen in de winter. Ik krijg er ook peulen aan, maar wat het nut daarvan is heb ik nog niet ontdekt.

Kamperfoelie kan ook nog. Oh ja, en de Amerikaanse sering.
Ja kamperfoelie, dat ruikt zo lekker. Kamperfoelie is heel mooi met klimroos ‘Compassion’. Niet op een pergola, maar tegen een muur of een obelisk of (sier)rekje om de tuin op te breken en hoogte te brengen. Zo zijn er meer van die ‘gouden’ combinaties bekend.

Op een hele warme plek zal campsis radicans het prachtig doen op een pergola. Zelfde ontstuimige groei als Wisteria, dus stevig leiden.

Ik heb er net vier stekjes van gebietst en ik heb er helemaal geen plek voor én ik weet nog niet precies welke kleur hij bloeit (geel? oranje? rood?) maar ik kreeg de stek-kriebels toen ik een afgebroken takje zielig zag hangen. Ze staan er nu fris bij. Eitje, want de wortels groeiden er al bijna aan. Hechtwortels die doorgroeien zodra ze water ruiken. Misschien maak ik er wel een bonsai van.
Alle reacties Link kopieren
Goeiemorgen dames!
Even een paar dagen afwezig geweest wegens enorme drukte met werk, school en de 50ste verjaardag van mijn man. En wat moest ik veel bijlezen!
CC, ik hoopte al op goed nieuws van jouw kant, en ik ben zo blij dat de uitslag goed is!!
GLF, zwaar wat jij momenteel doormaakt. Wel heel goed dat er een team van professionals met je aan de slag is. Ik hoop voor jou dat je de stabiliteit kunt ontwikkelen waar je naar op zoek bent. Psychische klachten brengen altijd veel vallen en opstaan met zich mee, en dat is vreselijk vermoeiend. Heel veel sterkte gewenst.
Duet, gefeliciteerd! bij jullie dus de vlag uit!

Hier is de regen met bakken uit de lucht komen vallen, heerlijk! Ik had petunia´s besteld bij de bloemenman in de straat, maar ik heb nog niets gehoord. Vandaag heb ik een late dienst, dus ik zal er straks even langs gaan. Mijn balkonbakken zijn nog steeds leeg. Gisteren wel zes zakken potgrond gekocht van 40 liter.

De badkamer vordert gestaag, maar is nog niet klaar. Zal denk ik nog een week of twee duren. Ik mag ook nog een creatieve bijdrage leveren in de vorm van een schelpenmozaiek, boven de vensterbank. Mijn man was nooit zo happig op dat soort geknutsel in huis ('in de tuin mag je je gang gaan, van de muren in huis blijf je af', hahaha) Nu kwam hij zelf met het voorstel om een stukje muur te mozaieken. Hij keek er wel streng bij toen hij zei dat ik er geen bonte kermis van mag maken, alleen beschaafd gekleurde schelpen en geen kraaltjes, knoopjes of glasmozaieksteentjes in knalkleuren. Da's dan wel weer jammer... :rofl: (vooral dat woordje 'beschaafd', je kon me opvegen :proud: )Maar ik snap hem wel, hij heeft zijn stinkende best gedaan om alles strak te tegelen (en ik om het strak te voegen), en dan zouden mijn creativige creaties a la Tante Til Knots (voor alle jonkies hier, google familie Knots en je snapt wat ik bedoel) eventjes roze verf in het eten gooien.

Nou, ik ga maar eens even ontbijten en op petunia jacht daarna. Foto's volgen als het gelukt is!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven