Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
quote:tatlitatli schreef op 31 maart 2017 @ 19:15:

Ik ben echt een tuinier nitwit dus ik kom even een vraag stellen.

In onze voortuin moeten we de parkeerplek handhaven, dit betekent dus vooral tegels als ik ook nog plaats wil hebben voor fietsen, containers etc :(

Nu staat er aan de voorkant een hele lelijke heg, die wil ik er uit hebben en dan een klein-blijvende boom terugplaatsen. Wie weet een leuke boom, een leiboom vind ik wel mooi maar zie ik hier in de buurt wel heel veel. Iets met mooie bloesem in de lente vind ik ook wel leuk.

Ik vind een Japanse sierkers met roze bloemetjes erg mooi staan.

Een klein appelboompje lijkt me ook leuk staan. Die geeft ook eerst bloesem.
Even een vraag, ik heb schuttingen aan beide zijdes van de tuin. Nu wil ik daar klimplanten doen die bloemen geven. Ik wil nl 3 klimplanten doen aan elke kant, 1 aan het begin, 1 in het midden en 1 aan het einde. Het is de bedoeling dat het lekker door elkaar gaat groeien en de schutting op den duur bedekt.. Maar wordt dat uiteindelijk niet te zwaar voor de schutting..?? De schutting zit goed in de grond en staat stevig. Of duurt het zo lang voordat het eindelijk lukt dat ik me nu al druk maak om niets
Nee hoor er staan er hier 5 door elkaar en dat is geen probleem. Zal zodra er licht is wel een foto voor je maken.

Felix yup! Eindelijk echt de sport voor mij gevonden haha. En als het zulk lekker weer is zoals gisteren al helemaal.
Goeiesmorgens allemaal!

Vandaag geen getuinier voor mij, want ik moet werken... Als ik thuis ben moet ik gaan koken en bakken, want morgen heb ik het hok vol verjaarsvisite voor mijn jongste zoom, die is deze week 21 jaar geworden.

Man heeft gisteren een van de rozenbogen goed verankerd neergezet, maar het cement was op.

Dus vandaag zet hij boog nummer twee. Heel misschien lukt het me om de clematissen nog te planten.

Als alles klaar is, maak ik een paar foto's.

Veel plezier in jullie tuinen vandaag!
Ik moet ook werken en morgen weg. Gelukkig dinsdag vrij, dan maar eens eindelijk een sproeier scoren. En een cementkuip, wil m'n vijver!
Dat wordt een hele drukte Gravin. Nog hartelijk gefeliciteerd met de zoon!

Ik ben benieuwd naar de clematisbogen... Lijkt me echt mooi!
http://nos.nl/artikel/216 ... t-groene-schoolplein.html
iedereen leest mee
Ik heb bij de Praxis ook hele leuk gekleurde emmers gezien met handvatten. Misschien dat ik er zo 1 ga gebruiken en dan wat stenen onderin voor hoogte verschil voor de planten. Is het misschien ook nog iets makkelijker te verplaatsen, aangezien we nog druk bezig zijn met de tuin verbouwen.

Alvast gefeliciteerd Tuingravin!
Super Landylover! Wat leuk en wat een verschil met al die andere schoolpleinen. Hoe gaat het met jou verder? Heb je geloof ik al een tijdje niet zien posten.
quote:Calamitycat schreef op 31 maart 2017 @ 19:22:

Wil je dan voor de hele haag die weg gaat één boom neerzetten of meerdere bomen? En bladhoudend of bladverliezend?

En wat vind je lelijk aan je huidige heg?

Je zou bijvoorbeeld je heg kunnen vervangen door een heg van haagbeuk (bladverliezend) of als je echt een boom wilt eentje kiezen uit onderstaand lijstje (zijn bomen vooral voor kleinere tuinen omdat ze makkelijk te snoeien/in vorm te houden zijn:

Het is een stukje heg aan de voorkant, dus misschien 1,5- 2 meter breed, de rest is sowieso open omdat er een parkeerplaats moet zijn op het terrein. Het is gewoon een lelijke standaard heg, geen idee hoe dat heet. Volgens mij zelfs bij de bouw al geplant, bij de eerste bewoners stond er in de koopakte dat ze dit moesten handhaven. Bij ons is dat eruit geschrapt.
if we all light up, we can scare away the dark...
Ik ga je suggesties even door google gooien, dankjewel!
if we all light up, we can scare away the dark...
quote:landylover schreef op 01 april 2017 @ 10:04:

http://nos.nl/artikel/216 ... t-groene-schoolplein.html Deze link heb ik gisterenavond al geplaatst.
Dierproeven.
Je zou ook je haag kunnen mixen door verschillende planten naast elkaar te zetten. Kan ook een heel leuk effect geven.
Gefeliciteerd met je zoon Tuingravin!
Dierproeven.
Hier gaat alles goed. De tuin komt in bloei, het speenkruid knettert je tegemoed, en de vijver bromt van de kikkers, wat een gaaf geluid. Verder zijn merel Mees en Karel de roodborst druk bezig. Ook weer eenden in de vijver. Ook al in de schuur de overwinterende vlinders laten fladderen, dagpauwoog&Citroenvlinder en de gehakkelde Aurelia, alias "de hakkelaar" Dus ja, hier is het druk, druk, druk. Het is lente
iedereen leest mee
quote:Calamitycat schreef op 01 april 2017 @ 10:15:

[...]

Deze link heb ik gisterenavond al geplaatst.Oh, sorry,
iedereen leest mee
Inderdaad, gefeliciteerd! Goede reden om even niet te tuinieren

Hier loopt ook alles steeds meer uit. Heerlijk, het lijkt wel of het me dit jaar veel meer opvalt hoe hard het gaat dan de afgelopen jaren!
Dat idee heb ik ook schattigmeisje. Elke dag lijkt er verschil in te zitten.

De witte regen gaat als een trein! Stampvol knoppen!
quote:schattigmeisje schreef op 01 april 2017 @ 14:25:

[...]Hier loopt ook alles steeds meer uit. Heerlijk, het lijkt wel of het me dit jaar veel meer opvalt hoe hard het gaat dan de afgelopen jaren!Logisch, lijkt mij... Het is al veel eerder in het jaar warm!
En dan ook nog van die heerlijke lente regenbuitjes.

Wij zijn begonnen met de voorbereiding van het tuinhek. De laatste restjes van de hout muur zijn in de vuurschaal beland. Kan nog even niet geloven dat het allemaal weg is. Wat een ruimte! De kweepeer is ook weg. Nu kunnen we beginnen met het terras gedeelte uitgraven. Dus het duurt nog wel even wat langer voordat het hek er staat.
quote:landylover schreef op 01 april 2017 @ 10:26:

Hier gaat alles goed. De tuin komt in bloei, het speenkruid knettert je tegemoed, en de vijver bromt van de kikkers, wat een gaaf geluid. Verder zijn merel Mees en Karel de roodborst druk bezig. Ook weer eenden in de vijver. Ook al in de schuur de overwinterende vlinders laten fladderen, dagpauwoog&Citroenvlinder en de gehakkelde Aurelia, alias "de hakkelaar" Dus ja, hier is het druk, druk, druk. Het is lente Klinkt heel gezellig allemaal Landylover Leuk dat je hier ook weer eens een kijkje komt nemen!
Dierproeven.
Mijn nieuwe plantjes zijn gearriveerd Ben erg te spreken over de kwaliteit, ze zien er een stuk beter uit dan de planten die ik vorig jaar bij Directplant heb besteld en erg netjes aangeleverd in kratten.

In de voorste krat sedum album, scheefkelk, lavatera, akelei en ooievaarsbek.

In de achterste krat links viltige hoornbloem, bieslook, en twee soorten akelei en in de achterste krat rechts schuimklokje.
Dierproeven.
Ze leren het nooit bij Eigen Huis en Tuin
Ik vind hier dingen van.
Kansloos
Dierproeven.
Wat word ik toch altijd blij van dit topic, al jullie fijne fotos en berichtjes!

Mooie planten CC!

Gisteren na werk even langs de intratuin gereden, en daar hele gave 'platte' olijfbomen gezien. Weet iemand hoe ze heten? Ik zal zo even dit bericht wijzigen en een foto erbij zetten. Nu ik de portugese tegels heb gevonden (moeten we wel wat bijsnijden, sommige zijn niet helemaal vierkant), is t idee gekomen om de tuin een beetje een zuid europees sfeertje te geven ipv een beetje n beachy look met duingras enzo. Ik ben zo dol op olijfbomen en ander vergrijsd spul... Staat ook mooi bij ons vergrijsde sobere interieur. De tuin blijft waarschijnlijk ook wat strakker ivm de hond die helaas nog steeds bijen en wespen op wil eten.

De voorkant van het huis wordt anders, daar komen juist allemaal wilde bloemen en een roos die mag groeien aan de gevel. Daar mogen volop bijtjes en vlindertjes op af komen, want daar komen de honden niet. Het is een heel romantisch jaren 30 huis waar we de benedenwoning van hebben gekocht, dus dat staat er denk ik mooi bij.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven