Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
Een dag niemand afgezeken is een dag niet geleefd.
tiramisuusje schreef:
25-08-2017 01:04
wij hebben 2 composthopen eames. 1 voor onkruid en groenafval dat zaden en dergelijke bevat, en 1 voor de overige compost.
Deze ;aatste is de hoop waar we de compost van gebruiken voor de tuin, zodat we dan compost krijgen dat niet vol zit met onkruid zaden. De 'onkruid composthoop' blijft gewoon liggen waar hij ligt en daar gebruiken we de compost niet van. Deze berg zit er uit als een gezellig groen heuveltje waar steeds allemaal onverwachte bloemen en planten in beginnen te groeien. Ik ben van plan er voor de zomer wat wilde bloemenzaden overheen te gooien om het er nog gezelliger uit te laten zien.

Bedankt voor je reactie. Dat klinkt als een goed idee. We gaan volgend jaar gewoon eens beginnen met 2 hopen en dan ervaren of dat genoeg is.
We zijn toevallig vorige week wezen bij kijken bij ons nieuwe huis en de tuin was erg weelderig. Mijn moeder was ook mee en die heeft wel verstand van planten. Ze gaf aan dat er echt hele mooie exemplaren tussen staan. We krijgen pas over 3 maanden de sleutel, maar we hebben er echt zin in.
Het verloop van de tuin door de maanden heen.

Afbeelding
Felix_Urbexicus schreef:
27-08-2017 15:10
Het verloop van de tuin door de maanden heen.

Afbeelding
Wat leuk Felix! En jouw kat is er graag bij, zo te zien!
Waar komen op die laatste foto die grote bladeren rechts vooraan ineens vandaan? Potplant?
Potboom :proud:
Een paulownia oid.
Log ik na een eeuwigheid weer in, lees ik de laatste reactie en dat is echt iets voor mij! Potboom! Boom in pot! Geweldig!

Ik heb mijn eik enkele weken geleden van de kleine pot in een grotere pot gezet. Hij lijkt het goed te doen, even afwachten wat er komende winter gebeurd.
Hee weer leven.

Ik heb gister een baby salamander geplet. :cry: Denk ik. Hij lag op het pad en zag hem toen ik al drie keer 't pad op en af gelopen was. Hij bewoog nog wel dus heb 'm ergens in de bosjes gezet maar zag vanmorgen dat ie dood was. Rip.

Zijn er wel veel, zie ze regelmatig zitten.

Even paar foto's!

Afbeelding

Dit is Belinda. Ik zag opeens drie katten in de tuin om deze troela heen zitten. Katten weggejaagd en haar even laten bijkomen. Was flink van slag.
Afbeelding
Wel weer goedgekomen. Na even geslapen te hebben ging ze er weer vandoor.

Komkommer aan de waslijn
Afbeelding

Dikke dame in de tuin
Afbeelding

Overal draakjes
Afbeelding

Lekker rommelig.
Afbeelding
Gezellig Koet! Echt niet meer te vergelijken met de vorig jaar.
Mooie kleur anemoon Koettie!
Ik heb nu een roze, oorspronkelijk 1 witte geplant die zichzelf uitzaaide. De 'kindjes' zijn allemaal roze. En we hebben 1 kikker in de tuin, mini-Fred. We hadden 2 maar eentje is verhuisd geloof ik.
@noops, lijkt op een annamoon maar is een dahlia! Dahlia 'Bishop of Auckland'. Ben eig niet van de zwarte planten maar vond hem heel intrigerend. Heb een nieuw tuincentrumpje ontdekt en ze hadden hele aparte planten daar. Sowieso leuke plek, loslopende kippen, mega veel vlinders en een bijenkorf. Ga ik zeker vaker heen!
Ergens in de buurt?
Van nijssen heet ie, in Heemstede.

Een van de weinig momenten dat ik een auto mis. Misschien eens grotere fietstassen scoren van de lente!
Ik zal hem eens opzoeken, nooit van gehoord
Leuk zeg Koettie! Nu ik de foto beter bekijk zie ik inderdaad dat het een dahlia is.

Felox hoe gaat het met je tuin? Begin je te merken dat de herfst begonnen is?
Ik begin al langzaam met de tuin winterklaar maken :sigh:
Ruimte in huis maken voor wat nietwinterhard spul, snoeien..

Wel nog uitlopend groen, de nieuwste blauwe regen heeft het wederom overleefd :proud:

Mijn verhuurder heeft het plan opgevat om op korte termijn (ahem..) een paar kozijnen te gaan vervangen en te gaan stucen. De muren moeten dus leeg, en dan moet er ook iets met het wingerdgordijn.. dat gaat ook echt een klus worden, want als het dan toch los moet, zet ik hem ook meteen over in een teil, dat is handiger om mee te nemen als we een nieuw huis vinden.
Maar ik zie er wel tegen op.

Hebben jullie de storm goed overleefd gisteren?
Wauw, ik had net een kolibrie vlinder in de tuin. Wat een waanzinnig mooi beest!

Afbeelding
Heb jij die foto gemaakt, Koettie? Prachtig!

Ik had er vandaag ook een in de tuin. Ik heb mijn vlinderstruik al voor de tweede keer gesnoeid, steeds alle uitgebloeide bloemen eruit en hij bloeit nu voor de derde keer. Er blijven maar vlinders komen!
Verder heb ik nu veel blauwe druiven en frambozen. Ik loop steeds even de tuin in om wat fruit te plukken.
Ik geloof dat de walnootboom van de buren een baby in onze tuin heeft gedropt. Even bedenken wat we doen. We wilden precies op die plek een hazelaar zetten en nu staat daar een walnoot(je). Het is een gewetensvraag, want ik wil al jaren een walnoot, heb er ook al een gehad op die plek, maar die deed het niet goed. Vanwege de enorme grootte van een walnootboom, hadden we juist dit jaar besloten om voor een hazelaar te gaan, dan hadden we wel noten, maar niet zo'n grote boom. En nu staat daar ineens een baby-walnoot. :roll:
Nee, helaas. Hij was echt razendsnel. Het leek wel een vogeltje joh, was echt heel mooi om te zien.

Ik zou de walnoot houden joh, het is het lot!

Ik wil ook nog een klein boompje in de tuin. Iets wat in de schaduw kan en niet hoger wordt dan 1,50 en vooral niet te breed. Dan komen er hopelijk wat meer vogels in de tuin. Iemand een idee?
Koettie schreef:
16-09-2017 19:08
Wauw, ik had net een kolibrie vlinder in de tuin. Wat een waanzinnig mooi beest!

Afbeelding
Die heb ik ook sinds een paar weken! Ik heb van die salvia met diepe kelken staan, die komt hij dagelijks even leegdrinken. Ik heb een filmpje, maar het lukte niet om hem echt scherp in beeld te houden, die beesten vliegen ook raar!
En eens over de walnoot.
Afbeelding lukt niet.
anoniem_306797 wijzigde dit bericht op 16-09-2017 21:12
86.30% gewijzigd
https://giphy.com/gifs/3ohhwK980NVZGKtg1a

Filmpje van dat maffe beest, met slowmotion stand.
Haha, Felix. Die is leuk! Hij lijkt wel dronken. Maar zo vliegen ze inderdaad.
De mijne was er vandaag ook weer!

Vandaag mijn walnootje opgegraven om te kijken of het er echt een was, want iets verderop stond net zo'n stengel met blad. Helaas! Het is dus een karmozijnbes. Het blad van de bes is identiek aan het blad van een walnoot. Helaas pindakaas.

Wat erger is, is dat een van mijn kersenbomen ziek is. Hij is al jaren aan het gommen en door te snoeien hoopte ik de zieke takken uit te dunnen, maar nu zag ik in de hoofdtak die het grootste gedeelte van de kroon vormt, een groot gat zitten dat onder de schors omhoog loopt. Ik vrees dus dat de boom ten dode is opgeschreven.
Wat ik vooral vervelend vind, is dat beide kersenbomen het zicht op het huis van de achterburen wegnemen. Als een of beide bomen weg zijn, kijken we over de heg uit op een vuilwitte doos (huis). Daarnaast staan deze bomen bijna op de erfgrens, omdat voordat wij dit huis kochten, een meter of 6 a 7 tuin achter de bomen aan de achterburen is verkocht. De nieuwe erfgrens kwam dus direct achter de kersenbomen te lopen. Als we iets willen herplanten, zullen we dan twee meter naar voren moeten.
We gaan deze winter eerst maar eens nadenken.
Duet, jammer van je kers! Ik ben de laatste paar mooie dagen erg druk in de tuin geweest, het was een enorme puinhoop.
Vandaag nog het laatste stuk border doen, en dan gaan er een paar zakjes bollen in. Ik heb witte crocussen en papegaaitulpen gekocht. De komende weken gaan er nog wel meer bollen in, dat doe ik elk jaar.
Als straks een zonnetje doorkomt, een paar foto's maken en hier plaatsen. Fijne dag allemaal!
duet schreef:
17-09-2017 21:31
Haha, Felix. Die is leuk! Hij lijkt wel dronken. Maar zo vliegen ze inderdaad.
De mijne was er vandaag ook weer!

Vandaag mijn walnootje opgegraven om te kijken of het er echt een was, want iets verderop stond net zo'n stengel met blad. Helaas! Het is dus een karmozijnbes. Het blad van de bes is identiek aan het blad van een walnoot. Helaas pindakaas.

Wat erger is, is dat een van mijn kersenbomen ziek is. Hij is al jaren aan het gommen en door te snoeien hoopte ik de zieke takken uit te dunnen, maar nu zag ik in de hoofdtak die het grootste gedeelte van de kroon vormt, een groot gat zitten dat onder de schors omhoog loopt. Ik vrees dus dat de boom ten dode is opgeschreven.
Wat ik vooral vervelend vind, is dat beide kersenbomen het zicht op het huis van de achterburen wegnemen. Als een of beide bomen weg zijn, kijken we over de heg uit op een vuilwitte doos (huis). Daarnaast staan deze bomen bijna op de erfgrens, omdat voordat wij dit huis kochten, een meter of 6 a 7 tuin achter de bomen aan de achterburen is verkocht. De nieuwe erfgrens kwam dus direct achter de kersenbomen te lopen. Als we iets willen herplanten, zullen we dan twee meter naar voren moeten.
We gaan deze winter eerst maar eens nadenken.
Enten op de stam?
En hebben jullie nog in de tuin gewerkt?

Hier zijn de zinnia's eruit en zijn de tulpen en sneeuwklokjes geplant. De tuin is weer winterklaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven