Het tegen-tegeltuinentopic 3

23-03-2017 22:36 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel drie alweer, en we zijn nog steeds tegen tegeltuinen.

Tegeltuinen zijn dieronvriendelijk, hemelwater na een flinke regenbui wordt niet afgevoerd met alle gevolgen van dien, tegeltuinen zorgen voor een stijgende temperatuur en zijn bovendien ook vooral erg ongezellig.

Elke vierkante meter groen in plaats van grijs is winst voor mens en natuur. Kortom, tegels eruit, plantjes er in!

In dit topic delen we onze passie voor tuinieren, inspireren we elkaar, klagen we over lelijke tegeltuinen en keuvelen over alles wat met groene, bloeiende paradijsjes te maken heeft, scheppen we op over onze egeltjes en/of vogelnestjes en willen we laten zien dat een groene tuin niet perse groene vingers vereist of veel werk is.

Iedereen is welkom hier, laten we met z'n allen proberen Nederland weer wat groener te maken.
Want wat goed is voor het milieu, is goed voor ons.

Dit is geen tuin
Afbeelding

Dit wel
Afbeelding

Link naar deel 1 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic/list_messages/321299

Link naar deel 2 thuis/het-tegen-tegeltuinentopic-twee/l ... ges/334069
calamitycat wijzigde dit bericht op 29-10-2017 21:33
15.63% gewijzigd
...
Alle reacties Link kopieren
Felix, is goed hoor. Ik had je nog een email gestuurd paar weken geleden maar die is geloof ik niet aangekomen. Helaas pindakaas voor mij! :) En fijn dat je al een gele vlinderstruik stek hebt kunnen scoren.

Koettie, die van jou komt dus een andere keer, weet even niet meer uit mijn hoofd wat het beste tijdstip was.

TG volgens mij zit jij wel meer in mijn buurt, ik zou denk ik ook wel een keertje willen komen neuzen! Klinkt heel erg als mijn smaak, en wat gaaf dat je aan houtwerk doet. Dat zou ik ook nog wel willen doen. Heb nog veel hout over van de vorige bewoners.

Nog steeds te druk met therapie om het forum bij te houden. Duurt nog tot eind oktober. De tuin doet het nog steeds prima. Veel kikkers, egel en andere beestjes die komen aanwaaien. Heb achterin het hoekje samen met de buren aangepakt. Pergola neergezet, een poortje aangemaakt zodat we achterom zo heen en weer kunnen lopen. Nieuwe clematis, braam en hedera voor over de pergola. Met tufsteen 2 bloembakken gebouwd die gelinkt zijn aan elkaar. De nieuwe schuur staat er al een tijdje. Mijn zwarte planten hoekje is gerealiseerd. Nu nog een compostbak, nog 2 planten bakken afmaken en het terras leggen. Voorlopig geen geld voor de hovenier, helaas. Dat moet even worden verschoven tot volgend jaar.
Alle reacties Link kopieren
Frambozen, je bent welkom hoor! Stuur me maar een prive berichtje als je mijn adres wilt. Volgende week maandag gaan manlief een paar daagjes weg met ons tweetjes. We zijn vandaag 25 jaar getrouwd, en dat gaan we vieren in September met een tuinfeest. Maar omdat dit nog even duurt gaan we romantisch naar de Eifel, als een soort huwelijksreisje. Vanmorgen kwamen mijn ouders even langs om een taartje te eten. We kregen een grote, roze bloeiende hortensia van ze. Die kan lekker de tuin in!
Vanavond gaan we uit eten. De zonen zijn niet thuis, die dobberen op een zeilboot ergens bij Malta.
De afgelopen dagen hebben we hier in huis geschilderd. In de tuin nog niks gedaan, ga ik morgen doen. Vandaag maar een beetje uitrusten en kiek'n op het internet of er mooie tuinen te bezoeken zijn in de Eifel.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad niet gezien Frambozen, sorry. Ze gaan nu naar de TO met de terrorbuurman (topic op geld en recht).

Vriend en ik gaan daar zondag heen ter ondersteuning en dan kan ik meteen wat aan haar tuin doen.
Morgen werk ik maar tot 3 uur, kan ik daarna nog even stekken, zaailingen ed voor haar klaarzetten.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk Felix dat je daar naar toe gaat! Nou ja leuk, de oorzaak is niet zo leuk, maar met je planten(kennis) kun je daar wel iets goeds doen!

Zo ben ik zo gek :-o :-$ om mijn buurman (die nu op vakantie is) te verlossen van een heleboel onkruid, gras, en de meest idiote planten die tussen zijn hortensia's groeien, te verlossen. Is een verjaardagskadootje.
Hij was van plan om het na terugkomst te doen. Zijn manier van werken ken ik wel, vandaar ook dat het onkruid en de rest zo hard groeit.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
Het weekend van goede daden :proud:
Alle reacties Link kopieren
Had nog een leuk plantje gescoort op de rommelmarkt hier in de buurt, van een hobbykweker. Ze had meerdere soorten die ik nog niet kende en ze was niet duur. Ik heb haar kaartje gevraagd, misschien wil je de gegevens Koettie?
Fijn Felix, dat je die TO kunt bijstaan. Ik heb dat topic ook een beetje met verbazing gevolgd.
Hier heb ik dit weekend een hele berg zaden gekocht. Veel bloemen en groenten. De eerste zaadjes zijn de zaaibak ingegaan, leuk prohectje om te doen met peuter, kunnen we iedere dag kijken of de zaadjes al gekiemd zijn.
Alle reacties Link kopieren
Felix, succes bij Paardenbloempjes vandaag!
Alle reacties Link kopieren
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... nberichten

Een mooie tuin, alles gratis ophalen!
Alle reacties Link kopieren
Zo, weer terug van vakantie en weer eens op het forum.

Vakantie was heerlijk, mooi weer en mooie omgeving. Zelfs op een nacht bezoek van een egel bij de tent. Man schrok zich een hoedje, die was verbaasd over het geluid en dat het beestje echt bij de tent kwam zitten.

Thuisgekomen een groene explosie aangetroffen! Voortuin vandaag bijgewerkt, de overdaad aan frambozenstruiken verwijderd, dat zal dus een blijvende activiteit zijn. (Begreep ik al toen ik ze plantte en buurman dat zei). De vlinderstruik verraste ons met mooie paarse bloemen, hij is schattig van formaat, maar toch al gauw 1x 1x1 m, dus toch al flink. Moet ik hem dan terug snoeien ergens dit jaar? Of voorjaar pas?

Achtertuin, een enorme spitskool, twee giga kalebassenplanten die tegen de twee schutting aan zijn geklommen, erg mooi om te zien! Verder is de bloemenmix een zee van kleur geworden, het smalle paadje ervoor is niet meer te zien. De plantenbak (zo'n stapel exemplaar, van de lidl, drie hoog) ziet er minder fleurig uit. Ondanks de regen die hier gevallen is is alles toch wel klaar met bloeien. Denk dat ik die morgen leeg ga maken, misschien nog wat voor de rest van de zomer/ najaar erin? Nog tips? Hij staat uit de wind en behoorlijk zonnig in mijn tuin op het noorden, eigenlijk tegen de schuur en daarmee op het zuiden... Dus dingen die wat drogere grond waarderen zijn handig denk ik. Maar hij kan verplaatst uiteraard, en wellicht als de openslaande tuindeuren in sept gerealiseerd zijn dat ik hem meer op het terras bij huis zet.

Nou, dat was het weer hier, ik ge morgen meer bijlezen!
Alle reacties Link kopieren
Hier staat het allemaal even stil, heb het heel druk. Mijn vader heeft een ongeluk gehad. Niet super ernstig maar alles is goed gekneusd en hij kan momenteel niet eens zelf uit bed komen. Dus tussen werk door steeds daarheen om eten te brengen en even te kletsen. Zwaar aan de pijnstillers dus lezen en tv zit er even niet in, te wazig. Hij verveeld zich kapot. Gelukkig is m'n zusje er ook vaak, we wisselen af. Maak me een beertje zorgen in combinatie met z'n diabetes, z'n suiker vliegt alle kanten op nu. Maandag wordt hij geopereerd.. Ik ga lowlands maar afzeggen denk ik.

Drukkkk.
Hier ook weer even een berichtje, bij mij in de tuin gebeurt veel, maar niet door mij. 2,5 week terug plots geopereerd, en nu nog bezig met de naweeën hiervan. Mag niet te veel doen, dus dat is balen. Neefje heeft gister het gras gemaaid, maar de borders staan bommetje vol, met bloemen maar vooral met onkruid :(

Rosa-rood, vlinderstruik doe ik nadat ie is uitgebloeid tot halverwege snoeien en dan in het voorjaar tot bijna aan de grond. Dan lijkt het of issie dood, maar dat valt mee hoor. Begint vanzelf weer. Zo doe ik het iig altijd en mijn struiken zijn nu al weer over de 2 meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Zo snoei ik ze ook.
Koettie, wat naar van je vader!
Ik lees al een poosje mee en 'mag' nu ook mee schrijven :-D Dat mocht vast eerder ook al, maar binnenkort verhuizen we naar een huis met een flinke (ca. 11x30 meter) groene tuin en nu hebben we nog een postzegeltje. In dat postzegeltje hadden we ook al aardig wat groen, maar de nieuwe tuin wordt echt een uitdaging voor ons.

De nieuwe tuin lijkt in de basis al een goed ontwerp te hebben. Gazon in het midden en flinke borders aan weerszijden met een diversiteit aan beplanting. Helaas geen bomen, maar bij de buren wel. Achterin de tuin staat een soort 'schuurtje van kippengaas', daar zitten vast bessen of bramen in. Bij het huis en achterin de tuin liggen 2 kleine terrassen in de ochtend en avondzon, verder is alles onverhard :blob:

We krijgen in de december de sleutel, dus dan zullen we ons eerst concentreren op het bewoonbaar maken van het huis. Ik wil dan toch ergens in februari alvast wat grip op de tuin krijgen omdat we dan eventuele grote heesters nog wat kunnen snoeien voordat het groeiseizoen begint. We willen de tuin dan eerst eens een seizoen gaan beleven voordat we keuzes gaan maken of en wat we willen veranderen. Daar kan ik jullie hulp vast goed bij gebruiken. Ik zal t.z.t. kijken of ik plaatjes kan plakken.

Ik heb ook alvast een eerste vraag: waar laten jullie het snoeiafval? In m'n huidige tuin kan ik af met 1 groene kliko die om de week wordt geleegd. In de nieuwe tuin kom ik daar niet mee weg. Hebben jullie een composthoop? Of rijden jullie af en toe naar het grofvuil?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een compostvat, daar gaat bijna alles van de afgelopen tijd in.

Nog meer gratis planten, voor de brabanders. https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... e=lr&pos=8
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een compostvat, daar gaat bijna alles van de afgelopen tijd in.

Nog meer gratis planten, voor de brabanders. https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... e=lr&pos=8

TG, deze Limburger geeft oa een acanthus weg :)
https://www.marktplaats.nl/a/tuin-en-te ... =lr&pos=11
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een grote groene en dan snoei ik gedoseerd. Als ie vol is dan is ie vol. Ik zet 'm elke twee weken aan de straat dus tja. Mijn tuin is ongeveer 7 bij 25. Ik heb een magnolia van een meter of 8 en daarnaast nog drie knotwilgen een zwemvijver, vijg, druif, witte en normale passie, gele lissen, hortensia, hosta, en nog veel meer wat behoorlijk gesnoeid mag worden. Gelukkig niet allemaal tegelijk ohhh en heel soms als het bijv de dag voor het legen van de container is en hij zit al vol gebruik ik mijn kruiwagen als tijdelijke opslag (bij de vijverplanten altijd ivm beestjes die er nog in kunnen zitten en dan nog de mogelijkheid hebben te ontsnappen.
Alle reacties Link kopieren
Gisteren zijn we de blauwe regen gaan ophalen van een van de advertenties die ik hierboven plakte. Wat een werk, hij was heel groot. Zou leuk zijn als hij aanslaat, dan heb ik 2 volwassen blauwe regens en 2 volwassen witte.

Nou moeten er wel een hoop bakken verschoven worden, sommige planten zijn groter geworden dan ik gedacht had. Gelukkig ben ik een paar dagen vrij.

Ben weer begonnen met passieflora opkweken, heb een bal van de normale versie en een bal van zo'n nieuwe paarse soort. Nu nog bedenken waar die gaan staan deze winter.
Alle reacties Link kopieren
Sorry niet alles teruggelezen.. ben dan ook een tijd niet geweest.
Ik geniet nog steeds van de tuin, maar merk dat ik teveel planten op te weinig ruimte heb gedaan, wanneer alles is uitgebloeid moeten er weer stenen uit en de planten ruimte krijgen.
Verder geniet ik zo van mijn tuin ondanks dat alles door elkaar staat, onkruid er tussen staat en alles alle kanten op groeit, heerlijk gewoon.

Ik ben niet echt een snoei persoon en dat alles netjes moet, het rommelige vind ik leuk. Hoewel veel mensen commentaar geven, maar dat maakt me niet uit.
Net viel me op dat een clematis aan zn tweede bloei is!! Leuk!!
Heerlijk al dat groeien en bloeien en het groen om me heen.

Felix een blauwe regen wil ik ook nog een in de tuin, vind die zo mooi! Ik hoop dat het aanslaat.
Alle reacties Link kopieren
Zooo. Rare tijd gehad. Vader was niet gekneusd blijkbaar.. Na z'n operatie voor zijn sleutelbeen bleek dat hij zes ribben gebroken had en een klaplong. Moest twee nachten in ziekenhuis blijven. Gedoe alom. Wel naar Lowlands geweest, heel vet weekend gehad. Met een brak hoofd gister eerste schooldag en nu weer werken.

Ben kapooot. Tuin staat er goed bij, beetje groot. Moet morgen even m'n munt bijknippen, is giga geworden. En dacht dat de katten alle baby salamanders opgegeten hadden maar zag er vandaag twee op land kruipen. Heel goed! Zitten ook nog steeds eieren in het water en mini visjes, zo vreemd, vraag me af waarom.

Komende tijd druk met werken en school dus niet zoveel tuinen de komende tijd helaas.
Alle reacties Link kopieren
Heb ontzettend lopen schuiven in de tuin, nu staat het weer leuk.

Vorige week een recept voor diy mezenbollen gemaakt en daarom sinds een paar dagen weer vogels in de tuin. Die waren al een tijdje afwezig, dat is elk jaar zo. Zal binnenkort weer wat foto's plaatsen.

Koettie, dat ze dat niet eerder opgemerkt hebben! Hoop dat het snel weer beter gaat.

Volgende week begint ook voor mij school, donderdag introductiedag. Ik ben heel benieuwd.
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding

Afbeelding
Super leuk dat trappetje Felix! En die blauwe kleur van de bloemen vind ik zo mooi!
wij hebben 2 composthopen eames. 1 voor onkruid en groenafval dat zaden en dergelijke bevat, en 1 voor de overige compost.
Deze ;aatste is de hoop waar we de compost van gebruiken voor de tuin, zodat we dan compost krijgen dat niet vol zit met onkruid zaden. De 'onkruid composthoop' blijft gewoon liggen waar hij ligt en daar gebruiken we de compost niet van. Deze berg zit er uit als een gezellig groen heuveltje waar steeds allemaal onverwachte bloemen en planten in beginnen te groeien. Ik ben van plan er voor de zomer wat wilde bloemenzaden overheen te gooien om het er nog gezelliger uit te laten zien.
koettie en friezinnetje wat een pech zeg! Ik hoop voro jullie allebei dat de zieken zich snel beter voelen!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven