Het tegen-tegeltuinentopic twee

08-07-2016 16:08 3002 berichten
Hier keuvelen we verder over alles tuingerelateerd, iedereen is welkom, of je nou een balkon hebt, een groene postzegel of een lap grond om van te kwijlen.

Schep hier op over je mussennest, klaag over je slakken of de buren met een betonnen woestenij!

Klim hier op je zeepkist en vertel waarom kale tegeltuinen stom zijn. Of laat zien met plaatjes hoe het niet moet en hoe het wel moet. Misschien inspireren we op deze manier de twijfelaars.

voorbeeld:

Dit is geen tuin.

Dit wel

link naar deel 1
Coniferen idd, die komen hier never nooit in de tuin.
Oh en hedera na volgend jaar ook niet meer. Dan gaat het eindelijk uit de tuin en ik wil het niet meer terug, het woekert mij teveel en te snel.
Alle reacties Link kopieren
Bij gebrek aan tuin ga ik woensdag m'n moeder helpen. Woont er nu een jaar en alles is honderd meter hoog. Alleen heeft ze nogal wat bamboe staan.. Geen gereedschap voor dus dat wordt nog wat.
En een mega hoge conifeer inderdaad, over stomme planten gesproken!
Wat heb je in godesnaam voor varen Tuingravin CC? Ik heb hier varens die op een centimeter diep laagje mos groeiden.

Buxus komt er hier niet in, net als coniferen en kerstbomen. Ik heb eigenlijk geen gekochte eenjarigen, maar dat is uit financieel oogpunt.
Tvp
Afrikaantjes, salvia´s, hosta´s, klimop, bamboe en achteraf was die campanula geen goed idee, die vinden we echt overal. De rest is redelijk controleerbaar (en uitgraven doet mijn halve trouwboek voor me).

Bij ons vorige huis hadden we een vijver. Met lisdodde. Dat doet niet onder voor bamboe (groeit alleen wat langzamer).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Koettie, ik zou een kettingzaag kopen/lenen/huren als ik jou was. Conifeer laat zich rondom goed snoeien maar als ie een kopje kleiner gemaakt moet worden krijg je met de stam te maken, het is een boom he...

En bamboe is een regelrecht drama. De enige tip die ik je kan geven is; zoek het einde van de wortelklomp. Die van ons was ´pas´ drie jaar oud en wat eruit kwam was toch zeker 1m³.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 juli 2016 @ 23:14:

Wat heb je in godesnaam voor varen Tuingravin CC? Ik heb hier varens die op een centimeter diep laagje mos groeiden.

Buxus komt er hier niet in, net als coniferen en kerstbomen. Ik heb eigenlijk geen gekochte eenjarigen, maar dat is uit financieel oogpunt.

Een genetisch gemanipuleerde vrees ik

Het is een mannetjesvaren met een diameter van een meter of twee (qua blad) en zeker anderhalve meter hoog. De kluit is ook echt enorm, een omtrek van dik een meter

Ik heb diverse soorten varens, waaronder ook vrouwtjesvarens en die wortelen wel heel ondiep en zijn ook makkelijk uit te graven.

Buxus heb ik ook niet. Ik heb een zwak voor bloeiende planten en struiken, als er geen bloemen inzitten vind ik het al snel te saai (behalve mijn bamboe en de varens dan, daar hou ik dan wel weer van).
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik zou het liefst ook geen hedera hebben maar mijn buren hebben het over de hele lengte van de tuin (40 mtr.) en die doen er niets aan dus moet ik al hun woekerende ^%#$@#* hedera snoeien

Enige voordeel van die troep is dat de vogeltjes er graag in nestelen.

Campanula is inderdaad ook niet te houden, dat staat hier ook overal. Gelukkig wel makkelijk weg te halen.

Ik vind de bloemen wel erg mooi en de bijen en hommels zijn er gek op.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
Ik ben dol op campanula!
Ik hou niet van planten met zilver blad. Dus die prikneus van eerder vind ik maar niks. En lage coniferen zijn prima maar wij hadden ooit een conifeer die boven het huis van vier woonlagen uit kwam. De onderste 5 meter is dan alleen maar bruin, stam en dooie takken, verschrikkelijk. En er kon niets onder groeien want de joekel eiste al het water op.
Coniferen vind ik lelijke krengen, en helemaal als ze in een landschap staan waar ze niet thuis horen. Hier stond ook zo'n naar groot geval toen ik in het huis trok en hij vloekte enorm met de polder waar ik op uit kijk. Weg ermee!

De vorige bewoners waren nogal fan van deprimerend wintergroen jaren '70 plantsoengroen. Vreselijk vind ik dat; je tuin ziet er het hele jaar hetzelfde uit. De aucuba, laurier (5x5m), en hulstboom zijn de conifeer achterna gegaan. En tuin was nog niet eens aan de beurt omdat ik binnen nog moest verbouwen, kun je nagaan.
Ik vind hier dingen van.
Ik ben ook niet bepaald dol op coniferen maar zowel mijn buren links als mijn buurvrouw rechts hebben ze en het neemt wel heel veel zicht weg op mijn tuin. Het voorkomt ook dat de achterburen bij mij de badkamer in kunnen kijken. Ja ze zijn lelijk, maar hier mogen ze mooi blijven staan!
Lelijke planten vind ik de conifeer en klimop. Die zijn er ook meteen uitgegaan hier. Maar gele bloemen hebben we juist heel veel. Staat lekker vrolijk, zeker als schaduwplant.
Er zijn maar weinig planten die ik echt lelijk vind. Ik ben niet dol op hulst (die heb ik dr hier uit gehaald, maar bij andere vind ik het vaak wel leuk staan) ik ben dol op hedera (niet omdat het mooi is maar omdat er veel beestjes in gaan zitten en mijn lelijke schutting bedekt) Van dat siergras zou ik ook nooit nemen maar op een dakterras vind ik het wel erg mooi. Echt iets heel lelijks kan ik nu niet bedenken. Ik ga er eens heel goed over nadenken. Dan kom ik er vast op.
Laurier hebben wij wel. Een scheidingshaag tussen ons en de buren (20 meter) en nog wat losse laurierstruiken door de tuin heen. Als je ze snoeit ruiken ze heel zoet en de dagen erna komen zzzzzzzzzzzzzzzzzoemt ie helemaal vanwege de bijen en wespen.

Voordeel van laurier is dat ie lief is voor konijntjes en egeltjes. Die kunnen zich daar goed verstoppen. En ach, onze tuin is toch groot zat, dus dat het niet bloeit stoort mij verder niet.

En we hebben een bonte liguster (ook pakweg twaalf meter) die nu kleine bloemetjes heeft. Daar zoemt het nu ook de hele dag.

Als mij iemand kan vertellen hoe ik hier foto´s kan plaatsen..... (naast het plaatjesrecht).
Ceyclon, op hetzelfde apparaat als waar je foto's staan surf je naar die link die ik ergens hier boven plakte. Volg de instructies, plak de eennabovenste link die je daaruit krijgt, plak die hier en dan plakt een ander hem met plaatjesplakrechten.
quote:Steampunkcat88 schreef op 12 juli 2016 @ 10:32:

Ik gebruik deze link bosbessen.

linkCeyclon
quote:Ceylon schreef op 13 juli 2016 @ 08:18:

Als mij iemand kan vertellen hoe ik hier foto´s kan plaatsen..... (naast het plaatjesrecht).Indien je rechten hebt: Typ in je bericht [img][/img] met daartussen de directe url van het plaatje. Dat is wat anders dan de url van de website waarop het plaatje staat, met rechter muisknop op het plaatje kun je "copy image adress" kiezen.
quote:Ceylon schreef op 12 juli 2016 @ 23:22:

Koettie, ik zou een kettingzaag kopen/lenen/huren als ik jou was. Conifeer laat zich rondom goed snoeien maar als ie een kopje kleiner gemaakt moet worden krijg je met de stam te maken, het is een boom he...

En bamboe is een regelrecht drama. De enige tip die ik je kan geven is; zoek het einde van de wortelklomp. Die van ons was ´pas´ drie jaar oud en wat eruit kwam was toch zeker 1m³.Ja, misschien volgend jaar. Hij is meters hoog en die moet echt door iemand gekapt worden met verstand ervan, en daar is nu even geen geld voor. Komt nog wel. Eerst idd maar de bamboe, pdf
Ik wacht nu wel met spanning op je foto's ceylon
TTT'ers, ik heb een vraagje.

Man en ik willen 3 boompjes in onze tuin: een japanse esdoorn, een krentenboompje en een kersenboom. Ik zeg: laten we ze klein kopen want dan zijn ze makkelijker te planten, en man zegt: laten we ze groter kopen anders duurt het zo lang voor ze mooi zijn.

Ik wil ze rond de 1 meter groot kopen, hij tussen de 1.5-2 meter hoog. Wat denken jullie dat beter is?
Echt lelijk en zou ik nooit in de tuin zetten/ eruit halen:

Coniferen, slangenden

Ik heb er niks mee en zou het niet kiezen

Afrikaantjes, gele/oranje bloemetjes en rozen. Beetje gekke die laatste, maar op een of andere manier associeer ik het met truttig en het hele ogen/ oksels snoeigebeuren blokkeer ik volledig op.
quote:RegretteRien schreef op 13 juli 2016 @ 14:33:

Echt lelijk en zou ik nooit in de tuin zetten/ eruit halen:

Coniferen, slangenden

[afbeelding]

Ik heb er niks mee en zou het niet kiezen

Afrikaantjes, gele/oranje bloemetjes en rozen. Beetje gekke die laatste, maar op een of andere manier associeer ik het met truttig en het hele ogen/ oksels snoeigebeuren blokkeer ik volledig op.Deze geeft m'n moeder ook. Haha wat een horror tuin. En scherp!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven