Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
Er wordt ook voortdurend verwezen naar; 'ik weet dat ze dat leuk vinden'. Dat is natuurlijk helemaal prima als jij weet dat iemand het leuk vindt als je onverwacht slavinken komt snaaien. Maar dat is dan niet ineens een maatstaf voor normale omgangsnormen met iedereen.

Ik heb jarenlang naast hele leuke buren gewoond waarbij we een poortje in de schutting hadden gemaakt om bij elkaar de deur/schutting plat te lopen en bier uit elkaars schuur te halen. Maar dat wil niet zeggen dat ik bij de andere buren het dan ook maar normaal vind om de tuin in te lopen. En ik vind het dan ook niet 'zielig' voor al die andere mensen die geen buren hebben met een poortje in de schutting. En ik vind ook niet dat mensen die geen behoefte hebben aan poortjes in schuttingen niet buurvriendelijk zijn.
impala schreef:
28-09-2019 14:22
Ik heb dat ook niet op voorraad omdat het dan te verleidelijk of te gemakkelijk wordt om het zelf op te gaan drinken. En dat wil ik niet. Zelfde geldt voor koek en chips. Dat haal ik alleen in huis als ik weet dat er bezoek komt dat dat graag eet.
Dan heb ik eens iets op voorraad en dan wordt het slecht omdat niemand het heeft opgegeten of gedronken.

Je wil niet weten hoeveel liter cola-light of bier ik bijvoorbeeld al door de plee heb gegooid.
Allemaal gekocht bij geplande feestjes omdat het iemand's favo drank is, maar die toevallig weer net meer zin had in iets anders.
Het wordt hier niet gedronken.

Zonde van het spul en dus koop ik dat alleen als er mensen ingepland staan.
Niet zomaar zomaar.

Of je wil niet weten hoe een affront het is dat ik dan geen cola-light koop "want we hebben nog in de kelder staan", ongepland vraagt een andere gast vraagt - die normaal altijd fruitsap drinkt - cola-light, je duikt de kelder in, biedt aan (al inwendig vloekend dat het geen porum is om dat spul ongekoeld aan te bieden aan gasten) en dat spul blijkt ineens totaal ondrinkbaar te zijn omdat het al een jaar vervallen is.
Op zo'n moment kan ik toch écht janken van schaamte.
En wil ik dus dat mensen van tevoren laten weten dat ze komen én liefst ook nog wat ze graag willen drinken.
Haal ik dat én zet het koud.

We hebben niet vaak volk over de vloer, als ze dan komen moet het wel een feestje zijn en wil ik ze verwennen.
En dus niet met (half) vervallen cola of bier die al tijden in de kelder staat.

En dus ook niet dat ik achteraf in de familie mag horen dat ik mensen probeer te vergiftigen met vervallen meuk :-).
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 13:56
Hoe lang blijft een fles wijn of cola goed ? Wat voor moeite is het om iets op voorraad te hebben ? Heb je plaatsgebrek ?
Hoewel ik een redelijk ruim huis heb, ervaar ik veel plaatsgebrek (te veel andere spullen, en veel moeite met dingen weggooien). Vroeger had ik altijd veel op voorraad aan eten en drinken, met het gevolg dat producten over de datum raakten en ik spullen moest weggooien. Dat vind ik doodzonde, dus daar ben ik mee gestopt.
Marnamai schreef:
28-09-2019 15:43
Dan heb ik eens iets op voorraad en dan wordt het slecht omdat niemand het heeft opgegeten of gedronken.

Je wil niet weten hoeveel liter cola-light of bier ik bijvoorbeeld al door de plee heb gegooid.
Allemaal gekocht bij geplande feestjes omdat het iemand's favo drank is, maar die toevallig weer net meer zin had in iets anders.
Het wordt hier niet gedronken.

Zonde van het spul en dus koop ik dat alleen als er mensen ingepland staan.
Niet zomaar zomaar.

Of je wil niet weten hoe een affront het is dat ik dan geen cola-light koop "want we hebben nog in de kelder staan", ongepland vraagt een andere gast vraagt - die normaal altijd fruitsap drinkt - cola-light, je duikt de kelder in, biedt aan (al inwendig vloekend dat het geen porum is om dat spul ongekoeld aan te bieden aan gasten) en dat spul blijkt ineens totaal ondrinkbaar te zijn omdat het al een jaar vervallen is.
Op zo'n moment kan ik toch écht janken van schaamte.
En wil ik dus dat mensen van tevoren laten weten dat ze komen én liefst ook nog wat ze graag willen drinken.
Haal ik dat én zet het koud.

We hebben niet vaak volk over de vloer, als ze dan komen moet het wel een feestje zijn en wil ik ze verwennen.
En dus niet met (half) vervallen cola of bier die al tijden in de kelder staat.

En dus ook niet dat ik achteraf in de familie mag horen dat ik mensen probeer te vergiftigen met vervallen meuk :-).
Herkenbaar, Marnamai! Hier precies hetzelfde. Als ik vooraf weet dat mensen komen, zorg ik ook voor lekkere verse hapjes en drankjes in overvloed, en wil ik me niet schamen omdat iets jaren in een vooraadkast heeft gestaan.
Toch valt het me op dat het bijna alleen maar over eten gaat. Als je geen eten in huis hebt of niets lekkers ben je niet gastvrij? Ik heb altijd snoep / koek en chips in huis (omdat ik zelf een enorme snoepkont ben) en wijn en bier + frisdrank maar ik heb een grafhekel aan visite en daarom vind ik mezelf niet gastvrij.

En als m'n schoonouders bijvoorbeeld langskomen en ik wil dat ze weg gaan vraag ik gewoon niet meer "wil je nog wat drinken" en kijk ik zogenaamd onopvallend (maar toch opvallend) telkens naar de klok of op m'n horloge. Vind ik erg ongastvrij maar ik ben het dan zo beu dat me dat niet interesseert.

Ik heb een hekel aan eten weggooien daarom koop ik nooit veel voorraad wat snel slecht wordt en ik kan niet zomaar een maaltijd maken voor meer dan 2 personen want dat heb ik simpelweg niet in huis. (ook al had ik het wel in huis dan was ik nog niet van plan om te koken)

Bij gastvrij denk ik aan "is iemand welkom en laat je dit oprecht merken", dat staat van mij los van eten.
fashionvictim schreef:
28-09-2019 12:02
Meestal koken we gewoon hoor, ik moet ook eerlijk zeggen dat ik best opkijk van hoeveel mensen in dit soort topics aangeven dat ze niks in huis hebben en dus niks voor gasten zouden kúnnen klaarmaken, zelfs al zouden ze willen. Ik ging er eigenlijk min of meer vanuit dat als mensen met een gezin gewoon een baan hebben dat ze dan ook altijd wel een gevulde voorraadkast en vriezer hebben, dat vind ik echt zo vanzelfsprekend dat het me echt verbaast hoeveel mensen op dit forum zeggen dat ze dat niet hebben. Los van onverwachte gasten wil je toch ook gewoon in noodgevallen altijd in ieder geval voedsel voor je kinderen in huis hebben?
Ik heb geen kinderen en ik loop elke avond naar de supermarkt.

Meestal tegen een uur of 6 à 7.

Ik heb een beetje diepvries-voer, maar dat valt over 't algemeen totaal niet te combineren.
(Wel vis en soms vlees, geen passende groenten, wel groenten maar geen passende vis.)
En daar kan ik al helemaal geen feestmaal voor gasten van op tafel zetten.

Want als er iemand komt is het feest en maak ik toch echt eerst hapjes, vervolgens eventueel voorgerecht, dan hoofdgerecht en eventueel nog dessert.
Met aperitief, wijn of frisdrank aan tafel en koffie.
En scheep ik je niet af met die kale moot stijfbevroren pangasius-filet zonder groenten of koolhydraten en een glas water.
Waarvan jij nadien iets zou hebben "is dat alles wat ze mij kan geven, zo'n krent".

(Je mag wel altijd de ijstaart komen opeten die al 3 jaar in mijn diepvries steekt :-) .
Gekocht voor een feestje en nooit opgeraakt.
Wel op eigen risico want geen idee of ze nog goed is.
Ik koop dus bij elk volgend feestje maar een nieuwe verse of ander dessert, zodat ik zeker ben dat ik mijn gasten niet vergiftig.)
Het scheelt wel dat cola in de wc wel weer goed is om de wc schoon te maken.
Doubletree20 schreef:
28-09-2019 15:52
Toch valt het me op dat het bijna alleen maar over eten gaat. Als je geen eten in huis hebt of niets lekkers ben je niet gastvrij? Ik heb altijd snoep / koek en chips in huis (omdat ik zelf een enorme snoepkont ben) en wijn en bier + frisdrank maar ik heb een grafhekel aan visite en daarom vind ik mezelf niet gastvrij.

En als m'n schoonouders bijvoorbeeld langskomen en ik wil dat ze weg gaan vraag ik gewoon niet meer "wil je nog wat drinken" en kijk ik zogenaamd onopvallend (maar toch opvallend) telkens naar de klok of op m'n horloge. Vind ik erg ongastvrij maar ik ben het dan zo beu dat me dat niet interesseert.

Ik heb een hekel aan eten weggooien daarom koop ik nooit veel voorraad wat snel slecht wordt en ik kan niet zomaar een maaltijd maken voor meer dan 2 personen want dat heb ik simpelweg niet in huis. (ook al had ik het wel in huis dan was ik nog niet van plan om te koken)

Bij gastvrij denk ik aan "is iemand welkom en laat je dit oprecht merken", dat staat van mij los van eten.
Herkenbaar dit. Ik mag niet klagen, want die van mij komen maar 2-3x per jaar langs. Andersom werkt het ook weleens: Als je juist wel vraagt "willen jullie nog wat drinken?", herinner je mensen vaak aan de tijd en zeggen ze 9 van de 10 x: "nee, want wij gaan zo".
Tja ik heb geen goed gevulde kast
Ik ga elke dag even naar de winkel. Ik werk in de zorg en met vriendinnen spreek ik af voor lunch en koffie.in de stad De avonden dat we wel thuis zijn ( weinig allemaal tegelijkertijd vanwege zorg dus en dochter bijbaan horeca en voetbal) komt er echt niemand eten.
Als er in vakanties oid of weekend wel iemand komt halen we eten ergens op pizza in de supermarkt oid.
anoniem_641e0e2673b5c wijzigde dit bericht op 28-09-2019 17:20
Reden: Vergeten
1.25% gewijzigd
Puz_n_Boots schreef:
28-09-2019 15:59
Herkenbaar dit. Ik mag niet klagen, want die van mij komen maar 2-3x per jaar langs. Andersom werkt het ook weleens: Als je juist wel vraagt "willen jullie nog wat drinken?", herinner je mensen vaak aan de tijd en zeggen ze 9 van de 10 x: "nee, want wij gaan zo".
Die van mij lopen gelukkig ook niet de deur plat maar komen wel vaak onverwachts (circa 2x per maand) Zit je net lekker te Netflixen, te lezen of wat dan ook, kun je weer verplicht sociaal gaan doen, grrr. Ik ben dan zo pissig dat ik dat misschien ook wel uitstraal. (ik probeer van niet hoor maar van binnen kook ik) Meestal blijven ze ook gelijk iets van 2 uur ofzo. Het zijn lieve mensen hoor maar zo dodelijk saai en burgerlijk, vreselijk.

Soms denk ik als ik me nou echt als een trut gedraag komen ze misschien wat minder vaak? Maar ik vind dat ik dat ook weer niet kan maken tegenover m'n man.
Doubletree20 schreef:
28-09-2019 17:30
Die van mij lopen gelukkig ook niet de deur plat maar komen wel vaak onverwachts (circa 2x per maand) Zit je net lekker te Netflixen, te lezen of wat dan ook, kun je weer verplicht sociaal gaan doen, grrr. Ik ben dan zo pissig dat ik dat misschien ook wel uitstraal. (ik probeer van niet hoor maar van binnen kook ik) Meestal blijven ze ook gelijk iets van 2 uur ofzo. Het zijn lieve mensen hoor maar zo dodelijk saai en burgerlijk, vreselijk.

Soms denk ik als ik me nou echt als een trut gedraag komen ze misschien wat minder vaak? Maar ik vind dat ik dat ook weer niet kan maken tegenover m'n man.
Brrrr, wat lijkt me dat vreselijk! Ik ben daar vanaf het begin heel duidelijk in geweest: geen onverwachte bezoekjes van schoonouders zodra we gaan samenwonen. Partner heeft dat kenbaar gemaakt en hoewel ze er niet blij mee waren, hebben ze zich er al die jaren toch aan gehouden (komt waarschijnlijk ook omdat zij mij niks vinden en we geen kinderen hebben). Voordat ik hier een hoop commentaar krijg: er zijn meer dan genoeg problemen in het verleden geweest met mijn schoonouders, waarvoor een ander het contact allang had verbroken. Zo radicaal ben ik dan weer niet geweest, omdat ik niet wil dat mijn partner dit opbreekt.

Heb jij kinderen? Want dan heb je toch al gauw een soort van sociale verplichting naar je kinderen en hun grootouders toe.
Doubletree20 schreef:

En hoe is het als je eigen ouders langskomen?
Ik durf niets te zeggen dat ik niet van onverwachts bezoek hou maar om eerlijk te zijn, als het niet onverwacht is heb ik er ook een pokkehekel aan.
M’n man zit er niet echt mee. Hij vindt het ook vaak saai maar hij is gewoon niet zo moeilijk als mij.
Wij hebben ook geen kids dus dat schilt godzijdank wel.

Mijn vader heb ik geen contact mee en mijn moeder leeft helaas niet meer. Zij was de enigste die van mij altijd mocht langs komen zonder dat ik ook maar iets van irritatie voelde.
Ik heb een hoop pagina’s gelezen maar niet alles dus misschien is wat ik ga zeggen al wel aan bod gekomen. Maar buiten het eten ( wat ik ook niet standaard over heb of voorraad heb) heb ik er vaak ook geen zin in.
Nu ik kleine kindjes heb ben ik daar veel minder flexibel in geworden. Aan het eind van de dag ben ik moe. Zowel na werk als na een dag met de kinderen. Dan is de periode rondom etenstijd altijd druk want ik moet koken, de kinderen zijn moe, ik wil dat de kinderen goed eten en dan ruim ik op. Kinderen in bad en verhaaltje lezen etc. Ik trek het niet als daar iemand doorheen komt fietsen zomaar. In nood is het wat anders. Maar ik zit dan echt niet te wachten op onverwacht bezoek. Dat gebeurt gelukkig ook zelden. Maar ook als de kinderen slapen ben ik toe aan mezelf. Ik kan me verheugen op mijn favoriete programma of netflix met man of gewoon lekker in bad. En dan vind ik het echt vervelend als dat dan niet kan en ik nog moet socializen.
Is het afgesproken dan stel ik mij daarop in en dan voelt het echt anders.

Overigens doe ik wel gastvrij als het zou voorkomen. Ik zet een glimlach op en bied wat aan en ik zit het bezoek netjes en vriendelijk uit. Maar kan daar wel echt van balen.

Maar mijn vrienden doen dat niet en in familie is het ook niet gebruikelijk. Ook onhandig want ik ben vaak niet thuis. Boodschappen, winkelen, op pad met de kinderen en savonds sporten of werken.

Als er bezoek komt op je sportavond bijvoorbeeld. Gaan jullie dan sporten en zet je bezoek buiten of zeg je sport dan af? Ik zou zeggen sorry ik moet gaan sporten. En soms werk ik savonds thuis. Die uren moet ik maken en kan ik alleen als de kinderen slapen. Maar bij onverwacht bezoek kan ik niet werken. Wat doe je dan? Zeggen dat het niet uitkomt? Dat zullen sommigen ook ongastvrij vinden. Maar werk is werk. Maar soms wil je toch ook gewoon in je eentje in je huispak je nagels lakken ofzo? Ik doe dan niet open hoor....

Ik merk wel dat ik daar egoistischer in ben geworden de laatste jaren. Zelf ga ik zelden spontaan langs want ik ben nooit zomaar in de buurt. Ik app vantevoren. En al helemaal niet met etenstijd want ik eet thuis met de kinderen.
Doubletree20 schreef:

Ik zou dan gewoon lekker boven tv gaan kijken of gaan sporten en het entertainen van zíjn ouders aan hem overlaten.
.
blijfgewoonbianca schreef:
28-09-2019 13:56
Hoe lang blijft een fles wijn of cola goed ? Wat voor moeite is het om iets op voorraad te hebben ? Heb je plaatsgebrek ?
Wijn weet ik niet want drink ik niet, maar bij cola gaat heel snel de prik eraf. Als je de fles voor 1 iemand openmaakt en je ook eigenlijk geen cola drinkt kan je er best lang mee doen, maar dan is het dus prikloos.
3thee schreef:
28-09-2019 18:28
Wijn weet ik niet want drink ik niet, maar bij cola gaat heel snel de prik eraf. Als je de fles voor 1 iemand openmaakt en je ook eigenlijk geen cola drinkt kan je er best lang mee doen, maar dan is het dus prikloos.
Van die halve literflesjes zijn praktisch om in huis te hebben. Dat heb ik voor mezelf, omdat ik ook nooit een liter cola/spa rood drink op 1-2 dagen en ik het niet lekker vind als de prik er bijna af is.
Doubletree20 schreef:

Elke twee weken onverwachte visite vind ik best veel hoor. Komen ze als je man er is, of als jij alleen bent?
Dat je pissig bent kan ik me zó goed voorstellen. Raar dat mensen zich niet afvragen of het past en of een ander er blij mee is.
redbulletje schreef:
28-09-2019 18:30
Van die halve literflesjes zijn praktisch om in huis te hebben. Dat heb ik voor mezelf, omdat ik ook nooit een liter cola/spa rood drink op 1-2 dagen en ik het niet lekker vind als de prik er bijna af is.

Inderdaad. Of eenpersoonsblikjes.
herfstappeltaart schreef:
28-09-2019 18:41
Inderdaad. Of eenpersoonsblikjes.
Maar die ondingen hebben dus ook een vervaldatum.

Die verdomd snel is.
(Ik geloof dat ze 1 à 2 jaar goed blijven.)

Wij zijn er dus al verschillende keren tegenaan gelopen dat ik zo'n halve liter open trek en dat ie niet meer goed is.
Cola, fruitsap, ...
Bloemetjefresia schreef:
28-09-2019 18:19

Overigens doe ik wel gastvrij als het zou voorkomen. Ik zet een glimlach op en bied wat aan en ik zit het bezoek netjes en vriendelijk uit. Maar kan daar wel echt van balen.

Maar mijn vrienden doen dat niet en in familie is het ook niet gebruikelijk. Ook onhandig want ik ben vaak niet thuis. Boodschappen, winkelen, op pad met de kinderen en savonds sporten of werken.

Als er bezoek komt op je sportavond bijvoorbeeld. Gaan jullie dan sporten en zet je bezoek buiten of zeg je sport dan af? Ik zou zeggen sorry ik moet gaan sporten. En soms werk ik savonds thuis. Die uren moet ik maken en kan ik alleen als de kinderen slapen. Maar bij onverwacht bezoek kan ik niet werken. Wat doe je dan? Zeggen dat het niet uitkomt? Dat zullen sommigen ook ongastvrij vinden. Maar werk is werk. Maar soms wil je toch ook gewoon in je eentje in je huispak je nagels lakken ofzo? Ik doe dan niet open hoor....

Ik merk wel dat ik daar egoistischer in ben geworden de laatste jaren. Zelf ga ik zelden spontaan langs want ik ben nooit zomaar in de buurt. Ik app vantevoren. En al helemaal niet met etenstijd want ik eet thuis met de kinderen.

Ik doe gastvrij, maar als je mijn gedachten kon zien zijn die niet zo vriendelijk. En soms kost het me gewoon moeite om vriendelijk te zijn. Heb er dan zo geen zin in.

Met sport zou ik het gewoon zeggen. Je betaalt er voor. Het is een ander zijn keuze om onverwacht te komen, dus het is hun eigen risico dat het niet past. En als jij overal in mee gaat 'leren ze het nooit'.

Wat werk betreft is het een duidelijk verhaal. Of je nou thuis werkt of op kantoor, verschil is er niet. Hier worstelen veel thuiswerkers mee, bezoekers denken: die is thuis, dus heeft ze tijd. Ik zou hier heel duidelijk in zijn. Want als je dat niet doet blijven ze komen, en zit jij tot 's avonds laat nog te werken.
Doubletree20 schreef:
28-09-2019 18:14
Ik durf niets te zeggen dat ik niet van onverwachts bezoek hou maar om eerlijk te zijn, als het niet onverwacht is heb ik er ook een pokkehekel aan.
M’n man zit er niet echt mee. Hij vindt het ook vaak saai maar hij is gewoon niet zo moeilijk als mij.
Wij hebben ook geen kids dus dat schilt godzijdank wel.

Mijn vader heb ik geen contact mee en mijn moeder leeft helaas niet meer. Zij was de enigste die van mij altijd mocht langs komen zonder dat ik ook maar iets van irritatie voelde.

Ik vind het ook lastig. Helaas gebeurt het hier de laatste tijd af en toe. Durf er (nog) niets van te zeggen, maar oh, als je mijn gedachten kon lezen.
Het frustreert mij dat ik meteen alles uit mijn handen moet laten vallen, direct gezellig moet doen, terwijl ik in de meeste gevallen ergens mee bezig ben. De bezoeker gaat er vanuit dat het altijd past, en dat is niet zo. En als ik lekker op de bank lig heb ik er net zo min zin in.
Marana schreef:
28-09-2019 17:56
En hoe is het als je eigen ouders langskomen?

Die hebben de sleutel dus komen gewoon binnen, maar dat schijnt helemaal horror te zijn als ik dat hier zo lees.
Star² schreef:
28-09-2019 19:04
Die hebben de sleutel dus komen gewoon binnen, maar dat schijnt helemaal horror te zijn als ik dat hier zo lees.

Ik heb ook een sleutel van mijn dochter en schoonzoon, maar ik bel altijd aan. Het kan toch gewoon een ongelegen moment zijn? Ook zij hebben recht op privacy.
Star² schreef:
28-09-2019 19:04

Ik vind het altijd zo frappant dat visite van schoonouders, of dat nu onverwacht is of aangekondigd, altijd vervelend is, en over visite van eigen ouders hoor je helemaal niets.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven