Hoe gastvrij ben jij?

25-09-2019 10:11 931 berichten
Alle reacties Link kopieren
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.

Ik trap zelf af.

Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.

Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
NYC schreef:
30-09-2019 09:45
En als de gast dat wil?
Dan heb jij de vrijheid ( zonder daardoor niet gastvrij te zijn) om ja of nee te zeggen. En "nee dat hebben wij gisteren al gegeten, wij eten vandaag iets anders, daarvan kun je meeeten als je wilt" is netzogoed gastvrij. Heb je diepvries frikandellen en frites in huis, kun je evt nog aanbieden dat voor de gast in de friteuse te gooien, maar als gast niet wil, houdt t op. Gast zal toch zelf ook zoveel begrip, beleefdheid hebben om te begrijpen jullie gezin vandaag nou net niet eet waar gast zin in heeft/lust. ( Zeker als gast een moeilijke eter is)
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Ja hoor. Ik heb ook niet de indruk dat er vanuit de gast onbegrip was. Of het vervelend vond dat wij al gingen eten. Kan ook zijn dat iemand om 17.15 nog totaal niet de behoefte heeft aan avondeten.

Het is eerder dat ik het voor mijzelf niet leuk vind dat mensen altijd hopen op friet. Of altijd zelf friet met frikandel aanbieden, zelfs als je gepland komt. Dat de reactie nooit is "ooeehhhhh dat klinkt lekker" als je vertelt wat je van plan bent om te koken. Dat nodigt namelijk meer uit om samen te eten en er wat uitbreiding op te verzinnen zodat er voor iedereen meer dan genoeg is.

Dus vandaar snap ik die felle reacties op FV niet. Wat zij doet en hoe zij op haar vrienden die gekookt hebben reageert vind ik namelijk het toppunt van complimenteus zijn.
redbulletje schreef:
29-09-2019 16:39
Een heel cliché scene in veel films en series is dat de man/vrouw des huizes door het raam naar buiten kijkt en onverwachts bezoek ziet naderen. Ze zeggen dan gatverdamme nee he, maar als ze de deur open doen reageren ze enthousiast. Zo denk ik dus dat het merendeel over onverwachts bezoek denkt. Er zal tenslotte heus wel een kern van waarheid in zitten als zoiets zo vaak terugkomt.
Jij denkt dat het echte leven net als een film is ? Jeetje....
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
NYC schreef:
30-09-2019 10:47

Dus vandaar snap ik die felle reacties op FV niet. Wat zij doet en hoe zij op haar vrienden die gekookt hebben reageert vind ik namelijk het toppunt van complimenteus zijn.
Maar dat is toch al raar,
je hebt vrienden die bij je passen, die van FV snappen haar echt wel, en zij hen.

Mijn vrienden weten, dat als ze om 17.45 aanwaaien, ik iets improviseer, en als we afspreken dat ze komen eten, dat ik mijn best doe
En allebei is prima
Ik ben trouwens wel van plan vaker (gepland) te gaan koken voor mijn omgeving. En dan wil ik best friet erbij serveren. Maar dan in combinatie met bijv biefstuk, gebakken champignons en sla. Ik denk dat zoiets best gewaardeeerd wordt.
NYC schreef:
30-09-2019 10:53
Ik ben trouwens wel van plan vaker (gepland) te gaan koken voor mijn omgeving. En dan wil ik best friet erbii serveren. Maar dan in combinatie met bijv biefstuk, gebakken champignons en sla. Ik denk dat zoiets best gewaardeeerd wordt.
Ik doe het op verjaardagen met veel mensen: grote pan stoofvlees, en dan friet bijhalen
heerlijk!
blijfgewoonbianca schreef:
30-09-2019 10:51
Nou ja, dat is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Ik heb het zelf ook diverse keren meegemaakt dat ik ergens op bezoek was (afgesproken) maar dat er iemand aan kwam waaien. En dan tegen mij gatverdamme zeggen maar toch faken dat diegene welkom is.
lilalinda schreef:
30-09-2019 10:55
Ik doe het op verjaardagen met veel mensen: grote pan stoofvlees, en dan friet bijhalen
heerlijk!
Ja, dat vind ik ook lekker en een goed idee (hier dan zuurvlees maar is hetzelfde idee). Maar dat is dan sowieso gepland.
lilalinda schreef:
30-09-2019 10:55
heerlijk!
Jaaaaaaaa!!
NYC schreef:
30-09-2019 10:47
Ja hoor. Ik heb ook niet de indruk dat er vanuit de gast onbegrip was. Of het vervelend vond dat wij al gingen eten. Kan ook zijn dat iemand om 17.15 nog totaal niet de behoefte heeft aan avondeten.

Het is eerder dat ik het voor mijzelf niet leuk vind dat mensen altijd hopen op friet. Of altijd zelf friet met frikandel aanbieden, zelfs als je gepland komt. Dat de reactie nooit is "ooeehhhhh dat klinkt lekker" als je vertelt wat je van plan bent om te koken. Dat nodigt namelijk meer uit om samen te eten en er wat uitbreiding op te verzinnen zodat er voor iedereen meer dan genoeg is.

Vind 17 uur ook erg vroeg voor avondeten. Dan heb je idd het gevoel op de schopstoel te zitten als je pas om 15 uur binnen was tenzij dat vooraf duidelijk is dat jullie altijd zo vroeg eten.
redbulletje schreef:
30-09-2019 10:57
Nou ja, dat is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Ik heb het zelf ook diverse keren meegemaakt dat ik ergens op bezoek was (afgesproken) maar dat er iemand aan kwam waaien. En dan tegen mij gatverdamme zeggen maar toch faken dat diegene welkom is.
Nou, hoor ik ook wel eens hoor: Heb ook wel eens tegen mijn man gezegd: "Is dat nou de auto van X die hier gaat parkeren? Die komt toch hopelijk niet heer naar toe?"
Tringgg: " He hallo, wat een verrassing, kom binnen"

:biggrin:
iceteapeach schreef:
29-09-2019 18:30
FV, ik lees je al langer dan vandaag en dit soort topics zijn ook al vaker aan de orde gekomen. Ik vraag me dan het volgende af: waarom koop jij voor ongeveer 8 man aan eten in, invriezen of niet, terwijl dat aantal niet je gezinsleden betreft? Ik denk dat daar ook het niet begrijpen in zit. Ik woon met zoon, dus zijn we met ons tweetjes. Waarom in godesnaam zou ik eten in slaan zodat ik 8 man t.z.t. eens van eten kan voorzien, laat staan spontaan.

En voor degene die zei: als je voor 2 man eten hebt, kan een derde er ook nog wel bij. Helaas, zo werkt het niet altijd want waarom zou je met een extra eter/eters rekening moeten houden.
Je MOET niks, natuurlijk. Maar ik koop ook zo in en ik kook ook op zo’n manier. Ik heb een ijskast, vriezer en voorraadkast vol.
redbulletje schreef:
30-09-2019 11:00
Vind 17 uur ook erg vroeg voor avondeten. Dan heb je idd het gevoel op de schopstoel te zitten als je pas om 15 uur binnen was tenzij dat vooraf duidelijk is dat jullie altijd zo vroeg eten.
Ik weet idd niet of dat vooraf bekend was. En misschien dat ik het bericht "ik wil om 15.00 graag een uurtje langskomen" te letterlijk heb genomen. Maar zoals ik schreef, gast vond het zelf volgens mij niet erg om niet mee te eten en er alleen maar bij te zitten. Had misschien ook nog helemaal geen honger.
NYC schreef:
30-09-2019 11:05
Ik weet idd niet of dat vooraf bekend was. En misschien dat ik het bericht "ik wil om 15.00 graag een uurtje langskomen" te letterlijk heb genomen. Maar zoals ik schreef, gast vond het zelf volgens mij niet erg om niet mee te eten en er alleen maar bij te zitten. Had misschien ook nog helemaal geen honger.
Dat zou ik dan weer irritant vinden als de gast blijft hangen terwijl je druk bezig bent.
In zo'n geval zou ik voor de afspraak iets zeggen van om 17 uur zet ik je buiten want dan is het spitsuur met de kinderen eten geven. Dan kan de gast altijd nog vragen om eerder te mogen komen.
redbulletje schreef:
30-09-2019 11:09
Dat zou ik dan weer irritant vinden als de gast blijft hangen terwijl je druk bezig bent.
In zo'n geval zou ik voor de afspraak iets zeggen van om 17 uur zet ik je buiten want dan is het spitsuur met de kinderen eten geven. Dan kan de gast altijd nog vragen om eerder te mogen komen.
Dat deed ik inderdaad laatst bij een vriendin, die appte me dat ze iets wilde langsbrengen, en of ik tijd had voor thee.
Ik antwoordde haar: Prima hoor, maar ik gooi je er om 17.00 uit

En dat is denk ik voor beide partijen fijn, want op bezoek zitten, waarbij je steeds meer het gevoel bekruipt, dat je wellicht in de weg zit, is toch ook onprettig.
NYC schreef:
30-09-2019 11:05
Om 17.00 was gast er dus “ al” 😉 twee uur.
Als ik zon berichtje zou typen en dus idd de bedoeling zou hebben ff langs te komen voor thee/koffie bijkletsen, zou ik op een gegeven moment iets zeggen als “ goh nu moet ik gaan, ik had gezegd maar ff te komen en zitten we nog te kletsen”. Dan is t weer aan de gastvrouw om nee of ja te zeggen.
Btw rond 5 uur kwart over vijf eten is niet persee vroeg, net zoals 7 uur niet persee laat is. Je gast zal weten dat jullie jonge kinderen hebben, vroeg op zijn, enz.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
redbulletje schreef:
30-09-2019 11:09
Ja, 't voelt een beetje ongemakkelijk. Karig naar de gast toe (ook als die zegt het prima naar de zin te hebben) en een beetje "begluurd" in je gezinsmoment met kinderen die rond dit tijdstip niet op hun best zijn. Klieren aan tafel of moeilijk doen met eten terwijl ze dat normaal niet doen en je de gast bijna ziet denken: hâ, had toch gewoon die frikandel gegeven, is toch veel lekkerder dan die kleffe wrap!" (Weet je niet hoor of ze dat denken, maar in die mate van opgelatenheid verkeer ik).
pipootje schreef:
30-09-2019 08:32
Ik snap dat gezeur over die voorraad niet. Als hier iemand zou komen eten onverwacht, halen we wat of we gaan ergens wat eten.
We wonen niet echt op een locatie waar iedereen " aan komt waaien
Dat is ook nog een verschil he.
En wat ik al zei. Werk in de zorg en niemand weet mijn rooster uit zijn hoofd.
Al mijn vriendinnen werken in de zorg, ik ook. Ook veel vrienden draaien continuedienst. Ik rijd langs, bedenk dat Piet of Mien daar woont en ga even kijken of er iemand thuis is.
ging iets mis
sylphide75 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 11:57
97.06% gewijzigd
NYC schreef:
30-09-2019 08:59
Bij mij tegenwoordig vrijwel altijd.

Maar zou je naar de supermarkt gaan om dan de ingrediënten/boodschappen te halen die de gast lust of ter uitbreiding van wat jij van plan was te maken?
Als ik echt wat moet halen zal ik wel overleggen waar we zin in hebben ja. Maar niet op verzoek dingen halen. Gewoon, zal ik lekker een eenvoudige pasta maken of een lekkere moot zalm ofzo? Of inderdaad misschien dat ik X ging maken en dat ik daar dan extra voor haal.

Maar wat voor gast was dat, die frites en frikandellen wil? Een volwassene?
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 30-09-2019 11:54
6.77% gewijzigd
NYC schreef:
30-09-2019 09:03
Haha sorry, zal wel Brabants zijn. :mrgreen: Bedoelde: ik had in de ochtend zo'n pakje kipfilet uit de vriezer gehaald. Met de bedoeling die voor het avondeten te gebruiken. Als er dan gasten komen die niet van kipfilet houden, verwerk jij dat dan tot iets anders en haal je het eten wat de gast lust? Of denk je: dit was ik van plan en daar houd ik me ook aan. Ik doe dus het -niet zo gastvrije- laatste... Ook omdat ik dan denk: ik heb geen zin in (alweer) een frikandel.
Dan maak ik er kippensoep van. Of een salade met blokjes kip ( die je er dan wel of niet door doet ) , of quesedilla’s . Of een broodje warme kipreepjes met pindasaus. Of ....
was de kip zelf het probleem ? Of gebraden kipfilet ?
redbulletje schreef:
30-09-2019 08:42
Ik zou wel gewoon bespreekbaar maken dat je niet van onverwachts bezoek houdt en dat ze de volgende keer echt even moeten appen/bellen om een dag af te spreken. Zolang je net doet alsof je het leuk vindt zullen ze op deze manier blijven langskomen.

Heb je gelijk in maar het komt hier zelden voor. Ze kennen me :)
blijfgewoonbianca schreef:
30-09-2019 10:51

Meestal zijn zulke scenes wel op echte gebeurtenissen gebaseerd.......
redbulletje schreef:
30-09-2019 10:57
Nou ja, dat is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen.

Dat is net zoiets als dat mooie meisjes altijd gemeen zijn in dat soort films en dat uiteindelijk het gepeste, dikke meisje er altijd met de knapste knul van door gaat
.

Ik heb het zelf ook diverse keren meegemaakt dat ik ergens op bezoek was (afgesproken) maar dat er iemand aan kwam waaien. En dan tegen mij gatverdamme zeggen maar toch faken dat diegene welkom is.
herfstappeltaart schreef:
30-09-2019 11:53
Meestal zijn zulke scenes wel op echte gebeurtenissen gebaseerd.......
In ieder geval roept het herkenning op.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven