Hoe gastvrij ben jij?
woensdag 25 september 2019 om 10:11
Naar aanleiding van een discussie in het Gierige acties topic, dacht ik dat het goed is om een nieuw topic te openen.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
Ik trap zelf af.
Ik ben gastvrij als visite gepland langskomt. Dan heb ik allemaal lekkere dingen in huis, hou ik rekening met dieetwensen, etc.
Komt visite onverwacht langs dan kan ik daar echt van balen. Ik heb namelijk geen voorraad aan frisdrank, hapjes en chips. Aangezien we dit nooit eten/drinken.
En als je onverwachts langskomt tijdens etenstijd, dan heb ik geen maaltijd voor je. Wij kopen gepast in, dus er is niets over.
We’re all mad here
maandag 30 september 2019 om 14:48
Exact! Dus dan heb jij je ff flink in de onkosten gestoken om het je visite naar de zin te maken en vervolgens zit je er mee. Ik vat dat op als een soort van omgekeerde ongastvrijheid en belediging naar de gastvrouw/heer toe.
Ik heb zelfs ooit 1x keer meegemaakt dat een familielid op zijn telefoon ging googlen waar ik de hapjes/ingrediënten had gekocht en hoeveel ze hadden gekost en dat doodleuk ging delen in het gezelschap. Toppunt van omgekeerde ongastvrijheid!
Waar ik ook op visite ga, ik probeer toch altijd een klein beetje te eten (ook als het me niet bekt) van wat op tafel staat, omdat ik uit eigen ervaring weet hoe kwetsend en vreemd het kan zijn als je helemaal niets nuttigt.

maandag 30 september 2019 om 14:58
Maar ja, je kunt mensen nou eenmaal niet dwingen om iets te eten. Ik had eens bezoek en speciaal gevulde speculaas gehaald. Nee dank je zei ze. Dan ben je gewoon klaar.
Moet heel eerlijk zeggen dat als ik scherp gekruid eten voorgeschoteld krijg, ik dit ook liever niet eet. Het bord gaat dan in ieder geval niet leeg.
Moet heel eerlijk zeggen dat als ik scherp gekruid eten voorgeschoteld krijg, ik dit ook liever niet eet. Het bord gaat dan in ieder geval niet leeg.

maandag 30 september 2019 om 15:49
beiden...Betty_Slocombe schreef: ↑29-09-2019 20:22Mijn man en ik werken beide en we zijn na het werk graag lui. Dus ik doe bij voorkeur een keer boodschappen per week. Dat lukt niet, want broodmonsters, maar alsnog zijn voorraden hier ook een manier om ervoor te zorgen dat we geen stress hebben over wat we moeten eten. Dat en ik hamster graag.

maandag 30 september 2019 om 17:43
redbulletje schreef: ↑30-09-2019 10:57Nou ja, dat is natuurlijk niet uit de lucht gegrepen. Ik heb het zelf ook diverse keren meegemaakt dat ik ergens op bezoek was (afgesproken) maar dat er iemand aan kwam waaien. En dan tegen mij gatverdamme zeggen maar toch faken dat diegene welkom is.
Het is zeker niet uit de lucht gegrepen. HIer gaat het precies zo. Tuurlijk laten we niets blijken, maar denken we het wel.

maandag 30 september 2019 om 18:51
[quote=Nitflex post_id=30439801 time=1569841908 user_id=363018]
Ja, dat kan natuurlijk.
Laat ik het dan zo zeggen, als gast bij mij thuis heb je je te gedragen. Ik weet niet wat de context van de pizza was, maar als het was omdat wat ik aan het koken was je niet beviel, dan ga ja maar lekker thuis eten bestellen. Sowieso heb ik zeer weinig begrip voor volwassenen die dingen “niet lusten”, dus daar eindigt mijn gastvrijheid voor de onverwachte eter. Dat geldt ook voor iemand die perse frikandellen wil terwijl de gastheer dat liever niet weer aan zijn kinderen wil geven.
Maar we zitten hier op een anoniem forum, dit is de plek om je oordelen uit te spreken. In het echt zal ik de confrontatie met de pizzabesteller misschien niet aangaan. Maar ik zou er wel lekker met mijn zus en zwager over roddelen.
[/quot/]
Echt wel ,en verder hanteer ik ook jouw regels met als toevoeging dat ik geen veganisten in mijn vriendengroep wil. Klinkt lullig, en ik bewonder hun levenshouding maar in mijn leven zijn die mensen onpraktisch. Wat een getut, geen melk, kaas, eieren, honing en met name door de eerste 3 valt er zo veel af dat ik geen zin meer heb om te koken en vind ik het ook niet leuk als iemand mee-eet.
Ja, dat kan natuurlijk.
Laat ik het dan zo zeggen, als gast bij mij thuis heb je je te gedragen. Ik weet niet wat de context van de pizza was, maar als het was omdat wat ik aan het koken was je niet beviel, dan ga ja maar lekker thuis eten bestellen. Sowieso heb ik zeer weinig begrip voor volwassenen die dingen “niet lusten”, dus daar eindigt mijn gastvrijheid voor de onverwachte eter. Dat geldt ook voor iemand die perse frikandellen wil terwijl de gastheer dat liever niet weer aan zijn kinderen wil geven.
Maar we zitten hier op een anoniem forum, dit is de plek om je oordelen uit te spreken. In het echt zal ik de confrontatie met de pizzabesteller misschien niet aangaan. Maar ik zou er wel lekker met mijn zus en zwager over roddelen.
[/quot/]
Echt wel ,en verder hanteer ik ook jouw regels met als toevoeging dat ik geen veganisten in mijn vriendengroep wil. Klinkt lullig, en ik bewonder hun levenshouding maar in mijn leven zijn die mensen onpraktisch. Wat een getut, geen melk, kaas, eieren, honing en met name door de eerste 3 valt er zo veel af dat ik geen zin meer heb om te koken en vind ik het ook niet leuk als iemand mee-eet.

maandag 30 september 2019 om 19:27
Ben ik 't mee eens. Ik ben ook niet gastvrij voor vegans. Een vegetarier die niet zeikt over stremsel in kaas kan ik nog wel hebben, maar extremer dan dat daar match ik niet mee.Geronimo2 schreef: ↑30-09-2019 18:51Echt wel ,en verder hanteer ik ook jouw regels met als toevoeging dat ik geen veganisten in mijn vriendengroep wil. Klinkt lullig, en ik bewonder hun levenshouding maar in mijn leven zijn die mensen onpraktisch. Wat een getut, geen melk, kaas, eieren, honing en met name door de eerste 3 valt er zo veel af dat ik geen zin meer heb om te koken en vind ik het ook niet leuk als iemand mee-eet.

maandag 30 september 2019 om 19:55
Bij verwacht bezoek wil ik alle diëten en voorkeuren faciliteren als men mij daarbij helpt als ik er geen verstand van heb.
Mijn ervaring met vegans is trouwens wel dat ze graag eten meenemen om te delen, ook deels om je te proberen te overtuigen van hoe heerlijk je met een veganistisch dieet kunt eten. Maar er komen verder niet veel vegans bij mij over de vloer.
Mijn ervaring met vegans is trouwens wel dat ze graag eten meenemen om te delen, ook deels om je te proberen te overtuigen van hoe heerlijk je met een veganistisch dieet kunt eten. Maar er komen verder niet veel vegans bij mij over de vloer.

maandag 30 september 2019 om 20:01
Ik kwam pas een jaar geleden achter dat kaas ook niet vegetarisch was, dat is wel een aanpassingsmomentje voor de vegetariërs bij ons, ik vergeet dat ook gewoon.redbulletje schreef: ↑30-09-2019 19:27Ben ik 't mee eens. Ik ben ook niet gastvrij voor vegans. Een vegetarier die niet zeikt over stremsel in kaas kan ik nog wel hebben, maar extremer dan dat daar match ik niet mee.

maandag 30 september 2019 om 20:14
Voor zover ik weet stond het hem niet aan wat er bereid werd. En het dan niet durfde of wilde zeggen ofzo? Maar snap dan niet dat je niet gewoon gaat en ergens zelf wat haalt. Het was niet zo dat iemand van ver of voor iets bijzonders was gekomen, ook niet ergens mee geholpen had, gewoon even langsgekomen. Ik snap het ooo niet.
maandag 30 september 2019 om 20:21
Nou, als ik hier zo eens lees zou het kunnen zijn dat het minimaal was en dat hij retehonger had.NYC schreef: ↑30-09-2019 20:14Voor zover ik weet stond het hem niet aan wat er bereid werd. En het dan niet durfde of wilde zeggen ofzo? Maar snap dan niet dat je niet gewoon gaat en ergens zelf wat haalt. Het was niet zo dat iemand van ver of voor iets bijzonders was gekomen, ook niet ergens mee geholpen had, gewoon even langsgekomen. Ik snap het ooo niet.
Was er echt op hem gerekend , of kwam hij aanwaaien en mocht hij mee delen ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.

maandag 30 september 2019 om 20:31
Het bezoek was gepland, of het ook gepland was met eten weet ik verder niet.blijfgewoonbianca schreef: ↑30-09-2019 20:21Nou, als ik hier zo eens lees zou het kunnen zijn dat het minimaal was en dat hij retehonger had.
Was er echt op hem gerekend , of kwam hij aanwaaien en mocht hij mee delen ?
maandag 30 september 2019 om 20:34
Nou idd. Ik snap Cheshire-cat niet. Juist als je niet makkelijk naar de winkel kan heb je voorraad nódig! Stel dat er per ongeluk iets niet lukt, lekker is of aanbrand. Kun je dus een avond niet eten

Tip Cheshire-cat , begin een voorraad. Wat blikjes groente als mais, bonen, pakjes tomatensaus, houdbare slagroom, uien. Echt heel handig juist als je te druk bent voor boodschappen. Zelfs mijn autistische zoon past zich makkelijker aan met eten dan jij.
maandag 30 september 2019 om 20:36
Wat mij betreft is een boterham met kaas prima. Alleen als je daar zelf ook genoegen mee neemt. Zelf wel warm eten en je onverwachte gast alleen een boterham geven kan, maar zou mijn ding niet zijn.
Btw die boterham kan altijd opgeleukt worden met gebakken eitje natuurlijk.
maandag 30 september 2019 om 20:38
Dat gezeur over voorraad is omdat er mensen zijn die het te duur vinden om wat te halen.pipootje schreef: ↑30-09-2019 08:32Ik snap dat gezeur over die voorraad niet. Als hier iemand zou komen eten onverwacht, halen we wat of we gaan ergens wat eten.
We wonen niet echt op een locatie waar iedereen " aan komt waaien
Dat is ook nog een verschil he.
En wat ik al zei. Werk in de zorg en niemand weet mijn rooster uit zijn hoofd.
maandag 30 september 2019 om 20:40
Of je maakt een tosti. Zat tosti recepten . ( bijv. Met pesto en tomaten. Of met een gebakken ei en chilisaus. )aloha66 schreef: ↑30-09-2019 20:36Wat mij betreft is een boterham met kaas prima. Alleen als je daar zelf ook genoegen mee neemt. Zelf wel warm eten en je onverwachte gast alleen een boterham geven kan, maar zou mijn ding niet zijn.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
maandag 30 september 2019 om 21:07
Mijn visite laat dan de hond uit terwijl ik de soep verdeel en rent nog ff naar de super voor een stokbroodje er bij.herfstappeltaart schreef: ↑30-09-2019 08:40
Ik hou van mijn vrienden en mijn familie, maar als ik na mijn werk thuis ben, mijn joggingbroek heb aangetrokken, een kop thee heb ingeschonken en lekker voor ons twee een zelfgemaakte pan soep uit de vriezer heb gehaald en mijn hond net een heleboel winden heeft gelaten zodat het hier niet meer fris ruikt, heb ik gewoon GEEN zin in visite.
maandag 30 september 2019 om 21:10
Als ze er niet van houden kunnen ze een boterham nemen, of iets anders dat ik in huis heb. Dat mee eten is toch geen moeten? Gastvrij is ook dat ze een broodje mogen pakken. En als ze graag die frikandel willen prima, krijgen zij een frikandel. (ik eet de kip dan gewoon )NYC schreef: ↑30-09-2019 09:03Haha sorry, zal wel Brabants zijn.Bedoelde: ik had in de ochtend zo'n pakje kipfilet uit de vriezer gehaald. Met de bedoeling die voor het avondeten te gebruiken. Als er dan gasten komen die niet van kipfilet houden, verwerk jij dat dan tot iets anders en haal je het eten wat de gast lust? Of denk je: dit was ik van plan en daar houd ik me ook aan. Ik doe dus het -niet zo gastvrije- laatste... Ook omdat ik dan denk: ik heb geen zin in (alweer) een frikandel.
maandag 30 september 2019 om 21:14
Hartstikke gastvrij. Je ziet jouw aanwaaiers als lid van het gezin en niet als koninklijk bezoek waarbij je je pink omhoog houd. Mooi juist. Dat is voor mij gastvrijheid. Gewoon jezelf kunnen zijn.Geengroenblaadje schreef: ↑30-09-2019 09:58Dat is ook fijn
Aangewaaide mee-eters hebben we ook niet iedere dag. Meestal is rond 17 u wel duidelijk wie er is en wie niet. De pubers laten op dat tijdstip weten of er vrienden mee-eten en of ze er zelf zijn. Als het nodig is, helpen ze mee met koken of nog wat boodschappen halen. Dat is zo fijn met pubers, die kun je op pad sturen. We eten tussen zeven en half acht, dus tijd genoeg om te koken.
Met kleine kinderen is het anders, dat weet ik nog. En dan ook vraag ik aanwaaiers om even te helpen, met een spelletje, kind in pyjama te hijsen, of in bad te doen zodat ik kan koken. Of is dat niet gastvrij?
maandag 30 september 2019 om 21:21
Niet waar, dat zei ik niet. Ik zei dat wij appen of bellen aan het einde van de middag om te kijken of we gezellig samen kunnen eten en dat een gezellig gezamenlijk etentje uiteraard geen boterham met pindakaas betreft. En sorry, mensen die VOOR DE GEZELLIGHEID een eetafspraak maken en dan water en brood gaan zitten vreten vind ik echt gestoord.
Mijn vrienden en ik leven gelukkig niet in een of ander strafkamp en we zijn bovendien niet aan de bedelstaf, dus wij kunnen gezellig afspreken en dan wijn drinken en sushi eten. Sue us.
Am Yisrael Chai!
maandag 30 september 2019 om 21:23
nee, wat mij betreft niet. Als mijn vriendin zegt "nou, je mag komen maar wij eten brood met kaas vanavond want ik heb geen spat te makken" neem ik het eten wel mee. We zijn geen studenten he, we zijn allemaal veertigers en zelfs vijftigers met banen en grote kinderen, dan gaan we toch niet een etentje geven en dan brood met kaas of kale macaroni met ketchup zitten vreten?aloha66 schreef: ↑30-09-2019 20:36Wat mij betreft is een boterham met kaas prima. Alleen als je daar zelf ook genoegen mee neemt. Zelf wel warm eten en je onverwachte gast alleen een boterham geven kan, maar zou mijn ding niet zijn.
Am Yisrael Chai!