Hoe noemen jullie jullie ouders?

26-12-2015 09:23 217 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Gewoon even het volgende uit nieuwsgierigheid...

Gisteravond, voordat we aan tafel gingen voor het kerst diner, zat ik met mijn broer (allang en breed de 30 jaar gepasseerd) te kletsen. We hadden het over onze ouders.

Toen hij het over onze vader had noemde hij mijn vader steeds ''papa''. 'hoe was het bij papa gisteravond'?

Toen zei ik tegen hem: kom op, we zijn geen 10 jaar meer, als je het over hem hebt tegen mij noem hem gewoon lekker bij zijn voornaam ipv 'papa en mama' .

Ik vind het persoonlijk een klein beetje kinderachtig namelijk. Maar nu vroeg ik mij af, hoe noemen jullie je ouders als jullie met je broer/zus over je ouders praten? Hebben jullie het dan ook over 'papa en mama' of noemen jullie hen wel bij de voornaam?

Niet dat het nou echt belangrijk is, maar ik ben gewoon even nieuwsgierig
M'n moeder en stiefvader noem ik bij hun voornaam, tegenover anderen worden ze aangeduid als mijn ouders. Fijne band met ze, niets afstandelijks aan.

Mijn biologische vader zie ik al heel erg lang niet meer. Toen ik een jaar of tien was wilde ik hem niet meer papa noemen. Maar wilde ook geen onderscheid maken tussen m'n beide ouders dus ben ze beide bij de voornaam gaan noemen.
Ik noem mijn ouders gewoon bij de voornaam, eigenlijk al sinds mijn tienerjaren, mijn vader heb ik trouwens nu ik er over nadenk nooit "papa" genoemd.

En mijn Oma van moeders kant wilde beslist geen Oma genoemd worden, dus die werd door alle kleinkinderen met de voornaam aangesproken, alleen de allerjongste kleinkinderen mochten "oma truus" zeggen, maar toen was oma echt al heel oud, en beginnend dement (mijn andere grootouders waren al vroeg dood of erg dement, dus wat die hadden gewild weet ik eigenlijk niet)

Als ik het met andere mensen over mijn ouders heb zeg ik "mijn vader en moeder" of ook de voornamen, als de aanwezigen mijn ouders kennen.

Ik vind het altijd een beetje typisch klinken als een volwassene het over papa en mama heeft, maar dat komt ook een beetje omdat ik dat in mijn omgeving totaal niet gewend ben.
quote:MadameQetesh schreef op 27 december 2015 @ 00:33:

[...]

herkenbaar.

Ik zeg dan paaaaaaps ( knipper knipper) of nog erger: mijn lieve papsieflapsie.

Dan begint hij al lachend te zuchten: Wat kost dat? Of moet je?Hahaha herkenbaar. Vooral die paaaaaaps. Als ik dat zeg weet hij al hoe laat het is. Bij mijn moeder is maams al genoeg daarvoor
Ik zeg altijd papa/mama of pap/mam.. nooit pa/ma of voornamen. Mijn vriend noemt zijn moeder bij voornaam en mijn ouders ook (ookal noemt hij mijn vader vaak ''pa'', maar dat kan ook komen omdat hij zelf geen vader in zijn leven heeft)
Ik zeg pap en mam. Dat blijft zo. Bij de voornaam noemen ga ik echt niet doen, het zijn mijn ouders en niet mijn vrienden.

Ik vind het dan weer wél heel raar en irritant als mijn oma (moeder van mijn moeder) aan me vraagt "en, hoe gaat het met papa?". Bleghhhh. Alsof ik 5 ben ipv 25. Zeg dan gewoon "hoe gaat het met je vader". En sowieso geef ik niet graag antwoord op zulke vragen. Ik heb liever dat ze hem belt om het hem zelf te vragen. Maar goed, daar gaat dit topic niet over.
Ik heb geen opa's en oma's meer, maar dat was altijd opa/oma Achternaam.

Voor mijn dochter wordt mijn moeder gewoon oma. Of eventueel oma Voornaam. En je/jij.

Kinderen van mijn zus mogen van hun doen ouders geen oma voornaam zeggen (alleen oma Achternaam) en worden gecorrigeerd als ze je/jij zeggen.

Mijn moeder prefereert het eerste.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie volgens jullie bepaalt hoe opa en oma genoemd worden en of ze met je/jij aangesproken worden. Vinden jullie dat een beslissing van de betreffende grootouders, of van de ouders van de kinderen.

Als oma graag oma Voornaam en je/jij prefereert, maar de ouders van de kinderen willen Oma Achternaam en u, wiens mening gaat dan voor?
quote:Noah_ schreef op 28 december 2015 @ 00:52:

Ik ben eigenlijk wel benieuwd wie volgens jullie bepaalt hoe opa en oma genoemd worden en of ze met je/jij aangesproken worden. Vinden jullie dat een beslissing van de betreffende grootouders, of van de ouders van de kinderen.

Als oma graag oma Voornaam en je/jij prefereert, maar de ouders van de kinderen willen Oma Achternaam en u, wiens mening gaat dan voor?

Oma. Of de (eerste) kleinkinderen.

Een collega wordt altijd aangesproken door haar kinderen als "Ma'ke" (Ma met lange aa). Dat ging het dus ook worden voor de kleinkinderen.

Tot één van de zonen thuis geregeld sprak van "Ons Ma'ke dit of dat ..." en de kleindochter van 3 dat letterlijk zo overnam .

En oma - mijn collega dus - echt aanspreekt met "Ons Ma'ke". Die er best mee kan leven.

Ik vind niet dat de kinderen - de middelste generatie - daar veel aan heeft op te dringen.
Mijn zusjes, zwagers en ik noemen ons ouders, papa, mama, opa en oma.

Vinden we schattig om ze regelmatig opa en oma te noemen want tja dat zijn ze

van ons kinderen.

Mijn zoon noemt mij "ma".
Prrrr, mauw miawwwww.
quote:Pink-Ink schreef op 26 december 2015 @ 11:14:

[...]

Met spap of smam is niets mis, het klinkt inderdaad lief, maar het verbazingwekkende is voor mij dat het ook gebruikt wordt in gesprekken waarbij de ander 'spap' en 'smam' niet kent.

Ik gebruik ôs mam/pap inderdaad als vertaling van mijn moeder/vader als ik dialect praat. Dus ook tegen vreemden die mijn ouders niet kennen.

Met mijn broertje heb ik het over pap/mam en zo spreek ik ze ook aan.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
In gesprek met mijn broers: mama/ma.

Tegen mijn jongste broer mama/ma, papa/pa

Oudste broer mama/ma, mijn vader en wanneer het over zijn vader gaat je vader of papa... aangevuld met naam. (Toevallig wel een naam waar het bij klinkt)

In gesprek met iemand anders vader/moeder.

Tegen ouders: mama/papa pa/ma

Bij ons is het overigens zeer onbeschoft je ouders of andere personen op leeftijd bij de voornaam te noemen. Net zoals een ouder persoon je noemen in plaats van u.
quote:Latoyadelight1 schreef op 28 december 2015 @ 03:47:

In gesprek met mijn broers: mama/ma.

Tegen mijn jongste broer mama/ma, papa/pa

Oudste broer mama/ma, mijn vader en wanneer het over zijn vader gaat je vader of papa... aangevuld met naam. (Toevallig wel een naam waar het bij klinkt)

In gesprek met iemand anders vader/moeder.

Tegen ouders: mama/papa pa/ma

Bij ons is het overigens zeer onbeschoft je ouders of andere personen op leeftijd bij de voornaam te noemen. Net zoals een ouder persoon je noemen in plaats van u.Ja bij ons is het "verboden" om mensen op leeftijd bij de voornaam te noemen en met je aan te spreken ipv u
Ja precies!
Heel vreemd, maar ik noem mijn vader dus wél bij zijn voornaam, maar mijn moeder noem ik niet bij haar voornaam. DIe noem ik mam of moeders.

Ik had altijd maar 1 opa en 1 oma, dus die waren gewoon opa en oma.
Ik zeg pap(a) en mam(a) tegen mijn ouders.

Tegen mensen die mijn ouders kennen zeg ik papa of mama) of m'n vader/moeder, maar dat ligt er eigenlijk aan hoe dicht diegene bij de familie staat.

We hadden vroeger opa en oma Achternaam, maar één specifieke oma was toch oma Voornaam. Ah well.
Vogeltjes opa/oma vanwege de duiven

Poesje oma vanwege de katten

Die opa ken ik amper.

Sprak ik allen aan met u.

Mijn moeder is je en ik zeg ma of moeders

Tantes en oom bij titel+voornaam

En nu ik over de 40 ben mag ik geen u meer zeggen, vinden ze .

Vroeger wel.
Papa en mama (ben 32)
Pap en mam, als ik ze aanspreek en als ik het met mijn broer over ze heb. En mijn kinderen zeggen ook altijd mama, als ze me aanspreken met Mali dan reageer ik niet. Ik ben immers hun moeder.
Never look down on anybody, unless you're helping them Up.
Heit en mem. Ik vind het ongepast om oudere familie aan te spreken met hun voornaam.

Ik hoef trouwens niet te kiezen tussen je of u, omdat je in het Fries oudere familieleden met hun 'functie' aanspreekt ("hat mem noch om boadskip west?"). Wel makkelijk, heb nooit over tutoyeren hoeven nadenken ;).
Wij zeggen gewoon pap en mam / papa en mama.

Tja dan maar kinderachtig...
.
quote:lielie27 schreef op 26 december 2015 @ 09:28:

Nee als wij rechtstreeks tegen onze ouders praten zeggen we ook 'pap(a) en mam(a)'...

Maar ik bedoel dus als we MET ELKAAR over onze ouders praten..

Dat vroeg ik mij af!

Dan zeg ik ook mam en pap.

Nooit bij de voornamen.

Als mijn vriend met zijn zusje over hun ouders praten dan zegt mijn vriend 'mijn moeder...' , dat zegt hij dan tegen zijn zusje, dat vond ik wel wat vreemd klinken, ik dacht eerst dat ze niet dezelfde ouders hadden of zo. Andersom als zij met haar broer praat zegt ze ook 'mijn moeder' of 'mijn vader'.
.
quote:Getfree schreef op 26 december 2015 @ 09:26:

No way dat ik mijn moeder bij haar voornaam noem. Dat zot er niet ingebakken en voelt voor mij alsof er dan een afstand gecreëerd wordt wat ik niet wil. Voor mij was het vroeger mama en nu mam.

Persoonlijk vind ik het gek klinken als iemand zijn ouders bij de voornaam noemt, dus ik ben het meer met je broer eens..Eens met je eerste zinnen. De laatste maakt mij dan weer niet uit, zelfs al wil je je moeder "mevrouw" noemen, iedereen moet lekker doen waar hij/zij zich goed bij voelt.
Je ouders bij de voornaam noemen vind ik maar vreemd. Mam(a)/pap(a) is wat mij betreft niet aan leeftijd gebonden.
Ben 38 en noem mijn moeder gewoon mama als ik met mijn zus over haar praat, moeder zelf noem ik mam.

Schoonouders heten hier pa en ma ;)
Hier ook, mijn ouders papa en mama, mijn schoonouders met de voornaam. Tenzij het over hen gaan met iemand anders dan mijn eigen broers. Dan is het 'mijn moeder' of 'mijn vader'.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven