Hoe schoon is JOUW huis?
donderdag 15 november 2012 om 12:03
N.a.v. het topic over schoonmaken open ik hier nog maar eens een topic. Ik merk dat het helemaal niets zegt hoe vaak je schoonmaakt. De een heeft namelijk kinderen die niet zo netjes zijn, de ander heeft huisdieren, weer een ander is heel vaak weg, terwijl een ander heel veel thuis zit.
Daarom ben ik wel benieuwd: als de dames van Hoe schoon is jouw huis op dít moment zouden aanbellen en ze zouden je hele huis checken, zou je je dan (moeten) schamen? Of is alles spik en span?
Ik ben zelf eergisteren en gisteren hard aan het opruimen en schoonmaken geslagen. Op zich kan het er best mee door, maar onder het fornuis (we hebben nu al een tijdlang geen inbouwkookplaat) was het echt te vies voor woorden en ik had het zelf niet door. Dus heel grondig gepoetst. Verder is het vooral stof, voor de rest is het wel schoon.
Ook heb ik gisteren kledingkasten uitgemest, die van mij was de laatste tijd zo erg dat alles erin gesmeten lag. Alles door elkaar en schoenen ook zo in een kast gesmeten. Om je dood te schamen. Nu is alles weer helemaal schoon en netjes en dat voelt goed! De dames mogen zo langskomen!
Daarom ben ik wel benieuwd: als de dames van Hoe schoon is jouw huis op dít moment zouden aanbellen en ze zouden je hele huis checken, zou je je dan (moeten) schamen? Of is alles spik en span?
Ik ben zelf eergisteren en gisteren hard aan het opruimen en schoonmaken geslagen. Op zich kan het er best mee door, maar onder het fornuis (we hebben nu al een tijdlang geen inbouwkookplaat) was het echt te vies voor woorden en ik had het zelf niet door. Dus heel grondig gepoetst. Verder is het vooral stof, voor de rest is het wel schoon.
Ook heb ik gisteren kledingkasten uitgemest, die van mij was de laatste tijd zo erg dat alles erin gesmeten lag. Alles door elkaar en schoenen ook zo in een kast gesmeten. Om je dood te schamen. Nu is alles weer helemaal schoon en netjes en dat voelt goed! De dames mogen zo langskomen!
donderdag 15 november 2012 om 12:58
Spik en span, verre van dat. Maar me schamen als iemand aan zou bellen ook absoluut niet. En niet omdat het niet een verschrikkelijke bende is maar omdat ik bewust prioriteiten stel in het leven. En schoonmaken van mijn huis staat heel ver onderaan in het lijstje prioriteiten.
Ben geen slaaf van mijn eigen huis. Hier in huis mag volop geleefd worden en dat mag ook te zien zijn. Er zijn zoveel leukere en belangrijker dingen in het leven dan het huis spik en span houden.
Ben geen slaaf van mijn eigen huis. Hier in huis mag volop geleefd worden en dat mag ook te zien zijn. Er zijn zoveel leukere en belangrijker dingen in het leven dan het huis spik en span houden.
donderdag 15 november 2012 om 13:00
Hier kunnen ze rustig binnenkomen. Ik poets mij elke dag het lamlazerus. Plinten, lichtknopjes,lampjes etc worden hier elke week gedaan, de ramen zijn schoon. De zolder ligt alleen vol met uitgehaald speelgoed, de kinderen vinden het erg moeilijk om alles terug in de kasten te doen. Alleen de keuken verdiend geen echte schoonheidsprijs, maar eerder omdat hij oud is. Maandag wordt hij eruit gesloopt. Die krijgt deze week dus geen grote beurt meer.
We zijn een gezin met 5 jonge kinderen.
We zijn een gezin met 5 jonge kinderen.
donderdag 15 november 2012 om 13:01
donderdag 15 november 2012 om 13:07
Mijn huis is op dit moment niet zo goed bijgehouden als ik zou willen. 6 weken geleden een keizersnede gehad en met een baby hou je niet veel tijd over, als je borstvoeding geeft en daarbij ook nog 6 keer per dag melk af moet kolven voor de bijvoeding. Plus dat ik niet mocht tillen/stofzuigen enzovoort en vriend gewoon moet werken. Gelukkig komt op dinsdag vaak mijn moeder om me te helpen met het allernodigste 
zou niet door de keuring komen denk ik, al is alles op het oog wel netjes en heb ik voor de bevalling wat ik kon doen goed bijgehouden.
zou niet door de keuring komen denk ik, al is alles op het oog wel netjes en heb ik voor de bevalling wat ik kon doen goed bijgehouden.
donderdag 15 november 2012 om 13:13
Klikte net het topic aan, wordt gelijk mijn huis een stuk minder schoon; dochter die de bank, kleren, vloer en kleed onder spuugt..... Arme meis.
Gelijk onder de bank geweest (zelfs daar was het gekomen) en daar was het op een stofje na schoon.
Wij zijn van het opruimen en schoon houden.
Maar soms is het niet haalbaar om alles te doen in de 24 uur die een dag telt. Huishouden, gezin, vrienden en werk.
Keuken elke dag bijhouden en 1 keer per maand (ongeveer) de kastjes van binnen al moet ik nu toegeven dat ik het niet doe. Eerste week januari komt de nieuwe keuken dus binnenkort alles uitruimen. Dus laat ze dat nu maar niet zien....
Koelkast elke week, vriezer ontdooien indien nodig (denk eens in de drie maanden).
Ramen, de schuifpui regelmatig en de rest denk ik eens in de twee maanden, tenzij het eerder echt vies is.
Ik werk onregelmatig dus soms is er wat meer tijd voor, soms wat minder.
Meestal mogen ze zo binnen komen en zal ik ze alles zonder schaamte zien maar als ze komen net op de dag voor de 'grote' schoonmaak zullen ze wel dingen tegen komen.
Gelijk onder de bank geweest (zelfs daar was het gekomen) en daar was het op een stofje na schoon.
Wij zijn van het opruimen en schoon houden.
Maar soms is het niet haalbaar om alles te doen in de 24 uur die een dag telt. Huishouden, gezin, vrienden en werk.
Keuken elke dag bijhouden en 1 keer per maand (ongeveer) de kastjes van binnen al moet ik nu toegeven dat ik het niet doe. Eerste week januari komt de nieuwe keuken dus binnenkort alles uitruimen. Dus laat ze dat nu maar niet zien....
Koelkast elke week, vriezer ontdooien indien nodig (denk eens in de drie maanden).
Ramen, de schuifpui regelmatig en de rest denk ik eens in de twee maanden, tenzij het eerder echt vies is.
Ik werk onregelmatig dus soms is er wat meer tijd voor, soms wat minder.
Meestal mogen ze zo binnen komen en zal ik ze alles zonder schaamte zien maar als ze komen net op de dag voor de 'grote' schoonmaak zullen ze wel dingen tegen komen.
donderdag 15 november 2012 om 13:19
Ik weet zeker dat de dames schrikken van mijn enorme berg schone was. Schoon is het wel alleen moet het nog gestreken en opgeborgen worden. De katten mogen ook niet in de waskamer komen, want die vinden die berg vast erg interessant en dan is het niet meer schoon.
Ik denk ook dat ze zullen schrikken van de troep tussen de bank. Dat staat al een tijdje op mijn lijstje en de katten nemen aardig wat zand mee naar binnen, dat stofzuig ik natuurlijk, maar het zal ook tussen de bank zitten.
En de binnenkant van mijn keukenkasten is ongeordend. Net als mijn kleding kast. Ook hier: wel schoon, geen systeem.
De rest is schoon, ik heb een schoonmaakster en zuig zelf indien nodig tussendoor en doe de toiletten zeker 2x per week (als er vriendjes komen spelen vaker). Tja die kattenbak kan natuurlijk iedere dag, we hebben nu zo'n vulling die een maand mee gaat. Daar doen we een week mee.
Ik denk ook dat ze zullen schrikken van de troep tussen de bank. Dat staat al een tijdje op mijn lijstje en de katten nemen aardig wat zand mee naar binnen, dat stofzuig ik natuurlijk, maar het zal ook tussen de bank zitten.
En de binnenkant van mijn keukenkasten is ongeordend. Net als mijn kleding kast. Ook hier: wel schoon, geen systeem.
De rest is schoon, ik heb een schoonmaakster en zuig zelf indien nodig tussendoor en doe de toiletten zeker 2x per week (als er vriendjes komen spelen vaker). Tja die kattenbak kan natuurlijk iedere dag, we hebben nu zo'n vulling die een maand mee gaat. Daar doen we een week mee.
donderdag 15 november 2012 om 13:31
Ons huis is spik en span, hoewel het hier een daar wel wat rommelig is, vooral achter kastdeuren ik ben een poetser, geen opruimer!
Ik maak twee keer in de week schoon, dat houdt in bij mij:
Afstoffen, afnemen, ook alle deurposten, klinken, plinten, randjes, radiatoren, boven op kasten etc etc. Dan stofzuig (bank en oven ook!) en dweil ik ook. Het wil voorkomen dat ik dagelijks met de swiffer vloerwisser en plumeau over de oppervlakken ga. We hebben zo'n stoffig huis! Ook doe ik twee keer in de week de badkamer en toilet. Soms wat vaker wc eend in de pot als ik dat nodig vind.
Oven maak ik schoon na gebruik, gasstel uiteraard ook. 1 keer in de week gaat alles van het fornuis en de filters van de afzuigkap in de vaatwasser. De koelkast wordt ook 1 keer per week leeggehaald, schoongemaakt en weer opnieuw ingedeeld. Keukenkastjes zijn een beetje een rommeltje, maar wel schoon want ik ga er vaak tijdens het koken met een doekje er doorheen.
Lijkt net of ik een schoonmaak tic heb, is niet zo! We hebben een klein huis en ik ben zo klaar.
Ik denk dat als de dames bij mij langskomen ze echt niks kunnen vinden.
Ik maak twee keer in de week schoon, dat houdt in bij mij:
Afstoffen, afnemen, ook alle deurposten, klinken, plinten, randjes, radiatoren, boven op kasten etc etc. Dan stofzuig (bank en oven ook!) en dweil ik ook. Het wil voorkomen dat ik dagelijks met de swiffer vloerwisser en plumeau over de oppervlakken ga. We hebben zo'n stoffig huis! Ook doe ik twee keer in de week de badkamer en toilet. Soms wat vaker wc eend in de pot als ik dat nodig vind.
Oven maak ik schoon na gebruik, gasstel uiteraard ook. 1 keer in de week gaat alles van het fornuis en de filters van de afzuigkap in de vaatwasser. De koelkast wordt ook 1 keer per week leeggehaald, schoongemaakt en weer opnieuw ingedeeld. Keukenkastjes zijn een beetje een rommeltje, maar wel schoon want ik ga er vaak tijdens het koken met een doekje er doorheen.
Lijkt net of ik een schoonmaak tic heb, is niet zo! We hebben een klein huis en ik ben zo klaar.
Ik denk dat als de dames bij mij langskomen ze echt niks kunnen vinden.
'It's better to be absolutely ridiculous, than absolutely boring'
donderdag 15 november 2012 om 13:38
Hier is het ook niet spik en span. Allesbehalve! Zit nu in mijn laatste week ziek thuis in verband met overspanning. Juist nu moet ik mijzelf leren dat ik niet zoveel 'moet' van mijzelf. Daarom zit ik hier - wel zo therapeutisch - echt tussen de stof. Heb die hele twee weken, op de was na, geen klote gedaan. Ik deed het vooral omdat het moet, nu kijk ik wanneer ik wil poetsen. We hebben haast nooit bezoek over de vloer, dus daar hoef ik het ook niet voor te doen.
Het enige waar ik mij echt om zou kunnen schamen, is de badkamer. Ik heb daar zo'n grondige hekel aan en ik stel het uit totdat het gewoon écht niet meer kan. Dat is wel een puntje om aan te werken.
Het enige waar ik mij echt om zou kunnen schamen, is de badkamer. Ik heb daar zo'n grondige hekel aan en ik stel het uit totdat het gewoon écht niet meer kan. Dat is wel een puntje om aan te werken.
donderdag 15 november 2012 om 13:40
donderdag 15 november 2012 om 13:48
Ramen lappen doe ik eigenlijk nooit, dat vind ik zo'n onzin. Verder staat er een afwas en kan het gasfornuis ook wel een sopje gebruiken. En de koelkast trouwens ook. En de vloer moet gedweild. Er moet eigenlijk van alles gebeuren, haha, was van plan vandaag aan de gang te gaan. Nee, mijn huis zouden ze niet blij van worden, maar het kan veel erger. Het wordt wel steeds beter moet ik zeggen, ik laat het niet meer zo erg uit de hand lopen.
donderdag 15 november 2012 om 13:49
quote:Spijk-er schreef op 15 november 2012 @ 13:32:
Je stofzuigt de oven...?
Ja! Er blijven altijd (broodkruimels) overal achter, tussen en in zitten. Die verbranden weer als je de oven weer aan zet dus de kruimels die ik met een doekje niet wegkrijg stofzuig ik er gewoon uit!
Verder stofzuig ik ook regelmatig de keukenkastjes en de besteklades
Je stofzuigt de oven...?
Ja! Er blijven altijd (broodkruimels) overal achter, tussen en in zitten. Die verbranden weer als je de oven weer aan zet dus de kruimels die ik met een doekje niet wegkrijg stofzuig ik er gewoon uit!
Verder stofzuig ik ook regelmatig de keukenkastjes en de besteklades
donderdag 15 november 2012 om 13:57
quote:Spijk-er schreef op 15 november 2012 @ 13:54:
Grappige gewoonte! Ik leg er gewoon een bakpapiertje onder, of ik haal er een doekje door.
Laatst ovenschotel gemaakt die heeft gedropen, dus de oven moet nu wel echt gepoetst. Bah, rotklus.
Ja wel grappig he, ik zag als kind onze hulp in de huishouding dat altijd doen, heb ik overgenomen!
Ik spray de oven na gebruik altijd in met zo'n ovenschoonmaakspray. Even laten trekken en na het eten een natte doek er doorheen. Dan koekt er ook nooit wat aan!
Grappige gewoonte! Ik leg er gewoon een bakpapiertje onder, of ik haal er een doekje door.
Laatst ovenschotel gemaakt die heeft gedropen, dus de oven moet nu wel echt gepoetst. Bah, rotklus.
Ja wel grappig he, ik zag als kind onze hulp in de huishouding dat altijd doen, heb ik overgenomen!
Ik spray de oven na gebruik altijd in met zo'n ovenschoonmaakspray. Even laten trekken en na het eten een natte doek er doorheen. Dan koekt er ook nooit wat aan!
donderdag 15 november 2012 om 13:58
hmmm het is niet spic en span, maar wel netjes. Deuren, kozijnen, deurklinken en de trap leuning worden sowieso 1 keer per week met een klamvochtige doek (heheheheh) afgenomen ook de vensterbanken, tafels en boven- en in de kasten. Pas daarna gaat de stofzuiger door de keet.
Boven doe ik 1 keer in de 2 weken een flinke beurt geven (als in stoffen, afnemen en stofzuigen) badkamer wordt 1 keer in de week flink geboend en de wc's eigenlijk elke dag (twee kinderen waarvan 1 net zindelijk, met elke dag wel vriendjes/ vriendinnetjes over de vloer, regelmatig kleine ongelukjes dus)
Ik heb pas nog alle ramen binnen en buiten gedaan (merk een significant verschil)
Het enige waar ik een godsgloeiende hekel aan heb is dweilen. Zit er nu dan ook heel erg tegen aan te hikken, maar het moet wel gebeuren. (blijven nog net niet plakken aan de vloer) *zucht* ga maar eens beginnen dan....
Boven doe ik 1 keer in de 2 weken een flinke beurt geven (als in stoffen, afnemen en stofzuigen) badkamer wordt 1 keer in de week flink geboend en de wc's eigenlijk elke dag (twee kinderen waarvan 1 net zindelijk, met elke dag wel vriendjes/ vriendinnetjes over de vloer, regelmatig kleine ongelukjes dus)
Ik heb pas nog alle ramen binnen en buiten gedaan (merk een significant verschil)
Het enige waar ik een godsgloeiende hekel aan heb is dweilen. Zit er nu dan ook heel erg tegen aan te hikken, maar het moet wel gebeuren. (blijven nog net niet plakken aan de vloer) *zucht* ga maar eens beginnen dan....
donderdag 15 november 2012 om 14:33
Wij hebben 3 keer per week 3 à 4 uur per keer een hulp in de huishouding van het ouderwetse soort die in alle hoekjes en kiertjes komt. Ik hoef haar niet te zeggen wat er gebeuren moet, ze doet alles zelfstandig. En als zij geweest is kun je van de vloer eten.
Wij doen zelf helemaal niks in huis behalve koken (ik) en afruimen (Popeye met mij of mijn moeder of alle drie). Hulp doet ook de was (wassen, drogen, vouwen, strijken, opruimen in de kasten) en brengt oud papier, glas en plastic weg en doet soms een paar boodschappen als dat nodig is.
Geen kinderen, geen huisdieren, mijn moeder woont in een bijgebouwtje bij ons huis met haar mops en die komt ook bij ons in huis maar daar wordt het niet echt vies van.
Wij doen zelf helemaal niks in huis behalve koken (ik) en afruimen (Popeye met mij of mijn moeder of alle drie). Hulp doet ook de was (wassen, drogen, vouwen, strijken, opruimen in de kasten) en brengt oud papier, glas en plastic weg en doet soms een paar boodschappen als dat nodig is.
Geen kinderen, geen huisdieren, mijn moeder woont in een bijgebouwtje bij ons huis met haar mops en die komt ook bij ons in huis maar daar wordt het niet echt vies van.
donderdag 15 november 2012 om 15:39
Wij werken allebei fulltime en ik zag de bui van ruzie om het huishouden al hangen, mijn vriend vindt niet snel iets vies en nodig om te poetsen. Zo hebben we geen gezeur.
En ik heb onder andere een huisstofmijtallergie en dan is een schoon huis belangrijk. Anders loop ik de hele tijd te snotteren, niesen, jeuk in mijn ogen, krijg het benauwd en meer van die kwaaltjes.
En ik heb onder andere een huisstofmijtallergie en dan is een schoon huis belangrijk. Anders loop ik de hele tijd te snotteren, niesen, jeuk in mijn ogen, krijg het benauwd en meer van die kwaaltjes.
donderdag 15 november 2012 om 15:45
Ik ben bijzonder slecht in huishouden en momenteel moet alles gedaan worden en de badkamer in het bijzonder. Ook de oven kan wel een beurt gebruiken en de koelkast maak ik maximaal een keer per jaar schoon. Momenteel vind ik het overigens wel vies en grote schoonmaak staat gepland voor het weekend.
Verder vind ik huishouden en werken best moeilijk te
combineren, dus dan maar geen spik & span huis.
Verder vind ik huishouden en werken best moeilijk te
combineren, dus dan maar geen spik & span huis.