Hoe trek ik kopers voor mijn huis? 4

16-07-2011 00:38 2651 berichten
Heb jij ook je huis te koop staan in deze moeilijke tijden? Schrijf met ons mee! Je kunt hier tips met anderen uitwisselen, steun krijgen als het even tegenzit, en verzoeken tot het uitrollen van bidmatjes

Kopers zijn natuurlijk ook welkom om mee te schrijven en ook als je nog niet meeschreef vanaf het begin ben je welkom.

NaamHoe lang te koop op 28-09-11Aantal kijkerssoort huisvraagprijsLisaxxxxx27 maanden26 fozziebear2 jaar34 Duifje812 jaar9 Janna219 maanden3 Aliceassen17 maanden9 Splash 6912 maanden8vrijstaand319000Kerplunk7,5 maanden6studio/app169000 Lavendelbloem6 maanden32/1 kap210000Intermoos5 maandengeen Anne755 maanden2hoekwoning 159500von Marele11 maanden 12+ rijtjeswoning267500Wendy3012 maandengeen Rattaplan5 weken12/1 kap 325000Livia207 maanden 40+ appartement 224000

Dit is het vervolg op

Deel 1

Deel 2

Deel 3
Alle reacties Link kopieren
Meiden, debitorcredit kickt op jullie reacties. Jullie zijn niemand uitleg verschuldigd. Laat 'm lekker, niet meer reageren op die posts. We laten ons topic toch zeker niet vervuilen door zo'n zuurpruim?
nope

over tot de orde van de dag weer!!
quote:duifje81 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:05:

whahah ik ga er niet eens meer op reageren.. als iedereen zou zijn zoals debitorcredit zou het geweldig gaan met onze economie! WhahahahahaNee, het ging juist zo geweldig met onze economie omdat jullie bereid waren om je levenslang in de schulden te steken. De jaren 1993 - 2008 hebben jullie in verwarring gebracht over je eigen levensstandaard. Het geld wat toen is geconsumeerd is weg uit jullie toekomst. En je betaald er nog rente over ook.
@debitor: ik druk op de negeerknop. Wat ben ik blij dat ik in mijn vriendenkring niet zo'n zure pruim heb als jij.
quote:splash69 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:06:

Meiden, debitorcredit kickt op jullie reacties. Jullie zijn niemand uitleg verschuldigd. Laat 'm lekker, niet meer reageren op die posts. We laten ons topic toch zeker niet vervuilen door zo'n zuurpruim?

Vrouwen van Nederland, zolang jullie 'leuk' en 'fijn' en 'positief' gebaseerd is op een welvaartsillusie, en 'zuur', 'negatief' en 'stom' staat voor realisme, dan gaat het nog 'leuk' worden de komende jaren.

Zonder kredietexplosie geen emancipatie.
Inderdaad, control alt ignore vanaf nu!

Wilde nog iets zeggen over huis verkopen met schuld. Als je een nieuw huis koopt kun je er vanuit gaan dat die ook in prijs gezakt is en dat je dus minder hoeft te lenen dan je een paar jaar geleden voor hetzelfde huis had moeten betalen. Als je het zo ziet dan valt een schuld van 25.000 dus misschien wel mee.
hand op de knip en sparen sparen sparen maar, over een aantal jaar is je geld helemaal niets meer waard....
quote:livia020 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:12:

Inderdaad, control alt ignore vanaf nu!

Wilde nog iets zeggen over huis verkopen met schuld. Als je een nieuw huis koopt kun je er vanuit gaan dat die ook in prijs gezakt is en dat je dus minder hoeft te lenen dan je een paar jaar geleden voor hetzelfde huis had moeten betalen. Als je het zo ziet dan valt een schuld van 25.000 dus misschien wel mee.

Per 1 augustus jl. mag je maximaal 106% effectief lenen van de waarde van je nieuwe huis. Als die waarde lager ligt dan je hypotheekschuld, dan mag je mij uitleggen hoe je dat gaat financieren als je een restschuld hebt.

Huis A:

Hypotheek 300.000, verkocht voor 250.000. Restschuld = 50.000

Huis B:

Gekocht voor 200.000, maximaal mogelijke hypotheek = 106% van 200.000 = EUR 212.000.

Restschuld = 50.000 - 12.000 = EUR 38.000

Met een restschuld van 38K ga je bij in waarde dalende onderpanden helemaal geen hypotheek meer krijgen. Bovendien sta je met je PL geregistreerd bij het BKR (let op: geen notering, maar registratie).

Kortom, vergeet het maar.
@Iedereen, je moet hem gewoon onder de negeerknop stoppen (en dan ook niet in de verleiding komen zijn berichtjes te lezen, scheelt enorm).

Net even gevraagd aan de makelaar of het handig is om nog eens 10000 te zakken. Hij zag het niet zo zitten. Maar mailde wel dat een ander huis (wat ze eerst aan de straatstenen niet kwijtraakten) nu een 2e bezichting krijgt. Hij wordt verhuurd volgens de leegstandwet, ik ken de huurders (vriendje van jongste). Dus ik zou hen als mijn huis niet verkocht is hier van harte welkom heten. Ik ben benieuwd.
@debitorcredit, in principe heb je wel gelijk. Een aantal huidige verkopers hebben een top hypo, ik heb daar ook geen medelijden mee. Maar er zijn ook mensen die wel nadenken over en verantwoordeing nemen voor hun uitgavenpatroon en evt restschulden. Als je die verhalen niet in detail kent kun je niet zomaar iets roepen.

Ik vraag me trouwens af hoe jij een huis wilt kopen zonder hypo. Ofwel je spaart goed en lang of je hebt al een aardige duit in de zak.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Cameron10 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:18:

@debitorcredit, in principe heb je wel gelijk. Een aantal huidige verkopers hebben een top hypo, ik heb daar ook geen medelijden mee. Maar er zijn ook mensen die wel nadenken over en verantwoordeing nemen voor hun uitgavenpatroon en evt restschulden. Als je die verhalen niet in detail kent kun je niet zomaar iets roepen.

Ik vraag me trouwens af hoe jij een huis wilt kopen zonder hypo. Ofwel je spaart goed en lang of je hebt al een aardige duit in de zak.

@Cameron, je hebt een punt. Maar de kern is duidelijk. Ik koop helemaal nooit geen huis in NL (wel over de grens).

---------

Voor alle negeerders:

Per 1 augustus jl. mag je maximaal 106% effectief lenen van de waarde van je nieuwe huis. Als die waarde lager ligt dan je hypotheekschuld, dan mag je mij uitleggen hoe je dat gaat financieren als je een restschuld hebt.

Huis A:

Huis B:

Gekocht voor 200.000, maximaal mogelijke hypotheek = 106% van 200.000 = EUR 212.000.

Met een restschuld van 38K ga je bij in waarde dalende onderpanden helemaal geen hypotheek meer krijgen. Bovendien sta je met je PL geregistreerd bij het BKR (let op: geen notering, maar registratie).

quote:debitorcredit schreef op 05 oktober 2011 @ 10:17:

[...]

Huis A:

Huis B:

So true!

Groet, Jannie
Kan iemand mij uitleggen waar al die negatieve lui ineens vandaan komen?
Ja de restschuld wordt niet meer meegefinancierd bij een volgend huis.

Maar ik dacht dat banken ook zomaar geen toestemming geven voor verkoop als het geleende geld niet terugkomt. Weet iemand hoe dat zit? Wordt het restbedrag dan omgezet in een PL?

En debcredit, de prijzen gaan wel (flink) zakken, daar wacht ik ook op. Maar de komende 10 jaar valt er in de huizenmarkt geen eer (lees; winst) meer te behalen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:lavendelbloem schreef op 05 oktober 2011 @ 10:25:

Kan iemand mij uitleggen waar al die negatieve lui ineens vandaan komen?

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier met debcredit eens ben, het is maar hoe je het interpreteert. Ik vind dit ook eerder realisme dan pessimisme.

Daarbij meteen gezegd dat ik jou en de anderen van het forum een goede opbrengst gun hoor.
De bank heeft ons toestemming gegeven voor de verkoop. Ze hebben een taxateur gestuurd km de waarde te bepalen (waarschijnlijk om te kijken of we het niet voor een te belachelijk lage prijs verkochten). De taxatie was wel hoger dan de verkoopprijs, maar de bank gaf toch toestemming. Er is nu een rekening aangemaakt door de bank waarop elke maand de aflossing betaald moet worden. Het is geen persoonlijke lening, maar wel registratie bij bkr.
quote:lavendelbloem schreef op 05 oktober 2011 @ 10:25:

Kan iemand mij uitleggen waar al die negatieve lui ineens vandaan komen?Probeer het anders te zien: je hebt jarenlang lopen slaapwandelen terwijl er een hoop mensen om je heen al wakker zijn. Da's schrikken ja.
ok dank voor je toelichting

de bank kiest miss ook eieren voor zn geld

goeie oplossing voor jullie
quote:kipkerrie schreef op 05 oktober 2011 @ 10:31:

Er is nu een rekening aangemaakt door de bank waarop elke maand de aflossing betaald moet worden. Het is geen persoonlijke lening, maar wel registratie bij bkr.Thanks voor dit tipje van de sluier.
quote:janniepannie schreef op 05 oktober 2011 @ 10:33:

[...]

Probeer het anders te zien: je hebt jarenlang lopen slaapwandelen terwijl er een hoop mensen om je heen al wakker zijn. Da's schrikken ja.

janpan, dat is toch zo niet nodig.

mensen proberen elkaar te steunen hier, laat ze
quote:Cameron10 schreef op 05 oktober 2011 @ 10:30:

[...]

Ik moet eerlijk zeggen dat ik het hier met debcredit eens ben, het is maar hoe je het interpreteert. Ik vind dit ook eerder realisme dan pessimisme.

Daarbij meteen gezegd dat ik jou en de anderen van het forum een goede opbrengst gun hoor.

Maar waarom op het forum waar mensen behoefte hebben aan een luisterend oor en een beetje steun.

Al die andere dingen horen we op het nieuws al genoeg. Dus het niet zo dat we de kop in het stand steken. Maar wij zoekn hier iets anders dan het belerende gedoe.
@cameron en anderen: er is niks mis mee om te praten over niet zo postieve scenario's en het wel of niet kunnen financieren van restschuld. Dat is wat anders dan een toon opzetten alsof we er allemaal zelf om gevraagd hebben door zogenaamd willens en wetens veel te veel te lenen en als verwende generatie teveel te willen. Er zijn nu eenmaal veel mensen, waaronder ik, die heus niet rijk zijn maar wel teveel verdienen om een woning te mogen huren. Dan ben je dus wel gedwongen om een huis te kopen voor de prijzen waarvoor ze nu eenmaal te koop staan.

Het gaat ons helemaal niet om dikke winst maken, het gaat erom dat we heel graag onze huizen zouden willen verkopen zonder al teveel verlies. Zodat we door kunnen met ons leven. Dit is al ingrijpend genoeg zonder al die negatieve berichten van mensen die niet in hetzelfde schuitje zitten.....
precies Livia

wij hebben ons huis gekocht destijds toen de huizenprijzen op hun toppunt waren, we hebben 5 jaar geleden uitgebouwd voor 30.000 en dat krijgen we dus nu helaas niet terug verdiend..
@lavendel en livia, dat begrijp ik helemaal en dat respecteer ik

en nu even een vraag van mijn kant, en is serieus belangstellend:

marele, heb je je huis verkocht aan de italiaan?
Voor de zuurpruimpjes hierboven: ik begrijp volledig wat jullie zeggen en jullie hebben ook helemaal gelijk. Er is in NL jarenlang boven ieders stand geleefd. Maar ik ben 'groot geworden' in de periode 1993-2008 en werd min of meer gedwongen een huis te kopen.

Want in deze periode was het voor mij eerst onmogelijk om een sociale huurwoning te vinden (ben pas na mijn 20e in deze regio komen wonen, dus onvoldoende 'punten' bijeen kunnen sprokkelen) en toen ik er uiteindelijk lang genoeg woonde om in aanmerking te komen, verdiende ik weer teveel. Ondertussen met hangen en wurgen in diverse huurhuisjes gewoond. Wilde ik een fatsoenlijk huis huren, werd er weer een inkomensnorm gesteld waar ik dan weer onder zat. Kortom, kluitjes in het riet, en van kastje naar de muur.

Dus wat doe je dan als een bank je een aantrekkelijk voorstel doet en je inmiddels een gezin hebt? Dan koop je dat mooie huis.

En geloof me: ik ben niet gek, we konden het op 1 salaris betalen als het moest, ik lag niet krom voor mijn hypotheek. Maar deze instorting van de markt heeft niemand kunnen voorzien. Ik dank God op m'n blote knieën dat ik mijn huis net op tijd voor een goede prijs verkocht hebt, maar ik ben heel bang dat ik de komende 20 jaar dit dorp niet meer uitkom omdat ik mijn nieuwbouwhuis waarschijnlijk niet meer aan de straatstenen kwijtraak.

So be it, ondernemen is risico nemen denk ik dan maar.

Moraal van het verhaal: we zijn ons in dit topic allemaal dondersgoed bewust van onze netelige situatie, maar je kunt zeker niet zonder meer stellen dat we daar zelf volledig verantwoordelijk voor zijn. Daarom proberen we elkaar hier op te beuren. Als we willen sippen, lezen we de krant wel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven