hoeveel kost een aannemer?

02-12-2009 10:24 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

wij hebben een nieuw huis gekocht waar het e.e.a. aan moet gebeuren. Nu hebben we via via een aannemer gevraagd om een offerte te doen, maar wat hij ervoor vraagt valt mij heel erg tegen. Ik heb het idee dat hij een heel hoge uurloon heeft (¤ 43), maar dat weet ik dus niet zeker. Is dit tarief normaal? (het gaat om Utrecht) Wat betalen jullie? En heeft het zin een andere offerte aan te vragen bij een andere aannemer?
Alle reacties Link kopieren
Op sites als werkpunt.nl kan je ook heel makkelijk offertes opvragen. Succes!
Alle reacties Link kopieren
He Tama,



Ik zou zeker ook een andere aannemer vragen voor een offerte, zodat je een vergelijk kan maken in prijs, maar ook kan zien wie jou het beste ligt.

Heb je van deze offerte een specificatie?

Wij zitten nu in een grote verbouwing, maar het precieze uurloon van de aannemer weet ik niet, aangezien hij eigenlijk alleen de loodgieter en stukadoor aanstuurt, zelf plaatst hij de badkamer en een kozijn.

43 vind ik erg hoog klinken, maar ik heb geen idee wat daarin is opgenomen...
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk, het heeft altijd zin om een 2e offerte aan te vragen. Leg deze naast elkaar, bekijk wie wat aanbiedt en wat je eventueel zelf kunt doen. Het is ook zeker een kwestie van vertrouwen in iemand hebben.
Alle reacties Link kopieren
Het uurloon voor aannemers liggen ongeveer tussen de 30 (in het oosten van het land) tot 45 (in de randstad). Jouw prijs is dus wel ongeveer goed. Kijk wel goed wat ze doen met meer- en minderwerk (pas op als ze dat verrekenbaar stellen, want dat betekent dat ze elk uurtje of elk onverwacht meer aan materiaal aan jou doorrekenen. Je kunt beter voor sommige onderdelen een vaste prijs afspreken.) en wat hun winst en risicopercentage is (niet meer dan 8%).
Alle reacties Link kopieren
Heb persoonlijk geen ervaring met aannemers, maar vind 45 euro voor een zelfstandige geen hoog uurtarief.



Wellicht ten overvloede: zou vragen om een totale projectprijs en niet alleen om een uurtarief. Zo voorkom je dat je aan het eind van de rit voor verrassingen komt te staan.
Alle reacties Link kopieren
mou elynn, wij zijn het eens
Alle reacties Link kopieren
oh, en kijk hoe het met de materialen zitten. Ik heb een keer een offerte aangevraagd voor de badkamer, drie offertes met 5000 als laagste en 14000 als hoogste prijs. In de eerste moest ik alles zelf kopen, in de laatste alles door de aannemer. (voor de goede orde, uiteindelijk hebben we álles samen gedaan, want dit was niet wat we konden betalen )
Alle reacties Link kopieren
En de grootste besparing is zoveel mogelijk zelf doen! al valt dat best zwaar.



Goede tip van Ingmagh over meerwerk. Gisteren bleek bij ons de stukadoor waarschijnlijk het dubbele te kosten, moest een laag van 4 cm op, dat hadden ze niet voorzien...
Alle reacties Link kopieren
quote:ingmagh schreef op 02 december 2009 @ 10:32:

mou elynn, wij zijn het eens



Haha, leuk synchroon denk- en schrijfwerk.



Misschien ook een goed idee om bij BouwNed en Bouwgarant te kijken naar aannemers die hierbij zijn aangesloten.
rond de 45 euro is een normaal tarief voor een aannemer, maar als jij een offerte krijgt, let dan op het volgende:



- werkzaamheden moeten gespecificeerd zijn opgenomen op de offerte, zodat je precies kunt zien wat je waarvoor betaalt.

- Materialen moeten ook op de offerte vermeld zijn, vaak net gespecificeerd maar er moet wel duidelijk uit blijken dat er verder geen materialen meer bij gaan komen.

- Geen stelposten accepteren, deze worden namelijk vaak standaard tot het maximum opgevoerd en dan kom je dus wel voor onaangename verrassingen te staan.

- Duidelijk overleggen en ook op de offerte erbij schrijven en laten ondertekenen dat dit bedrag de gehele verbouwing omvat en dat eventuele niet te voorziene werkzaamheden vooraf besproken worden, inclusief prijs!

- Niet te veel aanbetalen, rond de 25/30% is normaal, en dan eventueel op de helft van der verbouwing weer een deel, de rest na oplevering.
Alle reacties Link kopieren
zijn offerte komt ongeveer 4000 euro boven onze budget. Vandaar. Hij zou verder overal voor zorgen, wij hoeven dan niets te doen. Maar ik zou ook niet weten wat ik zelf zou kunnen doen, het gaat om openslaande deuren, een deur in de badkamer, dit soort dingen. Kan me niet voorstellen dat ik op zoek ga naar hout o.i.d. Of dat ik het raam zelf ga inkopen...
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor de tips, daar ga ik zeker rekening mee houden!!
Als íe 4000 euro boven budget is dat dan op 10.000 euro of op een ton? dat scheelt nogal. 45 euro vind ik een heel normaal uurtarief voor dit soort werkmensen.

En echt: de Gouden tip: je offerte is geen contractstuk. maak een los contractstuk waarin je samen afspreekt wat íe doet en wat de totaalprijs is. Kan jou die offerte schelen, dat is zijn berekening. Jij wilt dat X gebeurt op de Y-manier (tekening en materiaalstaat) en voor de Z-prijs. Of íe daar nou 10 uur voor aan het stucen is of 15 uur en of hij daar 30 of 40 balkjes voor rekent is helemaal niet terzake.
Alle reacties Link kopieren
het is 4000 boven de 10.000. Bijna 1,5 keer onze budget. Best veel, dus.

Maar ik moet dus nadat we een offerte hebben geaccepteerd ook nog een contract opstellen? Begrijp ik dat goed?
Katherina, als je de offerte ondertekent dan is dat wel degelijk een vorm van contract hoor. Zowel TO als de aannemer hebben zich dan aan de afspraken die in de offerte staan te houden. Je kunt wel vragen om een opdrachtbevestiging waarin alle details (startdatum van de werkzaamheden, betalingsafspraken, en ook belangrijk: Uiterste opleverdatum!!!!) staan vermeld. Maar als die al in de offerte staan is een contract apart niet meer nodig, mits de offerte door allebei ondertekent wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou wel zorgen dat je een aannemer op projectbasis aanneemt en niet op losse uren, dan weet je zeker waar je aan toe bent. Ik heb die fout namelijk gemaakt en dat heeft me heel wat geld gekost!!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt kijken wat er bezuinigd kan worden. Ga je de deuren van de ruimtes binnen bijvoorbeeld helemaal schilderen en heeft hij er iroko voor gekozen? Overweeg dan een vuren deur ofzo. Je kunt ook afspreken dat jij wilt dat hij het voor 12.500 gaat doen en wat dat voor gevolgen heeft. Of je bezuinigt het sloopwerk er uit en dat doe je zelf. Kijk wat hij doet met het afvoeren van gesloopte materialen. Als hij dat zelf doet, betekent dat dat hij bij de gemeente geld moet betalen. Als jij het in delen zelf doet, hoef je als particulier niets te betalen bij de gemeente (er zit dan wel een maximum per dag / week aan gewicht wat je mag wegbrengen).

Verder eens met Bianca. Pas als jullie allebei blij zijn tekenen, want anders zit je vast aan iets wat te duur is, te lang duurt of niet alle werkzaamheden dekt.
Alle reacties Link kopieren
Dank jullie wel, ik geloof dat het begint te dagen! :-) Ik heb inmiddels een tweede aannemer gebeld (aanbevolen door een vriendin), hij komt morgen kijken. Ben benieuwd.



nog één vraag: is het handig om openslaande deuren erin te laten maken voordat we verhuizen, of kan dat best ook daarna, over een paar maanden of zo? hebben jullie daar ervaring mee?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben openslaande deuren gemaakt toen ze er al 18 jaar woonden. Als er moet worden gezaagd in je mooie rooie metselwerk, zou ik echt overwegen het eerst te doen hoor. Want het is super vies stof dat je nog wéken terugvindt in je keukenkastjes en onder je bank. Mijn moeder vond het onwijs vies.... Het is heel hardnekkig. Maar op zich hebben ze die deuren er met een dag in zitten (1 dag gat maken, 1 dag deuren plaatsen en dichtpurren, paar uurtjes afwerklatjes ed plaatsen) Dus als je het in het voorjaar / de zomer doet moet het geen probleem zijn. (mijn vader heeft die nacht wel voor de zekerheid in de woonkamer geslapen, maar dat is meer de weerspiegeling van de angsthaas die mijn moeder is...)
Alle reacties Link kopieren
er moet wel het e.e.a. gezaagd worden, maar ik heb begrepen dat er vroeger al wel openslaande deuren waren, en die zijn toen weggewerkt. De opening is er dus wel. Maar ik zal het ook met deze nieuwe aannemer over hebben, kijken wat hij zegt.
Tama, je moet echt meerder aannemers een offerte laten maken, wij hebben de keuken hele erg goed laten verbouwen voor 18.000 euro, een andere aannemer zou voor datzelfde , schrik niet, 36.000 euro willen hebben!! Kijk ook goed of de aannemer is aangesloten bij van die keurmerken en bouwgarant en zo!
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is echt een groot verschil!!! Hoe ben je er aan gekomen (die aannemers, bedoel ik), was het via via, of heb je ze uit de Gouden Gids geplukt?
Alle reacties Link kopieren
Tama, ik kan je geen tips geven, wel met interesse meelezen, en je veel succes met de verbouwing toewensen!!.
Age is mind over matter, if you don\'t mind is doesn\'t matter
Alle reacties Link kopieren
Via Bouwgarant kun je aangesloten aannemers bij jou in de buurt vinden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven