Hommel bestrijding

21-07-2015 15:49 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
In de voortaan tussen mij en de buurvrouw zit er een grote struik/plant welke precies weet ik niet

(heb geen groene vingers) maar nu wil ik het flinke stuk dat mijn kant is opgegroeid snoeien, buurvrouw is met vakantie, kan het haar niet vragen en van google word ik ook niet wijzer,

Er is alleen 1 probleem er zit gewoon een hele hommel kolonie in, als het er al niet meer zijn dan 100.

Is er een bepaald tijdstip of zo dat ik dat het beste kan doen? heb er niet op gelet in de ochtend.

Maar nu vliegt er een hele zwerm vlakbij mijn raam, ik durf de ramen niet te lappen en te snoeien straks word ik nog aangevallen.
Hommels zijn niet agressief dus als je ze niet agressief benadert, zullen ze niet steken of aanvallen. Ik zou even wachten tot de herfst, dan zijn ze weg en kun je de plant snoeien.
Hommels steken niet snel, maar ik zou ze niet gaan uitdagen. Gewoon wachten dus met snoeien.
Aangevallen door hommels? Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Als ze je steken zijn ze immers zelf dood. Je moet alleen erop letten dat ze niet bekneld raken tussen kleding, schoenen of haar en er niet met je blote voeten op gaan staan, ook niet op een dode hommel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Hommels zijn hele nuttige wezentjes. Ze zijn niet agressief.

Ze zijn er altijd, sommigen bewaken het fort terwijl anderen hun hommelding doen. Gewoon voorzichtig en rustig snoeien en ramen lappen.
Je mag niks tegen hommels doen, dat is een beschermde diersoort.
Hommels vallen niet aan, het zijn gemoedelijke dieren. Kijk wel uit dat je niet per ongeluk op ze trapt, of dat er eentje onder je arm terecht komt o.i.d., want snel zijn ze niet.

Ik heb juist weer een geurende struik gekocht voor mijn terras, omdat we hommels zo leuk vinden, met die dikke lijfjes en die klompjes stuifmeel aan hun pootjes. Soms observeer ik ze met mijn gezicht vlak boven ze. Ze doen niets en gaan gewoon door met nectar zoeken.
Ik lees dat hommels bij de schemering niet meer het nest in en uit vliegen, dan zou je dus de struik kunnen snoeien.

En hommels zijn normaal gesproken niet agressief dus ze zullen je waarschijnlijk niet zo snel aanvallen. Niet het nest verwijderen!

Of je wacht nog een paar weken met het snoeien van je struik.
wat maisy zegt.

een bestrijder zal ze dan ook alleen weghalen als ze echt naast de voordeur zitten of in je huis
En doooooor!
quote:amarna schreef op 21 juli 2015 @ 15:58:

Ik heb juist weer een geurende struik gekocht voor mijn terras, omdat we hommels zo leuk vinden, met die dikke lijfjes en die klompjes stuifmeel aan hun pootjes.

Ik ook

TO, laat die beestjes maar lekker zitten, ze doen niks behalve planten bestuiven.
Nee ik zou ook nooit aan ongediertebestrijding doen of zo, maar die struik stoort me ontzettend het is een flinke stuk, en rustig snoeien gaat niet, ze zitten echt overal. Ik ben morgen vrij zal wat vroeger opstaan om te kijken of ze er dan ook al zitten. Ramen lappen gaat nog wel denk ik, maar snoeien ga ik me niet aan wagen, dan wacht ik wel tot de hommel periode over is of de herfst.
Hommels doen je niets. Ik heb een lavendelstruik op mijn balkon, kan uren kijken naar de bedrijvigheid op nog geen halve meter afstand. Bovendien zijn ze beschermd. Bel een imker, alleen wespen mag je vernietigen (tenzij het hoornaars zijn want die zijn ook beschermd).
verba volant, scripta manent.
Wij hebben toevallig ook een hommelnest. We laten het gewoon zitten, in de herfst gaan ze vanzelf dood, alleen de koningin blijft nog leven, zij overwintert in een holletje in de grond.

Wachten tot het najaar dus.
Niet gaan snoeien! Hommels zijn niet agressief , gewoon buiten je ding gaan doen. Ik heb ze bij bosjes in mijn lavendel zitten en kan gerust er naast in de tuin aan het werk zijn. Ze besteden nul aandacht aan mij.
Hier ook superveel hommels (en ook flink wat bijen!) in de lavendelbossen. Ik vind het er zo leuk uit zien! En ze zijn ontzettend nuttig. Zo zijn hommels bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de meeste tomatenbestuiving geloof ik. Ik denk dat je vanavond als de zon onder is je struik wel kunt snoeien, ik zie ze 's avonds nooit meer zitten.
Hommels zijn leuk! Ze zitten iedere ochtend in mn courgettebloemen echt helemaal onder het stuifmeel.

Verder kan je niet zomaar iedere struik in ieder seizoen snoeien TO! Kan de plant ernstige schade door oplopen. Ik snap dat het je 'recht' is om te snoeien hoor, maar kan je niet nog even wachten tot je buren terug zijn van vakantie? Lijkt me handiger voor de verhoudingen
ik zit ook in het pro hommelkamp. meestal zijn de nesten niet zo groot (een kolonie telt 80 werksters, volgens wikipedia) en zoals gezegd: alleen de koningin overwintert. Dus ik zou wachten met snoeien tot de herfst.

Als je de hommels echt weg wilt hebben: http://dier-en-natuur.inf ... erwijderen-niet-doen.html
Ik heb van de week een struik waar ze in zitten (geen nest maar gewoon heel veel hommels) opgebonden omdat die helemaal uit elkaar gewaaid was. Geen hommel die zich er iets van aantrok. Ze hommelden gewoon om me heen.
Ach hommels zijn lief. Ik vind het net kleine knuffeltjes.

Hier zitten ze ook in de lavendel. Gezellige drommels.
Als de plant bloeit, niet snoeien. en verder over het algemeen: planten die bloeien voor de langste dag in het najaar en die na de langste dag bloeien in het voorjaar snoeien.

En verder: gewoon geen ramen zemen
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Leuk, hommels. Ik vind het altijd gezellig als ze met die dikke kont langs zoemen.
Effe wachten inderdaad met snoeien en de hommels met rust laten. Ze zijn totaal niet agressief en je hoeft absoluut niet bang te zijn dat je gestoken wordt als je ze in de buurt hebt. In de avond kun je rustig snoeien want dan zijn ze weg.
Wij hebben ook veel hommels, er zit ook een nest in de buurt van waar we veel zitten. Van die kleine bruine zijn het, ik vind ze schattig. We moeten alleen uitkijken dat we er niet op gaan staan, maar het zou niet in me opkomen om ze uit te roeien.
leuk al deze reacties. Ik dacht altijd dat ik de enige idioot was die hommels schattig vind. Ik vind het altijd een soort kleine teddybeertjes
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Hommeltjes zijn hartstikke lief! Als kind pakte liet ik ze altijd op mijn hand lopen en aaide ik ze Ze steken niet, nog minder dan bijen en die zijn al vrij gemoedelijk. Ik zou het gewoon even aanzien tot de herfst, en anders als je het echt te eng vindt, advies van een imker of bestrijdingsbedrijf vragen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven