Hommel bestrijding
dinsdag 21 juli 2015 om 15:49
In de voortaan tussen mij en de buurvrouw zit er een grote struik/plant welke precies weet ik niet
(heb geen groene vingers) maar nu wil ik het flinke stuk dat mijn kant is opgegroeid snoeien, buurvrouw is met vakantie, kan het haar niet vragen en van google word ik ook niet wijzer,
Er is alleen 1 probleem er zit gewoon een hele hommel kolonie in, als het er al niet meer zijn dan 100.
Is er een bepaald tijdstip of zo dat ik dat het beste kan doen? heb er niet op gelet in de ochtend.
Maar nu vliegt er een hele zwerm vlakbij mijn raam, ik durf de ramen niet te lappen en te snoeien straks word ik nog aangevallen.
(heb geen groene vingers) maar nu wil ik het flinke stuk dat mijn kant is opgegroeid snoeien, buurvrouw is met vakantie, kan het haar niet vragen en van google word ik ook niet wijzer,
Er is alleen 1 probleem er zit gewoon een hele hommel kolonie in, als het er al niet meer zijn dan 100.
Is er een bepaald tijdstip of zo dat ik dat het beste kan doen? heb er niet op gelet in de ochtend.
Maar nu vliegt er een hele zwerm vlakbij mijn raam, ik durf de ramen niet te lappen en te snoeien straks word ik nog aangevallen.
dinsdag 21 juli 2015 om 15:53
Aangevallen door hommels? Daar hoef je echt niet bang voor te zijn. Als ze je steken zijn ze immers zelf dood. Je moet alleen erop letten dat ze niet bekneld raken tussen kleding, schoenen of haar en er niet met je blote voeten op gaan staan, ook niet op een dode hommel.
You know how I know? Because I reeaally think so!
dinsdag 21 juli 2015 om 15:58
Hommels vallen niet aan, het zijn gemoedelijke dieren. Kijk wel uit dat je niet per ongeluk op ze trapt, of dat er eentje onder je arm terecht komt o.i.d., want snel zijn ze niet.
Ik heb juist weer een geurende struik gekocht voor mijn terras, omdat we hommels zo leuk vinden, met die dikke lijfjes en die klompjes stuifmeel aan hun pootjes. Soms observeer ik ze met mijn gezicht vlak boven ze. Ze doen niets en gaan gewoon door met nectar zoeken.
Ik heb juist weer een geurende struik gekocht voor mijn terras, omdat we hommels zo leuk vinden, met die dikke lijfjes en die klompjes stuifmeel aan hun pootjes. Soms observeer ik ze met mijn gezicht vlak boven ze. Ze doen niets en gaan gewoon door met nectar zoeken.
dinsdag 21 juli 2015 om 15:58
Ik lees dat hommels bij de schemering niet meer het nest in en uit vliegen, dan zou je dus de struik kunnen snoeien.
En hommels zijn normaal gesproken niet agressief dus ze zullen je waarschijnlijk niet zo snel aanvallen. Niet het nest verwijderen!
Of je wacht nog een paar weken met het snoeien van je struik.
En hommels zijn normaal gesproken niet agressief dus ze zullen je waarschijnlijk niet zo snel aanvallen. Niet het nest verwijderen!
Of je wacht nog een paar weken met het snoeien van je struik.
dinsdag 21 juli 2015 om 16:01
dinsdag 21 juli 2015 om 16:05
Nee ik zou ook nooit aan ongediertebestrijding doen of zo, maar die struik stoort me ontzettend het is een flinke stuk, en rustig snoeien gaat niet, ze zitten echt overal. Ik ben morgen vrij zal wat vroeger opstaan om te kijken of ze er dan ook al zitten. Ramen lappen gaat nog wel denk ik, maar snoeien ga ik me niet aan wagen, dan wacht ik wel tot de hommel periode over is of de herfst.
dinsdag 21 juli 2015 om 16:05
dinsdag 21 juli 2015 om 16:08
Hier ook superveel hommels (en ook flink wat bijen!) in de lavendelbossen. Ik vind het er zo leuk uit zien! En ze zijn ontzettend nuttig. Zo zijn hommels bijvoorbeeld verantwoordelijk voor de meeste tomatenbestuiving geloof ik. Ik denk dat je vanavond als de zon onder is je struik wel kunt snoeien, ik zie ze 's avonds nooit meer zitten.
dinsdag 21 juli 2015 om 16:27
Hommels zijn leuk! Ze zitten iedere ochtend in mn courgettebloemen echt helemaal onder het stuifmeel.
Verder kan je niet zomaar iedere struik in ieder seizoen snoeien TO! Kan de plant ernstige schade door oplopen. Ik snap dat het je 'recht' is om te snoeien hoor, maar kan je niet nog even wachten tot je buren terug zijn van vakantie? Lijkt me handiger voor de verhoudingen
Verder kan je niet zomaar iedere struik in ieder seizoen snoeien TO! Kan de plant ernstige schade door oplopen. Ik snap dat het je 'recht' is om te snoeien hoor, maar kan je niet nog even wachten tot je buren terug zijn van vakantie? Lijkt me handiger voor de verhoudingen
dinsdag 21 juli 2015 om 16:48
ik zit ook in het pro hommelkamp. meestal zijn de nesten niet zo groot (een kolonie telt 80 werksters, volgens wikipedia) en zoals gezegd: alleen de koningin overwintert. Dus ik zou wachten met snoeien tot de herfst.
Als je de hommels echt weg wilt hebben: http://dier-en-natuur.inf ... erwijderen-niet-doen.html
Als je de hommels echt weg wilt hebben: http://dier-en-natuur.inf ... erwijderen-niet-doen.html
dinsdag 21 juli 2015 om 17:06
dinsdag 21 juli 2015 om 19:08
vrijdag 24 juli 2015 om 15:40
Hommeltjes zijn hartstikke lief! Als kind pakte liet ik ze altijd op mijn hand lopen en aaide ik ze Ze steken niet, nog minder dan bijen en die zijn al vrij gemoedelijk. Ik zou het gewoon even aanzien tot de herfst, en anders als je het echt te eng vindt, advies van een imker of bestrijdingsbedrijf vragen.