Hond en strand

30-06-2010 15:11 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal,

Morgen gaan we naar het strand.

Je hebt hier een strandje waar honden het hele jaar door los mogen.

Maar onze hond is nogal "beschermend" en elke keer als er iemand langs loopt (dicht langs ons) of in de buurt komt, draait tie door (lees het gevoel geven aan te willen vliegen)

Ook nu dus met kinderen die aan het voetballen zijn bijv.

Ik vindt dit een rot eigenschap, want ben soms best bang dat tie uit haalt ineens.

Toch zielig om morgen met het warme weer het beest thuis te laten, want strand en zee vind tie heerlijk.

Hoe kan ik (kunnen wij) dit gedrag het beste aanpakken (corrigeren)

Iemand raad/tips?

Alvast bedankt!
Dan kun je toch alsnog met de hond op cursus? Ik werk als vrijwilliger in een asiel en werk daar met honden die totaal verknipt zijn door bazen die hun honden niet hebben opgevoed. Met veel geduld krijgen we ook bij oudere honden nog veel voor elkaar zodat ze weer plaatsbaar zijn bij een nieuwe baas.

'Beschermend' gedrag is gewoon té dominant gedrag wat je niet moet tolereren. Jij bent de baas, niet de hond!
Of een windscherm mee, en een parasol en de hond een beetje inbouwen, dan ziet ie niet zo veel.

Zorgen dat ie goed moe is, en gaat pitten.

Oogkleppen.

Muilkorf.

Ik lijk gein te maken maar de muilkorf ben ik erg serieus over. Ik verbaas me altijd dat mensen daar écht niet aan willen, terwijl ze zelf bang zijn dat de hond wel eens zou kunnen bijten.

Liever voorkomen dan genezen. Muilkorfje kan je zo bij de dierenwinkel halen, en dan blijven in ieder geval de kinderbeentjes heel. Bijkomend voordeel is dat de kinderen misschien niet zo dichtbij komen ook, want een hond met een muilkorf is een 'enge hond'.

Wel echt een korfje nemen en niet zo'n snuitje, zodat hij wel goed kan hijgen en drinken.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ja je hebt gelijk joyce,

Bij mij is ze ook veel minder dominant en zelfverzekerd(overdreven zelfverzekerd dan he) dan bij mijn partner...das ook klote.

Zijn er al wat dingen die ik zelf kan gaan doen..

Hoe moet je zoiets bijv bestraffen?
@ spijker thanks voor de tips.

Moe en gaan pitten hahaha dat gebeurt nooit, dat bewaart ze dan voor thuis die blijft doorgaan, zit m ook in het ras hoor.
@ spijker thanks voor de tips.

Moe en gaan pitten hahaha dat gebeurt nooit, dat bewaart ze dan voor thuis die blijft doorgaan, zit m ook in het ras hoor.
Wat voor soort hond is het eigenlijk?
Kruising stafford
quote:midnight01 schreef op 30 juni 2010 @ 15:33:

Tsja dan moet je niet bij ons zijn...puppytijd en pubertijd was ze niet bij mij/ons

en dát maakt nou net niets uit. hoe oud ook, je kunt een hond nog van alles leren. misschien een dvd-tje bestellen van de dog whisperer om ideeen op te doen.

je schrijft elders over zand dat koel zou zijn. ik heb misschien geen idee hoor maar er is weinig koel momenteel. ik vind het allemaal niet echt super warm, heb er geen last van en mijn hond ook niet, maar ik zou echt niet op een strandje gaan zitten morgen met een hond die dan nauwelijks zijn warmte kwijt kan en bovendien ook nog wild gaat doen naar andere mensen (en dieren misschien). maar goed, eigen beslissing natuurlijk maar je komt hier niet zo veel verder denk ik me jouw vraag. gewoon mee gaan trainen. als het straks koeler is lekker oefenen met verschillende situaties.

Je krijgt er een veel fijnere hond mee door er nog wat energie in te steken.
Niet straffen! Het grommen is de waarschuwing, als je dat bestraft gaat de hond misschien ineens over tot bijten.

Daarnaast roept iemand hier nu dat het dominantie is, maar dit soort gedrag kan ook héél goed uit onzekerheid voortkomen. Als je onzekerheid gaat bestraffen zal het alleen maar erger worden, en zal het uitvallen dus ook erger worden.

Zoek een goeie cursus/trainer/gedragsdeskundige die kan bekijken waarom die t doet.

Je moet er op gaan trainen, je moet de hond leren dat dat 'beschermen' niet nodig is. Maar dat is iets dat je in scene moet zetten en langzaam op moet bouwen, dat is niet iets voor morgen op t strand.
Dat zand is ijskoud daar komt namelijk nooit zon , dat strandhuis die op poten staat wat ik zei, als je daar onder gaat is het gewoon koud en het zand ook koud echt waar was het weekend er nog
@ spijker daar zit wat in die onzkerheid.

Ze wordt er zenuwachtig van dat voetballen, dat trappen hard tegen die bang, ze dan ook wat angstig idd, want dat is ze thuis ook als je mensen een bal hoort trappen tegen de muren beneden...vuurwerk ook dood eng..

Dus idd misschien angst...kwa mensen ja..ze heeft zoiets weg dit is mijn plek, ik moet overzicht hebben ofzo.

Alles wat thuis komt wordt hartelijk begroet, en iemand die aan komt lopen die een vriend van ons blijkt te zijn en aanschuift ook geen probleem heel raar,
Maar hoe moet ik erop reageren dan als ik niet mag straffen?
Midnight, je ziet hoe snel misverstanden ontstaan als je zo'n gedragsprobleem probeert te beoordelen over internet. Jij schrijft 'uitvallen' en 'beschermen' en men concludeert meteen 'dominant'. Bij nader inzien zou het best onzekerheid kunnen zijn.

Dat misverstand ontstaat omdat niemand hier de hond kent of het gedrag ziet gebeuren.

Daarom is het enige advies dat ik je met enige zinnigheid kan geven: doe nu aan preventie (muilkorf, of hond niet mee) en zoek dan een trainer of gedragsdeskundige die je tips kan geven. Wat werkt en hoe je moet reageren hangt samen met de héle hond. Maar om daar iets zinnigs over te zeggen moet je dus wel eerst de hond zien.
lekker thuis laten. Voor de hond een stuk rustiger (en fijner.. hij kan die hitte echt niet waarderen) en ga met hem/haar later op de avond als het rustiger is lekker zwemmen/wandelen..
Wie is er bij jou de baas. Jij of de hond? Als je denkt dat de hond jou beschermt wil dat voor de hond zeggen dat hij de roedelleider is. Een roedellijder is de baas en wil zijn 'onderdanen' beschermen. Wees duidelijk naar je hond toe. Een hond probeert ten alle tijde de baas te worden/blijven. Dit soort gedrag kun je afleren door consequent te blijven. D.w.z. Niet op de bank naast jou. Eerst jij eten, dan de hond. Bij het naar buiten gaan, eerst jij door de deur, dan pas de hond. Terug naar binnen ook eerst jij. Valt niet altijd mee, maar probeer het eens. Een lijder beschermt zijn territorium (strand in jouw geval)
In fatsoenlijke landen mogen honden niet op het strand.
Chatterly, die dominantie-theorie is zó achterhaald... Je gaat dit probleem echt niet oplossen met zelf eerst door de deur gaan.

Google ook maar op 'dominantie, feit of fictie' en in de moderne boeken over hondentraining is er overigens heel veel over te vinden.
quote:Spijker schreef op 30 juni 2010 @ 15:56:

Chatterly, die dominantie-theorie is zó achterhaald... Je gaat dit probleem echt niet oplossen met zelf eerst door de deur gaan.

Google ook maar op 'dominantie, feit of fictie' en in de moderne boeken over hondentraining is er overigens heel veel over te vinden.Is dat zo Spijker? Ik ga eens ff kijken. Geloof je direct hoor. Ik las dat pas ergens en dacht dat er wel wat in zat. Ik ben ook meer van het belonen hoor. Maar mijn hond is gewoon makkelijk dus ik heb het eigenlijk nooit toegepast.
[quote]Mamasaar schreef op 30 juni 2010 @ 15:22:

Je hond weet toch niet dat jullie naar strand/bos/wat dan ook gaan. Wat is er dan in hemelsnaam zielig aan?

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Echt Chatterly, ik zuig t niet uit mn duim

Dogs;a startling new understanding of Canine Origin, Behavior & Evolution van Raymond & Lorna Coppinger is ook aan te raden als dit je interesseert.
quote:Chatterly schreef op 30 juni 2010 @ 15:51:

Een lijder beschermt zijn territorium (strand in jouw geval)Grappige verschrijving.
In China en andere landen eten ze hondenvlees in Nederland is het zielig als de hond niet een dagje op vakantie mag.

Wat een wereld.
quote:Spijker schreef op 30 juni 2010 @ 16:04:

Echt Chatterly, ik zuig t niet uit mn duim

Dogs;a startling new understanding of Canine Origin, Behavior & Evolution van Raymond & Lorna Coppinger is ook aan te raden als dit je interesseert.Ja, echt, het interesseert me enorm. Dank je voor de link!
quote:Appelsientje schreef op 30 juni 2010 @ 16:04:

[...]

Grappige verschrijving.Oeps, wat dom
quote:kareltje01 schreef op 30 juni 2010 @ 16:07:

In China en andere landen eten ze hondenvlees in Nederland is het zielig als de hond niet een dagje op vakantie mag.

Wat een wereld.Moeten ze in China weten. Een hond vindt het heerlijk op het strand. Sommige mensen vinden het geweldig als hun hond lekker kan speren op het strand en in de zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven