Hondenbezitters en hun levensstijl- en visie

31-08-2010 10:10 263 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds zaterdag heb ik een Zwitserse witte Herder. Drie jaar oud, een lieve, gevoelige en leergierige herplaatser die al goed opgevoed is maar ook nog wel het een en ander te leren heeft.

De dynamiek in mijn gezin (wij zijn met z'n 6-en) is veranderd. De hond brengt enorm veel rust met zich mee (hetgeen paradoxaal klinkt: je haalt een enorm bakbeest van een hond in huis, en daarmee wordt het rustiger) en je merkt dat de kinderen, ook de jongsten (7 en 10) instinctief aanvoelen dat je rondom een hond rust moet uitstralen. En andersom werkt dat ook zo: de hond voelt feilloos onze energie aan en wordt rustig van ons.

Doordat onze hond zo enorm groot is, wordt-ie behandeld als een hond en niet vermenselijkt. De kinderen behandelen hem met respect maar benaderen hem ook duidelijk als baas: zij zijn hoger in de rangorde. Precies zoals het moet, dus :-).

De reden dat wij deze hond geadopteerd hebben, is tweeledig. Enerzijds omdat de kinderen zo graag een hond wilden (en dan met name de tieners) en anderzijds omdat ik worstel(de) met een zeer diepgewortelde en compleet onrealistische fobie voor honden. Met die fobie ben ik al tijdenlang aan de slag en de "afronding" van die doe-het-zelf-therapie is het zélf hebben van een grote hond en zijn "calm and assertive pack leader" te worden. Dat gaat me verbazingwekkend goed af. Ik moet mezelf nog soms achter de schermen (lees: op het toilet of in mijn slaapkamer) moed inpraten of de boeken ven Cesar Millan lezen of zijn "leadership" DVD's herhalen, maar het lukt me.

De hond en ik helpen elkaar. Hij heeft duidelijk behoefte aan een kalme leider en dat ben ik, en hij helpt mij dat te zijn door rustig, onderdanig en leergierig te zijn. En ik help mezelf, want leven met angst (welke angst dan ook) is afschuwelijk en verlammend, en door hondengedrag te bestuderen (eerst tijdenlang uit boeken en DVD's, daarna bij honden van kennissen en dan nu in het echt bij mijn eigen hond) leer ik honden begrijpen en vermindert de angst.

Hond en ik zijn een team voor de komende tien jaar. Ik voorzie in zijn behoeftes en leer van hem te houden, en hij houdt op een heel erg vanzelfsprekend van mij. Wauw.

Ik open dit topic om over de levensvisie van hondenbezitters te praten, om ervaringen uit te wisselen, maar dit topic gaat niet persé over honden. Meer over "mastering your fears", waarbij ik vantevoren al aangeef dat mijn favoriete onderwerp mijn hond is, vanwege de enorme vrijheid die hij mij gebracht heeft

Wie discussieert met mij mee?
Denk dat de hond werkt als de stok achter de deur. Je moet er wel op uit, want hond moet zijn behoefte doen.

Voor sommige mensen (ik) is zo'n stok gewoon nodig.

Fijn dat je je eigen topic hebt Sissy!
Houdt je hond je bij de les?
Ik vind met een hond wandelen (of het nu in het bos is of niet) gezelliger dan alleen.
Mijn hond heeft wel mijn levensstijl veranderd, maar niet mijn levensvisie.
quote:Star schreef op 31 augustus 2010 @ 10:59:

Canadees en Zwitsers is hetzelfde. Vroeger Amerikaans Canadees, nu Zwisters Ah thanks, dat wist ik niet
Wij hebben 3 groten honden en ik kan niet echt zeggen dat mijn leven daar rustiger op is geworden :-). Ze geven het wel een grote toegevoegde waarde en een fijne vrijetijds invulling.
quote:Dibah schreef op 31 augustus 2010 @ 11:05:

Grote honden aan kinderen meegeven vind ik zelf onverantwoordelijk. Want heb je het kind instructies gegeven wat het moet doen, als de hond in iemands been of arm hangt of bijt?

Aan wie vraag je dat? Ik geef mijn grote hond helemaal niet aan mijn jongste kinderen mee, ik kijk wel link uit. De enige van mijn kinderen die in haar eentje met hem mag wandelen is mijn bijna 18-jarige dochter, die ervaring heeft met honden want professionele hondenuitlaatster omdat ze zelf jarenlang geen hond had .

Omen: ik ben ook opgegroeid met honden, dat is het gekke aan mijn angst. Toen ik net op mezelf woonde heb ik ook een hond gehad, en jaren later weer 1, maar dat waren altijd relatief kleine hondjes, schattige hondjes die op de een of andere manier niet meetelden als "hond", waarmee ik bedoel dat ik voor hen geen angst had.
Wat ontzettend fijn voor je dat je hond zo'n enorme positieve invloed op jou en op je gezin heeft. Wat een bijzondere hond moet dit zijn. Koester hem maar!
Laat het los, heb vertrouwen, het komt goed.....
wanneer is cesar milan ontmaskerd dan?
Ik heb geen hond, omdat ik zin heb in de verplichtingen van dagelijks uitlaten en ook liever geen hond in huis heb.

Maar ik hou wel van wandelen en daarvoor leen ik de hond van mijn broer. In mijn eentje wandelen voelt vaak een beetje zielig en dan verveel ik me snel, met hond heb ik daar geen last van.
Ik heb geen hond, omdat ik zin heb in de verplichtingen van dagelijks uitlaten en ook liever geen hond in huis heb. Ik vind ze toch vrij vieze beesten, ondanks (of juist omdat) ik ermee opgegroeid ben.

Maar ik hou wel van wandelen en daarvoor leen ik de hond van mijn broer. In mijn eentje wandelen voelt vaak een beetje zielig en dan verveel ik me snel, met hond heb ik daar geen last van.

In mijn jeugd heb ik veel huisdieren bij mijn ouders gehad en niet altijd met ideale omstandigheden, ik kan me daar nu nog schuldig om voelen En daarmee bedoel ik geen verschikkelijke dramatische toestanden, maar een hond die veel uren alleen thuis zit en paarden die een hele dag of twee lang op stal staan.... dat vind ik al niet kunnen. Daarom zou ik dus geen huisdieren behalve katten willen, deze zijn onafhankelijk en kunnen ook hun eigen gang gaan in en rond huis.
Een hond geeft, als je er tijd genoeg voor hebt, ritme. En vaak geeft ritme ook rust.

Ik wou dat ik de tijd had om onze schat (duitse herder) weer bij huis te hebben, maar helaas gaat dat niet met werkdagen van 12 uur.

Gelukkig is ze niet ver weg en kunnen we als we willen haar op halen om lekker in het bos te gaan wandelen.

Als we beide meer tijd zouden hebben wil mijn vriend wel een duitse herder pup (reu) en ik een bordercollie (of iets wat er op lijkt, leergierig en actief is iig een must)
Wat leuk dat het topic er is Sissy, ik heb nu geen tijd maar ik doe zeker mee!
Vast tegen mij, mijn hond weegt nog geen 20 kg en hij laat de hond uit in onze voortuin, een heel groot park, bij ons voor de deur, kan ik ze zo zien

en eigenlijk altijd aangelijnd, soms niet, maar hij weet welwanneer hij haar wel f niet los kan laten, als hij een andere hond ziet komen lijnt hij haar aan.

Maar natuurlijk heb je gelijk zoals altijd

Ik ken mijn zoon, ik ken mijn hond en vertrouw erop dat mijn zoon de situatie aankan anders zou ik het nooit doen.

(nou heb ik dus ook een hele makkelijke hond die echt naast blijft lopen en luistert en bovenal nog nooit gevochten heeft en natuurlijk ligt het niet alleen aan mijn hond, maar nogmaals ik vertrouw ook op mijn zoon en hij groeit daarvan)

Maar je kan een nooit 100% vertrouwen daar heb je gelijk in.
Ik haat Cesar Millan en ik ben het totaal niet met hem eens. Er is heel veel dat je niet ziet en hij doet zelf beslist niet wat hij zegt te doen.

Maar dat ter zijde.

Ik hou wel van honden, heb ze altijd al. Ik heb precies 3 jaar in mijn leven geen hond gehad, en toen heb ik ze vreselijk gemist.

Wat ik geleerd heb van honden/werken met honden:

- domweg genieten van wat nu is

- een groot vertrouwen en een open houding en grote nieuwsgierigheid naar de wereld

- kijk of er al iemand de baas is, volg die

- als er geen goede baas is, grijp de macht als je dat aankan

- negatieve dingen geen aandacht geven en ze gaan weg

- positieve dingen wel aandacht geven en ze worden versterkt

Klinkt stom nu ik het zo lees, maar voor mij zijn dit belangrijke dingen die ik van honden heb overgenomen of van werken met honden heb overgenomen en nu ook toepas in andere gebieden.

Overigens wil ik iets zeggen tegen TO met de herplaatser. Hou er rekening mee dat een herplaatser zich vaak de eerste weken/maanden voorbeeldig gedraagt, dat komt ook voort uit onzekerheid. Zodra hij zeker van jou/jullie is zal er een periode komen dat hij je uit gaat testen. Dit kan heel subtiel zijn of heel duidelijk en irritant, maar het is volkomen normaal. Als je daar goed op reageert gaat dat ook vanzelf weer over.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Maja82 schreef op 31 augustus 2010 @ 11:19:

Een hond geeft, als je er tijd genoeg voor hebt, ritme. En vaak geeft ritme ook rust.

Ritme?

Da's hier dan weer nog nooit gebeurd Mijn honden passen zich aan aan wat ik doe, en niet andersom.

Als je een hond heel sterk ritme geeft (altijd zo laat uit, altijd zo laat eten) dan gaat hij dat verwachten. Als je dat niet doet, taalt hij er ook niet naar. Ik doe het niet, omdat ik dat makkelijker vind en ik zelf nou eenmaal niet op vaste tijden leef.
quote:mirjana schreef op 31 augustus 2010 @ 11:17:

wanneer is cesar milan ontmaskerd dan?Google maar eens. Er zijn youtubefilmpjes geweest waarop te zien is welke tactieken Cesar Millan toepast. Waaronder dus het gebruik van stroommatten en martelhalsbanden. De meeste filmpjes zijn weer verdwenen toen national geographic zich ermee ging bemoeien. Maar hoewel er in zijn theorieen echt goede dingen zitten, is deze calm & assertive hondenfluisteraar echt niet zo geweldig.
Straks lees ik even rustig bij.

Maar ik wil wel alvast kwijt dat ik het heel knap van je vind!

Ik heb ook een hondenfobie, en dat gaat heel ver.

Eigenlijk moet ik er ook iets aan doen, maar zelf een hond nemen, dat durf ik echt niet!
Klinkt absoluut niet stom, Spijker, ik snap wat je zegt over wat hebben van en werken met honden je gebracht heeft. Op het straks uitproberen van de hond, als-ie eenmaal gewend is, ben ik voorbereid. Ik heb me goed verdiept in herplaatsers :-). Ik let goed op de signalen en zal het aanpakken als het uitproberen begint.

Ik ben wel heeeeeeeeeeeel benieuwd in welke opzichten jij het volstrekt niet mer Cesar Millan eens bent trouwens, zou je daar iets over willen vertellen? Ik slurp alle informatie over honden op en meen begrepen te hebben dat jij hondentrainer bent (klopt dat?), dus wil jouw visie graag horen!
quote:Spijker schreef op 31 augustus 2010 @ 11:25:

[...]Ritme?

Ik vind iedere avond een half uur tot een uur wandelen al ritme

Zonder hond verslapt dat binnen een week.
Ik ben inderdaad hondentrainer. Wat CM laat zien is niet wat hij doet. En ik geloof niet in het hele roedelverhaal. Ik doe bijna geen rangordebevestigende dingen, zie ik ook het nut niet van in.

Ik heb heel veel gehad aan het hele idee achter clickeren en positive reinforcement training. Vooral dat laatste, de clicker is maar een instrumentje dat daarbij helpt.

Ik kan me vooral vinden in de ideeën en methodes van John Fisher, Karen Pryor en Jean Donaldson.
quote:HEMAlover schreef op 31 augustus 2010 @ 11:26:

[...]

Google maar eens. Er zijn youtubefilmpjes geweest waarop te zien is welke tactieken Cesar Millan toepast. Waaronder dus het gebruik van stroommatten en martelhalsbanden. De meeste filmpjes zijn weer verdwenen toen national geographic zich ermee ging bemoeien. Maar hoewel er in zijn theorieen echt goede dingen zitten, is deze calm & assertive hondenfluisteraar echt niet zo geweldig.Stroommatten en martelhalsbanden klinken afschuwelijk, en dat wist ik niet, van Cesar Millan. Dat soort dingen zou ik zeker nooit gebruiken. Zijn visie (zelf kalm en assertief zijn, zodat de hond jouw energie voelt en daarop inspeelt) vind ik een mooie en heeft mij erg geholpen mijn angsten te beteugelen.
dat van Ceasar Milan is bekend, dat hij (als de camera uit is) er een hele harde aanpak op na houdt. kijk ook eens naar de uitzendingen dat hij altijd een grote hond schopt, achterlangs.

Dat is dus opvoeding met een harde hand.

Is ook de reden waarom Oprah hem niet meer in haar uitzendingen wilde, ondanks dat ze in het begin met hem wegliep.

De filmpjes zijn nu iid. moeilijker te vinden, dankzij NG.
quote:Maja82 schreef op 31 augustus 2010 @ 11:29:

[...]

Ik vind iedere avond een half uur tot een uur wandelen al ritme

Zonder hond verslapt dat binnen een week.

(ik zie een verband met dat andere topic

Sorry voor offtopic!
quote:Spijker schreef op 31 augustus 2010 @ 11:33:

Ik ben inderdaad hondentrainer. Wat CM laat zien is niet wat hij doet. En ik geloof niet in het hele roedelverhaal. Ik doe bijna geen rangordebevestigende dingen, zie ik ook het nut niet van in.

Ik heb heel veel gehad aan het hele idee achter clickeren en positive reinforcement training. Vooral dat laatste, de clicker is maar een instrumentje dat daarbij helpt.

Ik kan me vooral vinden in de ideeën en methodes van John Fisher, Karen Pryor en Jean Donaldson.

Aha, thanks: over positive reinforcement heb ik een hoop gelezen en daar kan ik me erg in vinden (werkt immers ook met kinderen ) en een clicker heb ik ook aangeschaft en me verdiept in het gebruik ervan. Vind ik een fijn instrument.

Ik overweeg naar een cursus te gaan met Jack. Hij heeft overigens met zijn vorige baas al 2 trainingen gehad, maar het leek mij een slim plan om er zélf ook 1 met hem te volgen. Zou jij dat ook aanraden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven