Huis inrichten, waar te beginnen?

06-06-2019 01:21 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw huis en gaan gelijk een hoop opnieuw verbouwen en inrichten. Wij willen een nieuwe keuken, vloer, plafondverlagingen met spotjes en nieuwe meubels.

We hebben echter enorm moeite met kiezen! We weten in ieder geval dat we de muren wit willen en grijze tegelvloer. Verder dan dat lopen wij vast. Online wat ideeën bekeken en ook winkels. Het is enorm lastig om een compleet plaatje te maken in ons hoofd, waardoor ik niet weet hoe het eruit gaat zien en of alles we bij elkaar past. Liefst bestellen we alles zsm voor de verhuizing, zodat we na de verhuizing alles al hebben klaar liggen en het alleen nog aangelegd of gemonteerd hoeft te worden.

Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken? Of ideeën voor leuke inrichtingen?

Wij houden beiden van strakke inrichtingen met neutrale kleuren (grijs, zwart, wit), maar ook wel weer enigszins cosy. Willen ook het liefst iets dat niet te trendgevoelig is en een langer tijd meegaat.

Bedankt!
Nummer*Zoveel schreef:
06-06-2019 11:05
Eens. Als je het allemaal mooi vindt, dan is daar natuurlijk niets mis mee. Maar als ik voor mezelf spreek, dan heb ik een hele specifieke smaak. En sommige trends van nu passen daar goed bij, terwijl andere trends dat helemaal niet doen.

Ik stoor me ook weleens aan de laatdunkende manier waarop de stylisten over de eigen spullen van de mensen praten. Die kast kan èèèèècht niet meer :wtf:
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2019 10:54
Ja, vreselijk

Ik vind mijn interieur prachtig, maar gewoon helemaal zelf bij elkaar verzonnen.
Als ik eerst uit moet leggen, wat ik mooi vind, dan krijg je altijd interpretatie fouten. En eigenwijze ontwerpers, die denken, dat als zij maar de juiste kleur zoeken, ik ineens wel een stenen vloer wil.
Het lijkt inderdaad wel of de meesten alleen uit “eigen visie” kunnen ontwerpen, waarbij die visie dan weer flink gevoed wordt door trends. Zijn tegels het even helemaal, dan moeten en zullen er ook tegels in. Terwijl een echt goede ontwerper m.i. realiseert wat de klant wil, of dat nu hotel chic, country cosy of woonwagen bling is.
Alle reacties Link kopieren
EEn onafhankelijke designer die door jou betaald wordt, is er voor jou. En niet voor trends, een winkel of tv-programma (bedoeld als entertainment/reclame).

Feit is echter dat veel mensen blijkbaar een 'gemiddelde' (of geen) smaak hebben, al dan niet beinvloed door de media. Tegenwoordig is dat idd, wit, grijs met een vleugje hout. Je ziet dit in 90% van de nieuwbouwhuizen, en op TV want dat is wat mensen willen zien.

Als je wel een uitgesproken smaak en/of ideeen hebt, kun je dat waarschijnlijk prima zelf omzetten. Maar TO heeft dat blijkbaar niet en vraagt juist om hulp, en daarvoor zijn dus gewoon professionals die je kunt inhuren. Dat is mijn tip.
nootboek wijzigde dit bericht op 06-06-2019 12:55
8.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
06-06-2019 11:10
Ik stoor me ook weleens aan de laatdunkende manier waarop de stylisten over de eigen spullen van de mensen praten. Die kast kan èèèèècht niet meer :wtf:
Dat vind ik inderdaad ook idioot. En dan gaat het bijv over die zware houten buffetkast, die 2 jaar geleden nog wel helemaal je van het was. En die wordt dan vervangen voor een open kast (zo’n lekkere stofvanger die je huis er altijd onrustig uit laat zien) met zwart stalen framewerk.
Denk eerst de basis zoals bv een bank, eettafel en kast kopen en vanuit daar verder gaan, weet niet of er hiervan iets meegaat uit het oude huis.
Gordijnen o.i.d. en lampen vind ik ook altijd erg belangrijk met name eventuele hanglampen.
Mooie, eventuele opvallende lampen geven de ruimtes ook vaak een net iets persoonlijke uitstraling.
Kijk naar jullie stijl behalve modern, is dit industrieel modern, bohemian modern of minimalistisch bv en ga daar vanuit keuzes maken of dingen schrappen.
Zoek dan meubels uit die richting en houdt rekening met de grootte.
Vaak staan grotere meubels best mooi ipv overal een kleiner kastje maar het kan ook wat kil overkomen.
Beetje balans vinden, ligt ook aan jullie stijl en smaak.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2019 09:00
gedoe met plaatjes plakken, even wat linkjes:

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8

(maar zou de vloer zwart doen)

https://www.google.com/imgres?imgurl=ht ... mrc&uact=8
Dit vind ik ook mooi, maar ik vind dat nooit zo mooi uitkomen in een rijtjeshuis in NL. En ik vind huizen vaak ook van zichzelf al vrij donker, zeker in de winter hier. Dus dan heb ik liever heel lichte muren om zo’n licht mogelijke sfeer in huis te hebben.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Alle reacties Link kopieren
En ik vergeet helemaal de vraag van TO te beantwoorden.

TO, ik zou je adviseren om eerst op zoek te gaan naar 1 groot meubelstuk dat je helemaal geweldig vindt. De bank is vaak wel een goede om mee te beginnen. Als je dat meubelstuk eenmaal hebt, dan ga je daar omheen bouwen.

Stel bijvoorbeeld dat je valt voor een donkere bank. In combinatie met de donkere vloer kan het geheel dan erg donker worden, dus dat betekent dat je een licht vloerkleed nodig hebt om dat te balanceren. Wat is de stijl van je bank? Modern, klassiek, anders? Groot en plomp of juist klein en elegant? Dat zegt iets over wat daar zou kunnen passen aan salontafel(s). Een heel hoekige bank maak je “zachter” door er een rondere tafel bij te kiezen, terwijl je juist een strakker geheel creëert als je voor rechte lijnen kiest.

Kortom, begin gewoon ergens, en bouw daar dan op verder.

Iets om daarbij in de gaten te houden, is de sfeer. Tegels zijn hard en kil, en dat balanceer je door “zacht” toe te voegen. Een leren bank is ook kil, dus kies liever voor stof of opgeruwd leer. Of voeg kussens en dekens toe, om het geheel te verzachten. Idem met meubels en aankleding. Glad en strak gelakt hout is kil, terwijl ruw en ongelakt hout zachter maakt. Strakke zonwering (aluminium luxaflex, gelakte lamellen, rolgordijnen) is killer dan minder strakke zonwering (vouwgordijnen, houten lamellen, gewone gordijnen, enz). Ingelijste kunst achter glas is strak en glad, en dus killer dan bijvoorbeeld verf op linnen of een wandkleed ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan witte muren en een grijze vloer niet 'cosy' voor me zien. En zo te lezen ben ik niet de enige.

Natuurlijk, het is lekker neutraal en veilig, maar je moet dan enorm je best doen om het gezellig te maken.
Alle reacties Link kopieren
lux- schreef:
06-06-2019 11:34
Dit vind ik ook mooi, maar ik vind dat nooit zo mooi uitkomen in een rijtjeshuis in NL. En ik vind huizen vaak ook van zichzelf al vrij donker, zeker in de winter hier. Dus dan heb ik liever heel lichte muren om zo’n licht mogelijke sfeer in huis te hebben.
Ik woon in een oud huis (eind 1800) met hoge plafonds, hoge ramen.
We hebben kleur op de muren, en de plafonds zijn zo hoog, dat we een (geïmporteerd uit de UK) picture rail hebben, daar boven wit gelaten.
Dit effect: https://www.vintagepropertyrestoration. ... cture-rail

ben er heel blij mee
Alle reacties Link kopieren
wat een leuke smaak heb jij lilalinda... ik ben wel een beetje verbaasd dat er geen lichtpaars bij zit :purple:
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
turquasi schreef:
06-06-2019 12:12
wat een leuke smaak heb jij lilalinda... ik ben wel een beetje verbaasd dat er geen lichtpaars bij zit :purple:
nou, de muur is een soort lavendelblauw hoor :)
zoiets: https://www.histor.nl/inspiratie/color- ... e=lavendel

best wel Lila toch?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
06-06-2019 11:18
Dat vind ik inderdaad ook idioot. En dan gaat het bijv over die zware houten buffetkast, die 2 jaar geleden nog wel helemaal je van het was. En die wordt dan vervangen voor een open kast (zo’n lekkere stofvanger die je huis er altijd onrustig uit laat zien) met zwart stalen framewerk.

Oh'' hou op!! haha!
En dan spreken in stylistische termen als: "een groot gebaar maken" of "een persoonlijke touch geven!"
Dat grote gebaar is dan idd die onmogelijke grote, open kast waar je met je stofdoek naast kan blijven staan,, en die personal touch zijn de foto's van de kinderen en het klokje van Oma.
Nou, nou..
Oh' een mocht er nog een dierbaar tafeltje of kastje staan uit een erfenis... dan kalken we daar een trendy kleur kalkverfje op!
Meubelstuk is verne#kt.. maar oh' wat trendy!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
06-06-2019 12:41
Oh'' hou op!! haha!
En dan spreken in stylistische termen als: "een groot gebaar maken" of "een persoonlijke touch geven!"
Dat grote gebaar is dan idd die onmogelijke grote, open kast waar je met je stofdoek naast kan blijven staan,, en die personal touch zijn de foto's van de kinderen en het klokje van Oma.
Nou, nou..
of de foto's van de kinderen opgeblazen tot enorme foto's aan de muur
maar door de kwaliteit van de foto, vooral lelijke pixels
Alle reacties Link kopieren
hm ja die wel inderdaad, ik geef mijn beeldscherm maar de schuld qua de foto's ....
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Loop eens een woonwinkel in je eigen buurt binnen. Het grote voordeel is dat die mensen de huizen in de buurt allang kennen, weten wat de struikelblokken zijn en hoe de lichtinval is. Met een beetje geluk werkt er iemand die verstand heeft van z'n vak en jou goed kan helpen je wensen te verwezenlijken.
Als jij witte muren wilt, grijze plavuizen en verlaagde plafonds met spotjes: lekker doen. Jouw huis, jouw geld, jouw keuzes.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2019 12:45
of de foto's van de kinderen opgeblazen tot enorme foto's aan de muur
maar door de kwaliteit van de foto, vooral lelijke pixels

Shame on me misschien?! maar mijn huis is foto- loos.
Ik vind het zo onrustig!
Uiteraard heb 1000 dierbare kiekjes.. maar in albums, niet aan de muur.
Alle reacties Link kopieren
Die stylisten waar jullie het over hebben zijn echt van die VT-wonen stylisten. Het moet allemaal maar hip en helemaal van nu. Maar als je een goede interieurontwerper/-architect in de arm neemt, kan die echt heel wat meer. Daar komen vaak prachtige interieurs uit die helemaal niet standaard of hip zijn.
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
06-06-2019 12:51
Shame on me misschien?! maar mijn huis is foto- loos.
Ik vind het zo onrustig!
Uiteraard heb 1000 dierbare kiekjes.. maar in albums, niet aan de muur.
Ik ben ook niet van foto’s aan de muur of op de schouw. Zelfs niet van mijn kinderen. Of een enorme foto van de kids boven je bed, gruwel!!!
Alle reacties Link kopieren
Pindakaasjes schreef:
06-06-2019 12:51
Shame on me misschien?! maar mijn huis is foto- loos.
Ik vind het zo onrustig!
Uiteraard heb 1000 dierbare kiekjes.. maar in albums, niet aan de muur.
vind het ook niet veel toevoegen
Maar ben ook ontaarde moeder, geen knutselwerkjes aan de koelkast
Pindakaasjes schreef:
06-06-2019 12:41
Oh'' hou op!! haha!
En dan spreken in stylistische termen als: "een groot gebaar maken" of "een persoonlijke touch geven!"
Dat grote gebaar is dan idd die onmogelijke grote, open kast waar je met je stofdoek naast kan blijven staan,, en die personal touch zijn de foto's van de kinderen en het klokje van Oma.
Nou, nou..
Oh' een mocht er nog een dierbaar tafeltje of kastje staan uit een erfenis... dan kalken we daar een trendy kleur kalkverfje op!
Meubelstuk is verne#kt.. maar oh' wat trendy!

Ik kan altijd janken als ik die make-overs zie. Als ik naar de opmerkingen luister als 'nu is dit echt jullie huis', 'we hebben opoes tafel een moderne look gegeven' en dergelijke barst ik in een hysterisch krijsen uit.

Degene die mijn best lelijke maar prachtige bijzettafeltje van oma een lik kalkverf geeft kan de kwast steken op een plek waar de zon niet schijnt.
lilalinda schreef:
06-06-2019 12:54
vind het ook niet veel toevoegen
Maar ben ook ontaarde moeder, geen knutselwerkjes aan de koelkast

Hier ook niet. Mijn kinderen kunnen niet knutselen.

Foto's heb ik wel. Een hele buffetkast vol. Allemaal kiekjes van dierbare mensen en huisdieren. Soms, als ik alleen ben, praat ik tegen de foto's. :)
Alle reacties Link kopieren
wij hebben ons huis ingericht mbv http://www.sweethome3d.com
Toen kwamen we er ook achter dat op een bepaalde plek de doorloop veel te krap werd voor de meubels die er zouden komen en we konden meubels eindeloos heen en weer schuiven.
Verder hebben we besloten welke vloer we mooi vonden en welke kleuren op de muren kwamen en daarna zien we verder (als we er wonen, de oude meubels gaan gedeeltelijk mee en kunnen daarna worden vervangen.
Gordijnen e.d. zijn overgenomen van de huidige bewoner. Niet helemaal onze smaak, maar het geeft rust dat we die later kunnen vervangen als we weten hoe we er gaan leven, waar we inkijk vanaf de straat onprettig vinden e.d. Nu hebben we daar eigenlijk nog geen ideeën over.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
06-06-2019 12:54
vind het ook niet veel toevoegen
Maar ben ook ontaarde moeder, geen knutselwerkjes aan de koelkast

Oh' pffff.. gelukkig.. soortgenoten.
Uiteraard waardeer en koester ik allerhande knutsels.. maar ik wil het niet her en der etaleren.
Ik raak er onrustig van.. Ik heb plastic bewaarboxen en een ruime zolder.. prima! :-D
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-06-2019 12:54
Ik ben ook niet van foto’s aan de muur of op de schouw. Zelfs niet van mijn kinderen. Of een enorme foto van de kids boven je bed, gruwel!!!

Foto van kids boven het bed geeft mij altijd 1 en dezelfde gedachte: "Zie eens wat wij hier verwekt hebben!!"
;-)
Alle reacties Link kopieren
Bij de woonprogramma's van nu zie je allemaal dezelfde brei van houten schuifdeuren aan een rail, planten in macraméhangers, de industriële deur met stalen rand en roedes, wandkleden met palmbladeren, de 3 kleine verschillende tafeltjes in plaats van een salontafel ('zoooo handig'), de ovale tafel met 6 verschillende stoelen etc. etc. etc.

Zo weinig mensen hebben een echt persoonlijke smaak en uitstraling of zijn creatief van geest.

Gelukkig hebben we nu de cactussen en flamingo's gehad. En vroeger de witte dienbladen waar "tray" op staat, of zo'n houten witte houder voor tijdschriften met daarop "magazines". Dat vond ik zo gruwelijk.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven