Huis inrichten, waar te beginnen?

06-06-2019 01:21 192 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort verhuizen wij naar een nieuw huis en gaan gelijk een hoop opnieuw verbouwen en inrichten. Wij willen een nieuwe keuken, vloer, plafondverlagingen met spotjes en nieuwe meubels.

We hebben echter enorm moeite met kiezen! We weten in ieder geval dat we de muren wit willen en grijze tegelvloer. Verder dan dat lopen wij vast. Online wat ideeën bekeken en ook winkels. Het is enorm lastig om een compleet plaatje te maken in ons hoofd, waardoor ik niet weet hoe het eruit gaat zien en of alles we bij elkaar past. Liefst bestellen we alles zsm voor de verhuizing, zodat we na de verhuizing alles al hebben klaar liggen en het alleen nog aangelegd of gemonteerd hoeft te worden.

Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken? Of ideeën voor leuke inrichtingen?

Wij houden beiden van strakke inrichtingen met neutrale kleuren (grijs, zwart, wit), maar ook wel weer enigszins cosy. Willen ook het liefst iets dat niet te trendgevoelig is en een langer tijd meegaat.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Die echt stalen gaan volgens mij wel met een pin in de vloer...
Afbeelding

Deze kastjes krijgen wij voor de keuken Belocci, en eenzelfde soort blad. Onze keuken is een L opstelling overigens mét greep. Het blad loopt niet door aan de zijkant anders krijg je beton op beton en dat vind ik lelijk ;-)
Alle reacties Link kopieren
Prachtig ClaireSophie!
Onze keuken lijkt hier een beetje op
Afbeelding

Een houten vloer vind ik dan too much erbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb jullie hulp weer nodig met mijn ideeën 😅

We denken nog steeds aan lichtgrijze tegels met witte muren en een cinewall. We hebben de houten eettafel en salontafel van walnootboomstam toch bevestigd. Daar zijn we ook over uit.

We twijfelen over het volgende:
- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met betonlook en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met zwarte metalen poten.
- banken en stoelen grijs met zwart metalen poten.
- dus vooral wat donkerdere kleuren (zwart, hout en grijs).

Of

- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met grijze stenen en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met witte metalen poten.
- banken en stoelen grijs.
- dus vooral hout met wit en beetje grijs doorheen.

Help!

Vind het donkere met zwarte metalen poten etc ook mooi, maar ben bang dat het gauw allemaal wat te donker gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Oh en tafelpoten kunnen wij dus geheel zelf kiezen. De salontafel krijgt matrix metalen poten en eettafel twijfelen wij tussen matrix metaal of gewoon rechthoekig. Weet niet hoe je een plaatje invoegt, maar zoiets:
http://www.alfateak.be/images/productim ... x-poot.jpg

https://www.oostersemeubelen.nl/media/c ... u-poot.jpg

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/imag ... lzehf33NPr
Echt? Alles strak wit met grijze vloertegels en een smaak die bestaat uit zwart, wit en grijs en dan nog het woord cosy daarbij noemen? Ik zou niet weten hoe je dat wilt bereiken. Gezelligheid is wel het laatste wat ik me kan voorstellen bij die smaak. Meer als leven in de ontvangsthal van een ziekenhuis of tandartspraktijk. Een rouwcentrum komt qua cosyness ook wel in de buurt van die beschrijving.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
14-06-2019 02:55
Echt? Alles strak wit met grijze vloertegels en een smaak die bestaat uit zwart, wit en grijs en dan nog het woord cosy daarbij noemen? Ik zou niet weten hoe je dat wilt bereiken. Gezelligheid is wel het laatste wat ik me kan voorstellen bij die smaak. Meer als leven in de ontvangsthal van een ziekenhuis of tandartspraktijk. Een rouwcentrum komt qua cosyness ook wel in de buurt van die beschrijving.
Als je eerdere reacties leest, dan staat erbij dat de eettafel en salontafel van boomstam hout worden. Dus meer dan alleen zwart, wit en grijs. Verder komt er een haard en met cosy doel ik ook op kussens, kaarsen en wandlichten. Kan natuurlijk jouw mening zijn, maar voor mij geeft dit voldoende warmte.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon niet op ingaan TO. Met naturelkleuren kun je prima een warme inrichting maken en de grijze tegels maken het een beetje stoer. Niet iedereen woont graag in Villa Kakelbont.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou voor je eerste optie gaan trouwens.
Wat ik zelf wel onmisbaar vind bij een tegelvloer is een mooi warm vloerkleed.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet voor zwart metaal, maar voor metaalkleurig metaal (Heuh- hopelijk begrijp je wat ik bedoel) gaan. Anders wordt het erg zwart op zwart. Door de poten licht te houden geef je de meubels meer ruimte.
Maar begin vooral met een goed lichtplan. Spotjes helpen niet om het cozy te maken; wandlampen, een mooie hanglamp boven je eetkamertafel en een (paar) staande uplighters wel. Bovendien is het wel fijn om voordat de stukadoor begint de aansluitingen van je lampen te hebben gemaakt, zodat je geen kabelgoten of plakstrips nodig hebt.
Als je die basis (vloer, lamp, grote meubels) hebt kun je aan stoffering denken. Daar begin je met gordijnen. Fijner voor de akoestiek (klinkt meteen een stuk minder hol) en dragen veel bij aan sfeer.
De rest van de aankleding zoals kussentjes, kleedjes enzovoort is de laatste stap. Die je beter past neemt als je erin woont, waardoor je weet dat je behoefte hebt aan een klein nekkussentje omdat je altijd in een bepaalde hoek zit, of dat een schapenvacht gewoon veel zachter zit op je houten bank.
Alle reacties Link kopieren
Bellocci schreef:
14-06-2019 01:58
Ik heb jullie hulp weer nodig met mijn ideeën 😅

We denken nog steeds aan lichtgrijze tegels met witte muren en een cinewall. We hebben de houten eettafel en salontafel van walnootboomstam toch bevestigd. Daar zijn we ook over uit.

We twijfelen over het volgende:
- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met betonlook en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met zwarte metalen poten.
- banken en stoelen grijs met zwart metalen poten.
- dus vooral wat donkerdere kleuren (zwart, hout en grijs).

Of

- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met grijze stenen en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met witte metalen poten.
- banken en stoelen grijs.
- dus vooral hout met wit en beetje grijs doorheen.

Help!

Vind het donkere met zwarte metalen poten etc ook mooi, maar ben bang dat het gauw allemaal wat te donker gaat worden.
Ik zou de cinewall niet in beton of tegel uit laten voeren. Beton en tegel zijn hard, en je vloer is ook al hard. Je hebt nog iets meer “zacht” nodig voor de akoestiek en voor een warm gevoel. Ik zou daarom eerder kiezen voor iets met hout.
Lievejetje schreef:
15-06-2019 07:11
Gewoon niet op ingaan TO. Met naturelkleuren kun je prima een warme inrichting maken en de grijze tegels maken het een beetje stoer. Niet iedereen woont graag in Villa Kakelbont.
Dat weet ik natuurlijk heus wel. Maar natureltinten vind ik wat anders dan zwart wit en grijs. Natureltinten vind ik over het algemeen veel wamer aanvoelen.

En een haard en kaarsen zijn natuurlijk gezellig, maar overdag so wie so meestal niet aan. Eigenlijk vooral alleen in de winter later op de dag.
Als je onderstaand plaatje neemt en je bedenkt dat de haard uit is, vind ik het niet gezellig en met mij een heleboel mensen. Maar prima als de to het een heel gezellige inrichting vind. Zij moet er ten slotte in wonen. Maar als je advies vraagt, krijg je ook meningen.

Afbeelding
Maar als je dit Afbeelding

zou uppimpen met een (groot!) vloerkleed, gordijnen, gezellige sfeerverlichting en inderdaad nog wat houten meubels, dan wordt het al een ander verhaal. Maar dan zul je naar mijn mening echt stof, hout en licht moeten toevoegen.
Bellocci schreef:
14-06-2019 01:58
Ik heb jullie hulp weer nodig met mijn ideeën 😅

We denken nog steeds aan lichtgrijze tegels met witte muren en een cinewall. We hebben de houten eettafel en salontafel van walnootboomstam toch bevestigd. Daar zijn we ook over uit.

We twijfelen over het volgende:
- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met betonlook en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met zwarte metalen poten.
- banken en stoelen grijs met zwart metalen poten.
- dus vooral wat donkerdere kleuren (zwart, hout en grijs).

Of

- witte muren
- licht grijze vloertegels
- cinewall met grijze stenen en haard
- walnoot houten eettafel en salontafel met witte metalen poten.
- banken en stoelen grijs.
- dus vooral hout met wit en beetje grijs doorheen.

Help!

Vind het donkere met zwarte metalen poten etc ook mooi, maar ben bang dat het gauw allemaal wat te donker gaat worden.
Leuke ideeën heb je al hoor! Voor je angst of het niet te donker gaat worden: dit hangt denk ik ook zeker af van je huis. Heb je grote ramen vanaf de vloer aan alle of aan 3 kanten? Of heb je misschien een hoog raam aan de voorkant en een klein raam achter en aan de zijkanten niks (als een rijtjeshuis). Dit maakt erg veel uit voor hoe donker het wordt. Sorry als je dit al hebt getypt, ik heb niet alle 7 pagina's teruggelezen.

Verder als je het 'warmer' wilt maken, dat kun je ook doen met warme materialen. Een schapenkleedje op de bank, (licht) hoogpolig tapijt over je grijze tegels waar de woonkamer is, kussens van hele zachte materialen en ga zo maar door. Lijkt je dat wat?

Let ook goed op de peertjes die je neemt in je lampen, zoals ik al eerder schreef. Als je gaat veel heel warm licht, dan zit je goed!
En denk er ook aan dat 'grijs' niet 1 vaste kleur is. Je kunt het zo mengen zoals je zelf wilt, ook om het warm grijs te maken (bijvoorbeeld met oker erdoorheen). Ga langs bij een verfwinkel of verfafdeling voor advies. Er zijn honderden kleuren grijs voor op de muur.
Alle reacties Link kopieren
diyer schreef:
15-06-2019 17:00
Maar als je dit Afbeelding

zou uppimpen met een (groot!) vloerkleed, gordijnen, gezellige sfeerverlichting en inderdaad nog wat houten meubels, dan wordt het al een ander verhaal. Maar dan zul je naar mijn mening echt stof, hout en licht moeten toevoegen.
Ja eens. Dit plaatje is verschrikkelijk
Alle reacties Link kopieren
Dit is dan geen tegelvloer maar wel een “kille” vloer maar dat kan ik best mooi vinden.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Bamboe/rotan doet het altijd wel goed erbij vind ik. Bijzettafeltje ofzo met een mooie vaas bloemen. Groot warm wollen kleed. Kussens van vilt, wol. Schapenvachtje. Mooie lampen met idd warm licht. Verschillende stoffen en natuurlijke materialen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen, maar vind je een gietvloer niet mooier dan grijze tegels?
Met vloerverwarming eronder voelt het echt heel fijn aan. Ik vind het prachtig.
De foto hierboven heeft ook een gietvloer.
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
06-06-2019 13:53
Echt verschrikkelijk!

Het probleem hiermee is: één persoon heeft een keer bedacht om zo'n tekst uit te zagen en neer te zetten, dan is het nog leuk en creatief (oké, je moet ervan houden, maar toch). Maar zodra zoiets op social media komt, iedereen het na gaat doen en vervolgens elke Kwantum, Xenos en Action het verkoopt, dan wordt het allemaal eenheidsworst en word je ermee doodgegooid. Vaak zijn het dan bepaalde mensen die dat allemaal in huis hebben en wil de rest er niet mee gezien worden.

Hetzelfde met andere interieurdingen. Een paar mensen hebben Eames-stoelen, draadstalen bijzettafeltjes van Ferm Living, urban jungle, een scandinavisch interieur en in het begin is dat nog leuk en apart. Totdat die stoelen en tafeltjes door elke goedkope fabrikant nagemaakt worden en iedereen opeens of urban jungle of een scandinavische inrichting heeft. Dat is gewoon zo zonde, want die dingen an zich kunnen heel mooi zijn.
Ik beken. Ik heb een nep-Eames Loungechair.
Helaas kon ik de duizenden euro’s die zelfs een redelijk tweedehandsje kost niet opbrengen.

Verdere typische trend-dingen heb ik trouwens niet de de Eames staat in mijn jaren ‘60 hoekje samen met het dressoir dat mijn ouders nieuw hebben gekocht in 1960 en een tafeltje met een perfect werkende en gerestaureerde Philips buizenradio.
When in doubt, the auditor is always right!
Lievejetje, ik vermoed dat jouw foto's niet de smaak zijn van to. Te frivool. Maar misschien heb ik het mis.

Ik kom vaak bij de mensen thuis ( :proud: ) en als ik mensen hun smaak hoor omschrijven en dat ze van strak houden, is het meestal iets wat lijkt op mijn plaatje. En als ik dat plaatje mag omschrijven, vind ik het onpersoonlijk en zelfs ietwat 'goedkoop'. Het is niet een bepaalde stijl, maar gekochte meubels. En dat straalt aan alle kanten af.

Maar goed, ik word dan ook vaak door mensen gevraagd voor hulp bij inrichten, omdat het toch blijkt dat veel mensen dit moeilijk vinden. Dus dat is niet gek.

Over vloerverwarming gesproken, vloerverwarmin kan ook uitstekend onder een gietvloer, betonnen vloer, maar ook onder pvc 'nep' hout. En alle opties hiervoor genoemd zijn extreem duurzaam én hygienisch. Dus zo'n grote tegel begrijk ik meestal niet voor een woonkamer. Dat zijn imo tegels voor een hal, wc of keuken.
Onderstaande foto is nog altijd ver van mijn eigen smaak, maar heeft een gietvloer. Het voordeel van een gietvloer, is dat je een meer naturelle tint grijs kunt nemen. Iets waar wat zandkleur doorheen zit. Het blijft grijs, maar wordt al een warmer grijs.
Afbeelding

Bij onderstaande plaatje zie je dat nóg beter, de gietvloer heeft een duidelijke leem/zandtint erdoor, waardoor het vriendelijker oogt.
Afbeelding

Onderstaand plaatje is een grijze pvc vloer met houtpanelen
Afbeelding

En onderstaand plaatje is een pvc betonlook vloer. Nog altijd kil naar mijn smaak, maar voelt wel een stuk vriendelijker aan als je er op loopt. En het klinkt ook minder hol.
Afbeelding

En als je het hebt over een warme tint grijs met een warm gevoel, dan bedoel ik zo'n groot zacht kleed. Plantenhoekjes doen ook altijd warm aan.
Afbeelding

plantenhoek
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Ik vind onderstaand plaatje iets te druk maar ik vind dit ook niet kil, misschien bedoelt TO zoiets?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Dit vind ik wel een mooie grijze kleur

Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven