Huis kopen in Haarlem

16-09-2011 10:59 17 berichten
Ik heb gister mijn droomhuis gevonden, in Haarlem, mijn oude buurt waar ik ben opgegroeid. Erg leuk en ruim huis, mooie grote tuin, mooie locatie. Kortom, ideaal !

Het huis staat al meer dan 6 maanden te koop, waarschijnlijk omdat je voor 25000 méér een compleet gemoderniseerde woning kunt hebben in dezelfde buurt. Dit huis is erg oudbollig van binnen en er moet hier en daar wel geklust worden, de hele afwerking van binnen is eigenlijk erg oudbollig. De meeste mensen die zo'n huis kopen zullen zeer waarschijnlijk een nieuwe keuken erin willen en badkamer. Maar voor ons is dit nu geen prioriteit.

Het huis staat dus te koop voor 250000. Wij hopen het voor maximaal 240000 te krijgen, maar liever tussen de 230-240000. Mijn vraag is dus, aangezien ik helemaal GEEN ervaring heb met bieden en huizen kopen, hoeveel mijn eerste bod volgens jullie zou kunnen zijn.

Ik lees op internet dat het meestal 10% is onder de koopprijs, maar er komt natuurlijk altijd een tegenbod en uiteindelijk zit ik dan wel met een huis voor 250000. Terwijl je toch altijd het huis voor zeker 10000 minder zou moeten krijgen, en nu in deze tijd helemaal dus!

Ik vind het erg moeilijk tot een goed bod te komen, te laag word je niet serieus genomen, maar 6 maanden geleden stond deze woning te kopen voor 275000, en nu dus 250000.

Ik hoop wat nuttige tips/adviezen te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Je kan zeggen: enige en laatste bod 235 en je kan beginnen met 220 en dan hopen door onderhandelen in de buurt van de 235 te komen. Je kan ook informeren hoeveel de diensten van een aankoopmakelaar kosten.
Beslis voor je gaat bieden wat je maximum gaat zijn. En hou je daar dan aan!

Die regels van 10% etc. hoeven helemaal niet op te gaan. Verschilt per makelaar, per persoon, per huis, per vraagprijs etc. etc.

Wat vind jij het huis waard, en kun je dat betalen? Neem dat dan als je absolute maximum.

Begin met bieden, en kom je op het punt dat je aan je maximumbod gaat zitten zeg dan dat dat je laatste bod is en blijf daarbij!
Heb je een bouwkundig rapport laten maken? En wat kwam daar uit? Sowieso kun je afspreken nav het rapport dat de directe kosten van de verkoopprijs afgaan. Bij ons scheelde dat echt veel!!

Sowieso kun het beste een makelaar in de arm nemen als je zelf geen ervaring hierin hebt, vind ik. Het forum is wel nuttig, maar wij kennen jouw precieze situatie niet... En ook die van het huis niet. Ik kan dus ook geen echte tips geven, behalve de standaardtips: bouwkundig rapport, taxatie laten doen als je denkt dat het huis het niet waard is, makelaar in de arm nemen, en niet te laag, maar ook niet te angstig bieden...
Het huis is getaxeerd op 247000, dus dat ligt niet ver van de verkoopprijs. Ons maximum is 240000, we kunnen ook echt niet daar overheen gaan want met de kosten die er bovenop komen zit je waarschijnlijk rond de 250000 en dat is dus ons maximujm.

Het bouwkundig rapport zag er prima uit, ik ben natuurlijk een leek maar alles was goed behalve afwerking van het plafond, het plafond was wel goed maar het materiaal was brandgevaarlijk, soft board. Er stond in het rapport dat het fundament goed was, muren goed, dak goed, dakpannen redelijk, voor de rest alles goed.

Er zitten wel maar 3 groepen voor de electra maar ik heb gebeld naar een installateur en dat zal me ongeveer in totaal 1500 euro kosten dus dat is peanuts in het geheel.

Voor de rest kan ik voor het onderhandelen natuurlijk wel zeggen dat ik een niewue keuken erin wil en badkamer en dat het me dus zoveel gaat kosten voor het moderniseren van de woning.
Neem idd een makelaar in de arm. Mijn makelaar ging veel lager bieden dan ik zelf had gedurfd. Ik heb mijn huis in Haarlem voor 12% lager dan de vraagprijs gekocht, (en in mijn lage prijsklasse is dat heel erg veel) dankzij mijn makelaar dus, die 20% onder de prijs ging bieden.

De staat van mijn huis was ongeveer hetzelfde.
quote:minnieme schreef op 16 september 2011 @ 11:19:

Het huis is getaxeerd op 247000, dus dat ligt niet ver van de verkoopprijs. Ons maximum is 240000, we kunnen ook echt niet daar overheen gaan want met de kosten die er bovenop komen zit je waarschijnlijk rond de 250000 en dat is dus ons maximujm.

Wil je dat ook aan het huis besteden?

quote:Het bouwkundig rapport zag er prima uit, ik ben natuurlijk een leek maar alles was goed behalve afwerking van het plafond, het plafond was wel goed maar het materiaal was brandgevaarlijk, soft board. Er stond in het rapport dat het fundament goed was, muren goed, dak goed, dakpannen redelijk, voor de rest alles goed.

Hoe uitgebreid is het rapport? Ik heb ervaringen met rapporten die alles als 'goed' aanmerkten maar mijn vriend en ik moesten daar hard om lachen, wellicht hadden de bouwkundige en wij een andere mening over wanneer een kozijn aan vervanging toe is of niet. Bovendien wordt niet overal naar gekeken. Ze gaan bijvoorbeeld niet onder de vloer als het kruipluik niet toegankelijk is.

Kijk even kritisch naar dat rapport en loop zelf de punten na.

quote:Voor de rest kan ik voor het onderhandelen natuurlijk wel zeggen dat ik een niewue keuken erin wil en badkamer en dat het me dus zoveel gaat kosten voor het moderniseren van de woning.Dat is natuurlijk onzin, wat heeft de verkoper te maken met wat jij wil? Het huis is getaxeerd op een bepaald bedrag, met die keuken en badkamer. Dat jij die twee niks vind haalt dat bedrag niet naar beneden...
Je kan bij het onderhandelen best zeggen dat jij een nieuwe keuken en een nieuwe badkamer wilt, maar ik zou als verkoper denken dat dat vooral jouw keuze is, en het niet zien als argument om met mijn prijs te zakken. (Ik weet namelijk wat mijn huis waardis, en belangrijker, hoeveel ik er minimaal voor moet vangen om geen restschuld te hebben Al zou een potentiele koper aangeven het huis af te willen breken en er een nieuw huis voor te willen neerzetten, dat zou mij niet verleiden tot het accepteren van een bod van alleen de grondprijs omdat ie anders geen geld heeft voor zijn plannetje).

Als je een makelaar in de arm neemt, kan die ook uitzoeken hoeveel hypotheek die persoon heeft genomen op het huis, en dus heb je ongeveer een inschatting van hoeveel de verkoper in prijs kan zakken (je weet niet hoeveel er is afgelost, hoeveel spaargeld de verkoper heeft en hoeveel verlies hij/zij bereid zijn te nemen, maar als je weet of de hypotheek ton is of 250.000, dan weet je ook of nog eens 20.000 euro zakken een reële optie is. Dus de meest nuttige tip "meen een makelaar in de arm".
Heb eerlijk gezegd geen advies voor je, wel even nieuwsgierig in welke buurt het is? Zelf geboren en getogen..
Hoe kom je aan het bouwkundig rapport? Meestal wordt dit pas na overeenstemming over de prijs door de kopers geinitieerd. Je doet dan een bod "onder voorbehoud van de uitkomsten van een bouwkundige keuring". Bij deze bouwkundige keuring (zorg dat je zelf aanwezig bent en dat inderdaad kruipruimtes en daken ook bekeken worden door de expert) worden eventuele gebreken aan het huis geidentificeerd. Mocht uit deze keuring blijken dat er veel meer werk aan het huis moet worden gedaan dan je initieel had begroot, dan kan je nog ontbinden of opnieuw gaan onderhandelen over de prijs.

Dat jij een nieuwe keuken/ badkamer wil is irrelevant voor de verkoper, dus zou ik niet aanvoeren als argument om de prijs naar beneden te krijgen.

10% bieden onder de vraagprijs is zeker niet raar, als de verkoper niet wil onderhandelen dan weet je dat ook. Ik zou dan op zoek gaan naar een ander huis.

(en ik ben ook benieuwd naar de buurt )
Als eerdere geïnteresseerden een keuring hebben laten doen is de verkoper verplicht de uitkomsten bekend te maken aan volgende potentiële kopers.

Wij hebben ook een keer een verkopende makelaar getroffen die standaard eerst een bouwkundige keuring uitvoerde, en die met de eerste bezichtiging aan ons overhandigde.

Dat een rapport pas na een overeenstemming wordt gemaakt is ook zeker niet altijd het geval. Het is een keuze, het kan voor een bod uitbrengen, tijdens de onderhandelingen, of na de overeenkomst als 'onder voorbehoud'.
quote:vleugeltjes schreef op 16 september 2011 @ 12:04:

Heb eerlijk gezegd geen advies voor je, wel even nieuwsgierig in welke buurt het is? Zelf geboren en getogen..

Anders ik wel Waar in Haarlem kan je ruime oude huizen met goede tuinen voor onder de 3k kopen? Ik ken die buurten niet of mijn definitie van ruim huis is anders...

Qua bieden, ik zou laag inzetten. Ik heb dit huis (ook in H.) voor 20k gulden gekocht, dat was meer dan 10% onder de vraagprijs. We hebben een eenmalig bod gedaan, eerst werd dat afgewezen en later kwamen ze erop terug.
quote:aardappelhoofd schreef op 16 september 2011 @ 12:31:

Als eerdere geïnteresseerden een keuring hebben laten doen is de verkoper verplicht de uitkomsten bekend te maken aan volgende potentiële kopers.

Wij hebben ook een keer een verkopende makelaar getroffen die standaard eerst een bouwkundige keuring uitvoerde, en die met de eerste bezichtiging aan ons overhandigde.

Dat een rapport pas na een overeenstemming wordt gemaakt is ook zeker niet altijd het geval. Het is een keuze, het kan voor een bod uitbrengen, tijdens de onderhandelingen, of na de overeenkomst als 'onder voorbehoud'.Klopt, alleen als je een rapport gebruikt welke is opgesteld in opdracht van een verkopend makelaar, of een eerdere geinteresseerde, weet je niet wat de opdracht is geweest en of de bouwkundige onafhankelijk is. Ik zou aanraden zelf een dergelijk rapport op te laten stellen. En voor het uitbrengen van het eerste bod is wel een kostenpost die wellicht overbodig blijkt als de verkopers en kopers het niet eens kunnen worden over de prijs. In dat geval heb je niets aan een bouwkundig rapport. Bieden is gratis, het bouwkundig rapport niet.
Absoluut, maar daarom gaf ik eerder ook al aan dat ik het verstandig vind niet blind op dat bestaande rapport af te gaan.
Ik zou ook een eigen makelaar in de hand nemen. Je bent toch al veel geld kwijt en zo iemand kan goede onderhandelingen voor je doen. Denkt ook aan zaken waaraan jij niet denkt. Onze makelaar heeft zijn geld dubbel en dwars terug verdiend!

De verkoper heeft geen boodschap aan jouw wens voor een nieuwe keuken. Van belang is hoe belangrijk het voor hem/haar is te verkopen. Hebben ze al een nieuw huis? Gaan ze naar een bejaardenhuis? Etc. etc. Als ze geen haast hebben, zullen ze minder geneigd zijn nog meer te zakken.

Een eigen makelaar kan zulke zaken ook bespreken met de verkopende makelaar. Hierdoor wordt jouw prijs meestal het beste wat je kunt krijgen! Toch even in overweging nemen...
Volg je hart. Dat klopt.
Wij hebben net een huis gekocht. Vraagprijs 259.500. (getaxeerd op 251.000). We wilden niet meer betalen dan 245.000 en zijn begonnen op 230.000. Ze zijn gezakt naar 255.000, we toen naar 235.000. Zij weer naar 250.000, wij naar 240.000 en gezegd dat dat het eindbod was en daar gingen ze mee akkoord.

Het is toch een spelletje en je moet het hard spelen. Bij ons heeft het gewerkt iig. Succes!
.
anoniem_127683 wijzigde dit bericht op 16-09-2011 17:35
Reden: herkenbaarheid
% gewijzigd

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven