Huisdieren koel houden

28-06-2010 22:40 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoe houden jullie je huisdieren koel met deze extreme warmte?

Ik heb 2 kaninchenteckels van 11 jaar oud, zusjes van elkaar en uit hetzelfde nest. Eentje is stekeblind en de ander halfblind. De blinde heeft een beetje last van overgewicht en daardoor sneller moe met wandelen terwijl het zusje typische teckel eigenschappen vertoont zoals molshopen uitgraven en achter de konijnen aan gaat.

Maar met deze warmte is het bijna niet te doen. Tong uit de bek aan de zijkant maar stug doorgaan met alle dingen die ze in hun neus krijgen.

Ik heb nu een ventilator gericht op hun mandjes en ze vinden het heerlijk. De snelle ademhaling wordt minder en ze kunnen nu af en toe even een dutje doen in de koele wind van de ventilator.

Maar ik blijf me zorgen maken wat betreft wandelen in de warmte. Ik loop heel rustig en heb de route een stuk ingekort en loop ook wat vroeger in de ochtend en wat later in de avond.

BTW

Ik heb ook nog 2 reepinschers en een boomer, ook allemaal bejaard maar die hebben er niet zo'n last van.

Alle tips zijn welkom
girlxxx, onder de kooi kun je ook een groot koelelement in een handdoek gewikkeld leggen. Zo is de bodembedekking een paar uur heerlijk koel.

Ook zijn er chinchillers, granieten plankjes die altijd koeler zijn dan de omgeving. Als ze het niet fijn vinden hoeven ze er niet op te liggen.
Ik heb 4 Staffies. Eén van de 4 heeft een "epilepsie-achtige" aandoening en die kan absoluut niet tegen warmte omdat hij dan attaques krijgt. Hier staat een badje in de tuin voor verkoeling aan de poten. Er ligt een koelmat en ze kunnen een koelband omkrijgen als het erg warm is. De hond-met-aandoening heeft een gekoeld harnasje

De wandelingen doe ik alleen in de ochtend en avond als het afgekoeld is.

Ik heb altijd ORS in huis voor als ze écht last krijgen en bijv. diarree of braken.

Ik laat ze lekker hun gang gaan en de tuindeur open. Ze liggen nu voornamelijk lekker te relaxen en maken zich niet druk. Ik vraag ook helemaal niks van ze en ze hoeven nergens mee naartoe. Of een auto in ofzo.
Mijn paarden zet ik trouwens dagelijks lekker onder de sproeier. Eentje is wit en die trekt het wel, de ander is zwart en die heeft een beschermende zomerdeken, ook tegen eczeem en vliegen en om niet te verbranden. Ik ververs vaak het drinken en spray ze goed in met muggen en vliegspray. Roze pigmentvlekken doe ik zonnebrand op.

Mijn konijn staat met zijn hele hebben en houden in de schaduw en ik heb een kuil voor hem gegraven om lekker koel in te liggen. Ik heb ook een plastic fles uit de vriezer in zijn hok liggen waar hij tegenaan kan liggen.
Ik doe eigenlijk weinig bijzonders voor mijn katten. Nu de zon schijnt doe ik een screen voor het raam, zodat het binnen minder warm wordt. Verder kunnen ze zelf naar binnen en naar buiten en hebben ze buiten in hun ren schadeuwplekken.

Voldoende vers water krijgen ze altijd, dus nu ook (en dat bakje is nooit ook maar half leeg...). Binnen is het ook zeer goed te doen. De tegelvloer is erg koel.

Ik heb het idee dat ze nergens last van hebben. Morgen moeten ze wel even in de auto (dierenarts voor jaarlijkse prikjes en onderzoekje), maar dan heb ik airco dus dat is ook wel goed te doen.
quote:Ilsie schreef op 30 juni 2010 @ 20:11:

girlxxx, onder de kooi kun je ook een groot koelelement in een handdoek gewikkeld leggen. Zo is de bodembedekking een paar uur heerlijk koel.

Ook zijn er chinchillers, granieten plankjes die altijd koeler zijn dan de omgeving. Als ze het niet fijn vinden hoeven ze er niet op te liggen.Dank je wel voor je tips !! ik ga straks ff kijken
quote:Cookieholic schreef op 30 juni 2010 @ 18:33:

[...]

Ik heb overigens een nog beter argument bedacht wat geld voor de dieren in een hok... Die kunnen zich namelijk niet naar het koelste plekje verplaatsen..

Maar ik denk dat een jaarlijke hittegolf niet genoeg is om er echt gewend aan te raken..

In afrika is het altijd warm... Scheelt nog al denk ik..Lijkt me ook ja.
Konijn heeft zich vandaag voor het eerst nat laten maken.

Hij was net een duif.

Het arme dier, ligt urenlang in de hoek van de kamer, schuin onder de ventilator op de koude vloer.

Hij eet en drinkt wel gewoon als normaal.

Vanavond mag hij de tuin weer in.
Helaas heb ik vandaag afscheid moeten nemen van 1 van mijn katten....hij was pas 5 jaar oud..

Gisteren was er nog helemaal niets met hem aan de hand, rende nog, speelde nog....

En vanochtend was ie slapjes, had flink overgegeven vannacht...hij kwijlde...Dierenarts gebeld, en ik moest 's middags even langskomen voor de zekerheid.

Even snel boodschappen gedaan, toen leek het iets beter met kat te gaan...

Toen ik terugkwam lag hij in de kattenbak,slap, bek vol met kwijl...Weer dierenarts gebeld, dat ik meteen wilde komen.

Toen ik kat uit de kattenbak haalde om in reismand te doen, mauwde hij heel hard..en daar kwam weer een golf ovegeefsel..ook liet ie ineens ontlasting lopen...

Onderweg naar de dierenarts ademde hij heel zwaar, en gaf nogmaals over...toen ik bij de dierenarts kwam 10 minuten later, was hij dood.....

Ik vind het zo erg, zijn zus loopt hem te zoeken en ik loop de hele dag al te janken....

Ik had gedacht dat ie last had van de hitte, en dat ie bij de arts een infuus en zuurstof zou krijgen om weer op te knappen....Maar ik ging zonder kat naar huis....Ik maak mezelf constant het verwijt, had ik eerder naar de dierenarts moeten gaan, als ik een kwartier eerder was geweest, had ie dan nog geleefd...

Morgen bel ik de dierenarts,dat ik toch sectie wil laten verrichten...is dat raar? Ik wil weten waaraan hij gestorven is....mijn mannetje, ik vind het zo erg...
Bella, wat erg

Probeer jezelf geen verwijten te maken, het is soms moeilijk om in te schatten wat je in een situatie moet doen.

Veel sterkte!
@Bella

Het is niet raar om sectie te willen, maar weet dat een kat erg snel heel ziek kan worden. Zodra jij wist dat hij ziek was heb je de dokter gebeld en toen het slechter ging ben je direct naar de dokter gegaan. Je hebt alles gedaan wat je kon doen.
Dank jullie wel..Ik heb vanmorgen de dierenarts nog gesproken, en hij zei ongeveer hetzelfde als jullie. Een kat kan inderdaad heel snel ziek worden, en ik heb alles gedaan wat ik kon...Ik heb besloten geen sectie te laten verrichten, ik krijg mijn lieve beesie er niet mee terug..

Maandag wordt ie gecremeerd, en de as krijg ik thuis. Is ie toch nog bij me.

Ik voel me vandaag echt ontdaan, kan mijn draai niet vinden. Zijn zus is ook de weg kwijt, die snapt er helemaal niets van...
Hocus pocus pilatus pas marieke

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven