Huishoudelijke eigenaardigheden...

11-06-2012 20:14 209 berichten
Ik weet dat ik niet de enige ben, dus nu wil ik het graag van jullie horen. Ik zal zelf vast aftrappen.

Ik beken. Ik heb een huishoudelijke eigenaardigheid. Noem het een tic(je). Zo'n huishoudelijke activiteit die altijd op mijn manier moet gebeuren, en die ik daarom het liefst zelf doe. Zo'n activiteit waarbij ik een licht schokje adrenaline krijg als het om de een of andere reden niet gaat zoals het volgens mij zou moeten, een schrikje, een oeitje, maar niet meer dan dat. Ik wil gewoon heel graag dat het op mijn manier gaat.

Zelf heb ik het met het ophangen van de was. Om in details te treden: mijn shirts, hemdjes en truien hangen altijd op kop. Dan kreukt het minder. Liefst hang ik er zelfs een kleerhanger in, dan kreukt het nog minder. Mijn wasrek wordt altijd volgens dezelfde indeling volgehangen. Als mijn huisgenoten ooit niet hebben kunnen wachten tot ik de wasmachine leeghaal en het zelf vast doen door mijn was op het wasrek te pleuren, raak ik altijd een beetje van de leg. Zodra ik het dan gefixt heb, is het weer goed. Als het niet te fixen is, zet ik me er wel overheen, maar liever fix ik het gewoon.

De moeder van mijn vriend heeft het met het voorspoelen van de vaat die in de afwasser gaat. Dat moet gewoon gebeuren, en ze doet het dan ook het liefste zelf. Toen ik laatst bij een gezamenlijk weekendje weg dacht vriendelijk te zijn door de vaatwasser in te ruimen keek ze verrast met een vleugje ontdaanheid dat het niet was voorgespoeld. Ze vond het wel lief van me, dat liet ze blijken met een weifelend: 'Dankjewel.... wat aardig.... dat had je echt niet hoeven doen....'

Zo ken ik wel meer verhalen. Ik ben gewoon heel nieuwsgierig naar die van jullie! (Als verder niemand dit heeft zou ik het echt heul raar vinden )
Ik heb de vervelende eigenschap altijd heel snel chagerijnig te worden als ik huishoudelijk werk doe (alles behalve strijken) als mijn man thuis is. Als ie er niet is, is er niets aan de hand.

Alle vaat voorspoelen voordat het de vaatwasser in gaat doe ik ook. Alle was uitzoeken op kleur (wit, licht, donker, rood) en fijn/katoen doe ik ook. Alle sokken bij elkaar op het wasrek, ondergoed bij elkaar....

Voordat ik naar bed ga zijn alle tafels netjes en schoon, het aanrecht ook.

En ik strijk behalve beddengoed en handdoeken alles

Men, ik ben echt een muts....
Alle reacties Link kopieren
Ik merk het vooral wanneer mijn vriend het "verkeerd" doet. Afgelopen week heeft hij het bed opgemaakt, maar binnenstebuiten zodat het plaatje nu niet klopt. Elke avond als ik ga slapen merk ik het weer, stoor ik mij maar ben dan te lui/moe om er nog iets aan te gaan doen.

Ik ben best vergeetachtig de laatste tijd, en omdat we veel keukenkastjes hebben, heb ik graag een vaste plek voor alles. Anders ben ik het namelijk kwijt en koop ik het nieuw (we hebben inmiddels bijv. een indrukwekkende hoeveelheid nootmuskaat, terwijl ik dat weinig gebruik).

Ik vind het héél vies wanneer vaatdoekjes langer dan een halve dag blijven liggen, en de toilet moet schoongemaakt met wegwerpdoekjes.
quote:Broedkippetje schreef op 11 juni 2012 @ 20:34:

[...]

Zie je wel!

Hij vond dat dus een 'tic' van mij, en ik steeds maar zeggen dat het gewoon Universeel Logisch is!

Maar snappen, ho maar.

Maar serieus, ik heb gewoon geen huishoudtic. Ik probeer me er zoveel mogelijk aan te onttrekken en geef mezelf dus weinig gelegenheid een tic te ontwikkelen. Maar ik wilde toch gewoon meepraten op het topic

Nou, dan zeg maar tegen Broedhaan "met de groeten van secondhandsuus, maar dit is Universeel Logisch"

Dusssss
quote:twitters schreef op 11 juni 2012 @ 20:30:

Ik heb dat met de vaatwasser, ik heb een vaste plek voor alle soorten vaat. En hoe fijn het ook is als iemand me helpt door hem in te pakken, ik orden het vaak weer opnieuw.

Belachelijk, ik weet het, moet het maar leren loslaten...Mijn moeder had dat ook altijd! Als ik een keer zo lief was om het voor haar te doen haalde ze alles er weer uit en deed ze het zelf opnieuw
quote:Vl43inder schreef op 11 juni 2012 @ 20:37:

Ik heb de vervelende eigenschap altijd heel snel chagerijnig te worden als ik huishoudelijk werk doe (alles behalve strijken) als mijn man thuis is. Als ie er niet is, is er niets aan de hand.

Alle vaat voorspoelen voordat het de vaatwasser in gaat doe ik ook. Alle was uitzoeken op kleur (wit, licht, donker, rood) en fijn/katoen doe ik ook. Alle sokken bij elkaar op het wasrek, ondergoed bij elkaar....

En ik strijk behalve beddengoed en handdoeken, alles

Men, ik ben echt een muts....Ik wist wel dat ik niet gek was!
668, the neighbour of the Beast
Ik wordt altijd een pietje zenuwachtig als vriend het initiatief neemt met de was doen... Er zijn nu eenmaal shirtjes, truien en jurkjes waar ik zoveel waarde aan hecht en stel je voor dat mijn vriend die verpest... Droger idem, de kans dat wat krimpt!
quote:Caro_22 schreef op 11 juni 2012 @ 20:37:

Ik vind het héél vies wanneer vaatdoekjes langer dan een halve dag blijven liggen, en de toilet moet schoongemaakt met wegwerpdoekjes.

Oeh... dit doet me denken aan een andere héle vieze gewoonte van die ex van mij...

Maar laat ik me deze keer maar inhouden
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Mannen moeten ook gewoon van de was afblijven.... Ik word ook altijd narrig als ie een was insteekt. Dan weet ik niet wat hij allemaal bij elkaar gedonderd heeft....
Als je kinderen op hun manier iets voor je hebben willen doen dan is het natuurlijk not done om kritiek te leveren of ze te verbeteren, verbaal of non-verbaal.

Je moet simpelweg goed werken, maar niet overdrijven. Daar win je echt geen liefde mee en je werkt jezelf voor niks in de stress, terwijl de anderen de pest aan je krijgen omdat ze zo nodig opgezweept moeten worden.
it's a big club and you ain't in it
Oh wat erg, vrouwen hebben dus echt 'n tic met "de was"! Ik ook!
In het begin was ik echt een muts als het op de huishouding aankwam. Toen ik bij mijn vriend introk, schaamde ik me voor het groot aantal huishoudelijke taken waarvan ik gewoon echt niet wist hoe het moest. (De was doen, bijvoorbeeld.) Maar ik ben me gaan inlezen, omdat ik het toch graag goed wilde leren en nu kan ik alles beter dan hij. En dat betekent dat ik het ook het liefst doe, want ik erger me dood als hij niet goed heeft gestofzuigd, of als hij de was verkeerd doet. Het enige wat hij echt veel beter kan dan ik, is was opvouwen. Daar is hij een kampioen in.

Mijn neurotische trekjes? Die heb ik niet echt. Ik ben alleen bang dat als ik iets niet zelf doe, dat het dan niet goed genoeg gedaan wordt. Erg he?
quote:Marels schreef op 11 juni 2012 @ 20:41:

Mannen moeten ook gewoon van de was afblijven.... Ik word ook altijd narrig als ie een was insteekt. Dan weet ik niet wat hij allemaal bij elkaar gedonderd heeft....haha, mijn vriend is echt beroemd om zijn slordigheid, viezigheid en anti-huishoudelijke insteek, maar de was moet écht door hem gedaan worden. Hij heeft een aparte zwarte, witte, blauwe, groene, gele en rode was. Daarbovenop nog een handoekenwas, sokken en onderbroekenwas en een dekbedovertrekkenwas.
quote:Mevrouw75 schreef op 11 juni 2012 @ 20:46:

[...]

haha, mijn vriend is echt beroemd om zijn slordigheid, viezigheid en anti-huishoudelijke insteek, maar de was moet écht door hem gedaan worden. Hij heeft een aparte zwarte, witte, blauwe, groene, gele en rode was. Daarbovenop nog een handoekenwas, sokken en onderbroekenwas en een dekbedovertrekkenwas.Ja, een handdoekenwas heb ik ook, die was ik vergeten. Er gaan precies 9 badlakens in de machine, dus iedere 9 dagen hangen ze te wapperen.
Ik moet aan elk kleding stuk ruiken, als ik het ophang, en als hetdan toch een beetje minder lekker ruikt moet het weer de wasmachine in! Als mijn moeder me komt helpen met het huishouden moet ze elke x lachen want ik blijk aan alle kleding handdoeken keukendoeken enz te ruiken, (ik ruik niet aan de poepluiers van mijn kids hoor) dus mijn vraag heb ik een tic?

Groetjes
Jullie maken mij tot wie ik nu ben, mijn 2 kleine boefjes
quote:Mevrouw75 schreef op 11 juni 2012 @ 20:46:

[...]

haha, mijn vriend is echt beroemd om zijn slordigheid, viezigheid en anti-huishoudelijke insteek, maar de was moet écht door hem gedaan worden. Hij heeft een aparte zwarte, witte, blauwe, groene, gele en rode was. Daarbovenop nog een handoekenwas, sokken en onderbroekenwas en een dekbedovertrekkenwas.

Zo gek is het hier niet.

Ik heb ondergoed/handdoeken/sokken, een zwarte was, een kleurwas en een witte was. En beddengoedwas.

Maar vriendlief wil nog wel eens een witte onderbroek met de gewone onderbroekenwas mee doen. Of denken dat een wit met lichtgrijs vestje bij kleur kan en niet bij wit.

Of een zwarte trui bij de kleurwas doen of andersom.

Om de machine vol te krijgen, ofzo.
quote:maroon5 schreef op 11 juni 2012 @ 20:29:

Jep, herkenbaar, vooral de was hahaha

Ben nogal een chaoot, maar mn was ophangen is een serieuze bezigheid! Handdoeken hang ik van groot naar klein, met het wasetiketje in de rechterbovenhoek, aan de achterkant.. Shirtjes moeten in de volgende volgorde, lange mouwen, 3 kwart mouwen, korte mouwen en singletjes, daarna hetzelfde maar dan in kindermaat. Idem met broeken, eerst de jeans , van groot naar klein, binnenstebuiten, en knijpers op onderop de broekspijp. Sokken bij elkaar, zo ook het kinderondergoed, 1 hemdje, 2 dezelfde onderbroekjes en dan een nieuw setje.. Soms word ik er gek van, of heb weinig tijd en hang het lukraak op, maar word daar dan weer zo kriegel van dat ik het toch maar opnieuw doe
Mijn man is zo lief geweest om vandaag de handdoeken voor me te vouwen....

Dat is weer een halve week ergernis in de badkamer, want ze zijn niet op mijn manier gevouwen.

Daarom heb ik liever niet dat ie me helpt (echt waar!)
quote:reisa1978 schreef op 11 juni 2012 @ 20:51:

[...]

Is ook gemakkelijker met afhalen.
quote:mammavan2 schreef op 11 juni 2012 @ 20:49:

Ik moet aan elk kleding stuk ruiken, als ik het ophang, en als hetdan toch een beetje minder lekker ruikt moet het weer de wasmachine in! Als mijn moeder me komt helpen met het huishouden moet ze elke x lachen want ik blijk aan alle kleding handdoeken keukendoeken enz te ruiken, (ik ruik niet aan de poepluiers van mijn kids hoor) dus mijn vraag heb ik een tic?

GroetjesIk vind dit een duidelijk tic ja
quote:FullHouse schreef op 11 juni 2012 @ 20:51:

Mijn man is zo lief geweest om vandaag de handdoeken voor me te vouwen....

Dat is weer een halve week ergernis in de badkamer, want ze zijn niet op mijn manier gevouwen.

Daarom heb ik liever niet dat ie me helpt (echt waar!)Zo herkenbaar! En ik heb nog wel een man die allerlei huishoudelijke taken uit zichzelf doet. Hij helpt mij dus helemaal niet, we doen het samen. Ik heb het loslaten echt moeten leren, nadat ik hem eerst zo goed mogelijk had afgericht natuurlijk.
Ik heb ook liever niet dat mijn vriend me helpt. Maar als hij het niet vaak genoeg aanbiedt, dan ben ik ook pissing omdat ik me dan huissloof voel. Hij kan het ook nooit goed doen, die schat! :-D
De manier van de was doen(kleur wassen,de manier van ophangen etc)

De manier van Vaatwasser inruimen.(kan ik uiteraard alleen goed)

De manier van het winkelwagentje inladen,en het in tassen doen(koud bij koud,kelder bij kelder,zo pak ik het in tassen)

Eigenlijk erger ik me er ook gewoon aan als de kinderen het doen,omdat ik het zelf anders doe( niet beter,dat heb ik wel losgelaten)

Ik vind het ook heel moeilijk om dingen uit handen te geven,terwijl ik dat wel moet,met een 60 urige werkweek en 2 volwassen kinderen in huis.

Maar ik heb altijd het gevoel het zelf beter te kunnen.

Erggggggggggggg!!

Ik denk zelf wel eens dat ik echt dwangneuroses heb,zo erg ben ik!
Haha, ja was ophangen en opvouwen op mijn manier( anders past het niet in de kast)

Vaatwasser inruimen, past er veel meer in als ik het doe.

Aanrecht schoonmaken na koken....

En idd de rest van het huishouden als er niemand thuis is, geen pottekijkers.
ik zag hem net al langskomen: handdoeken vouwen: eerst in de lengte, dan 2 x dubbel. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn. Het is niet zo erg dat ik het over doe maar erger me er stiekem wel aan.......
Nee joh, dat is verkeerd, eerst in de lengte! Zo doet mijn vriend 't....

Gewoon dubbel, dubbel, nog eens dubbel!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven