Huizen Dilemma

07-11-2012 08:23 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,

Als stille meelezer heb ik toch maar een account aangemaakt vanwege een dilemma.

Ik heb advies nodig.

Man en ik hebben beide een apartement, zijn apartement staat al meer dan een jaar te koop en vanwege de crisis komt er niemand kijken.

Zijn huis is te klein 40 vierkante meter met balkon, dus daar zouden we nooit kunnen wonen.

Mijn huis is iets groter, maar ook maar 1 slaapkamer.

We hebben nu een kindje erbij.

We zouden graag willen verhuizen en hebben ook geld gespaard voor de restschuld, alleen kunnen we dat geld maar 1 keer uitgeven en dat maakt precies dat ik niket weet welke optie we moeten kiezen.

Opties zijn:

-Wachten tot zijn huis verkoopt, daar de restschuld op inleveren.

Dan samen het huis van mijn ouders kopen (groot huis 5 slaapkamers) en kunnen zij ons huis kopen.

-Mijn huis te koop zetten en een huis gaan huren, totdat zijn huis ook verkocht is en dan verder kijken. (geen garantie dat dit wel verkoopt natuurlijk)

-Mijn huis verbouwen, zodat er 2 slaapkamers ontstaan, wel veel spaargeld kwijt dan en voor hoelang kunnen we dan nog hier wonen gezien wij wel meer kinderen willen?

-Huis ruil met mijn ouders, met gesloten beurs, tot de tijd beter is en dan zijn huis verkopen en ouders en wij elkaars huis kopen.

Deze optie is gevoelsmatig wat lastig, wel mooi huis en geweldige kans. Alleen zouden wij zo graag ons eigen huis kiezen.

Voor nu zou ik graag advies willen wat jullie de beste optie lijkt in deze tijd van crisis? Ik zou hier erg mee geholpen zijn, omdat we zelf echt niet weten wat te doen, we kunnen maar 1 keer een stap maken natuurlijk en welke is de juiste?
Huis ruilen met een gesloten beurs klinkt erg makkelijk, maar , daar heeft de bank en de belasting ook nog wel wat over te vertellen.

En willen zij echt wel in jouw huis met 1 slaapkamer, of hebben jullie dat nog niet zo concreet besproken?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ja dat willen ze wel, gezien hun leeftijd is een benedenwoning prima en ze zouden doordat dit huis minder kost hypotheek vrij zijn.
ik snap 1 ding niet sorry. Je geeft bij de 1e optie aan het huis van je ouders na verkoop appartement te willen kopen, maar tegelijk bij optie 4 dat huizenruil met je ouders je niet aanspreekt omdat jullie zelf jullie eigen huis willen kiezen?
don't worry about getting older... you'll still do enough stupid things... only slower...
Ja klopt Moonenz, maar dat is een makkelijkere keuze gezien we dan 1 huis hoeven te verkopen en het 2de dan verkocht word bij de ruil snap je.
Tja, optie 1 of 2, zou ik zeggen. Kun je ook niet tijdelijk in mans huis wonen? Stel, je zet jouw huis te koop, het wordt verkocht, dan ga je tijdelijk in mans huis tot dat verkocht is, en dan koop je een leuk nieuw huis? Dubbele lasten moet je sowieso zien te voorkomen, lijkt me, en dat gespaarde geld zou ik zeker gebruiken om die restschuld te betalen, dat moet sowieso. Heeft jouw appartement geen restschuld als je het verkoopt?
Maargoed, eigenlijk kun je sowieso niks tot mans huis verkocht is toch? Dus misschien eerst dat maar afwachten? Wel frustrerend lijkt me.
Beide huizen hebben restschuld, in zijn huis is het echt geen wonen met z'n 3en, ook niet gezien de locatie, parkeergelegenheid, werkafstand etc.
quote:Moosey schreef op 07 november 2012 @ 08:31:

Maargoed, eigenlijk kun je sowieso niks tot mans huis verkocht is toch? Dus misschien eerst dat maar afwachten? Wel frustrerend lijkt me.

Nee dat klopt, en ik word er ook helemaal gek van. Het staat al te koop van voor ik zwanger werd.

Ik hoopte eerst dat het verkocht zou zijn als ik zwanger was, toen dat het verkocht zou zijn als de baby geboren was en nu is de baby er en staat het nog steeds te koop.

We zijn al gezakt in de prijs en sparen als een gek, prijs meer laten zakken gaat niet want dan hebben we geen geld genoeg voor de restschuld en gaat de bank niet akoord met de verkoop.
Beide huizen te koop zetten en ondertussen gewoon blijven latten tot je de huizen verkocht hebt. Als je ze verkocht hebt, heb je snel genoeg 'n nieuw koophuis gevonden, dus zou eventuele tijd tussen verkoop en koop overbruggen in 'n particuliere recreatiewoning.
Ik zou beide huizen te koop zetten, en onder tussen het appartement van partner verhuren met een goede huurovereenkomst voor als er wel een koper is.
( ik mis een poll )
quote:redband schreef op 07 november 2012 @ 08:43:

( ik mis een poll )Hoe voeg ik die bij?
Ik heb een totaal andere vraag, hoeveel m² is jouw huis? En hoe doe je dat met een kindje en geen eigen slaapkamer? Is niet om te bekritiseren maar om informatie in te winnen!

Ik zou afwachten tot het huis van je man verkocht is en dan pas verder gaan denken!
Ik zou eens bij de bank informeren of je man het mag verhuren. (Wet op leegstand)

Dan hebben jullie meer adem/spaar ruimte.
65 vierkante meter met tuin

Kind slaapt in onze slaapkamer, hetgeen in mans huis onmogelijk is ivm te kleine ruimte. (mits wij in een stapelbed gaan)
quote:missy_Acy schreef op 07 november 2012 @ 08:52:

Ik zou eens bij de bank informeren of je man het mag verhuren. (Wet op leegstand)

Dan hebben jullie meer adem/spaar ruimte.Huis wordt al 2 jaar verhuurd, dat geld sparen we nu ook voor restschuld.
Sja, het is bagger. Maar dan moet je gewoon wachten.

Een makelaar vertelde me laatst dat de gemiddelde tijd dat een woning op de markt staat ruim 3 jaar is.

Bizar lang.

Wil de huurder het niet kopen?
quote:loesje31 schreef op woensdag 07 november 2012 08:53 65 vierkante meter met tuin

Kind slaapt in onze slaapkamer, hetgeen in mans huis onmogelijk is ivm te kleine ruimte. (mits wij in een stapelbed gaan)

Wat een snelle reactie! Maar fijn dat jullie het zo hebben kunnen oplossen. Ik heb evenveel m² maar ik kan het denk ik niet kwijt. Of ik moet de commode in de woonkamer gaan zetten. Maar sorry daar zit je hier niet voor.

Ik zou echt eerst huis van je man verkopen. Misschien goedkoop opknappen zodat het huis aantrekkelijker wordt? Kun je nog iets zakken met de vraagprijs?
quote:missy_Acy schreef op 07 november 2012 @ 08:57:

Sja, het is bagger. Maar dan moet je gewoon wachten.

Een makelaar vertelde me laatst dat de gemiddelde tijd dat een woning op de markt staat ruim 3 jaar is.

Bizar lang.

Wil de huurder het niet kopen?Nee helaas die wil blijven huren.
quote:donna1986 schreef op 07 november 2012 @ 09:00:

[...]

Wat een snelle reactie! Maar fijn dat jullie het zo hebben kunnen oplossen. Ik heb evenveel m² maar ik kan het denk ik niet kwijt. Of ik moet de commode in de woonkamer gaan zetten. Maar sorry daar zit je hier niet voor.

Ik zou echt eerst huis van je man verkopen. Misschien goedkoop opknappen zodat het huis aantrekkelijker wordt? Kun je nog iets zakken met de vraagprijs?

Het heeft een nieuwe witte keuken, neutrale nieuwe badkamer, licht laminaat door de gehele woning. Muren zijn wit. De foto's zijn neutraal en valt ook niets meer aan te stylen.

Alle mogelijke promotie ook al geprobeerd, de makelaar geeft aan dat we puur slachtoffer van de crisis zijn want aan het huis ligt het niet.

Vraagprijs zakken gaat niet, zie reactie boven.
Wil je wel het huis van je ouders overnemen eigenlijk? Als je dat wel wil dan is de optie van woningruil/overkopen misschien wel een goede optie? Tenminste als jullie de hypotheek ervoor kunnen krijgen/dragen.

Tja en 65m2 kan denk ik nog wel met een baby. Onze voormalige onderburen woonden met baby op een appartement van 55m2... Dus als het moet, dan kan het wel.
Je kan zakken met de vraagprijs als je dat wilt hoor, als je het verschil tussen wat je ontvangt en af moet lossen maar op tafel legt. De bank gaat altijd akkoord als je maar aflost. Het is pas een ander verhaal als je de restschuld niet kan opbrengen. Maar als jij doorspaart en dus meer hebt om af te lossen kan dat.

Verder koopwoningen ruilen met gesloten beurzen klinkt leuk maar zo werkt het niet in de praktijk
quote:hallon schreef op 07 november 2012 @ 09:08:

Wil je wel het huis van je ouders overnemen eigenlijk? Als je dat wel wil dan is de optie van woningruil/overkopen misschien wel een goede optie? Tenminste als jullie de hypotheek ervoor kunnen krijgen/dragen.

Tja en 65m2 kan denk ik nog wel met een baby. Onze voormalige onderburen woonden met baby op een appartement van 55m2... Dus als het moet, dan kan het wel.

Gevoelsmatig willen we ons eigen huis uitzoeken, verder qua huis is het perfect.

We kunnen het pas kopen als zijn huis verkocht is.
quote:katrien1974 schreef op 07 november 2012 @ 09:15:

Je kan zakken met de vraagprijs als je dat wilt hoor, als je het verschil tussen wat je ontvangt en af moet lossen maar op tafel legt. De bank gaat altijd akkoord als je maar aflost. Het is pas een ander verhaal als je de restschuld niet kan opbrengen. Maar als jij doorspaart en dus meer hebt om af te lossen kan dat.

Verder koopwoningen ruilen met gesloten beurzen klinkt leuk maar zo werkt het niet in de praktijk

Ik bedoelde die optie huis ruilen met gesloten beursen in de zin van.

Wij gaan vast in hun huis wonen, hun in de mijne en zodra mans huis verkocht is verkopen we het pas op papier aan elkaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven