Huizenellende: meningsverschil partner
donderdag 25 juli 2019 om 14:00
Al enkele jaren zijn we op zoek naar een nieuw huis. Het wil helaas maar niet lukken. Bij bieden worden we steeds overboden, ook al bieden we boven de vraagprijs. Een segment hoger kunnen we niet betalen.
Ik heb 2 plaatsen iets verder weg gezien waar wel aanbod is in onze prijsklasse. Alleen man is hier zo geworteld dat hij niet weg wil. Ik zie het alleen in huidige woonplaats/omgeving niet gebeuren dat daar iets vrij komt dat we kunnen betalen.
Huidige huis heeft weinig ruimte en geen ruimte voor aanbouw.
Herkenbaar? Hoe zijn jullie hier uitgekomen? Tips? Ik zit inmiddels al jaren in een huis waar ik niet blij mee ben. Dat knaagt toch behoorlijk. Het voelt alsof we vast zitten en ik hier zo nog 5 jaar zit. Ik weet dat veel mensen tegenwoordig nog. moeilijk een huis kunnen betalen en hier tegenaan lopen. Ik vind het alleen moeilijk hier goed mee om te gaan.
Ik heb 2 plaatsen iets verder weg gezien waar wel aanbod is in onze prijsklasse. Alleen man is hier zo geworteld dat hij niet weg wil. Ik zie het alleen in huidige woonplaats/omgeving niet gebeuren dat daar iets vrij komt dat we kunnen betalen.
Huidige huis heeft weinig ruimte en geen ruimte voor aanbouw.
Herkenbaar? Hoe zijn jullie hier uitgekomen? Tips? Ik zit inmiddels al jaren in een huis waar ik niet blij mee ben. Dat knaagt toch behoorlijk. Het voelt alsof we vast zitten en ik hier zo nog 5 jaar zit. Ik weet dat veel mensen tegenwoordig nog. moeilijk een huis kunnen betalen en hier tegenaan lopen. Ik vind het alleen moeilijk hier goed mee om te gaan.
donderdag 25 juli 2019 om 17:02
Koop/ huur een huisje op zo’n tuinencomplex, of een vaste campingplaats in de buurt waar je vaak heen kunt.
Een koophuis in een iets duurdere klasse en dan onderbieden, vraagprijs bieden? Misschien biedt dat meer mogelijkheden.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 25 juli 2019 om 17:08
https://www.minime.nl/artikelen/2077/ti ... -met-gezin
https://www.zimmo.be/blog/2017/11/10/me ... ter-breed/
https://www.zimmo.be/blog/2017/11/10/me ... ter-breed/
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
donderdag 25 juli 2019 om 19:23
Tsja, te klein is zelden daadwerkelijk te klein, meestal is het een kwestie van beleving. Dus je kunt er ook voor kiezen om er anders naar te kijken en je huis anders in te richten (vooral veel minder spullen). Ik zou zeker niet doordrammen om naar een andere plek te verhuizen als je man hier zo geworteld is.
donderdag 25 juli 2019 om 21:15
donderdag 25 juli 2019 om 21:50
Hebben we al gedaan. Heeft wel wat verbeterd. Maar het is echt vrij klein.viva-amber schreef: ↑25-07-2019 17:02Kun je het huis niet anders indelen? Er eens met een architect naar kijken?
donderdag 25 juli 2019 om 21:53
Dank voor het meedenken en de feedback. Een echte oplossing is er helaas niet. Wat het ook wordt, iemand moet water bij de wijn doen. En ik wil mijn partner idd niet dwingen te verhuizen. Daarvoor vind ik het een te grote beslissing waar te veel geld mee gemoeid is. Dus dan zal ik helaas met de gebakken peren zitten.
donderdag 25 juli 2019 om 21:54
De bubbel is al eerder gebarsten. Als ik de economen moet geloven, gaat hij dat weer doen. Als je nu huurt, zit je dan goed.
Blijven jullie wel doorsparen? Dat je in ieder geval meer ruimte hebt.
donderdag 25 juli 2019 om 22:06
We sparen zeker hoor. Maar tegen de absurde stijging van de huizenprijzen hier valt niet echt op te sparen.
Waar ik ook echt last van heb is dat ik geen perspectief zie. Als ik nou wist dat we over een jaar bijv wel wat zouden hebben dan zou het wel oké zijn. Maar gezien het tekort aan woningen hier zie ik het de komende jaren nog niet goed komen. En we zijn al een paar jaar aan het kijken. Ik word er echt moedeloos van. Maar ja, we zijn niet de enige in NL die tegen de huizenprijzen aanlopen. Dat is ook weer zo.
donderdag 25 juli 2019 om 22:10
Wat fijn voor ze! En wat een geluk dat dat te koop kwam en ze het ook konden betalen
donderdag 25 juli 2019 om 22:18
Nee ok, maar heb je wellicht meer opties met het kopen van klushuizen, dat je de verbouwing tenminste kunt betalen.
Lastig als je man zulke specifieke wensen heeft qua locatie. In zo'n dorp is het vaak mazzel hebben.
Misschien een tijd afspreken? Vanaf 2020 vergroten we de zoekcirkel. Of een aankoopmakelaar uit de regio die misschien kan helpen?
donderdag 25 juli 2019 om 22:23
Maar hoe klein is klein dan? Moeten de kinderen een slaapkamer delen?DaCity schreef: ↑25-07-2019 21:53Dank voor het meedenken en de feedback. Een echte oplossing is er helaas niet. Wat het ook wordt, iemand moet water bij de wijn doen. En ik wil mijn partner idd niet dwingen te verhuizen. Daarvoor vind ik het een te grote beslissing waar te veel geld mee gemoeid is. Dus dan zal ik helaas met de gebakken peren zitten.
donderdag 25 juli 2019 om 22:32
donderdag 25 juli 2019 om 22:34
Maar de kinderen blijven toch komen? En logeren ook als ze verder weg wonen. En je krijgt er aanhang bij.vivapimpelmees schreef: ↑25-07-2019 15:53Da's wel heel erg kort door de bocht.... wie zegt dat hij dat doet?
Omdat TO aangeeft dat het huis klein is voor een gezin? Kan ook zo zijn dat zij het te klein vindt voor een gezin, maar da's ook subjectief he.
Ons huis is sec gezien ook te klein voor een gezin, maar aangezien de kinderen niet eeuwig thuis blijven wonen, hebben wij echt nooit overwogen om te verhuizen.
donderdag 25 juli 2019 om 22:59
Dank voor het meedenken. Meer werken niet. Veel meer verdienen misschien een beetje, maar zal geen wereld van verschil zijn.wittegeit schreef: ↑25-07-2019 22:32Wij vonden ons eerste koophuis ook te klein worden. Vroeger woonden ze daar makkelijk met een gezin met 8 kinderen in. Het is maar net hoe je het beleeft.
TO, is het een optie om jullie inkomen te verhogen? Heb je nog mogelijkheden om meer te gaan werken of een beter betaalde baan te vinden?
donderdag 25 juli 2019 om 23:24
Ik woon ook in een populair dorp en veel huizen gaan hier viavia weg, nog voordat ze op Funda komen, en dan gaat het vaak niet eens naar de hoogste bieder. Juist als je man zo geworteld is, en waarschijnlijk veel mensen kent, biedt dat geen mogelijkheden?
En als je er echt al jaren niet tussenkomt, is je budget dan niet gewoon te klein? Dan moet je dus accepteren dat er (voorlopig) niets groters in zit.
Voor mij is een woonplaats een tijdelijk iets, ben al 20x verhuisd in mijn leven maar kan me heel goed voorstellen dat iemand zoals je man echt niet weg wil, en accepteert dat in het dorp blijven wonen zn prijs heeft (nl. kleine woning). Ik weet niet hoe klein het huis is maar persoonlijk zou ik er het beste van proberen te maken, want ook al ga je slechts 2 dorpen verderop de sfeer kan daar totaal anders zijn, en dan moet je alsnog moeite doen om ertussen te komen. Als je daar gaat wonen en vasthoudt aan je oude dorp, val je ook tussen wal en schip. Dan maakt het niet uit of je 5 of 50km verderop gaat. En zoals iemand anders al zei, woningprijzen zijn ook gerelateerd aan voorzieningen. Misschien is er in die goedkope dorpen niets te beleven, wil je daar echt wonen/je huidige locatie voor opgeven?
En als je er echt al jaren niet tussenkomt, is je budget dan niet gewoon te klein? Dan moet je dus accepteren dat er (voorlopig) niets groters in zit.
Voor mij is een woonplaats een tijdelijk iets, ben al 20x verhuisd in mijn leven maar kan me heel goed voorstellen dat iemand zoals je man echt niet weg wil, en accepteert dat in het dorp blijven wonen zn prijs heeft (nl. kleine woning). Ik weet niet hoe klein het huis is maar persoonlijk zou ik er het beste van proberen te maken, want ook al ga je slechts 2 dorpen verderop de sfeer kan daar totaal anders zijn, en dan moet je alsnog moeite doen om ertussen te komen. Als je daar gaat wonen en vasthoudt aan je oude dorp, val je ook tussen wal en schip. Dan maakt het niet uit of je 5 of 50km verderop gaat. En zoals iemand anders al zei, woningprijzen zijn ook gerelateerd aan voorzieningen. Misschien is er in die goedkope dorpen niets te beleven, wil je daar echt wonen/je huidige locatie voor opgeven?
donderdag 25 juli 2019 om 23:32
thee_leutje101 schreef: ↑25-07-2019 14:52Kun je je eigen huis dan niet ook enorm goed verkopen, zodat je meer te besteden hebt?
Verder vind ik het nogal star van je man, maar ik heb dan ook geen last van ‘hechting’. Het is ook nog anders of een anders huis in een dorp 10km verderop ligt of dat het om 30km gaat. Om 10km mag hij niet miepen, want dat is fietsafstand..
Ik vind dat ook heel erg star, en extreem onaantrekkelijk dat iemand zo aan een plaats gebonden is dat hij mijn wensen daaraan ondergeschikt maakt. Ik zou me zeer opgesloten en beknot voelen met een man met zijn insteek.
zaterdag 27 juli 2019 om 12:09
Herkenbaar, maar ik woon echt klein (studio) en m'n vriend in een huis in een andere stad. Ik vind het moeilijk, maar ik ga wel verhuizen. Ik kan het niet betalen in mijn stad en wil niet zoveel betalen voor een kleine flat.
Uiteindelijk zijn het keuzes en je kan meestal niet alles hebben. Ik ga ook graag uit eten of op vakantie en wil niet extreem duur wonen. Het klinkt allemaal heel erg, maar ik heb in Cambodja genoeg mensen gezien zonder huis en die hoorde ik nooit klagen. Het is allemaal relatief.
Uiteindelijk zijn het keuzes en je kan meestal niet alles hebben. Ik ga ook graag uit eten of op vakantie en wil niet extreem duur wonen. Het klinkt allemaal heel erg, maar ik heb in Cambodja genoeg mensen gezien zonder huis en die hoorde ik nooit klagen. Het is allemaal relatief.
zaterdag 27 juli 2019 om 13:15
Eens. Echt behoorlijk onaantrekkelijk. Zowel het ondergeschikt maken van de wensen van je partner als het beperkte aanpassingsvermogen.Poppy_del_Rio schreef: ↑25-07-2019 23:32Ik vind dat ook heel erg star, en extreem onaantrekkelijk dat iemand zo aan een plaats gebonden is dat hij mijn wensen daaraan ondergeschikt maakt. Ik zou me zeer opgesloten en beknot voelen met een man met zijn insteek.
zaterdag 27 juli 2019 om 13:36
Als je een huis vindt dat groot genoeg is, vind je het dan wel goed om in die plaats te blijven wonen? En hebben jullie wel eens huizen en plaatsen in de omgeving bezocht, of wil je man niet eens gaan kijken?
Nu staan er twee opties tegenover elkaar: te klein huis in dorp man, of groter huis ver(der) weg. Beiden hebben voor één van jullie een groot nadeel. Maar er zijn ook andere opties mogelijk. Kunnen jullie je eisen bijstellen, bv. m.b.t. tot de buurt waar je wilt wonen, de grootte van de tuin, de staat van het huis?
Probeer het te blijven zien als een gezamenlijk doel waarbij je je beiden goed moet voelen. De huizenmarkt is gewoon overspannen en dat betekent dat je geluk én geduld nodig hebt. Heel frustrerend omdat het zo lang duurt en je ook niet weet wanneer je wel het juiste huis vindt. Die frustratie groeit als je vooral kijkt naar wat je niet bevalt aan het huidige huis, dus mijn advies is om te proberen daar niet te veel op te letten.
Nu staan er twee opties tegenover elkaar: te klein huis in dorp man, of groter huis ver(der) weg. Beiden hebben voor één van jullie een groot nadeel. Maar er zijn ook andere opties mogelijk. Kunnen jullie je eisen bijstellen, bv. m.b.t. tot de buurt waar je wilt wonen, de grootte van de tuin, de staat van het huis?
Probeer het te blijven zien als een gezamenlijk doel waarbij je je beiden goed moet voelen. De huizenmarkt is gewoon overspannen en dat betekent dat je geluk én geduld nodig hebt. Heel frustrerend omdat het zo lang duurt en je ook niet weet wanneer je wel het juiste huis vindt. Die frustratie groeit als je vooral kijkt naar wat je niet bevalt aan het huidige huis, dus mijn advies is om te proberen daar niet te veel op te letten.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.