Huizenellende: meningsverschil partner

25-07-2019 14:00 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al enkele jaren zijn we op zoek naar een nieuw huis. Het wil helaas maar niet lukken. Bij bieden worden we steeds overboden, ook al bieden we boven de vraagprijs. Een segment hoger kunnen we niet betalen.

Ik heb 2 plaatsen iets verder weg gezien waar wel aanbod is in onze prijsklasse. Alleen man is hier zo geworteld dat hij niet weg wil. Ik zie het alleen in huidige woonplaats/omgeving niet gebeuren dat daar iets vrij komt dat we kunnen betalen.
Huidige huis heeft weinig ruimte en geen ruimte voor aanbouw.

Herkenbaar? Hoe zijn jullie hier uitgekomen? Tips? Ik zit inmiddels al jaren in een huis waar ik niet blij mee ben. Dat knaagt toch behoorlijk. Het voelt alsof we vast zitten en ik hier zo nog 5 jaar zit. Ik weet dat veel mensen tegenwoordig nog. moeilijk een huis kunnen betalen en hier tegenaan lopen. Ik vind het alleen moeilijk hier goed mee om te gaan.
Lastig dat je al een aantal jaar kijkt. Want een woning dat 3 jaar geleden misschien nog een optie was is natuurlijk ook weer duurder geworden.

Ik zou je man duidelijk maken. We hebben bedrag X te besteden, dit (kleinere woning) is wat we er voor kunnen krijgen in de huidige woonplaats en dit (grotere woning) en een andere plaats. Locatie of grootte, waar ga je voor!?
Tja aan je huis kun je alles veranderen behalve de locatie. En ze zeggen locatie, locatie, locatie.

Als je man echt niet wil zou ik er niet verder mee gaan. Dat is namelijk echt precies het ene wat je moet meer kunt aanpassen aan je huis, de locatie.
Woont je man nog in zijn geboortedorp? Wat bindt hem aan de plaats waar jullie nu wonen? Verandert er veel voor je man als jullie twee plaatsen verderop gaan wonen? Langere woon-werkafstand?
Hoe langer je wacht, hoe meer je gaat betalen, maar óók: wat je voor je huidig huis krijgt. Al met al maakt het niet zoveel uit als je iets te verkopen hebt. Als je nu huurt, dan wordt het steeds moeilijker...
Je kunt je partner niet dwingen....
Heb je buiten het afgesproken zoekgebied gekeken? Hebben jullie een zoekgebied afgesproken?

Opnieuw met man om tafel om de huizenellende te bespreken en een nieuw plan van aanpak te maken.
Hoe ver is dat “iets verder weg” en hoe anders zijn die plaatsen?

Als je nu in een grote stad woont en die andere plaatsen zijn dorpen zonder voorzieningen of biblebelt, dan snap ik de bezwaren beter dan wanneer je van Vinex-wijk a naar Vinex-wijk b gaat.
Maar wordt jouw man een blijer mens als jullie ergens naar toe gaan verhuizen waar hij ongelukkig is? Ik zou het toch niet doen, als er geen directe noodzaak is om te verhuizen.
FrankaVrij schreef:
25-07-2019 14:15
Woont je man nog in zijn geboortedorp? Wat bindt hem aan de plaats waar jullie nu wonen? Verandert er veel voor je man als jullie twee plaatsen verderop gaan wonen? Langere woon-werkafstand?
Hij woont in geboortedorp idd.
Heeft hier dus alles. Nooit ergens anders gewoond. Ik wel. En ik weet dat je het ergens anders ook leuk kunt hebben. Maar ja...
DaCity schreef:
25-07-2019 14:19
Heeft hier dus alles. Nooit ergens anders gewoond. Ik wel. En ik weet dat je het ergens anders ook leuk kunt hebben. Maar ja...
iemand die zo geworteld is, is lastig om te verpoten.
Ik zou het niet doen als het geen moeten is, bv werk. Echt, een zwaar ongelukkige vent thuis is een huis niet waard.
anoniem_277465 wijzigde dit bericht op 25-07-2019 14:25
0.37% gewijzigd
gizzmo-returns schreef:
25-07-2019 14:18
Maar wordt jouw man een blijer mens als jullie ergens naar toe gaan verhuizen waar hij ongelukkig is? Ik zou het toch niet doen, als er geen directe noodzaak is om te verhuizen.
Ik wordt hier ongelukkig. Dat is de consequentie als we hier blijven. Veel te weinig ruimte in huis. Praktisch geen tuin. Nu zijn kids nog klein, dus kan het nog enigszins. Maar verre van ideaal.
DaCity schreef:
Als jij dan ergens anders gaat wonen dan kunnen jullie latten. Neem aan dat zijn huis wel voldoende ruimte bood toen hij nog gewoon alleen woonde?
DaCity schreef:
Ben het niet helemaal eens met je stelling "ik weet dat je het ergens anders ook leuk kunt hebben" ik woon ook in mijn geboortedorp en heb vrienden zien vertekken naar andere dorpen en steden in de nabijheid en allemaal kwamen ze weer net zo snel terug.

Ja oké kunt het leuk hebben ergens anders maar toch blijft de basis, je vrienden, je sport, je hobbies achter. Even snel een biertje doen of avondje spelletje spelen wordt al een opgaven of je moet met de auto en niet drinken of met de fiets wat inhoud midden in de nacht over donkere weilanden naar huis. Dat gaat je tegenstaan. Dus ja... je kunt het leuk hebben maar zou er niet 123 dat dat zonder slag of stoot gaat.

Vergis je ook niet in de kracht van een dorp waar mensen al een heel.leven wonen. Daar zit heel veel sociale controle en contacten die mensen ook gewoon nodig hebben. Probeer die situatie op latere leeftijd zonder schoolgaande kinderen maar eens in een ander dorp te creëren dat is echt heel moeilijk.

Je moet er echt tussen kunne komen en dat is ook niet in elk dorp vanzelfsprekend.
DaCity schreef:
25-07-2019 14:21
Ik wordt hier ongelukkig. Dat is de consequentie als we hier blijven. Veel te weinig ruimte in huis. Praktisch geen tuin. Nu zijn kids nog klein, dus kan het nog enigszins. Maar verre van ideaal.
Dan zou ik toch wachten op een huis in het dorp. Of gaan huren.
Ik zit inmiddels al jaren in een huis waar ik niet blij mee ben

Hij nog wel?
Hij ziet het ruimteprobleem niet (zo)?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
himalaya schreef:
25-07-2019 14:27
Hij nog wel?
Hij ziet het ruimteprobleem niet (zo)?
Hij ziet het ook wel. Maar ergert zich er minder aan en heeft toch nog hoop hier iets te vinden. Ik heb geen vertrouwen hier iets te kunnen vinden dat we kunnen betalen. Het is erg gewild hier. Er wordt gigantisch overboden en dan ligt het gewoon buiten ons budget. Er is ook echt woningtekort en nieuwbouw is ook schrikbarend duur. Ik zie het gewoon niet gebeuren...
Hoe ver liggen die andere dorpen van dit dorp af eigenlijk?

En hebben ze dezelfde voorzieningen.

Hier is het ook duur en schaars maar moet echt een flink eind uit de richting gaan of indammen voorzieningen wil je minder betalen of meer keuze hebben. Dat is ook een afweging die je moet maken lijkt mij

Dorp 15 Km verderop staan huizen die wat langer te loopbaan soortgelijk als in ons dorp. Maar punt is wel, dat dorp heeft geen winkels, alleen een bakker, ligt niet bij uitvalswegen en is een stuk kleiner als ons, toch al relatief kleine dorp.
Word je steeds nét aan overboden of ruim? Minder vragen dan de marktwaarde is een tactiek van de makelaar om meer kijkers te trekken. Als je steeds ruim overboden wordt is het de vraag of die woning dan überhaupt wel haarbaal is voor jullie en dat dan al niet een segment te hoog is?
Afspreken dat je nog 6 maanden in het dorp zelf gaat kijken en dat hij daarna, als er geen opties in het dorp zijn, in elk geval eens mee gaat naar een bezichtiging buiten het dorp? In de tussentijd wat vaker naar die andere plaatsen gaan, kijken wat daar is aan voorzieningen en hoe het voelt daar rond te lopen.
Kun je je eigen huis dan niet ook enorm goed verkopen, zodat je meer te besteden hebt?

Verder vind ik het nogal star van je man, maar ik heb dan ook geen last van ‘hechting’. Het is ook nog anders of een anders huis in een dorp 10km verderop ligt of dat het om 30km gaat. Om 10km mag hij niet miepen, want dat is fietsafstand..
15 km is toch niets? Fijn juist dat het een kleiner dorp is met minder faciliteiten, dan is de kans dat dat een groeidorp wordt ook veel kleiner
redbulletje schreef:
25-07-2019 15:04
15 km is toch niets? Fijn juist dat het een kleiner dorp is met minder faciliteiten, dan is de kans dat dat een groeidorp wordt ook veel kleiner
Nee dat was mijn vraag is het 15KM
TO heeft daar nog niet op geantwoord.

Je reageert nu op mijn vraag en voorbeeld:)
DaCity schreef:
25-07-2019 14:21
Hoe ver is de andere locatie? Hoe groot is het zoekgebied?
Jammer dat hij zijn eigen belang boven die van zijn gezin zet.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
dianaf schreef:
25-07-2019 15:19
Hoe ver is de andere locatie? Hoe groot is het zoekgebied?
Jammer dat hij zijn eigen belang boven die van zijn gezin zet.

Da's wel heel erg kort door de bocht.... wie zegt dat hij dat doet?
Omdat TO aangeeft dat het huis klein is voor een gezin? Kan ook zo zijn dat zij het te klein vindt voor een gezin, maar da's ook subjectief he.
Ons huis is sec gezien ook te klein voor een gezin, maar aangezien de kinderen niet eeuwig thuis blijven wonen, hebben wij echt nooit overwogen om te verhuizen.
vivapimpelmees schreef:
25-07-2019 15:53
Ons huis is sec gezien ook te klein voor een gezin, maar aangezien de kinderen niet eeuwig thuis blijven wonen, hebben wij echt nooit overwogen om te verhuizen.
Dat is ook een goede manier om erin te staan, voorkomt grote onvrede. De huizenmarkt is nu eenmaal heel krap momenteel. Kleine tuin lijkt me ook geen groot probleem, kinderen kunnen ook buiten de tuin spelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven