Huizenjacht topic

16-02-2024 10:15 434 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de huidige huizenmarkt is het vinden en bemachtigen van een koopwoning een flinke uitdaging. Dus het leek mij leuk om een kletstopic te starten voor eenieder die op zoek is naar een huis.

In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.

Wie schrijft er mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
01-07-2024 19:26
Als je er steeds niet tussen komt qua bezichtiging dan zou ik juist een aankoopmakelaar adviseren, die komt er wel tussen. Een aankoopmakelaar kan je ook net dat voordeel geven bij biedingen die dicht bij elkaar liggen want over het algemeen zijn dan je financiën al gechecked en doet een aankoopmakelaar ook alleen een bod als je het daadwerkelijk gefinancierd kan krijgen. Daarnaast werkt het helaas zo dat makelaars onderling toch even informeren hoe hoog het bod moet zijn en krijgen ze net wat meer info. Niemand heeft het toe maar zo zaten wij ook net boven het bod van een ander.

Er zijn ook hypotheekadviseurs die een biedverzekering of certificaat kunnen aanbieden als ze er vrij zeker van zijn dat de financiering geen probleem is, zou je ook eens naar kunnen kijken om toch te bieden zonder voorbehoud.
Makelaars kennen elkaar maar al te goed en weten ook hoe het spelletje gespeeld wordt hoor. We hadden vorig jaar een aankoopmakelaar. Als we daadwerkelijk in de positie zijn doen we hetzelfde opnieuw.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms wil een makelaar ook kosteloos als aankoopmakelaar optreden als je ze de verkoopopdracht gunt. Huizen liggen niet voor het oprapen en een succesvolle aankoop levert ze weer een verkoopopdracht op. Hebben wij overigens niet voor gekozen omdat we toch meer vertrouwen hadden in een andere makelaar.

Onze aankoopmakelaar werkte op no cure, no pay basis dus we hadden op elk moment afscheid kunnen nemen. Uiteindelijk was het een makkelijke opdracht want bij de tweede woning waarop we boden was het al raak.
Alle reacties Link kopieren Quote
missfitz schreef:
02-07-2024 20:24
Onze aankoopmakelaar werkte op no cure, no pay basis dus we hadden op elk moment afscheid kunnen nemen. Uiteindelijk was het een makkelijke opdracht want bij de tweede woning waarop we boden was het al raak.
Wij hadden ook een aankoopmakelaar, ik weet niet of het geholpen heeft qua bieden, hij zei telkens: je moet zelf bepalen wat het je waard is. Hij heeft wel namens ons contact gehad met de verkopend makelaars, dus mogelijk heeft wel 'ons kent ons' meegespeeld om net iets meer te weten te komen over hoeveel serieuze interesse er was bijvoorbeeld. Ook bij ons was het no cure, no pay.
Even een heel andere vraag: is het naast het betalen van de rekening van de aankoopmakelaar ook gebruikelijk hem persoonlijk nog een fles wijn oid te geven als dank?
Alle reacties Link kopieren Quote
al langere tijd aan het oriënteren op iets anders.. we zitten niet op een schopstoel, maar er zijn redenen om verder te kijken. Eerst zelf bouwen, maar kavels verkrijgen is niet de meest makkelijke optie. Er waren er laatst 10 beschikbaar maar ruim 70 geïnteresseerden...
In bestaande bouw is er niet veel dat echt interessant is... afgelopen dinsdag kwam er een huis in de sneak preview van de makelaar dat we interessant vonden.
Woensdag gebeld. Eerste optie om te kijken was vandaag om 13.00 uur (wat agenda technisch niet haalbaar was) of morgenochtend om 09.00 uur.

om 11.00 uur belde de makelaar.. de geplande bezichting gaat niet door. Er zijn vanmorgen kijkers geweest en die hebben een bod gedaan en dat is geaccepteerd door de verkopende partij...

ik begrijp dat niet.... er is geen bieddatum oid geweest. Dus met het eerste bod dat je krijgt ga je akkoord?? Wij hadden bereid geweest om flink over te bieden + idd een bod zonder voorwaarden te doen. Als verkopende partij had ik gezegd, prima, lever je bod maar in.. morgen komen er ook nog mensen kijken, die mogen ook bod doen, may the best man win.. maar we krijgen de optie niet eens.. de bezichting wordt gewoon gecancelled.

er komt vast iets anders op ons pad, maar ik baal wel ff ..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
08-07-2024 14:53
al langere tijd aan het oriënteren op iets anders.. we zitten niet op een schopstoel, maar er zijn redenen om verder te kijken. Eerst zelf bouwen, maar kavels verkrijgen is niet de meest makkelijke optie. Er waren er laatst 10 beschikbaar maar ruim 70 geïnteresseerden...
In bestaande bouw is er niet veel dat echt interessant is... afgelopen dinsdag kwam er een huis in de sneak preview van de makelaar dat we interessant vonden.
Woensdag gebeld. Eerste optie om te kijken was vandaag om 13.00 uur (wat agenda technisch niet haalbaar was) of morgenochtend om 09.00 uur.

om 11.00 uur belde de makelaar.. de geplande bezichting gaat niet door. Er zijn vanmorgen kijkers geweest en die hebben een bod gedaan en dat is geaccepteerd door de verkopende partij...

ik begrijp dat niet.... er is geen bieddatum oid geweest. Dus met het eerste bod dat je krijgt ga je akkoord?? Wij hadden bereid geweest om flink over te bieden + idd een bod zonder voorwaarden te doen. Als verkopende partij had ik gezegd, prima, lever je bod maar in.. morgen komen er ook nog mensen kijken, die mogen ook bod doen, may the best man win.. maar we krijgen de optie niet eens.. de bezichting wordt gewoon gecancelled.

er komt vast iets anders op ons pad, maar ik baal wel ff ..
iets vergelijkbaars hebben wij ook gehad. Huis op Funda. Gebeld, we kunnen donderdag of de maandag erna bezichtigen. Donderdag was niet haalbaar voor ons, dus maandag afgesproken. Werd ik donderdag eind vd dag gebeld: huis was verkocht. Zo raar. Ik vermoed in ons geval handjeklap tussen bevriende makelaars. Maar ik snap het van de verkopers niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
08-07-2024 14:53
Woensdag gebeld. Eerste optie om te kijken was vandaag om 13.00 uur (wat agenda technisch niet haalbaar was) of morgenochtend om 09.00 uur.

om 11.00 uur belde de makelaar.. de geplande bezichting gaat niet door. Er zijn vanmorgen kijkers geweest en die hebben een bod gedaan en dat is geaccepteerd door de verkopende partij...

ik begrijp dat niet....
Ik had een dag eerder de bezichtiging voor mijn huidige woning dan de rest van de geïnteresseerden. Kon dus als eerste een bod uitbrengen en mijn aankoopmakelaar had daar uit zichzelf "dit aanbod geldt tot morgenochtend 8:00" aan vast geplakt. Dat kwam zeker niet van mij uit en de verkopers hebben er ook verder niks mee gedaan. Die wilden - terecht - de andere 18 bezichtigingen afwachten.

Wellicht dat zoiets ook bij jou is gebeurd en dat deze mensen wel eieren voor hun geld hebben gekozen?
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat zou kunnen, je komt er nooit meer achter… en voor de mensen die het nu wel hebben is het natuurlijk leuk.
Ik baal er alleen wel echt van… zakt wel weer hoor, maar nu voelt het als onrecht (slaat nergens op, maar toch)
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
08-07-2024 14:53
ik begrijp dat niet.... er is geen bieddatum oid geweest. Dus met het eerste bod dat je krijgt ga je akkoord?? Wij hadden bereid geweest om flink over te bieden + idd een bod zonder voorwaarden te doen. Als verkopende partij had ik gezegd, prima, lever je bod maar in.. morgen komen er ook nog mensen kijken, die mogen ook bod doen, may the best man win.. maar we krijgen de optie niet eens.. de bezichting wordt gewoon gecancelled.
Er zijn wel steeds meer makelaars die met een biedingsdeadline werken, vond ik wel zo prettig. Geeft je ook het gevoel dat het allemaal net iets eerlijker gaat en dat je toch ook kans maakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klagen heeft blijkbaar geholpen!
We hadden een bod gedaan op een woning, ietsjes overgeboden met voorbehoud financiering, bepaald bedrag bouwtechnische keuring en sleuteloverdracht wat ons betrof zo snel mogelijk. En erbij dan nog een kleine tekst waarin we ons voorstellen.
Deadline was afgelopen donderdag om 12:00, werd ik een halfuur na de deadline al gebeld dat wij het waren geworden.
We hadden niet het hoogste bod, maar wel de beste voorwaarden en ze vonden ons voorstelverhaaltje zo leuk. Nou... die had ik even niet aan zien komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
08-07-2024 17:28
Er zijn wel steeds meer makelaars die met een biedingsdeadline werken, vond ik wel zo prettig. Geeft je ook het gevoel dat het allemaal net iets eerlijker gaat en dat je toch ook kans maakt.
Ja dat vind ik ook… dan heb je iig het idee dat er een bewuste keuze is gemaakt.. nu hebben we niet eens een kans gekregen om te bieden. Nou ja.. klaar.. op naar de volgende
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
08-07-2024 17:32
Klagen heeft blijkbaar geholpen!
We hadden een bod gedaan op een woning, ietsjes overgeboden met voorbehoud financiering, bepaald bedrag bouwtechnische keuring en sleuteloverdracht wat ons betrof zo snel mogelijk. En erbij dan nog een kleine tekst waarin we ons voorstellen.
Deadline was afgelopen donderdag om 12:00, werd ik een halfuur na de deadline al gebeld dat wij het waren geworden.
We hadden niet het hoogste bod, maar wel de beste voorwaarden en ze vonden ons voorstelverhaaltje zo leuk. Nou... die had ik even niet aan zien komen.
Gefeliciteerd!!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
08-07-2024 17:45
Ja dat vind ik ook… dan heb je iig het idee dat er een bewuste keuze is gemaakt.. nu hebben we niet eens een kans gekregen om te bieden. Nou ja.. klaar.. op naar de volgende
Ik snap je gevoel, zeker als je gewoon gefrustreerd bent dat je er weer niet tussen komt. Maar ook over die ‘biedingen voor een bepaalde datum en tijd’ wordt hier regelmatig geklaagd. ‘Want als je een goed bod hebt, waarom dan nog wachten, willen ze echt het onderste uit de kan hebben’ enz. Dus ook als verkoper kun je het niet snel goed doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
biol schreef:
08-07-2024 14:53

[…]

om 11.00 uur belde de makelaar.. de geplande bezichting gaat niet door. Er zijn vanmorgen kijkers geweest en die hebben een bod gedaan en dat is geaccepteerd door de verkopende partij...
Dat is een gekke gang van zaken inderdaad. Zeker als de verkopende partij niet weet tot welk bedrag jullie willen/kunnen overbieden en onder welke voorwaarden. Je ziet nog wel eens dat iets onderhands verkocht wordt en het alleen wordt aangemeld, maar dat lijkt mij hier niet het geval. Zonderling. En ik snak dat je baalt.

Hier ben ik mijn bedrijf aan het liquideren om de hypotheek af te lossen (april 2025) en de rest van het geld vast beschikbaar te hebben voor NL. En ik lees veel Nederlands met mijn kind (die dat leuk vindt). Volgende week ben ik zelf even in NL. Ga niets bezichtigen, dat ene huis blijft (denk ik) voorlopig nog wel even staan en zo niet, dan heeft het niet zo moeten zijn. Hopelijk daalt de hypotheekrente hier in Augustus. Fingers crossed.
baggal wijzigde dit bericht op 08-07-2024 23:08
0.19% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
08-07-2024 17:32
[…]
Deadline was afgelopen donderdag om 12:00, werd ik een halfuur na de deadline al gebeld dat wij het waren geworden.
We hadden niet het hoogste bod, maar wel de beste voorwaarden en ze vonden ons voorstelverhaaltje zo leuk. Nou... die had ik even niet aan zien komen.
Gefeliciteerd! Wat een leuk nieuws! :cheer:
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pelle schreef:
08-07-2024 15:31
Werd ik donderdag eind vd dag gebeld: huis was verkocht. Zo raar. Ik vermoed in ons geval handjeklap tussen bevriende makelaars. Maar ik snap het van de verkopers niet.
Ja, daar dacht ik ook aan. Die makelaars hebben wellicht onderling wat geregeld, waardoor een potentiële koper het nakijken heeft. Anders kan je zo’n actie ook niet verklaren en als je je makelaar blindelings vertrouwt, zeg je dan een bezichtiging af… Heel vreemd.

Biol: sterkte! Balen dit.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Ik heb meermaals meegemaakt dat de verkopende partij niets afwist van potentiële kijkers. Kijkers werden verzwegen door de verkopende makelaar. Verkoper ging dan snel akkoord met het eerste bod want stel dat er niets meer komt en de makelaar zegt dat het bod echt heel goed is. Is kennelijk een “spel” tussen de makelaars zodat ze snel kunnen cashen. Liever wat minder opbrengst dan extra uren steken in verkoop/aankoop van een woning. Er zullen eerlijke makelaars zijn maar er zijn ook genoeg cowboys.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, of verkopende partij heeft ook al een nieuwe woning aangekocht en een bepaald minimumbedrag in zijn hoofd waarmee de financiering van het nieuwe huis lukt.

Als die vroegere kijker dat dan biedt met een strakke deadline, dan snap ik dat je als verkopende partij daar wel oren naar hebt. Dan valt dat puzzelstuk op zijn plek en kun je je verder focussen op het nieuwe huis.

Maar balen voor jullie, logisch.
Alle reacties Link kopieren Quote
DanaJoe72 schreef:
02-07-2024 19:31
Als het na onze zomervakantie nog niet gelukt is gaan we met een aankoopmakelaar babbelen, maar omdat het toch een flinke uitgave is wilden we het eerst zelf proberen.
Ik snap dat beknibbelen op een aankoopmakelaar niet zo goed. Wat denk je dat wachten kost? In het tweede kwartaal van 2024 zijn de huizenprijzen met 7 procent gestegen. Op een gemiddelde huizenprijs van 4 ton is dat 28 duizend euro stijging in 3 maanden. Wat kost een goede makelaar? 5 duizend max op dat zelfde huis? (dan heb je al een hele dure)
Nu was die 7 procent extreem, dus laat het eens de helft zijn?
Ravintola schreef:
09-07-2024 03:12
Tja, of verkopende partij heeft ook al een nieuwe woning aangekocht en een bepaald minimumbedrag in zijn hoofd waarmee de financiering van het nieuwe huis lukt.

Als die vroegere kijker dat dan biedt met een strakke deadline, dan snap ik dat je als verkopende partij daar wel oren naar hebt. Dan valt dat puzzelstuk op zijn plek en kun je je verder focussen op het nieuwe huis.

Maar balen voor jullie, logisch.
Ja dat kan het ook zijn natuurlijk. Inderdaad balen als je daardoor geen kans meer maakt. Altijd tijd maken voor een bezichtiging is dan de enige oplossing om er tussen te komen.
Vicky87nw schreef:
09-07-2024 06:32
Ik snap dat beknibbelen op een aankoopmakelaar niet zo goed. Wat denk je dat wachten kost? In het tweede kwartaal van 2024 zijn de huizenprijzen met 7 procent gestegen. Op een gemiddelde huizenprijs van 4 ton is dat 28 duizend euro stijging in 3 maanden. Wat kost een goede makelaar? 5 duizend max op dat zelfde huis? (dan heb je al een hele dure)
Nu was die 7 procent extreem, dus laat het eens de helft zijn?
Als je zo het rekensommetje maakt is het enorm schrikken, wat een bedragen. Zo is het wel goed duidelijk dat een aankoopmakelaar loont. Stiefdochter is nu op zoek maar doet het rustig aan en vindt de kosten van een aankoopmakelaar zonde van het geld. Ze hebben het Kopen Zonder Kijken-eisenpakket en dat dan alles ook af is maar dan wel zonder de mogelijkheid nog extra geld in te leggen want geen spaargeld. Dat gaat dus niet lukken want die huizen wil iedereen en genoeg mensen die flink kunnen overbieden. Mijn voorstel om een makelaar in de arm te nemen, een huis te kopen wat iets minder aan hun eisen voldoet en op termijn de keuken etc. te vervangen is heel stom natuurlijk. Het moet wel direct af. Tja dan vis je achter het net ben ik bang. Intussen betalen ze wel €2300 kale huur :-o
Alle reacties Link kopieren Quote
Isditechtwaar schreef:
09-07-2024 10:01
Als je zo het rekensommetje maakt is het enorm schrikken, wat een bedragen. Zo is het wel goed duidelijk dat een aankoopmakelaar loont. Stiefdochter is nu op zoek maar doet het rustig aan en vindt de kosten van een aankoopmakelaar zonde van het geld. Ze hebben het Kopen Zonder Kijken-eisenpakket en dat dan alles ook af is maar dan wel zonder de mogelijkheid nog extra geld in te leggen want geen spaargeld. Dat gaat dus niet lukken want die huizen wil iedereen en genoeg mensen die flink kunnen overbieden. Mijn voorstel om een makelaar in de arm te nemen, een huis te kopen wat iets minder aan hun eisen voldoet en op termijn de keuken etc. te vervangen is heel stom natuurlijk. Het moet wel direct af. Tja dan vis je achter het net ben ik bang. Intussen betalen ze wel €2300 kale huur :-o
In zo’n voorbeeld zou ik inderdaad een aankoop makelaar nemen. De aankoop makelaar die ons begeleidde voor dat ene huis in Juni 2023 rekende alleen commissie als hij daadwerkelijk iets voor ons kon doen. Uiteindelijk bleek dat niet het geval.
Voor de mogelijke aankoop van het huis dat wij voor ogen hebben (en waarvan wij de prijs geschiedenis kennen) zullen we een aankoop makelaar in de arm nemen, want de huidige vraagprijs is een no-go. Verder is het ons volkomen duidelijk dat regio makelaars elkaar bijzonder goed kennen en wel het een en ander voor elkaar (en dus voor de klant) kunnen betekenen.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vicky87nw schreef:
09-07-2024 06:32
Ik snap dat beknibbelen op een aankoopmakelaar niet zo goed. Wat denk je dat wachten kost?
Die keuze heb ik in de post ervoor uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik moet zeggen dat ik tot nu toe ook nog niet goed weet welke meerwaarde mijn aankoopmakelaar heeft. Ik zit er bovenop, dus bezichtigingen plan ik zelf in. Ik zit inmiddels al bijna aan het max. aantal bezichtigingen dat hij meegaat en dan ben ik nog heel wat bezichtigingen af geweest zonder makelaar. In het bepalen van een passend bod blijk ik zelf ook redelijk goed te zijn, want ik denk eigenlijk altijd in dezelfde hoek als mijn makelaar. En de stukken lezen blijkt, na zoveel woningen, ook niet meer zo ingewikkeld.

Ik vind de afgelopen stijging toch wel zo deprimerend. Ik ben als starter op zoek naar een plek voor mij en mijn jonge kind, ik ben daardoor gebonden aan een erg beperkte regio. Ik neem geen overwaarde mee, maar heb gelukkig wel wat eigen geld dankzij geluk en pech :) Mijn eisenlijstje wordt steeds kariger en ik heb inmiddels ook al een bod gedaan op een woning die ik eigenlijk niet wilde hebben, maar je moet iets als je ergens wil wonen. Het voelt helemaal niet als het zoeken van een toekomstig thuis :sigh: :'(
wonderland wijzigde dit bericht op 11-07-2024 20:55
11.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Isditechtwaar schreef:
09-07-2024 00:18
Ik heb meermaals meegemaakt dat de verkopende partij niets afwist van potentiële kijkers. Kijkers werden verzwegen door de verkopende makelaar. Verkoper ging dan snel akkoord met het eerste bod want stel dat er niets meer komt en de makelaar zegt dat het bod echt heel goed is. Is kennelijk een “spel” tussen de makelaars zodat ze snel kunnen cashen. Liever wat minder opbrengst dan extra uren steken in verkoop/aankoop van een woning. Er zullen eerlijke makelaars zijn maar er zijn ook genoeg cowboys.
Wat een bizar spel!
Alle reacties Link kopieren Quote
wonderland schreef:
11-07-2024 20:50
Nou, ik moet zeggen dat ik tot nu toe ook nog niet goed weet welke meerwaarde mijn aankoopmakelaar heeft. Ik zit er bovenop, dus bezichtigingen plan ik zelf in. Ik zit inmiddels al bijna aan het max. aantal bezichtigingen dat hij meegaat en dan ben ik nog heel wat bezichtigingen af geweest zonder makelaar. In het bepalen van een passend bod blijk ik zelf ook redelijk goed te zijn, want ik denk eigenlijk altijd in dezelfde hoek als mijn makelaar. En de stukken lezen blijkt, na zoveel woningen, ook niet meer zo ingewikkeld.
Ik had dezelfde ervaring bij het bezichtigen en het bieden. Dat vond ik wel tegenvallen ja. Uiteindelijk heb ik mijn woning wel gevonden omdat hij via het makelaarsnetwerk wist dat die te koop kwam (ging via stille verkoop). Daarnaast vond ik het heel fijn dat hij me hielp bij de rompslomp van de aankoop van de woning. Er zat bijvoorbeeld geen energielabel op en er moest wat druk worden gezet op de verkopende partij om die te krijgen. Het is dan fijn dat de makelaar ertussen zit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven