Huizenjacht topic

16-02-2024 10:15 591 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
In de huidige huizenmarkt is het vinden en bemachtigen van een koopwoning een flinke uitdaging. Dus het leek mij leuk om een kletstopic te starten voor eenieder die op zoek is naar een huis.

In dit topic kunnen we elkaar tips geven, stoom afblazen en elkaar moed inspreken dat we ooit dat droomhuis echt gaan vinden.

Wie schrijft er mee?
Hoeveel tijd zit er doorgaans tussen de sluiting van inschrijving (laatste moment van een bod kunnen doen) totdat je iets hoort (afwijzing, dan wel winnende bod)?

Ik ben vast erg ongeduldig.
Honolulu schreef:
13-05-2025 08:44
Hoeveel tijd zit er doorgaans tussen de sluiting van inschrijving (laatste moment van een bod kunnen doen) totdat je iets hoort (afwijzing, dan wel winnende bod)?

Bij mij was het na ongeveer 24 uur.
Het ligt eraan wanneer de inschrijving sluit. Meestal inderdaad binnen 24 uur, tenzij de inschrijving sluit op vrijdagmiddag. Dan hoor je vaak pas iets op maandag.

Als een huis verkocht wordt door erven is mijn ervaring dat het soms nog iets langer duurt, zeker als er meerdere erfgenamen zijn, omdat die er soms eerst met elkaar uit moeten komen.
Je kunt altijd de verkoopmakelaar bellen om te vragen wanneer ze verwachten een update te kunnen geven.
toen wij ons huis verkochten sloot het biedboek om 12.00 uur,.. ik heb t even nagezocht voor je, wij hebben dezelfde dag om 18.00 aan de makelaar laten weten met welk bod we akkoord gingen.

toen wij ons huis kochten, hebben wij savonds een bod gedaan (was geen biedboek) en toen hadden we om 11.45 de volgende ochtend het verlossende woord
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wij hebben ons huis net verkocht. Wegens overweldigende belangstelling hebben we een week genomen voor alle bezichtigingen en daarna 2 dagen voor alle biedingen. Einddatum viel idd op vrijdag en maandag is iedereen geïnformeerd.
We hebben zelf de Open Huizendag gedaan, dus iedereen rondgeleid en vragen beantwoord enzovoort dus we hadden al een aardig idee wie de meeste kans maakte.

Bij ons nieuwe huis kregen we binnen 2 dagen na ons bod antwoord.
Update.
De bouwtechnische keuring is goed uitgevallen er hoeft maar weinig te gebeuren. Natuurlijk is het een ouder huis en moet het tzt aan zijn smaak worden aangepast maar wat er is is prima onderhouden en goed te gebruiken. Voor grote werkzaamheden als het vernieuwen van de badkamer heeft zoon nu geen geld want hij wil ook nog iets op zijn bankrekening hebben staan voor onverwachte uitgaven. De bouwtechnische keuring meneer zei ook dat het huis in verrassend goede staat was. Zoon had een bod gedaan onder de vraagprijs en daar zijn ze met akkoord gegaan, waar hoor je dat nog. Ook hebben ze in overleg de hele boedel gratis laten staan wat voor zoon gunstig is want hij woont nu nog bij ons dus heeft niets.
Het is natuurlijk niet zijn smaak maar hij zegt ook dat kan ik gewoon steeds in stukjes vervangen, echt alles staat er nog kasten met inhoud, een volle kelder, pannen, servies, naaibox met klosjes garen, strijkplank, wasmachine en droger, tuinstoelen, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er.
Hij heeft deze week de sleutel gekregen en nu is het tijd om alles uit te zoeken waar hij nog iets mee kan. Voordat hij gaat beginnen met verven enzo.
Honolulu schreef:
13-05-2025 08:44

En?? Heb je nog wat gehoord?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Hier enkele weken een bod gedaan op een huis.
Boven de vraag prijs maar helaas niet geworden, er waren nog meer mensen en die zijn nog hoger gegaan.
Echt bizar hoe mensen dat allemaal doen.
Want wij moesten zelf om de na 70.000 cash geld hebben ivm het verkopen van de oude woning soort van overbrugging..
Wie heeft daar ook mee te maken gehad?
Want kan het nergens terug vinden dat dit tegenwoordig een vereiste is...
Zomaariemand, bedoel je dat je kosten koper en het bedrag dat je biedt boven de taxatiewaarde niet kunt meefinancieren in een (overbruggings)hypotheek? Het is sinds 2018 zo dat je niet meer dan 100% van de taxatiewaarde kunt financieren.

Of bedoel je dat je hypotheekverstrekker garantie wil dat je tot twee jaar dubbele hypotheeklasten kunt betalen vanwege het overbruggingskrediet? Dat is niet nieuw, maar logisch omdat je hogere lasten hebt tot je oude woning verkocht is.
Volgens mij had het met die laatste te maken, ze hanteren dan 10 % van de taxatie waarde van je huidige woning plus nog wat andere zaken.
Dan klopt het dus wel. En dat geld moet dus ff tijdelijk op een bankrekening staan..

Mits je een huis koopt wat lager is dan je huidige woning dan is het niet nodig.
Hallo!

Nog mensen op huizenjacht hier?

Ik heb 2 weken geleden een bod gedaan op een woning waar ik helemaal verliefd op was. Vond het zelf een heel hoog bod (45K overboden op huis onder de 4 ton) en de verkopend makelaar had aangegeven dat in de betreffende gemeente veel minder hoog werd overboden dan in mijn stad (letterlijk: 40 of 50K komt hier eigenlijk niet voor). Helaas bood een ander toch 55K over. Verkopend makelaar gaf aan dat dat echt ' bizar' en onverwacht was. Dagje ziek van geweest en nu mijn zinnen verzet.

Ik heb Funda uit zitten pluizen en gezien wat er allemaal verkocht is in mijn segment het afgelopen jaar en in dat licht snap ik nu achteraf wel waarom de woning zoveel heeft opgebracht. Het was heel veel mooi huis voor de vraagprijs.

Vandaag een nieuw huis in de verkoop gekomen dat er wel heel erg leuk uitziet. Makelaar gebeld maar die vroeg me via Funda te reageren, hoop nu wel dat ik er tussenkom.

Merk ook dat ik geneigd mijn grenzen wat te verleggen, dit huis heeft een vraagprijs dat 20K hoger ligt en als ik weer veel moet/wil overbieden gaat dat wel impact hebben op maandlasten.
Zomaariemand schreef:
01-06-2025 15:24
Volgens mij had het met die laatste te maken, ze hanteren dan 10 % van de taxatie waarde van je huidige woning plus nog wat andere zaken.
Dan klopt het dus wel. En dat geld moet dus ff tijdelijk op een bankrekening staan..

Mits je een huis koopt wat lager is dan je huidige woning dan is het niet nodig.
Weet niet helemaal wat je bedoelt
Wij hebben dit jaar een groter huis gekocht dan wat we nu hebben. Ook fors overboden.
Wij hebben dat gefinancierd uit de overwaarde van onze huidige woning, daar was een overbruggingshypotheek voor nodig. Dus wij hadden dat geld niet cash op onze rekening. Dat zal wel moeten als je geen huis met overwaarde hebt.
Goedendag,

We hebben wel degelijk overwaarde dus waar het precies vandaan kwam weet ik ook niet.
Het schijnen nieuwe regels te zijn van de bank.
Maar effin we weten nu wel wat we kunnen enzo.
Je mag bij de meeste banken maximaal 90% van je getaxeerde overwaarde gebruiken voor de overbrugging zolang je huidige huis niet verkocht is. Je weet immers niet of je 100% van de overwaarde ook daadwerkelijk gaat opstrijken, misschien valt de verkoop tegen, dat is een risico voor de bank. Nu valt dat risico tegenwoordig wel mee dus wat je meer ontvangt bij verkoop wordt verrekend bij de overdracht.

Daarnaast moet je een jaar dubbele lasten kunnen dragen, dus moet je een x-bedrag op je spaarrekening hebben en dat kunnen aantonen met een afschrift.
Blauwbloemetje schreef:
28-05-2025 11:38
Update.
De bouwtechnische keuring is goed uitgevallen er hoeft maar weinig te gebeuren. Natuurlijk is het een ouder huis en moet het tzt aan zijn smaak worden aangepast maar wat er is is prima onderhouden en goed te gebruiken. Voor grote werkzaamheden als het vernieuwen van de badkamer heeft zoon nu geen geld want hij wil ook nog iets op zijn bankrekening hebben staan voor onverwachte uitgaven. De bouwtechnische keuring meneer zei ook dat het huis in verrassend goede staat was. Zoon had een bod gedaan onder de vraagprijs en daar zijn ze met akkoord gegaan, waar hoor je dat nog. Ook hebben ze in overleg de hele boedel gratis laten staan wat voor zoon gunstig is want hij woont nu nog bij ons dus heeft niets.
Het is natuurlijk niet zijn smaak maar hij zegt ook dat kan ik gewoon steeds in stukjes vervangen, echt alles staat er nog kasten met inhoud, een volle kelder, pannen, servies, naaibox met klosjes garen, strijkplank, wasmachine en droger, tuinstoelen, je kunt het zo gek niet bedenken of het is er.
Hij heeft deze week de sleutel gekregen en nu is het tijd om alles uit te zoeken waar hij nog iets mee kan. Voordat hij gaat beginnen met verven enzo.
Ik begrijp nu dat de erfgenamen er tegen op zagen om het huis leeg te halen. Wat een werk is het om alles uit te zoeken en te verwijderen. Maar bijna is alles nu uitgezocht en kan zoon bijna beginnen met klussen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven