Hygiëne

10-10-2009 11:40 166 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag mij wel eens af; gaan wij te ver m.b.t. hygiëne en schoonmaak'regeltjes'?

Ik las net in een blad, dat je je toilet elke dag moet schoonmaken en als je partner of kind ziek is, moet hij/zij een ander toilet gebruiken (indien mogelijk)...ik vind dit allemaal zwaar overdreven. Toilet elke dag schoonmaken doe ik echt niet, daar heb ik geen tijd voor (en ook geen zin in). Als zoon (4 jr.) bijv. over de rand heeft geplast, dan haal ik daar zo'n soort vochtig Glorix-doekje overheen, prima wat mij betreft.

Hetzelfde met dieren. Wij zijn allemaal gek op dieren en voor mijn zoon zijn dieren vanzelfsprekend, hij is er gek op en vindt ze echt niet vies. Op de kinderboerderij staan overal borden, dat je na het aaien van een dier je handen moet wassen. Ik kan mij niet herinneren dat ik vroeger toen ik nog een paard had, ooit mijn handen heb gewassen voor het eten...

Mijn zoon kreeg op diezelfde kinderboerderij een lik van een koe over zijn gezicht, hij veegt het af met zijn mouw, aait de koe en loopt door, geen probleem. Je ziet sommige ouders in shock kijken hoe ik dit goed kan vinden...

Zijn we een beetje te ver doorgedraaid m.b.t. hygiëne of ben ik gewoon een beetje vies?

p.s. mijn huis is altijd opgeruimd, ik ga niet naar bed als er nog overal zooi ligt, ik stofzuig iedere dag i.v.m. hond, maar het schoonmaken wil ik nog wel eens een beetje voor mij uitschuiven...
Kortom: heel verhaal getypt, druk op backspace om een fout te herstellen, hele verhaal weg.

Volgens mij is de hygiëne volledig doorgeslagen, maar ik ben het andere uiterste. Mijn huis is echt vies en ik zie nog steeds het probleem niet. Das ook erg. Vindt men.

Volgens mij staat wel vast dat de toenemende aantallen allergieën mede komen door die doorgeslagen hygiëne.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Ik vind mezelf niet vies of doorgedraaid, gewoon tussen in denk ik.
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 11:52:

Wel eens van Q-koorts gehoord?Hoe krijg je dat dan volgens jou? Want volgens mij wordt dat 'gewoon' via de lucht doorgegeven.
Tja, ik verander zelf regelmatig van gedachten. Ben helemaal niet zo van de hygiëne, handen werden alleen gewassen na toiletbezoek en toilet werd echt niet dagelijks gereinigd.

Maar toen werd ik zwanger, en kwam de Mexicaanse griep om de hoek kijken, en mocht ik van de bedrijfsarts ineens niet meer in de kantine eten en moest mijn werkplek 2x daags gedesinfecteerd worden... Euh? Dat heeft mij wel doen afvragen of ik normaal gesproken dan echt zo vies ben.

Het anwoord is wat mij betreft; nee. Ik vind het nu erg belangrijk om geen griep te krijgen en omdat ik 3x in een risicogroep val (hoogzwanger, werk in gezondheidszorg en chronisch ziek) wil ik nu best wat extra moeite doen en desinfecteren ter preventie.

Maar 'normaliter' denk ik dat het verstandig is om vooral niet te overdreven te doen inderdaad, want dat heeft alleen maar een beperkte weerstand tot gevolg.
Of de wc iedere dag gepoetst moet ligt er natuurlijk ook nogal aan of er van gebruik wordt gemaakt door een gezin met 3 kinderen die veel thuis zijn of een alleenstaande die veel weg is.

Als ik de hele dag heb gewerkt ga ik 's avonds niet de plee schrobben omdat dat nou eenmaal dagelijks moet, lijkt me echt onzinnig.

Verder maak ik 1x per week mn hele huis grondig schoon (zaterdagochtend, dus het zit er net weer op). De rest van de week doe ik makkelijk met een doekje hier en even stofzuigen daar, maar ik ben dan ook niet heel vaak thuis.

Ik was mn handen wel altijd voor het eten, snap het niet als ik wel eens bij vriendinnen ga koken en er staat bijvoorbeeld geen zeep in de keuken. Ik wil toch wel echt mn handen echt wassen voor ik ga koken!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
quote:Samarel schreef op 10 oktober 2009 @ 13:03:

Ik was mijn handen altijd na een toiletbezoek, en voor het eten. Ow en altijd met zeep.

Ik ga de deur niet uit voordat ik een frisse douche heb genomen en ik stap ook niet eerder mijn bed in 's avonds.

Mijn tanden en tong poets ik 3 keer per dag en daarbij spoel ik ook.

Mijn toilet maakt ik niet elke dag schoon, maar wel vaak.

Als ik dieren aai, was ik achteraf wel mijn handen. Ik hou er niet van als ze aan mijn hand of gezicht likken, dat vind ik echt smerig, dus mocht dat voorkomen dan was ik het direct.

Ik ga liever niet naar openbare toiletten, maar als het voorkomt, zit ik niet op de bril maar hang ik er boven.

Voedsel was ik ook grondig voor gebruik, ook kip (bouten), lang niet iedereen was het/ maakt het schoon.

Ik vind jou wel overdreven hoor. Elke dag 2 x douchen vind ik ronduit belachelijk. En meer dan 2 x per dag je tanden poetsen is slecht voor je gebit.

Kip was ik nooit, maar ik verhit het altijd goed voordat ik het eet, schijnt nog beter te zijn.
Dat vind ik pas vies, vrouwen die boven de toiletbril gaan hangen. Hoe vaak ik wel niet een toilet ben binnengelopen waarbij de bril helemaal ondergepiest was of nog erger. Als dat zonodig moet, maak het achteraf dan ook even schoon. Als je zo vies bent van wc-brillen neem dan een schoonmaakdoekje mee om die bril te poetsen(vaak hangen ze ook in toiletten) of doe de bril omhoog als je er toch boven gaat hangen.

Met 4 kinderen en 2 volwassenen in huis is het hier regelmatig een bende. De basale hygiene is in orde.

Ik las laatst een topic waar moeders hun kinderen elke dag douchten of in bad deden, elke dag haren wassen. Da's helemaal niet zo gezond of hygienisch, slecht voor de huid. En kinderharen zijn veel minder snel vet. De kinderen worden s' morgens en 's avonds met een washand en zeep gewassen, 2 keer per week onder de douche, tenzij ze heel erg smerig zijn, het heel warm is oid.
Ik denk dat de hele maatschappij de laatste jaren gewoon té voorzichtig is geworden! Vroeger werd er nooit zo op gelet en waren de mensen ook minder vaak ziek....

Ik heb kennissen die macro-chaotisch zijn. Kinderen altijd dik in gepakt als het maar iets koud is, heel gezond eten....maar weerstand hebben ze niet. Bij het minste of geringste zijn ze verkouden...

Afgelopen januari had ik de griep, ik kan me niet heugen, dat ik dit ooit eerder heb gehad. Zelfs mijn baas (toen ik me ziek ging melden) zei: JIJ ziek?? dat kan helemaal niet.

Ik spoel kip(filet) nooit af, ik braad het goed, ik zorg wel dat mijn keuken schoon is (al vinden anderen dit niet zo!), mijn wc ruikt altijd fris, mijn handdoeken en vaatdoeken verwissel ik heel vaak. Maar zie nu dat er boven de PC aan het plafond een spinneweb hangt...zo even weghalen!
Ik spoel vis/vlees/groente ook nooit af. Ik bak/kook 't gewoon goed gaar.
quote:tilalia2 schreef op 10 oktober 2009 @ 11:52:

Ach ja. Je kan het overtrokken noemen. Tot je kind van een vrolijk bezoekje aan een geitenboerderij een heftige campylobacterinfectie oploopt. Eerst lijkt het gewoon een simpel buikgrioepje, tot er bloed in z'n luier zit.

Dieren zijn vies. Dieren rollen door de poep, likken aan poep, likken elkaars kont, etc. En als je kind een dier aait, krijgt ie dus de bacterien uit die poep aan z'n handen. En wat doen kinderen met hun handen? Juist, die stoppen ze in hun mond.

En zo'n 'gezellige' lik van een dier over het gezicht van je kind? Gatver. Lach het maar vrolijk weg van 'kijk mij eens geweldig lekker losjes bezig zijn', maar je kind kan er dood aan gaan.

Wel eens van Q-koorts gehoord?

Nou....ik heb ook net mijn badkamer en toilet schoongemaakt hoor, dus de eerst komende 3 weken hoef ik mij daar niet meer druk over te maken

Ja, ik was mijn handen na toiletbezoek en ik was mijn handen zeer grondig voor ik eten klaar ga maken. Aan de andere kant; als ik in de stad loop en ik haal een keer een patatje, dan was ik mijn handen weer niet, terwijl je dan toch allerlei vieze dingen aan hebt geraakt (geld, leuning van roltrap, deurklinken, enz.).

Ik vind dieren niet vies. Er zijn nl. ook mensen die dit doen. Mij niet gezien, maar dat terzijde

Een paard die aan je hand likt omdat hij dat lekker zout vindt? Geen probleem. Een hond die je een lik over je wang geeft? Maak ik mij echt niet druk om. Ik zoek het niet op, maar als het een keer voorkomt, spring ik écht niet meteen onder de douche.
Da's idd. echt vies. Boven het tiolet gaan hangen om te plassen. Het schijnt qua bacterie-overdracht bitter weinig te schelen en de kans dat je blaasontsteking oploopt is door die krampachtige houding enorm groot.

Als je dan al vies bent van een openbaar toilet kun je beter de deur niet open en dicht doen en de handendroger niet gebruiken.
Kopen de mensen die zo erg op de hygiene letten ook geen brood bij de bakker? Want die pakt (de mijne tenminste) ook het brood met zijn blote handen en rekent daarna met je af en zit dus met zijn handen aan het (vieze) geld.

En kun je dan wel leven met de voorverpakte, maar zelf gesneden vleeswaren in de supermarkt? Want is het meisje wat het vlees voor je snijdt wel schoon, heeft ze haar handen grondig gewassen nadat ze moest niezen?

(serieuze vraag, geen verwijt oid!)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
quote:Solomio schreef op 10 oktober 2009 @ 13:04:

Volgens mij staat wel vast dat de toenemende aantallen allergieën mede komen door die doorgeslagen hygiëne.

Nee, allergien komen door erfelijkheid en te vroeg beginnen met lichaamsvreemde voeding (dus poedermelk en/of te vroeg beginnen met vast voedsel), danwel een herhaalde blootstelling aan een allergeen (nikkel)

(zie wiki)
quote:Roelfien schreef op 10 oktober 2009 @ 13:28:

[...]

Ik vind jou wel overdreven hoor. Elke dag 2 x douchen vind ik ronduit belachelijk. En meer dan 2 x per dag je tanden poetsen is slecht voor je gebit.

Kip was ik nooit, maar ik verhit het altijd goed voordat ik het eet, schijnt nog beter te zijn.

Ik poets 's ochtends 2 keer achter elkaar, omdat ik dat gewoon frisser vind voelen, dat vind ik lekker. en dan voor het slapen weer. Ik heb een gezond gebit, nog nooit gaatjes gehad.

Kip schoonmaken is om alle viezigheid weg te halen, zoals dik vel, haartjes etc. Niet zodat het niet meer goed verhit hoeft te worden, want dat moet het natuurlijk sowieso.

Lijkt me logisch. Ik eet niet graag kip met veertjes eraan.Ach, anderen misschien wel.
Oja, en dat van het vlees schoonmaken, dat doe ik omdat ik het 'ranzige' gewoon niet wil eten. Dat het door en door wordt verhit, spreekt wel voor zich toch.

.

En wat betreft openbare toiletten, uiteraard plas ik niet over de bril heen hoor. Ik vind het gewoon niet lekker om op zo een toilet te zitten. Het liefst raak ik daar ook zo min mogelijk aan, ik was daar wel altijd mijn handen.

Dus...ik ga er liever niet, maar soms is er weinig keus,
quote:luna1 schreef op 10 oktober 2009 @ 12:04:

Ik ben niet zo'n hygienefreak, opgegroeid op het platteland tussen de koeien, schapen, varkens, noem maar op en heb een tijd een argrarische opleiding gedaan, daarna opleiding voor paraveterinair. Maar wat de omgang met dieren betreft ben ik wel erg op hygiene gespitst, ik weet wat er kan gebeuren.Wat betreft het overbrengen van ziektes werkt het twee kanten op. Niet alle boeren willen bezoekers op hun erf, omdat die weer ziektes mee kunnen nemen NAAR de boerderij. Dat geldt ook voor honden.
En boven de bril hangen? Als je zo gericht bent op hygiene wil je een ander toch niet confronteren met je viespeukerij onhygienische gewoonte?

*Mosterd. Maar lang niet iedereen kan een beetje fatsoenlijk mikken boven zo'n bril hangend. En het werkt idd blaasontstekingen in de hand omdat je hangend niet goed uit kunt plassen*
quote:ColeTurner schreef op 10 oktober 2009 @ 14:21:

[...]

Wat betreft het overbrengen van ziektes werkt het twee kanten op. Niet alle boeren willen bezoekers op hun erf, omdat die weer ziektes mee kunnen nemen NAAR de boerderij. Dat geldt ook voor honden.Dat klopt, ik heb wel eens iets gelezen dat een hond heel weinig bacteriën in zijn bek heeft...weet niet meer precies hoe het zat, het was iets in de trant van dat een mens niet zo snel ziek wordt van een hondenlik, maar dat een hond wel ziektes van een mens kan krijgen....o.i.d....
quote:ColeTurner schreef op 10 oktober 2009 @ 14:21:

[...]

Wat betreft het overbrengen van ziektes werkt het twee kanten op. Niet alle boeren willen bezoekers op hun erf, omdat die weer ziektes mee kunnen nemen NAAR de boerderij. Dat geldt ook voor honden.Idd. Bij een groot aantal bedrijven dien je eerst je schoenen/laarzen te ontsmetten voordat je binnengaat.
Verder loop ik ook niet met schoenen door het huis. Iedereen die hier komt, doet ook zijn schoenen uit en laat ze in de gang staan.
Dat is hier ook zo. Maar niet zozeer om hygienische redenen. Ik heb geen zin om steeds moddervoeten weg te moeten dweilen en ook geen zin in gestamp door het huis.
Ikzelf heb als kind van een jaar of 4/5 een keer de botjes van de karbonade uit de grijze kliko gevist omdat ik ze nog wilde afknagen.. Kat had er daarvoor al van gegeten.. :puke:

Gevolg; ik doodziek, paractyfus. Volgens m'n moeder was ik bijna dood geweest.

Rest van m'n leven heb ik vervolgens wel een beren-weerstand! Ik ben al jaaaren niet ziek geweest, geen last van de keel, geen griepje niets.. *klopt af*

En handen wassen na de wc doe ik eigenlijk ook nooit, tenzij ik op een openbaar toilet ben, dan wel.. En handen wassen voor het eten bereiden ook niet, wel weer als ik m'n gezicht 's avonds en 's ochtends reinig.

Voor mijn gevoel is het zwaar overdreven, maar goed, ze moeten toch iets doen om niet direct de beschuldigende vinger te krijgen als er straks toch opeens veel mensen doodgaan aan de mexicaanse griep he..
Da's lekker dan. Ook niet als je voor anderen kookt? Ik zou het als gastvrouw niet erg geslaagd vinden om mijn bezoek op te zadelen met e-coli omdat ik mijn handen niet was. Niet iedereen heeft zo'n beregoeie weerstand. En ik hoef mijn kinderen ook niet zonodig te besmetten om ze extra weerstand te laten opdoen, zo dol ben ik niet op kots en poepruimen.

Handen wassen na toiletbezoek en voordat je eten gaat bereiden is gewoon basale hygiene hoor, niets overdreven aan.
Dorus, wat erg van die karbonade zeg.

Maar na toiletgebruik was je je handen nooit zeg je. En stel dat je een grote boodschap hebt gedaan en kort daarna gaat koken. Dan ook niet?
quote:Samarel schreef op 10 oktober 2009 @ 14:29:

Verder loop ik ook niet met schoenen door het huis. Iedereen die hier komt, doet ook zijn schoenen uit en laat ze in de gang staan.Ik zou bezoek echt nooit hun schoenen uit laten trekken, ik hou er ook niet van als ik dat ergens anders moet doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven