Iets om door de schutting te weven?

22-07-2013 18:37 53 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aan een kant van mijn tuin is een paadje achter de huizen langs. Daar heb ik zo'n schutting waarvan de planken om en om iets naar voren en naar achteren staan. Je weet wel, van doe standaard goedkope schuttingdelen die je bij iedere bouwmarkt kunt kopen. Hierdoor kan je behoorlijk mijn tuin inkijken als je langsloopt. Bestaat daar een oplossing voor? Bijvoorbeeld iets om door de schutting te weven?
Zeg maar Spijker.
Staan de planken van de schuttingdelen verticaal?
“Don’t look back – you’re not going that way.”
Ik zou er een leuke tuinposter aan ophangen, zie je die lelijke schutting ook gelijk niet meer.
Parthenocissus. Groeit als een jekko, in de zomer groen en in de herfst rood. Alleen niet bladhoudend in de winter.
Als het standaard tuinschermen zijn (1.80x1.80) kun je ze draaien tot de planken horizontaal liggen.
quote:sokkie schreef op 22 juli 2013 @ 21:25:

Parthenocissus. Groeit als een jekko, in de zomer groen en in de herfst rood. Alleen niet bladhoudend in de winter.

Ook wintergroen:

Lonicera Henryi

Kamperfoelie

Deze bladhoudende klimmer bloeit van mei t/m augustus met geel/witte bloemen in de vorm van een trompetje. De bladeren zijn glanzend donkergroen.

Na de bloei krijgt de plant kleine zwarte vruchten/bessen. Op de bloemen van deze plant komen veel insecten af.

U kunt deze plant gebruiken voor het begroeien van een pergola, muur of schutting. Hij houdt van een humusrijke/normale grond.
Mijn schutting is dus niet lelijk, vind ik! Dus ik wil liever niet begroeien en ook geen tuinschilderij. Een tuinschilderij van meters lang, zie je dat voor je? Wat zou dat in vredesnaam moeten afbeelden; 28 boeddha's of de complete provence?

Dus dat zijn niet echt oplossingen nee.

Iets aan de buitenkant maken ipv aan de binnenkant is eigenlijk wel een idee! Is wel een beetje obvious tegen de inkijk alleen... Maar misschien moet ik me daar dan maar niets van aantrekken.

Kijk je door zo'n rietmat echt niet heen?
Zeg maar Spijker.

Riet ertegenaan is - vind ik - helemaal niet lelijk. Het geeft een meer levende uitstraling. Zeker als je er wat tegenaan laat groeien.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Ik lees mee.

En Tickel wat heb je een grappig motto!
quote:Spijk-er schreef op 22 juli 2013 @ 22:14:

Kijk je door zo'n rietmat echt niet heen?Nee.
Als ik zo dat plaatje zie denk ik wel dat het het mooiste is om toch over de (vrijwel) gehele hoogte van de schutting riet te maken, en niet alleen de bovenkant/ooghoogte.
Zeg maar Spijker.
http://www.tuinieren.nl/t ... /zelf-maken-theemuur.html

http://www.ecoweetjes.nl/ ... ak-je-een-verticale-tuin/

hebben? Koop dan een kant-en-klare verticale tuin bij bijvoorbeeld Waschbaer.

Stappenplan: hoe maak je een verticale tuin?

Kant-en-klare modules

Vertigarden verkoopt kant en klare bakken met plastic en metalen frames.

Voor de doe-het-zelver: maak het op maat

Dankzij Rob Verlinden (ja, ken je hem nog?) staat dit stappenplan op de site van Goed en wel.

1. Bekleed de schutting waar je de verticale tuin wilt maken met een plastic folie. Dat is om te voorkomen dat de schutting gaat rotten.

2. Hierna bekleed je de schutting met een bevloeiingsmat. Deze is nodig om een vochtige omgeving voor de beplantingswortels te houden. Deze is verkrijgbaar in een tuincentrum.

3. Maak extra planken horizontaal op de schutting. Op een schutting van 1.80 hoog zijn dat er drie. Dit is nodig om de begroeiingszakken op te bevestigen.

4. De begroeiingszakken die gebruikt worden voor oeverbeplanting van vijverranden bevestig je nu op de schutting. Doe dit niet te strak.

5. Vul de beplantingszakken met potgrond. Doe hier een voedingspil in. Deze geeft gedurende de hele zomer de juiste hoeveelheid meststof af.

6. Breng drie horizontale lagen druppelslang aan op de schutting en bevestig deze met een tijdklok op een kraan. Zorg dat hij elke nacht tien minuten druppelt.

7. Ga de planten van je keuze in de zakken planten.
http://www.paulschramatuinontwerp.nl/Afscheidingen.htm

Moet u nieuwe hekken aanschaffen?

Dan kunt u eens kijken op Winkelkraam.nl want hier worden hekken ook 2dehands aangeboden. Is het zo dat u geld wilt besparen en toch een nieuw hekwerk nodig heeft? Dan is het goed dat u bij de tweedehands exemplaren gaat kijken. Gaat u eerst eens nadenken welke hekken u mooi vindt qua model en qua kleur, deze kunt u op Winkelkraam.nl gaan zoeken en wie weet tegen welke tarieven u deze hekken kunt aanschaffen. U kunt er vanuit gaan dat het op Winkelkraam.nl een koopje gaat worden
Idd wat Tickel zegt: alle schermen een kwartslag draaien. Dan kan de kijkgrage buurvrouw alleen nog maar je bestrating voor een stukje zien.

Dit vind ik zo leuk; knikkers in gaatjes stoppen. Leuk als de zon er door schijnt.
http://ingridgaat.blogspot.nl/2011/06/s ... impen.html

http://www.fret.nl/forum/viewtopic.php?f=10&t=8361
http://www.detuingids.be/pages/detail.asp?Id=3885
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2013 @ 23:38:

[afbeelding]

Dit vind ik zo leuk; knikkers in gaatjes stoppen. Leuk als de zon er door schijnt.Wat leuk BGB, die ga ik onthouden!
.
Mijn buren hadden dat ook en hebben uiteindelijk de planken losgemaakt en weer zo vastgemaakt dat ze beter aansloten. Meestal kijk je er maar op een paar plaatsen doorheen.
quote:blijfgewoonbianca schreef op 22 juli 2013 @ 23:38:

[afbeelding]

Dit vind ik zo leuk; knikkers in gaatjes stoppen. Leuk als de zon er door schijnt.

Oh, dat is inderdaad heel leuk.

Is het niet mogelijk om daar op één of andere manier een verticale 'strip' van te maken en die tussen de planken te verwerken?

Hoe zou je zoiets kunnen maken?
quote:Éowyn_68 schreef op 23 juli 2013 @ 00:07:

[...]

Oh, dat is inderdaad heel leuk.

Is het niet mogelijk om daar op één of andere manier een verticale 'strip' van te maken en die tussen de planken te verwerken?

Hoe zou je zoiets kunnen maken?Zeker leuk! Misschien een kolom er tussen maken van kippenren-gaas en deze dan opvullen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven