Ik behang nog een keer... wat te doen met de kat X-D?
dinsdag 12 oktober 2010 om 20:21
Ik wordt er gek van.... mijn kat klimt steeds tegen het plafond omhoog via een bepaalde wand in mijn woonkamer, ik heb denk ik al voor de 4e keer ofzo dat stukje opnieuw behangd..... muur is nu ook weer kaal, een dezer dagen ga ik weer behangen. Maar dan....
hoe zorg ik er voor dat de kat nu eindelijk eens echt van mijn behang afblijft?
hoe zorg ik er voor dat de kat nu eindelijk eens echt van mijn behang afblijft?
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:11
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:16
Ik heb net deze tips (azijn en peper) uitgeprobeerd op mijn katten... Maar ze vonden het echt alleen maar mega interessant en vooral ook lekker ruiken. Ik heb verschillende soorten azijn onder hun neus gehouden, maar ze waren alleen maar opgewekt aan het snuffelen... geen enkel teken dat ze het vies vonden ruiken ofzo.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:32
Waarom gebruik je eigenlijk de plantenspuit pas als ze bovenin je muur/plafond zit? En niet al als ze aanstalten maakt om erin te springen? Je ziet vaak wel aan het koppie wat ze van plan zijn.
En waarom moet je opstaan om de plantenspuit te gebruiken? Als je hem op een "harde" straal zet in plaats van een fijne nevel, kan je hem ook best op een grotere afstand gebruiken.
En waarom moet je opstaan om de plantenspuit te gebruiken? Als je hem op een "harde" straal zet in plaats van een fijne nevel, kan je hem ook best op een grotere afstand gebruiken.
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:32
Wil je niet ontmoedigen maar mijn kat plast op het bed en dus ligt er nu een plastic kleed op helemaal ingesmeert met azijn (wat een stank) maar meneer vind het nog steeds het beste plekje in het huis. Daarvoor had ik overal op bed aluminium liggen maar dat vond hij geweldig speelgoed dus......pffff.
Succes met jouw kat
Succes met jouw kat
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:43
Daarom heb ik plankjes op de muur gehangen, ik wil niet zo'n draak van een klimpaal in huis!quote:Olijfje_ schreef op 12 oktober 2010 @ 21:11:
Ik denk dat het ook helpt als je een klimpaal voor haar neerzet (misschien precies voor dat stukje muur?). Kennelijk heeft ze behoeft aan omhoog klimmen en kan je misschien hiermee je nieuwe behang redden. Zoiets dus:
[afbeelding]
Ik denk dat het ook helpt als je een klimpaal voor haar neerzet (misschien precies voor dat stukje muur?). Kennelijk heeft ze behoeft aan omhoog klimmen en kan je misschien hiermee je nieuwe behang redden. Zoiets dus:
[afbeelding]
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:45
Heb toevallig net een tijdje geleden in de nieuwste Majesteit (kattenblad) gelezen dat dit soort dingen eigenlijk niet af te leren valt (was een stukje van een kattengedragsdeskundige). Wat je beter kunt doen is bedenken wat ze precies wil en waarom (voor zover je daar achter kunt komen natuurlijk), en kijken hoe je dat zo kunt oplossen zodat jullie er beiden vrede mee hebben. Dus inderdaad wat hier al eerder is genoemd, iets ertegenaan waar ze wel tegenop mag klimmen, maar wat niet (zo snel) lelijk wordt door haar nagels.
Het lukt je waarschijnlijk toch niet om te zorgen dat ze het niet meer doet als je niet thuis bent... Daar zijn het katten voor... En katten denken niet in 2D, maar in 3D... Ze gebruiken graag de hele ruimte, desnoods inclusief het plafond .
Het lukt je waarschijnlijk toch niet om te zorgen dat ze het niet meer doet als je niet thuis bent... Daar zijn het katten voor... En katten denken niet in 2D, maar in 3D... Ze gebruiken graag de hele ruimte, desnoods inclusief het plafond .
Alle dieren -behalve de mens- weten dat het leven in de eerste plaats bedoeld is om ervan te genieten. ~Samuel Butler~
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:49
dinsdag 12 oktober 2010 om 21:59
De enige manier om het af te leren is consequent iets vervelends laten gebeuren zodra ze begint te klimmen. Dat hoeft geen plantenspuit te zijn, je kunt ook bijv. een blikje vullen met 2 of 3 knikkers en daarmee gooien. Wel doen alsof je van niets weet . Dus lekker op de bank met een boek, en dan gooien en doorlezen. Klimmen = kabaal = vervelend, dat moet de boodschap zijn. Dus niet mikken op de kat he...
En als de boodschap niet over komt (reken op pakweg 40x), dan zit er niets anders op dan de muur gewoon 1x per 2 maanden ofzo te behangen. Of je haalt het behang eraf en je geeft de muur een leuk kleurtje.
En als de boodschap niet over komt (reken op pakweg 40x), dan zit er niets anders op dan de muur gewoon 1x per 2 maanden ofzo te behangen. Of je haalt het behang eraf en je geeft de muur een leuk kleurtje.
woensdag 13 oktober 2010 om 00:21
Goeie opmerking. Ik probeer mijn kat ook iets te geven om zich op uit te leven als die behoefte er is. Die plankjes aan die muur hierboven zou mijn kat ook geweldig vinden, nu klimt ie altijd in de kasten, maar das veel lastiger.
quote:Soezie81 schreef op 12 oktober 2010 @ 21:45:
Heb toevallig net een tijdje geleden in de nieuwste Majesteit (kattenblad) gelezen dat dit soort dingen eigenlijk niet af te leren valt (was een stukje van een kattengedragsdeskundige). Wat je beter kunt doen is bedenken wat ze precies wil en waarom (voor zover je daar achter kunt komen natuurlijk), en kijken hoe je dat zo kunt oplossen zodat jullie er beiden vrede mee hebben. Dus inderdaad wat hier al eerder is genoemd, iets ertegenaan waar ze wel tegenop mag klimmen, maar wat niet (zo snel) lelijk wordt door haar nagels.
quote:Soezie81 schreef op 12 oktober 2010 @ 21:45:
woensdag 13 oktober 2010 om 00:49
Ik wil ook foto's en filmpjes zien van deze ceiling cat!
Sorry TO, echt té grappig dit verhaal.
Maar de oplossing van NymphadoraTonks lijkt me helemaal fantastisch. Het ziet er erg leuk uit en als je kat weigert om er zelf decoratief op te gaan liggen dan kun je er altijd nog boeken op zetten.
quote:NymphadoraTonks schreef op 12 oktober 2010 @ 22:19:
[afbeelding]
Dan is er iets voor de kat aan die muur en hij kan denk ik niet meer klimmen. En glad behang nemen.
Sorry TO, echt té grappig dit verhaal.
Maar de oplossing van NymphadoraTonks lijkt me helemaal fantastisch. Het ziet er erg leuk uit en als je kat weigert om er zelf decoratief op te gaan liggen dan kun je er altijd nog boeken op zetten.
quote:NymphadoraTonks schreef op 12 oktober 2010 @ 22:19:
[afbeelding]
Dan is er iets voor de kat aan die muur en hij kan denk ik niet meer klimmen. En glad behang nemen.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
woensdag 13 oktober 2010 om 00:53
Als je trouwens vermoedt dat ze tegen de muur klimt omdat ze hoopt zo naar buiten te kunnen, is het dan geen idee om een kattenluikje te maken? Of mag je kat niet naar buiten? (In dat geval is het misschien ook aan te raden om te kijken of je kat eigenlijk wel genoeg wordt beziggehouden overdag. Verveling is een groot en enorm onderschat probleem bij huisdieren, helaas.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
woensdag 13 oktober 2010 om 12:11
ZE heeft dus een hoge krabpaal, daar maakt ze ook gebruik van, zit ze vaak boven in, en het is echt een mega-krabpaal
zoiets
Deze staat rechts van de balkondeur.
Links ervan is het wandje waar ze altijd klimt, deze staat haaks op de balkon deur, dus daar kan ik de paal niet voor zetten want dan kan de balkondeur niet meer open, idem de plankjes aan de wand, want dan gaat de deur niet meer open.
Tja, blijft dus schijnbaar niets anders over dan iets anders dan behang tegen de muur te plakken.....
zoiets
Deze staat rechts van de balkondeur.
Links ervan is het wandje waar ze altijd klimt, deze staat haaks op de balkon deur, dus daar kan ik de paal niet voor zetten want dan kan de balkondeur niet meer open, idem de plankjes aan de wand, want dan gaat de deur niet meer open.
Tja, blijft dus schijnbaar niets anders over dan iets anders dan behang tegen de muur te plakken.....
woensdag 13 oktober 2010 om 12:19
quote:Dana schreef op 13 oktober 2010 @ 00:53:
Als je trouwens vermoedt dat ze tegen de muur klimt omdat ze hoopt zo naar buiten te kunnen, is het dan geen idee om een kattenluikje te maken? Of mag je kat niet naar buiten? (In dat geval is het misschien ook aan te raden om te kijken of je kat eigenlijk wel genoeg wordt beziggehouden overdag. Verveling is een groot en enorm onderschat probleem bij huisdieren, helaas.)
Wij wonen op de 3e verdieping in de binnenstad, kat gaat hier (behalve op het balkon) dus niet naar buiten, dat kan gewoon echt niet. Onze balkondeur bestaat helemaal uit glas, zou niet weten hoe ik daar (makkelijk, want huurhuis) een kattenluikje in zou kunnen maken, heb wel het idee dat ze soms graag naar het balkon wil (gaat dan ook voor deur zitten).
En qua verveling... ze krijgt wel wat minder aandacht sinds onze dochter er is.... maar die heeft sinds kort de kat ontdekt (en het kruipen) dus denk dat ze straks geen rust meer heeft overdag .
Wij wonen op de 3e verdieping in de binnenstad, kat gaat hier (behalve op het balkon) dus niet naar buiten, dat kan gewoon echt niet. Onze balkondeur bestaat helemaal uit glas, zou niet weten hoe ik daar (makkelijk, want huurhuis) een kattenluikje in zou kunnen maken, heb wel het idee dat ze soms graag naar het balkon wil (gaat dan ook voor deur zitten).
En qua verveling... ze krijgt wel wat minder aandacht sinds onze dochter er is.... maar die heeft sinds kort de kat ontdekt (en het kruipen) dus denk dat ze straks geen rust meer heeft overdag .