Inrichting huis U-vorm

22-11-2013 20:05 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
.
Ik mis kleur! Wit, bruin, chroom, niet echt gezellig.

Verf eens een muur (geen beige!) , gooi wat kussens op de bank, zet wat grotere planten neer. Een vloerkleed in een kleurtje doet ook wonderen.

Op de tv-kast kun je wat kleine groene plantjes en kleurige accessoires zetten.

Ik krijg niet echt een beeld van je kastenhoekje.
Ja, ik mis dus ook wat! En dat 'wat' is eigenlijk vooral warmte. Ik vind het nu erg kil. We willen verven, maar wat voor kleuren moet ik gebruiken? Wat kan ik met verlichting doen? En vooral met dat hoekje in huis?
Je kunt alle kleuren kiezen die je wilt, als ze maar niet te fel zijn. Dus geen blauw, maar wel paars.

Verlichting moet je altijd in twee delen doen. Functioneel licht (feller) en indirect licht (gezellige lampjes).
Warmte en sfeer creëer je met:

1) Mooi licht

2) Textiel (kussens, kleed, plaid, gordijnen)

3) Textuur (hout, leer, riet, etc. )

4) Planten

en optioneel:

5) Kleur

Maar met de eerste vier kan je een hele witte of juist zwarte kamer al gezellig maken.
Zo, even wat inspiratie neergeplempt. Kun je hier iets mee?
Haha, dankjewel! Ik moet inderdaad even wat inspiratie gaan opdoen. Zo een donkere muur is inderdaad misschien wel mooi, we hebben namelijk best veel daglicht in huis.. Ga ik even uitzoeken!
Het TV meubel: een groot schilderij erboven hangen, verlichting gericht op die hoek, dienblad met gekleurde kaarsen.
Als je gezelligheid wilt, zou ik kiezen voor warme kleuren. Warme kleuren zijn rood, oranje, meeste geel, en alle schakeringen. Koude kleuren zijn blauw, groen, meeste paars. De kleuren die bootje_op_de_golven heeft geplakt, zijn allemaal nog vrij koel. Je vond die donkere wand mooi, misschien eens kijken naar een wat warmere bruin?

Met licht kun je behalve op functioneel licht en indirect licht ook letten op de kleur van het licht (helder wit of warmer geel). Je kunt ook proberen met de hoogte van de lampen variëren. Een goedkope manier om gezellig licht te krijgen vind ik altijd zo'n zootje rijstpapieren lampen bij elkaar, bij Ikea nu ook in verschillende vormen.

Dat kastenhoekje zie ik nog niet voor me, waar staan de andere meubels dan?
@mevrouwdekees: Ja, ik weet het niet zo goed met dat meubel. De tv hangt daar aan de muur, net onder het midden. Voor de rest een groot, wit, vlak dus. De tv is best groot, dus het is een beetje gek om daar weer een schilderij boven te hangen. Dus dat vind ik ook lastig..

@korenwolf: Ik ben inderdaad een beetje op zoek naar warme kleuren. Dat als de lampjes in de avond aangaan, je zo een warme gloed krijgt. Misschien moet ik inderdaad eens op onderzoek uit naar lichtkleuren. Hoe zie je op een verpakking wat voor kleur licht een lamp geeft?

In de rechterpoot van U zit de keuken, het stuk tussen de twee poten is langgerekt, daar is de eettafel en de zithoek, en de linkerpoot is dus ongeveer twee meter diep en drie meter breed. Het is echt een gekke hoek in het huis waar ik me niet echt raad mee weet.

Verder is het huis ook redelijk klein, 58 m2. Dus heel veel ophangen of neerzetten kan ook niet. Ik vind het echt lastig! Zit nu even het mooie inrichtingen topic door te spitten...
Voor wat betreft de indeling: geef elke hoek van de ruimte een functie. Dus bijv:

- een eethoek

- een tv-hoek

- een lees-hoek, met lekkere stoel en mooie boekenkast

- een loungehoek, met lekkere (lig)bank en de muziekinstallatie

- een studiehoek (boekenkasten en werkruimte)

- een knutselhoek (werkruimte en opbergruimte)

- een speelhoek (kindermeubels, opbergmeubelen)

Enz.

Wat voor hoeken het in jouw huis moeten worden, zal mede afhangen van je gezinssamenstelling en van jullie vrijetijdsbesteding. Maar mijn ervaring is dat zo'n ruimte vaak beter benut en gebruikt wordt, als alle delen van de ruimte een functie hebben.

En het wordt met die functies ook makkelijker om over kleur na te denken. In een lees-hoek passen donkerdere kleuren en zware gordijnen. In een speelhoek denk ik eerder aan licht en veel verschillende kleurtjes.
quote:sammm schreef op 22 november 2013 @ 21:09:

@mevrouwdekees: Ja, ik weet het niet zo goed met dat meubel. De tv hangt daar aan de muur, net onder het midden. Voor de rest een groot, wit, vlak dus. De tv is best groot, dus het is een beetje gek om daar weer een schilderij boven te hangen. Dus dat vind ik ook lastig..

Schilder in kleur een rechthoek op de muur waar de tv in hangt.
Waar staat die tv dan? Doordenkend op de handige tip van Nummer Zoveel om elke hoek een eigen functie te geven: kan je van die kleine poot van de U geen tv-hoek maken, met een knus zitje?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Ik zou er een heerlijke lees/zithoek van maken. Een fijne comfortabele stoel, boekenkast. En verder, kies een mooie lichte kleur uit en verf 1 muur in die kleur. Vervolgens kun je verder werken met accessoires in die en gelijkende kleuren.
Wat betreft mooi licht, is zo'n ambilight van philips of imitatie niet wat? Kun je zelf de kleur instellen. Ze worden op marktplaats ook veel tweedehands aangeboden trouwens.
Ik vind dat lage meubels een kamer vaak gezellig maken. Dus ipv een hoge boekenkast, een paar lage kasten naast elkaar waar je dan leuke accessoires op kan zetten.

In dat korte pootje van de U zou ik dan ook de kasten weghalen, en aan de ene wand twee lage dezelfde kastjes zetten (goedkope oplossing is bijvoorbeeld twee Ikea expedits met 4 vakken naast elkaar ) of een laag dressoir met daarboven een enorm schilderij dat even breed is als de kasten of het dressoir. Aan de overkant zou ik dan bijvoorbeeld twee leuke fauteuiltjes neerzetten met een nog lager bijzettafeltje ertussen en dan daarboven geen schilderij, maar een wandkastje ophangen (bijvoorbeeld weer de expedit).

In de vakken kun je dan leuke accessoires, ook weer wat boeken, eventueel een tafellampje oid zetten. Mooie vaas bloemen en wat kaarsen op het tafeltje, twee lampjes onder het schilderij, dat soort dingen.

Heb je een hasske leuke hoek waar je bijvoorbeeld lekker kunt lezen of kletsen.
Am Yisrael Chai!
Sowieso zie ik vaak bij anderen dat mensen de neiging hebben om meubels allemaal langs de muren te zetten en ook weinig te spelen met formaten.

Als je speelt met hoog en laag, verschillende materialen en dingen ook vrij in de ruimte zet, dan oogt een huis ook vaak veel warmer en speelser.

En wat ook erg belangrijk is: hang in godsnaam dingen aan de muur. Schilderijen, foto's, etcetera.

Ik heb in mijn hele huis maar 1 wand waar niks aan de muur hangt (de wand waar de tv staat), al mijn andere wanden heb ik (grote!) schilderijen aan de muur. Boven de eettafel een schilderij van 1.50 bij 1.10, boven een klein kastje van 80 cm breed heb ik een schilderij van 0.80 bij 1.20, op een heel klein stukje muur dat over was (ongeveer 1 meter breed) hangt een schilderij van 0.70 bij 0.95, in de gang hangen ook twee van zulke grote schilderijen, en ik hoor heel vaak van mensen dat ze mijn huis zo groot vinden ogen en dat het zo mooi is ingericht. Dat laatste valt reuze mee, ik heb relatief goedkope en simpele meubels en ook helemaal niet zo veel meubels, maar door die schilderijen oogt het huis erg groot en ook direct erg aangekleed.

Dat zie je trouwens ook op die plaatjes die ter inspiratie zijn gepost, wat die kamers leuk en levendig maakt is omdat er ook aan de muren iets gebeurt. Ik zie heel vaak bij mensen dat er eigenlijk alleen op de grond van alles gaande is, heel veel meubels op de grond en langs de muren geplant, maar op ooghoogte kijk je dan tegen lege witte muren en voor de rest alleen een tv aan.
Am Yisrael Chai!
Helemaal eens met FV. Nederlanders hangen veel te weinig aan de muur. Waarschijnlijk omdat ze denken dat het kunst moet zijn en kunst is duur. Amerikanen noemen alles wat je aan de muur hangt (posters, schilderijen, zelfgemaakte dingen) 'art' en doen er niet zo moeilijk over.

Een TV en alles media en snoeren erom heen is ongezellig en rommelig. De beste oplossing is om veel 'art' erom heen te hangen. Het zwarte vlak van de TV valt daar dan als het ware in 'weg', het trekt veel minder de aandacht.

Voorbeelden:

Ik hou daar niet van, van van alles om de tv heen. Maar ik ben wel voor snoeren en dergelijke helemaal uit het zicht wegwerken.

Wel ben ik het er mee eens dat Nederlanders weinig aan de muur hangen, en het valt me ook vaak op dat ze veel te kleine dingen aan de muur hangen. Op een lange witte muur van 2,5 meter hoog en 3 meter lang ofzo, staat een schilderijtje van 40 x 40 als een tang op een varken. Hang daar of twintig van die 40x40 dingen op, of iets van minimaal 2 x 1 . Schilderijen kunnen niet snel te groot zijn.
Am Yisrael Chai!
Ik vind het onrustig en zooierig hiltje. Aan Amerikanen neem ik liever geen voorbeeld als het om huisinrichting gaat.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven