Interieur inspiratie

14-05-2020 13:49 128 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Als alles goed gaat, gaan we binnenkort verhuizen. Ik ben al druk op zoek naar inspiratie voor, vooral, de woonkamer. En ik vind het lastig! Ik kom er zelf niet uit wat ik nou mooi vind. Dus omdat ik niet verder kom, wil ik graag aan jullie vragen: wat is voor jullie een mooie (woon)kamer?

Alvast dank voor de inspiratie!
“The snow doesn't give a soft white damn whom it touches.”
*TanteSjaan* schreef:
14-05-2020 18:29
Mooi kleed Cateau!

Ik heb een Pers op de grond liggen. Hij is nog van mijn ouders geweest en kostte destijds een vermogen, waardoor mijn vader nog steeds heel voorzichtig is. Hij trekt altijd zijn schoenen uit als hij binnen komt en moppert als de kinderen spelend op het kleed.
Dit is een oerhollander. :-)
Wow, ik vind het vooral veel ouwe rommelige meuk wat jullie posten. Alsof je terug de vorige eeuw in gaat.

Zo vind ik boekenkasten echt niet meer van deze tijd. Vieze stofnesten. Ik had tot een maand of wat geleden zelf ook nog boekenkasten hoor, en dan ook nog op kleur en genre en schrijver gesorteerd, maar ik lees nooit meer op papier dus ik heb ze lekker weggedaan. Mijn woonkamer leek gelijk een stuk groter, frisser en opgeruimder.

Ik heb nu nog precies 2 boeken als sierobject in een soort stilleven met wat planten en andere objecten.
Am Yisrael Chai!
Zo zie je maar hoe smaken ontzettend kunnen verschillen!
Tja, met trendy modern zit je exact een jaar goed en dan ben je van gister en kan het niet meer.
Ik vind interieur heel erg afhankelijk van je huis en leefstijl. Ik heb een vrij grote woonkamer en daardoor ook grotere meubels. Maar de woonkamer is ook donker daarom hebben we veel lichte kleuren gebruikt. We houden allebei wel van kleur en niet van super strak.
Cateautje schreef:
14-05-2020 18:51
Tja, met trendy modern zit je exact een jaar goed en dan ben je van gister en kan het niet meer.
Nou dat ligt toch ook helemaal aan degene die er in moet wonen? In ons huis kan zo veel niet meer, maar wij moeten er in wonen en ik vind het prima zo.
Ik heb m’n huis zo ingericht dat ík het een gezellige plek vind. Of dat dan anderen vinden dat kleuren vloeken (waarschijnlijk), meubelair over datum is (zeker) of dat lelies stinken (tja, wat is stinken) ik hou er allemaal van!
19juni schreef:
14-05-2020 19:24
Nou dat ligt toch ook helemaal aan degene die er in moet wonen? In ons huis kan zo veel niet meer, maar wij moeten er in wonen en ik vind het prima zo.
Ik heb m’n huis zo ingericht dat ík het een gezellige plek vind. Of dat dan anderen vinden dat kleuren vloeken (waarschijnlijk), meubelair over datum is (zeker) of dat lelies stinken (tja, wat is stinken) ik hou er allemaal van!
Tja, maar als je kritiek hebt op ouwe rommelige meuk zit je natuurlijk wel een jaar na die uitspraak in hetzelfde schuitje.
Ach ja, over 10 jaar kopen de mensen die nu zo blasé doen over "zielloze VT wonen meuk" mijn ouwe troep en vinden zichzelf dan heel hip. Net zoals ze nu lelijke jaren 50, 60, 70, 80 en 90 zooi die toen ook 'zielloze meuk' was kopen en zichzelf daarmee heel uniek vinden.
Want al die zogenaamde 'unieke' items zijn ook maar gewoon Leen Bakker-zooi van toen.
Am Yisrael Chai!
:rofl: Lekker ontopic weer.
Mijn 'zielloze meuk' uit de jaren 50:

Afbeelding

Ach ja, ieder zijn ding toch. Ik houd totaal niet van de typische VT Wonen stijl maar snap echt wel dat iemand dat wel gezellig vindt. Vooral als je van verandering houdt, elke paar jaar wat nieuws.

Ik heb een voorliefde voor design meubels maar ja, geen oneindig budget dus nu heb ik een combi van design, wat jaren 50/60 spulletjes van mijn (groot)ouders, wat goedkopere meubels en kringloop. Misschien is het wel een ratjetoe maar word er heel blij van.
Lady_Day schreef:
14-05-2020 19:54
Mijn 'zielloze meuk' uit de jaren 50:

Afbeelding

Ach ja, ieder zijn ding toch. Ik houd totaal niet van de typische VT Wonen stijl maar snap echt wel dat iemand dat wel gezellig vindt. Vooral als je van verandering houdt, elke paar jaar wat nieuws.

Ik heb een voorliefde voor design meubels maar ja, geen oneindig budget dus nu heb ik een combi van design, wat jaren 50/60 spulletjes van mijn (groot)ouders, wat goedkopere meubels en kringloop. Misschien is het wel een ratjetoe maar word er heel blij van.

Maar zo'n stoel is toch juist heel erg VT Wonen?

En die ratjetoe die jij beschrijft is ook juist heel erg VT Wonen. Wanneer heb je voor het laatst een VT Wonen opengeslagen? Dat is een en al design klassiekers met wat jaren 50 en 60 spul gecombineerd met persoonlijke spulletjes en wat 'vintage' (lees: kringloop).
Am Yisrael Chai!
Afbeelding
Am Yisrael Chai!
Ik geef toe, het blad lees ik al jaren niet meer. Heel af en toe blader ik em bij mijn moeder door. Steeds meer van hetzelfde. Ik doel op die spullen die ik in de shop zie. Van die groene en roze fluwelen stoelen, van die industriële vakkenkasten met ongelijke vakjes. Spullen van Zuiver en Woood. Trolleys... hoewel dat volgens mij alweer passé is.
19juni schreef:
14-05-2020 18:48
Zo zie je maar hoe smaken ontzettend kunnen verschillen!
Ja leuk hè.

Als ik naar mijn plaatjes kijk zie ik duidelijke verwijzingen naar de plaatsen en dingen uit mijn jeugd.

Antroposofennest, dus: hout, afgeronde hoeken, gesluierde verf, natuurlijke materialen.
De boerderij waar we kampeerden en het vakantiehuis in de Ardennen.
De boeken en tv-programma's (wie herkent dit?)

Afbeelding

Afbeelding

Die geborgenheid probeer ik nu in mijn eigen huis terug te brengen. En toen werd ik een hipsterstudent met liefde voor de Scandinavische landelijke stijl en internet, dus jeugdnostalgie gemengd met trends.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
Jaaa, het kabouterhuis en Peter Rabbit.
Lady_Day schreef:
14-05-2020 21:05
Ik geef toe, het blad lees ik al jaren niet meer. Heel af en toe blader ik em bij mijn moeder door. Steeds meer van hetzelfde. Ik doel op die spullen die ik in de shop zie. Van die groene en roze fluwelen stoelen, van die industriële vakkenkasten met ongelijke vakjes. Spullen van Zuiver en Woood. Trolleys... hoewel dat volgens mij alweer passé is.
Die foto die ik heb gepost komt gewoon uit hun programma.

ik heb trouwens zelf inderdaad veel van Woood en Zuiver en HK Living en Bepurehome en dat soort merken in huis. Maar dan weer geen enkele groen of roze fluwelen stoel, ongelijke vakkenkast (heb überhaupt geen vakkenkast) en ook al geen trolley. Of nou ja, ik heb in mijn badkamer een metalen trolley die ruim 20 jaar oud is, komt uit mijn ouderlijk huis en heeft dus niks met VT wonen te maken.
Am Yisrael Chai!
*Niet alles gelezen*

Begin met witte muren, bank(en), salontafel en eettafel. Kast of dressoir. Houd het simpel en eenvoudig. Op een dag denk je; ik wil een paarse muur. Dan haal je een pot paarse latex en verft die muur. Je loopt over een rommelmarkt en je oog valt op een gigantische vaas die je in gedachten al in een bepaalde hoek ziet staan. Op vakantie vind je een leuk dienblad voor je eettafel. Genoemde vaas blijkt te vloeken met je paarse muur, groen is mooier. Dan haal je een emmertje met groene latex (kost een tientje en een paar uur, zo moeilijk is het niet).

Wil je gordijnen en heb je nog geen idee van kleur? Kies dan voor iets dat altijd kan. Wit bijvoorbeeld kan al snel, maar een blauwgrijze tint kan ook met bijna alle andere kleuren.

Wil je het toch wat voller, begin dan met goedkopere spullen waarbij het niet uitmaakt om ze weg te doen. Een kussentje van 100 euro gooi je niet zo snel bij het grof vuil, eentje van 5 euro wel. Of neem een deel van je oude spullen mee en als je iets moois tegenkomt doe je er iets anders voor weg.

Gebruik in elk geval een beetje lef, je interieur wordt niet gezelliger van een witte muur met een wit gordijn en een witte bank. Maar vul je het aan met jouw stijl wordt het vanzelf goed. Wit is aan mij niet besteed (teveel katten en geen zin om continue te poetsen, maar ik kan het wel heel mooi vinden. En dan kun je het aanvullen met heel veel wit of juist met veel hout of één kleur.

En ter vergelijking; wij kochten in koloniaal (donker) hout een eettafel, dressoir en salontafel. In de loop der jaren kwamen daar een kast bij voor de zooi van Dochter, kreeg ik een oud boomtrapje uit de tuin van onze buurman dat nu tegen de muur staat, had een bevriend koppel een zwaard op zolder liggen dat bij ons aan de muur hangt, maakte de dochter van een vriendin een schilderij van Dochter, kreeg ik van mijn moeder een mooi dienblad en bij een schoonmaakadres een hele mooie kruik/vaas. Ik werd verliefd op een klok bij de action, kandelaars van de ikea en een beeldje van een clown bij kunstatelier. Boeken komen van de kringloop, rommelmarkten en de boekwinkel. Lon nam van haar vakantie een leuk houten beeldje mee van een giraffe. En de bloemen op tafel staan in een kan die mijn man voor me kocht, inmiddels een jaar of 20 geleden. Een muur is donkergroen, de gordijnen ook, maar waren niet duur, dus als ik het over een jaar of drie zat ben komt er iets anders. Snap je mijn punt een beetje? Je interieur wordt van jou naarmate je er langer woont. Wees niet bang om fouten te maken en wees niet bang om dingen weg te doen. En vergeet ook niet; naarmate je ouder wordt verandert de mode en jouw smaak. Het kan zijn dat er over een poosje een nieuwe kleur mode wordt die je helemaal niks vindt en dan laat je het. Of je vindt het geweldig en gooit de boel om. Prima toch?

Het enige waar je op moet letten is dat je niet alles op dezelfde hoogte hebt. Ik heb een tijdlang in een meubelzaak gewerkt en gaf daar vaak interieuradvies. Ik heb heel wat foto´s gezien waarop de vloer vol staat en de bovenste helft van een ruimte compleet leeg is. Speel met de ruimte die je hebt, het gaat niet alleen om de spullen maar ook om de verdeling.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
fashionvictim schreef:
14-05-2020 20:00
Afbeelding
Ik vind dit wel mooi hoor. Ik vind veel van wat wordt gepost idd ook een beetje rommelig. Maar dit is ook wel überhaupt al een bovengemiddeld mooi huis.

Dit
https://www.vtwonen.nl/inspiratie/heerl ... erwarming/

En dit
https://www.vtwonen.nl/tv/weer-verliefd ... nformatie/

En dit

En dit
https://www.vtwonen.nl/tv/fietje-in-kro ... nformatie/

Vind ik ‘zielloze’ VT-wonen woningen.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
Cateautje schreef:
14-05-2020 18:17
Ja hè. Ben er helemaal huppelig van. :-D

Hij wordt tussen 11 en 2 gebracht, dus ik sta om 6 uur op. ;-)
Haha, jij zit nu waarschijnlijk helemaal hyper te wachten. Veel plezier ervan! Warme uitstraling heeft t kleed!
lux- schreef:
15-05-2020 07:50
Ik vind dit wel mooi hoor. Ik vind veel van wat wordt gepost idd ook een beetje rommelig. Maar dit is ook wel überhaupt al een bovengemiddeld mooi huis.

Dit
https://www.vtwonen.nl/inspiratie/heerl ... erwarming/

En dit

En dit

En dit
https://www.vtwonen.nl/tv/fietje-in-kro ... nformatie/

Vind ik ‘zielloze’ VT-wonen woningen.
Maar heeft dat niet veel meer te maken met hoe het 'neutraal' gestyled is voor de foto's?

Er staan op zo'n style shoot sowiedo altijd bloemen op onmogelijke plekken en er zijn speelhoekjes zonder daadwerkelijk speelgoed :P Maar zodra iemand daar daadwerkelijk woont komt die foto van oma, dat beeldje van vakantie en de lievelingsknuffel van Pietje er vanzelf bij en denk ik dat je meteen ziet dat er geleefd wordt. Op deze foto's niet maar dat klopt ook want dit is pas het canvas waarop het wonen begint.
Positivevibes schreef:
15-05-2020 08:14
Maar heeft dat niet veel meer te maken met hoe het 'neutraal' gestyled is voor de foto's?

Er staan op zo'n style shoot sowiedo altijd bloemen op onmogelijke plekken en er zijn speelhoekjes zonder daadwerkelijk speelgoed :P Maar zodra iemand daar daadwerkelijk woont komt die foto van oma, dat beeldje van vakantie en de lievelingsknuffel van Pietje er vanzelf bij en denk ik dat je meteen ziet dat er geleefd wordt. Op deze foto's niet maar dat klopt ook want dit is pas het canvas waarop het wonen begint.
Tja dat zou ik ook denken. Maar ik ken dus (meerdere) mensen die daadwerkelijk zo leven. Als in zelfs de brandweerauto van de peuter past in het interieur qua kleuren, of er is gewoon geen enkel teken van dat er ook überhaupt kinderen in dat huis leven. Sommige mensen houden kennelijk van een showroom huis. Mag ook. Maar ik vind dat dus ‘zielloos’.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.
lux- schreef:
15-05-2020 08:50
Tja dat zou ik ook denken. Maar ik ken dus (meerdere) mensen die daadwerkelijk zo leven. Als in zelfs de brandweerauto van de peuter past in het interieur qua kleuren, of er is gewoon geen enkel teken van dat er ook überhaupt kinderen in dat huis leven. Sommige mensen houden kennelijk van een showroom huis. Mag ook. Maar ik vind dat dus ‘zielloos’.
Oh echt? Ik ken dat alleen van pinterest.

Ik hou zelf enorm van een cleane stijl maar kinderen die alleen maar zwart wit speelgoed mogen oid, daar heb ik inderdaad ook niks mee. Ik vind een speelgoedkeukentje ook gewoon gezellig staan eigenlijk.
drominique schreef:
14-05-2020 15:03
Ik vind dat een interieur moet groeien.
Daarnaast past niet iedere inrichting bij elk huis: ik woonde eerst jaren 30: toen had ik een heel andere inrichting dan nu in mijn huis uit 1979.
Maak/koop ook niet alles in exact dezelfde kleur/tint. Juist een breder pallet zorgt dat het niet zo gemaakt lijkt maar juist knus wordt.
Dit ook. Een landelijke boerderijtjessfeer komt in een nieuwbouw vinex rijtjeshuis niet tot zijn recht maar kan prachtig zijn in een oud arbeidershuisje. Wat voor soort huis is het TO? :)
Ik vind hier dingen van.
lux- schreef:
15-05-2020 08:50
Oh, dat is bij mij ook. Het speelgoed wat beneden mag zijn past of qua kleur in het interieur, of moet uit het zicht zijn. Ik heb bijvoorbeeld speciaal dit kastje

Afbeelding

gekocht voor knutselspul en speelgoed van dochter. Daarop staan een grote vaas, een designlamp en er hangt een schilderij van Corneille boven, dus aan de buitenkant zie je echt niet dat dat de speelgoedhoek is.

Maar dat maakt mij of mijn huis dus zielloos? En bedankt.
Am Yisrael Chai!
Positivevibes schreef:
15-05-2020 09:03
Oh echt? Ik ken dat alleen van pinterest.

Ik hou zelf enorm van een cleane stijl maar kinderen die alleen maar zwart wit speelgoed mogen oid, daar heb ik inderdaad ook niks mee. Ik vind een speelgoedkeukentje ook gewoon gezellig staan eigenlijk.
Same here. En er hangen ook knutselwerkjes van zoon aan de muur. En foto’s van hem. Nee niet van die canvas dingen, maar wel een schaterende baby, een dreumes onder de chocopasta en een rondspetterende peuter in een badje enzo. Gezellig vind ik dat, die foto’s in huis van hem en ons. Mensen kijken er ook altijd naar als ze hier in huis komen. Je ziet overduidelijk dat er hier een peutertje woont en dat vind ik alleen maar gezellig eigenlijk. Tja en dat grote duplokasteel in primaire kleuren dat zou ik zelf niet neerzetten als decoratie, maar ach.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven