Jacuzzi buren in tuin

20-06-2026 21:11 107 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste allemaal

Ik woon in een rijtjes huis , mijn buren hebben sinds kort een jacuzzi in de tuin .
Daar zitten zij iedere avond in, zeker een uurtje. Dat maakt lawaai maar is maar een uurtje .
Alleen ieder weekend hebben zij visite en zitten zij van middag tot avond in bad . Dan staat de bubbelstand non stop aan . Maar echt non stop , de bubbels stoppen dus na tien min en gaan dan direct weer aan.
Dit maakt mega veel lawaai in mijn tuin.
Zaterdag is mijn vrije dag en wil ik graag in de tuin zitten boek lezen ofzo .
Soms heb ik visite , die geven ook aan dat het geluid best erg is .
Rustig in de tuin zitten gaat dus niet .
Het zijn jonge mensen en ook best aardig , in begin deden ze ook vaak muziek keihard aan , daar heb ik iets van gezegd . Ze houden best rekening dus .
Ik vind het vervelend om te klagen omdat ik ook al iets van de muziek heb gezegd .
Iemand advies ? Hoe zouden jullie dat doen ?
Zouden jullie dit ook als storend ervaren ?

Liefs Janneke
Wissewis schreef:
20-06-2026 21:24
Niet.
Dat zijn nu éénmaal de geneugden van een woonwijk en rijwoningen.

Jacuzzi's? Echt niet.
Hen er gewoon vriendelijk op aanspreken en idd eens uitnodigen om te komen luisteren op jouw terras.
Ben-ik-weer schreef:
21-06-2026 09:19
Die prikkelgevoelige types doen er inderdaad goed aan om de hei op te zoeken. Feit is echter alleen dat deze mensen ook meestal niet perse veel verdienende banen hebben waarmee dat te realiseren valt, maar dat is een andere discussie.

Er is natuurlijk een verschil tussen iedere vrije dag uren dat tering bad aan hebben staan en wat jij schetst
De types met de niet veel verdienende banen zijn hier juist de overlastgevers...
Ik lees dat je maar 50 decibel aan geluid mag produceren, gemeten op de erfgrens.

Nou zou ik dat vooral niet zeggen, maar zulke info helpt mij altijd wel bij het bedenken of ik elf onredelijk ben of niet.

Als die dingen inderdaad 80 decibel produceren dan is dat er dus ruim over.
Ik zou dan zeker vragen of ze het gebruik kunnen minderen, en samen overleggen over wat voor beide partijen passend is.

Vooral dat je je eigen visite niet kan verstaan is een hele duidelijke graadmeter: dat kan natuurlijk nooit de bedoeling zijn.
frizz wijzigde dit bericht op 21-06-2026 10:52
0.19% gewijzigd
Star⁴ schreef:
21-06-2026 09:37
De types met de niet veel verdienende banen zijn hier juist de overlastgevers...
Inderdaad.
LiviaMae schreef:
21-06-2026 07:56
Waarom dan in een woonwijk gaan wonen als je hier niet tegen kan? (Oprechte vraag?)

Leefgeluiden zijn acceptabel en hoor je te accepteren. Overlast valt daar niet onder, je mag geen hinder veroorzaken aan je buren.
Voordat je door kunt gaan met het bezoeken van het forum, moet je je wachtwoord veranderen.
Het idee dat een hutje op de hei zorgt voor rust en stilte is daarnaast ook een flinke misvatting. Ik ben opgegroeid in zo’n hutje in het noorden des lands en ben vorig jaar verhuisd van een ander hutje in het noorden naar een stad in het westen. Het geluid is ánders maar niet minder en in bepaalde periodes zelfs meer.
In een hutje op de hei, tenzij je het écht letterlijk neemt, en die hutjes dien je met een zaklampje te zoeken, ben je niet verschoond van geluid of geluidsoverlast en als je zelf de geluidsoverlaster bent weten ze ook wel raad met je. Mits je een “buitenstaander” bent. Dat is wel een voordeel voor sommige mensen.
Star⁴ schreef:
21-06-2026 09:37
Wat is dit opeens een vreemde wending in dit topic. Gaan we serieus overlast koppelen aan iemands opleidingsniveau? Mensen met lager betaalde banen zijn vaker tokkies, zoiets?
Het is wat het is.
Boudica schreef:
21-06-2026 10:29
Wat is dit opeens een vreemde wending in dit topic. Gaan we serieus overlast koppelen aan iemands opleidingsniveau? Mensen met lager betaalde banen zijn vaker tokkies, zoiets?
Je ziet waar ik op reageer toch? Als we gaan generaliseren speel ik gewoon mee.
Zelf zou ik wel het gesprek aangaan over die zaterdagen. Wel een beetje too much en het is geven en nemen, niet alleen (in)nemen.

Mijn achterburen hebben een hot tub waar ze schijnbaar ook graag met visite in willen zitten. Doordeweeks zit de achterbuurvrouw daar een uurtje per dag in vanwege een of andere lichamelijke aandoening. Kun je de klok op gelijkzetten: van 18.00 tot 19.00. En op zondag, visitedag van 19.00 tot 21.00. Maar die lui zitten niet te lallen in dat badje, ze doen hun best om het volume te beperken (alhoewel er eentje bij is die we hebben ingedoopt in ‘de turkey’ omdat haar lach klinkt als die van een kalkoen in doodsnood). En dat vind ik goed te doen omdat het zo voorspelbaar is (en dan zet ik mijn koptelefoon op met natuurgeluiden als ik buiten een boek wil lezen of zo). En zij klagen ook niet over de puber des huizes die met zijn pose onder de overkapping liggen te ‘chillen’ (ik haal ze wel naar binnen na 21.00), alhoewel dat niet dagelijks is (ze rouleren een beetje qua hangplek :)).
Grant every woman the confidence of a mediocre middle aged white man
MarindaH schreef:
21-06-2026 10:15
Leefgeluiden zijn acceptabel en hoor je te accepteren. Overlast valt daar niet onder, je mag geen hinder veroorzaken aan je buren.
Maar het valt bij veel mensen op dit forum (heb het dus niet specifiek over dit topic) al snel onder overlast. Je mag bij wijze van nog net ademhalen in je eigen tuin.
Boudica schreef:
21-06-2026 10:29
Inderdaad, want mensen met de beter betaalde banen wonen niet in een rijtjeshuis met een postzegeltuintje.🤪
Carola_456 schreef:
21-06-2026 10:54
Maar het valt bij veel mensen op dit forum (heb het dus niet specifiek over dit topic) al snel onder overlast. Je mag bij wijze van nog net ademhalen in je eigen tuin.

Stel je niet zo aan, dat is echt belachelijk maken van reeël overlast. Zoals iemand anders al postte: de norm is 50dB. Hou daar gewoon een beetje rekening mee en je zit goed
Tavistock schreef:
21-06-2026 10:56
Stel je niet zo aan, dat is echt belachelijk maken van reeël overlast. Zoals iemand anders al postte: de norm is 50dB. Hou daar gewoon een beetje rekening mee en je zit goed
Dat vind ik juist van anderen. Denk ik echt, OMG waar gaat dit over en denk er meteen achteraan dat ik blij ben dat het mijn buren niet zijn.
Lemoos

De turkey :hihi:
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Carola_456 schreef:
21-06-2026 10:54
Dit valt mij ook op, wat mag er dan wel in je tuin? Soms moet het gras toch gemaaid worden en heb je visite, doe je een muziekje aan, zwembad in de tuin voor de kinderen, vriendjes komen spelen, ze voetballen, bal gaat over de schutting en ga zo maar door.

Volgens mij is een tuin daar ook voor bedoeld, niet alleen maar om in stilte naar de vogels te luisteren, daarvoor moet je ergens anders zijn.
LiviaMae schreef:
21-06-2026 11:14
Dit valt mij ook op, wat mag er dan wel in je tuin? Soms moet het gras toch gemaaid worden en heb je visite, doe je een muziekje aan, zwembad in de tuin voor de kinderen, vriendjes komen spelen, ze voetballen, bal gaat over de schutting en ga zo maar door.

Volgens mij is een tuin daar ook voor bedoeld, niet alleen maar om in stilte naar de vogels te luisteren, daarvoor moet je ergens anders zijn.
Soms is het toverwoord.
Groetjes!
LiviaMae schreef:

Jij kan wel altijd lekker overdrijven he?

Ik ben team rekening houden met elkaar. Zo lang in een jacuzzi in de achtertuin midden in een woonwijk slaat natuurlijk nergens op, dan bezorg je anderen teveel overlast. En ja, dat is wat anders dan af en toe een klus doen, want dat doe je doorgaans niet weekenden lang uren achter achter elkaar, of normale "tuingeluiden"
LiviaMae schreef:

Maar alles op een redelijk geluidsniveau. Echt geen probleem als mensen muziek luisteren in de tuin maar waarom moet dat zo hard? En toen mijn kinderen nog in de tuin speelden wilde ik ook niet dat steeds geschreeuwd werd. Je kan toch gewoon een beetje rekening met elkaar houden?Grasmaaien is natuurlijk prima; het ding laten ronken terwijl je schreeuwend tegen de buurman praat is overlast. Ik begrijp niet dat dat zo lastig te bedenken is.
Moiren schreef:
21-06-2026 00:57
Hoort er gewoon bij, moeten ze maar in een hutje op de hei gaan wonen.
Precies. Jij snapt het.
La_Galette schreef:
21-06-2026 11:29
Maar alles op een redelijk geluidsniveau. Echt geen probleem als mensen muziek luisteren in de tuin maar waarom moet dat zo hard? En toen mijn kinderen nog in de tuin speelden wilde ik ook niet dat steeds geschreeuwd werd. Je kan toch gewoon een beetje rekening met elkaar houden?Grasmaaien is natuurlijk prima; het ding laten ronken terwijl je schreeuwend tegen de buurman praat is overlast. Ik begrijp niet dat dat zo lastig te bedenken is.
Precies en voor muziek zijn er oortjes/koptelefoon uitgevonden💡
Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid. Loesje
Tavistock schreef:
21-06-2026 10:56
Volledig mee eens.
Carola slaat de plank volledig mis door hier véél minder erge voorbeelden uit andere topics te noemen ter vergelijking, terwijl dat juist ook in die topics uitzondering is.
Joppie schreef:
21-06-2026 11:43
Precies en voor muziek zijn er oortjes/koptelefoon uitgevonden💡
Leuk voor de visite.
Het loopt sinds de trend 'trek de woonkamer door naar je tuin' (mede mogelijk gemaakt door de meest infantiele woon-/tuinprogramma's) volledig uit de hand.

Mensen die een dak boven hun hoofd hebben kunnen gewoon binnen tv kijken, een bad met bubbels en bijbehorend lawaai in hun badkamer laten installeren, in hun huiskamer zitten i.p.v. onder een overkapping in hun tuin met drank waardoor ze steeds meer lawaai gaan maken tot heel laat in de nacht, en zo zijn er nog legio andere voorbeelden.
We leven te dicht op elkaar in dit land, waardoor mensen juist veel meer rekening met elkaar moeten houden.

Maar goed, het is maar zelden bespreekbaar heb ik gemerkt. Toen ik mijn jonge buren op een nette manier aansprak dat ik overlast ervoer van de bbq die daar 5 dagen per week het hele jaar door aanstaat, kreeg ik te horen "maar wij mogen bbq-en". Met de andere buren die hun grote honden dag en nacht buiten laten blaffen is al helemaal niet te praten. Want dan mag ik lekker de kanker krijgen, slaan ze me hartstikke dood etc.

Dus breek mij de bek niet open over dat geluiden er nou eenmaal bij horen, want wat een stom gelul is dat.
Gewone geluiden ja, dus leefgeluiden die onder het aantal dB's blijven wat hier al eerder genoemd is. En je tuin als huiskamer gebruiken en dus denken dat je alles in je tuin mag doen, ook met veel kabaal en stank? Dat is helemaal niet nodig en dan ben je gewoon een aso.
calamitycat wijzigde dit bericht op 21-06-2026 12:22
Reden: aanvulling
0.32% gewijzigd
Ik vind muziek luisteren in de achtertuin als dat voor andere mensen hoorbaar is onfatsoenlijk. Bij een keer een feestje vind ik van alles prima, maar ik hoef niet structureel andermans muziek te horen.
Helaas ben ik niet eens een beetje assertief op dit vlak, dus ik heb geen goede tips. Ik zeg niet snel iets.
En zo'n jacuzzi vreet gelukkig stroom, dus de kans is groot dat ze er snel klaar mee zijn.
Si abra la puerta hay lobos.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven