jonge koolmees onder de bank

15-05-2010 20:43 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jong koolmeesje in de tuin......vliegen wilde nog niet echt. Heb er een poosje naar staan kijken. Even later hoop gekrijs, 2 buurtkatten er boven op.

Heb een pot creme naar hun kop gegooid en het koolmeesje is via de tuindeuren nu onder mijn bank gaan zitten.

Wat nu???

De optie die ik heb gehoord is: hem in een kartonnen doos in schuur, en morgenvroeg kijken of hij weer uitvliegt.

Iemand meer ideeen?
vogelopvang bellen?
Owjee, ik zou 'm graag van je overnemen maar gaat niet helaas. Als 'ie echt jong is kan 'ie niet naarbuiten. Kooitje en voer halen dan maar

Volgens mij kun je die beestjes toch ook bij de Dierenambulance ofzo achterlaten?
Heb paar jaar geleden zoiets meegemaakt

Ik heb het vogeltje een beetje bijgevoerd en op de schutting gezet, toen kwam mama vogel, en na een half uurtje vlogen ze samen weg.
"The time is always right to do what's right." -Martin Luther King
Doe er wel een bakje water bij he als je 'm in de schuur zet.

Zelf voeden is wel gedoe, met een spuit enzo.
Vogelopvang!!
Dierenambulance bellen of inderdaad naar de vogelopvang brengen. Een jong koolmeesje komt normaal gesproken pas uit het nest als ze al prima kunnen vliegen dus ik betwijfel of dit beestje zich zelfstandig kan redden.
kun je echt voor een koolmees de dierenambulance bellen?
quote:molie schreef op 15 mei 2010 @ 20:54:

kun je echt voor een koolmees de dierenambulance bellen?

Koolmees = dier, dus ja!

Je zei dat hij probeert te vliegen, ik zou 'm dus niet binnen in een kooitje stoppen, hij is nu oud genoeg om te leren vliegen. Ik zou 'm even tot rust laten komen en kijken of er buiten een beschut/veilig plekje is waar je hem neer kan zetten.
quote:molie schreef op 15 mei 2010 @ 20:54:

kun je echt voor een koolmees de dierenambulance bellen?Hier hebben ze ooit een jonge ekster opgehaald die door de katten binnen was gesleept uitgenodigd.
Ik ga het denk ik vanacht zo laten, na wat googlen is dit wel een ok plan geloof ik.

Morgenvroeg laten uitvliegen, lukt het niet, dan bel ik alsnog de dierenambulance.

Ik kan hem nu niet buiten laten, de katten zitten op onze schuur... heb al water naar ze gegooid.
Succes Molie. En fijn dat je je om het diertje bekommert!
Ah thx voor je reactie! Ik ga straks nog een keer kijken en hoop dat hij morgenvroeg lekker wegvliegt. T arme ding.
Okee snoeihard hoor, maar waarom heb je de katten weggejaagd? Je gaat in feite natuurlijke selectie tegen. Ik snap het wel hoor, maar nu is het beestje wellicht gewond, kan het niet naar zijn moeder. moet het naar de dierenopvang etc. Terwijl hij waarschijnlijk toch al een "zwakker" exemplaar was.
Ik heb trouwens ooit een muis gered ( vraag me niet waarom) uit de bek van mijn kat. Ik dacht er goed aan te doen, pakte het beestje op en dat beest beet me toch in mijn flikker waarop ik uit schrik het dier liet vallen tegen de deur aan ( okee ik wapperde het beest los van schrik) en toen was ie alsnog dood. Sindsdien bemoei ik me niet meer met de katten hoeveel het me soms ook aan het hart gaat.
Ik weet dat het zo werkt. Ik kon het niet aanzien, ben een softie. En heb een hekel aan katten, dat ook. (maar dat is vooral omdat ik er allergisch voor ben)

Ondertussen heb ik trouwens wel mooi twee katten op mijn schuur zitten...
Ja die weten dat er een lopend buffet onder de bank zit. Ik zou met het vogeltje niets doen. Zodra jij er aan zit word het helemaal verstoten door moeders.
Ik ga het arme schaap niet voor de leeuwen gooien nu. Ga er vanuit dat de katten mijn schuur niet openbreken, haha.

Morgenvroeg, nieuwe vliegronde. Ben benieuwd.
http://forum.fok.nl/topic/1408703

http://forum.fok.nl/topic/1457609

Filmpjes en foto's van koolmeesjes in een nestkastje
het is best koud nu hoor, ik betwijfel of ie een nachtje alleen in de schuur wel overleeft.
ouders zijn waarschijnlijk in de buurt en geven vliegles.

Beste wat je kan doen is het beestje op een dak van een schuur zetten. Ouders komen hem dan vanzelf halen. (mits hij niet gewond is natuurlijk en niet meer kan vliegen)

Zo niet bellen met de vogelopvang of dierenambulance dan brengen hun hem naar de vogelopvang
ouders zijn waarschijnlijk in de buurt en geven vliegles.

Beste wat je kan doen is het beestje op een dak van een schuur zetten. Ouders komen hem dan vanzelf halen. (mits hij niet gewond is natuurlijk en niet meer kan vliegen)

Zo niet bellen met de vogelopvang of dierenambulance dan brengen hun hem naar de vogelopvang
huh hoe kan dat nou?
Zooo zielig. Mijn kat had ook eens een jong koolmeesje te pakken. Het beestje verrekte van de schrik maar leefde nog.

Heb hem gered en onder een heg hierachter gezet en kat binnen gedaan. De dag erna ging ik onder de heg kijken, was het beestje alsnog dood. Was er niet goed van.

Dit jaar hebben we weer een nest koolmeesjes, maar de kat blijft zoveel mogelijk binnen. Ook voor de jonge merel die hier steeds rondfladdert. Tot nog toe gaat het goed.
Toen ik gisteravond ging kijken zat hij te slapen in het wcpapier wat ik er neer had gelegd.

Nu hem net buiten gezet en wij houden de buurtkatten in de gaten.. We wilden hem gisteren wel buiten laten/op dak schuur zetten oid, alleen zaten er 2 katten op hem te azen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven