Kachelhout buiten opslaan?

26-11-2013 11:51 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een houtkachel gekocht en ook een kuub hout. De vraag is nu even waar we het hout gaan opslaan. Het kan in de garage (liever niet vanwege de ruimte), en het kan onder de overstekende dakrand van de schuur. Deze steekt ongeveer 30 cm over uit de muur en zit op 1,80 hoogte.

Kan het hout daar liggen? of zal het dan te nat worden? Het hout dat we gekocht hebben is vorig jaar gekapt en ligt nu buiten onder een afdak bij de verkoper.

Wie heeft tips/ervaring?
Het is juist van belang dat het hout niet uitdroogt, want als dat gebeurt, dan gaat het vreselijk roken.

Het is inderdaad het beste om het buiten te bewaren.
De meeste mensen bewaren hun hout buiten. En dat werkt prima. Je kunt over de bovenkant van het hout een zeiltje leggen.

Wij hebben altijd wat houtblokken in huis liggen om de haard mee aan te steken. Daarna gaat het hout van buiten erop. Dat is wat vochtiger dus lastiger aan te steken als het rechtstreeks van buiten komt.
OK, dank voor de tips. Vrienden van ons kopen nl altijd 'ovengedroogd hout' en die verklaarden ons voor gek dat je hout buiten laat liggen. Maar ik zie zo vaak hout buiten liggen, dus ik dacht dat het wel moest kunnen... Bovendien ziet het er best leuk euit tegen de saaie schuur-muur
goede tip ook om een voorraadje in huis te hebben liggen.

Evt nog een extra kratje in de schuur als je vaak stookt
http://www.staatsbosbehee ... Verantwoord%20stoken.aspx

Nat hout stoken is ongezond. Het zorgt daarnaast voor meer roetaanslag in het rookkanaal.

Zorg dat het hout wat je in huis/schuur legt vrij is van ongedierte en schimmels.
Buiten bewaren, het liefst wel onder een afdak, en wat je wilt branden een dag of 2 van te voren naar binnen halen.
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
OK, thanks! Ik zie in gedachten al mijn mooie opgeruimde schuur voor me en een sfeervol houtwandje aan de buitenkant!
Het hout moet van binnen droog zijn (de sappen eruit). Daarom moet het een jaar (of twee jaar) 'drogen'. Als je het vervolgens buiten legt, wordt de buitenkant opnieuw nat... maar de binnenkant blijft echt droog. Een afdakje helpt tegen de regen zodat de schil/bast van het hout niet gaat rotten.
Wij hebben t ook buiten liggen, van de grond af en onder n afdakje...en dan halen we aantal grote stukken naar binnen in t weekend, en daar doen we dan hele weekend mee!
Eens met Gijs en scriptum.

Wij hebben ook een houtkachel, die het water verwarmt van de cv.

Er ligt hier zo'n 10 kuub om het huis.

Het enige waar jij voor moet zorgen is dat het niet natregent. Een afdakje van 30 cm is daarvoor te weinig. Bouw een houthokje of doe er een zeil overheen.

Je hoeft het hout echt geen twee dagen binnen te leggen, alleen wanneer het natgeregend is.

Kijk uit met ongedierte. Wij hadden vorig jaar boktor in ons stookhout....

En geniet van de heerlijke warmte die een kachel geeft!
wij hebben ook alles buiten liggen onder een afdak. met 1 kuub ben je trouwens snel klaar hoor :-)

@cateautje: nat hout rookt enorm veel meer dan droog hout dus ik denk dat je je informatiebron even goed moet bekijken :-)
En doooooor!
Mijn vader heeft zo'n hok gemaakt voor het hout buiten. Gewoon zo'n afdak waar alles onder ligt. Hij legt dan een klein voorraadje binnen om te drogen, dat gaat dan in de kachel en vult hij die binnenvoorraad weer aan met vochtig hout van buiten.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven