Kat en kind

22-05-2019 13:13 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hi,

Ik ben nogal ten einde raad en vraag graag advies van mensen met katten.

Wij hebben een kater van 1,5 jaar oud. Daarnaast een zoon van 5 weken. Wij hebben vanaf begin de kat overal bij betrokken. De kat kwam bij ons op de bank zitten en hield de kleine goed in de gate zelfs. Heel lief.
Echter gisteren, begon hij te huilen en heeft hij mijn schoonmoeder aangevallen (die zit nu aan de antibiotica erdoor) en daarna richting onze zoon. Gelukkig niet geraakt. Ik ben hier enorm van geschrokken aangezien hij eerst zo lief en goed zich gedroeg.

Wanneer onze zoon huilt viel me vanochtend op dat de kat zijn oren ook plat naar achteren gaan en zijn staart naar de grond hangt.

Ik hou ontzettend van dat beestje maar vind dit geen fijne situatie. Het is nu een keer gebeurd, wellicht een "vergissing" doordat hij ergens van schrok.. Maar ben bang dat het nog eens gebeurd en onze zoon dan geraakt wordt.
TO zegt dat ze arts in opleiding is :lol:
Even loepen...
Alle reacties Link kopieren
Oplossing: kat in een aparte kamer doen wanneer er bezoek voor de baby komt.

Een kat is liever in een aparte ruimte waar hij weinig prikkels heeft, ook al is het een kleine kamer. Zet al z’n spulletjes er neer en dan kan hij daar rustig zijn en kan hij niet angstig worden van het bezoek.
italiagirl schreef:
23-05-2019 21:12
Hier ook een kater die nog vrij jong wad toen zoon geboren werd. Hij was nog geen 2. Hij heeft mij toen 1 keer aangevallen. Daar is hij flink voor bestraft en daarna heeft hij het nooit meer gedaan. Inmiddels hebben wij 2 kinderen en sinds anderhalve maand een pup en dat gaat wonderbaarlijk goed. Kater is gecastreerd en 7.5 jaar oud. Hoe dan ook, hij zit nog in zijn wenperiode met pup, dus als er niemand thuis is gaat pup in de bench en de kater in een andere ruimte. Met de deur dicht. Dat vind ik niet zielig, maar dat noem ik begrenzen en beschermen.

Als je weet dat een kater in een stress situatie zit, zou ik hem dus wel echt in een andere ruimte doen met de deur dicht.

Verder denk ik wel dat iedere kater an sich is en een eigen karakter heeft. Mijn schoonouders hebben bijvoorbeeld zo'n agressief beest die uit het niets in de aanval gaat. Ik vind dat altijd een beetje een eng beest.

Die van mij kan ook "uit het niets" in de aanval gaan en 8 kilo kat is dan niet misselijk. Maar, wat uit het niets lijkt, is dat in werkelijkheid niet, wij zien precies wanneer hij genoeg heeft van het geaai en het is een kwestie van op tijd stoppen (door goed naar hem te kijken).
Daarom zeg ik ook tegen visite dat ze gewoon niet aan hem moeten komen.
Maar goed, ik wist waar ik aan begon met een mishandelde zwerfkat.

Dit is bij TO niet het geval, ik denk dat inlezen over kattengedrag het probleem al oplost eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
23-05-2019 20:46
Misschien heb je ook gewoon de verkeerde kat TO. Mijne is van nature gewoon heel relaxt en zou veel rustiger reageren op zoveel drukte. Sommige zijn gewoon stresskippen, dat icm een baby lijkt me niet echt ideaal. Niet voor jou of voor de kat.

Als je er echt wat aan wil doen, investeer tijd in een oplossing. Lees je in, zoek desnoods wel een deskundige die het wat goedkoper wil doen. Als dat allemaal niet werkt kan je alsnog je conclusie trekken en kat een nieuw huis geven.
Deze kat is vroeg weg gemoeten uit het nestje. Hij kwam met 7 weken bij ons. Ik denk dat daar ook veel oorzaken liggen.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
23-05-2019 21:53
Die van mij kan ook "uit het niets" in de aanval gaan en 8 kilo kat is dan niet misselijk. Maar, wat uit het niets lijkt, is dat in werkelijkheid niet, wij zien precies wanneer hij genoeg heeft van het geaai en het is een kwestie van op tijd stoppen (door goed naar hem te kijken).
Daarom zeg ik ook tegen visite dat ze gewoon niet aan hem moeten komen.
Maar goed, ik wist waar ik aan begon met een mishandelde zwerfkat.

Dit is bij TO niet het geval, ik denk dat inlezen over kattengedrag het probleem al oplost eerlijk gezegd.
Zal eens googlen. Al heb ik dat een aantal maanden geleden ook al gedaan en ook voordat zoon geboren werd. Toen vond ik er vrij weinig zinnigs over. In ieder geval niet iets wat ik niet wist. Heb je tips waar ik moet inlezen?
Anoniem0894 schreef:
23-05-2019 22:08
Zal eens googlen. Al heb ik dat een aantal maanden geleden ook al gedaan en ook voordat zoon geboren werd. Toen vond ik er vrij weinig zinnigs over. In ieder geval niet iets wat ik niet wist. Heb je tips waar ik moet inlezen?

Ik durf het je niet te zeggen, ik heb mijn hele leven al katten dus bij mij gaat het op gevoel.
Iemand anders noemde filmpjes op you tube, zou je even op moeten zoeken, dat is een kattenfluisteraar volgens mij. Grote kans dat je daar goed kunt kunt zien hoe kattengedrag in elkaar zit.
iones schreef:
23-05-2019 20:27
Stress los je op met het kiezen van een uitweg. Dat had de kat uit het verhaal van de TS, dat heeft hij altijd. Alleen kiest hij niet voor die uitweg. Hij kiest voor agressie. Dan is het geen stress meer.

Het gaat hier mensen enkelvoudig om het welzijn van de kat. Niet van de mensen waar hij bij woont, niet van de baby. Die moeten wijken voor dat beest. Dat is niet reeel.

En ik ben niet iemand die mensen belangrijker vindt dan dieren. Maar dieren én mensen mogen niet agressief reageren.
Dat hangt af van de omstandigheden. Aan de mens om het op te lossen. Je kunt het alleen oplossen als je er verstand van hebt en dat is niet een ieder gegeven. Daarom " lossen" zulke mensen het op met agressie.
Alle reacties Link kopieren
Beste TO,

Kan zijn dat het al eens gezegd is, maar neem contact op met de dierenarts. Wij hadden ook een dier dat door ongelukkige omstandigheden niet lekker in zijn vel zat en beet. Ze schreven ons toen een soort kalmeringsmiddel voor, dat angstige katten ook krijgen ivm vuurwerk. Dat hielp al heel wat. Wellicht het proberen waard.
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
23-05-2019 11:30
O dat helpt vast met je vader, krijgt de kat zijn vertrouwen terug.
Ik kan nergens uit opmaken dat jij liefde voelt voor je kat. Wellicht is dat het probleem.
Dit. Vind het nog steeds een gek verhaal. We hadden vroeger thuis een 'valse' kat. Had m'n moeder als zwerfkitten opgevangen en ze vertrouwde alleen mijn moeder en zeker ons niet als kinderen. Regelmatig een haal van haar gehad maar dat was altijd als ik over haar grenzen heen ging.

Heel mijn leven katten gehad en nog nooit meegemaakt dat een kat zomaar aanvalt behalve bij het spelen. Volgens mij zit dat helemaal niet in de aard van katten.
Ik heb ook een killer body. Als ik maar lang genoeg op je hoofd blijf zitten ga je dood.
boannan schreef:
24-05-2019 10:59
Dit. Vind het nog steeds een gek verhaal. We hadden vroeger thuis een 'valse' kat. Had m'n moeder als zwerfkitten opgevangen en ze vertrouwde alleen mijn moeder en zeker ons niet als kinderen. Regelmatig een haal van haar gehad maar dat was altijd als ik over haar grenzen heen ging.

Heel mijn leven katten gehad en nog nooit meegemaakt dat een kat zomaar aanvalt behalve bij het spelen. Volgens mij zit dat helemaal niet in de aard van katten.
Ik heb het ook nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
23-05-2019 22:08
Zal eens googlen. Al heb ik dat een aantal maanden geleden ook al gedaan en ook voordat zoon geboren werd. Toen vond ik er vrij weinig zinnigs over. In ieder geval niet iets wat ik niet wist. Heb je tips waar ik moet inlezen?
Raar hoor.

Voordat mijn kinderen geboren werden heb ik helemaal niets opgezocht qua katten.
Katten waren er eerst en moesten in bescherming genomen worden bij de veranderde omstandigheden.

Dus katten aandacht geven, juist ook met baby in de buurt ( baby wegleggen om kat aan te halen).
Veilige, rustige plek creëren bij herrie.

Als katten en kinderen niet samen zouden kunnen, had ik nooit kinderen gekregen.
en me vriend die wilt ook nog wat zegge
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
23-05-2019 22:23
Dat hangt af van de omstandigheden. Aan de mens om het op te lossen. Je kunt het alleen oplossen als je er verstand van hebt en dat is niet een ieder gegeven. Daarom " lossen" zulke mensen het op met agressie.
Het is heel natuurlijk om agressie met agressie te beantwoorden. Het is niet natuurlijk om iets wat eigen is met agressie te bestraffen, en dat is volgens mij ook niet bij katten zo. En dat proef ik ook uit een paar reacties hierboven van mensen die het nog nooit van een kat hebben meegemaakt dat hij out of the blue aanvielen.
Deze kat reageerde agressief en daar mag je hem gerust op aanpakken. Is helemaal niet erg. Ik las in een paar reacties hierboven ook van iemand die dat gedaan heeft. En dat heeft geholpen.
iones schreef:
25-05-2019 20:53
Het is heel natuurlijk om agressie met agressie te beantwoorden. Het is niet natuurlijk om iets wat eigen is met agressie te bestraffen, en dat is volgens mij ook niet bij katten zo. En dat proef ik ook uit een paar reacties hierboven van mensen die het nog nooit van een kat hebben meegemaakt dat hij out of the blue aanvielen.
Deze kat reageerde agressief en daar mag je hem gerust op aanpakken. Is helemaal niet erg. Ik las in een paar reacties hierboven ook van iemand die dat gedaan heeft. En dat heeft geholpen.

:facepalm:
Jij bent wel de laatste waar ik een dieren advies van zou opvolgen.
Alle reacties Link kopieren
the_Wicked_Witch schreef:
25-05-2019 21:10
:facepalm:
Jij bent wel de laatste waar ik een dieren advies van zou opvolgen.
Ik zou jouw advies ook niet opvolgen. Ik denk dat ik dan in de problemen zou komen.
Katten gaan agressie altijd uit de weg als dat kan Iones, dus die beantwoorden agressie helemaal niet altijd met agressie. Ze houden helemaal niet van vechten en conflicten in het wild ( op straat ook niet ).
Mijne ontwijkt kwade katten altijd gewoon. En ja hoor sommige katers vechten wel eens in de buurt, maar alleen als het niet anders kan.
Alle reacties Link kopieren
Madrid87 schreef:
25-05-2019 21:31
Katten gaan agressie altijd uit de weg als dat kan Iones, dus die beantwoorden agressie helemaal niet altijd met agressie. Ze houden helemaal niet van vechten en conflicten in het wild ( op straat ook niet ).
Mijne ontwijkt kwade katten altijd gewoon. En ja hoor sommige katers vechten wel eens in de buurt, maar alleen als het niet anders kan.
Maar dan is het toch merkwaardig als ze zomaar ineens bijten en/of krabben? Ik snap wel dat dit voor een kat geen gebruikelijk gedrag is. Maar het is wél agressief. Zeker als zo'n kat op dat moment ook geen pijn wordt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Als ik je zo lees overdrijf je wel wat. Als je kind ernstig allergisch is kan ik het me voorstellen dat je je kat wegdoet. Maar dit.. het is voor zo'n beestje ook wennen, ineens een huilende baby in huis. Onze katten moesten ook wennen. Heeft je kat misschien een plekje op hoogte waar hij de rust op kan zoeken?

Gewoon erop letten als je zoontje beneden is en niet alleen laten als hij in de box ligt.

Onze zoon is nu dikke vrienden met de katten dus ze gaan heus wel wennen aan elkaar. Maar je moet het wel een kans geven ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik ben radeloos. Ik leg onderstaande voor en heb geen behoefte in respectloze reacties...

Momenteel lig ik in tranen in bed. Baby huilde net flink en ik verhefte mijn stem naar mijn vriend tijdens een discussie. Vervolgens kijkt de kat mij een aantal seconde aan en springt boven op mij en valt aan. Ik vond dit een zeer enge situatie... Ik was zelfs bang omdat hij niet meteen wegging.
Dit, samen met het voorval laatst heeft me flink doen schrikken. Ik vind het eng en gevaarlijk en misschien wel onverantwoord.
Nu was ik het, maar ben als de dood dat het straks onze zoon is.
Ik zou het me nooit kunnen vergeven.
Ik ben in tranen... Ik kan het zo'n beestje niet aan doen om hem af te staan, maar ik wil ook geen risico meer lopen dat er nog meer mensen aangevallen worden. Ik vind het eng.
Mijn mam stelt voor om de kat een aantal weken in huis te nemen zodat voor ons de rust even is en onze zoon de stress rondom kat niet voelt. Onze kat is onzeker en bij haar kan hij met nieuwe onzekerheden omgaan. Maar iets in me zegt dat ik daar het beestje niet goed mee doe. Ze gaf ook al aan om de kat vrij te laten buiten, wellicht dat dat ook dingen oplost. Maar ik kan het niet over mijn hart krijgen dat hij miss aangereden wordt of andere mensen hem pijn gaan doen.
Ik weet het gewoon niet... Wil de kat niet kwijt maar wil ook niet in zulke gevaarlijke situaties met hem komen. Het is al de tweede keer deze week. Ik ben bang voor mijn eigen kat. Weet niet wat ik moet doen want elke keuze die ik maak is nadelig.
Alle reacties Link kopieren
Er is je al tig keer aangeraden om met die kat naar de dierenarts te gaan om een medische oorzaak uit te sluiten.
Dat heb je nog steeds niet gedaan dus?
...
Alle reacties Link kopieren
Calamitycat schreef:
25-05-2019 22:28
Er is je al tig keer aangeraden om met die kat naar de dierenarts te gaan om een medische oorzaak uit te sluiten.
Dat heb je nog steeds niet gedaan dus?
Jawel maar ze kunnen hem niet goed onderzoeken. De dierenarts moet hem met speciale handschoenen pakken en daar bijt die zelfs doorheen. Ze denken in ieder geval dat er niks op lichamelijk gebied speelt.
Ik zou 'm naar het asiel brengen.
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
25-05-2019 22:39
Ik zou 'm naar het asiel brengen.
Maar dat kan je een kat toch niet aan doen..☹️
Alle reacties Link kopieren
Anoniem0894 schreef:
25-05-2019 22:30
Jawel maar ze kunnen hem niet goed onderzoeken. De dierenarts moet hem met speciale handschoenen pakken en daar bijt die zelfs doorheen. Ze denken in ieder geval dat er niks op lichamelijk gebied speelt.
Sorry maar dit geloof ik niet. Geen dierenarts zal zeggen dat 'ie 'denkt' dat er niets lichamelijks speelt. Niet zonder gedegen onderzoek. En iedere kat is te onderzoeken, desnoods met een roesje.
...
Anoniem0894 schreef:
25-05-2019 22:43
Maar dat kan je een kat toch niet aan doen..☹️
Weet je, je kunt het je kind nog veel minder aandoen dat hij aangevallen wordt door je kat.
Breng dat beest aub naar je moeder als ze het aanbiedt. Die kat wordt er overspannen van hoe jij reageert,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven