Kat in de tuin houden

27-06-2019 10:39 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Sinds januari hebben wij een tweede kat. Onze eerste kat hebben we als kitten gekregen. Haar hebben we geleerd om aan de lijn in de tuin te lopen. Zo kan ze niet weglopen.
Onze tweede kat is al 6 jaar. Zij is niet gewend om aan de lijn te lopen. Ze vindt het tuigje nog wel ok maar de lijn echt helemaal niks. Ik denk ook niet dat ik haar daar aan kan laten wennen. Ze is echt bang als ze met lijn in de tuin loopt.
Nu ben ik aan het kijken hoe ik haar toch buiten kan laten lopen zonder dat ze weg kan. We hebben geen schutting om de tuin maar een heg dus ze kan er zo tussendoor lopen. Het is geen optie om daar gaas in aan te brengen.
Ik heb aan een ren lopen denken maar we hebben vrij veel zon in de tuin. Er is eigenlijk geen plek waar ze dan in ieder geval de hele tijd een schaduwplek hebben. Bovendien wil ik ze in de gaten kunnen houden als ik eventueel binnen ben.
Iemand hier nog wat opties?
Alle reacties Link kopieren
.
tessaa wijzigde dit bericht op 01-09-2019 00:15
Reden: privacy
0.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Tessaa schreef:
27-06-2019 10:43
Waarom mag de kat de tuin niet uit?
Dat mag TO zelf weten, en is niet van invloed op de antwoorden die ze graag krijgt
Alle reacties Link kopieren
Onze katten zijn van kitten af gewend aan tuigjes. En voor even een wandelingetje vind ik dat wel oke.
Maar in de tuin lopen ze los. En blijft 1 van ons in de buurt. Met zo'n tuig word je knap druk met ze, onder de stoel door, tuigje in de war.... etc

Onze oplossing is dus: tuinstoel in de tuin boek mee, kopje thee. Niet storen! ik heb oppasdienst!
Alle reacties Link kopieren
ik apprecieer het dat TO de kat(ten) in haar eigen tuin wil houden. Deden mijn buren dat ook maar....
not all who wander are lost
Waarom geen goede schutting plaatsen met schuine vlakken aan de bovenkant. Als het goed is heb je je katten nog wel even en dit geeft hun veel meer plezier en jou rust.
Alle reacties Link kopieren
In onze buurt mogen helaas alleen maar groene afscheidingen of betonnen afscheidingen met hout geplaatst worden. De opties die er dan overblijven anders dan wat we nu hebben vinden wij niet mooi.
Onze ervaring met vorige katten en met de eerste kat is dat het altijd goed gaat met een tuigje en een lijn. Sowieso kun je de katten niet alleen in de tuin laten en af en toe opstaan om ze even te helpen zodat ze weer verder kunnen is geen enkel probleem.
Mijn katten wil ik graag in de tuin houden omdat ik niet wil dat een ander overlast heeft van mijn huisdier. Maar de belangrijkste reden is dat ik niet wil dat ze overreden worden.
Zoals gezegd gaf het nooit problemen omdat wij onze katten altijd als kitten hebben gekregen. Dit is de eerste keer dat ik een oudere kat heb genomen. Ik weet van de kat van mijn ouders dat sommige wel wennen aan het lijntje maar onze kat is daar veel te bang voor. En ze wil wel graag naar buiten.
Alle reacties Link kopieren
Misschien kun je zelf in de ren een schaduwplek maken? Inspiratie: https://www.boredpanda.com/catios-cat-p ... nclosures/
Tja dan zou ik een grote ren bouwen. Met een grote plant erin voor de schaduw.
Alle reacties Link kopieren
kat aan een tuigje is toch zielig. Of gewoon binnen houden of de kat de vrijheid geven om de buurt te verkennen. Vaak blijven ze dan toch in de tuin
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Een net om de tuin? Hoeft misschien niet eens heel hoog te zijn. Een net is moeilijk om overheen te klimmen voor een kat.

https://www.bol.com/nl/p/kattennet-3-m- ... 058201329/
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 27-06-2019 11:22
23.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
27-06-2019 10:59
kat aan een tuigje is toch zielig. Of gewoon binnen houden of de kat de vrijheid geven om de buurt te verkennen. Vaak blijven ze dan toch in de tuin
Is niks zieligs aan. Sterker nog, wij hebben al onze katten het eerste jaar aan een tuigje gehad en ze zaten al te miauwen bij de achterdeur als ik met het tuigje rammelde. Ze leren snel genoeg dat dat hoort bij naar buiten gaan.

To: ik zou het nog een tijdje volhouden, het duurt altijd even voordat ze de link gelegd hebben.
Of trainen met een neveltuinslang om de tuin heen?

Ik waardeer iedereen die zijn kat in de tuin probeert te houden!
Dwars door de heg zullen ze niet gaan toch? Onderkant afzetten zou dan voldoende moeten zijn.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
27-06-2019 11:24

Ik waardeer iedereen die zijn kat in de tuin probeert te houden!
het is voor mij tweeledig:
1. ik wil niet dat anderen overlast hebben van mijn huisdieren (en daar schaarde ik mijn kinderen ook ander, toen ze de peutergilfases hadden: gillen doen we binnen)
2. ik denk dat een kat niet geschikt is voor het stadsleven. Te veel verkeer en mensen met ene hekel aan katten. Voor hun veiligheid blijven ze binnen, en onder begeleiding buiten.
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
27-06-2019 11:28
Dwars door de heg zullen ze niet gaan toch? Onderkant afzetten zou dan voldoende moeten zijn.
Het zou je verbazen waar katten zich doorheen werken:-)

En de meeste katten kunnen klimmen/springen...
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee, ben ook aan het nadenken hoe ik dit wil gaan doen. We hebben geen kat maar zijn wel aan het nadenken of het bij ons past. Zelfde overweging, ik wil niet dat anderen last hebben van mijn huisdier en ik zou het ook veilig in eigen huis/tuin willen houden. Van de andere kant geeft het ook veel stress, stel dat hij/zij toch ontsnapt... En hoe zorg je ervoor dat een kat niet toch via de poort of voordeur met je meeglipt naar buiten.
Ik leg de lat lekker hoog. Dan kan ik er makkelijker onderdoor.
Alle reacties Link kopieren
Poezemens84 schreef:
27-06-2019 11:31
Het zou je verbazen waar katten zich doorheen werken:-)

En de meeste katten kunnen klimmen/springen...
Inderdaad onze eerste kat liet zich niet tegenhouden door gaas. Onze tweede trouwens ook niet. Ze vinden altijd wel iets waar ze door kunnen.
Poezemens84 schreef:
27-06-2019 11:31
Het zou je verbazen waar katten zich doorheen werken:-)

En de meeste katten kunnen klimmen/springen...
Ik heb mijn kat het ooit 1x zien doen, toen ze jong was.
In een heg valt bijna niet te klimmen en als de heg een normale afmeting heeft lukt er overheen ook echt niet.
femjel schreef:
27-06-2019 11:40
Inderdaad onze eerste kat liet zich niet tegenhouden door gaas. Onze tweede trouwens ook niet. Ze vinden altijd wel iets waar ze door kunnen.
Ik heb het niet over gaas, maar echt over hekwerk.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-06-2019 11:29
het is voor mij tweeledig:
1. ik wil niet dat anderen overlast hebben van mijn huisdieren (en daar schaarde ik mijn kinderen ook ander, toen ze de peutergilfases hadden: gillen doen we binnen)
2. ik denk dat een kat niet geschikt is voor het stadsleven. Te veel verkeer en mensen met ene hekel aan katten. Voor hun veiligheid blijven ze binnen, en onder begeleiding buiten.
Helemaal mee eens. Ik heb er zelf een hekel aan als andere katten mijn tuin als kattenbak gebruiken. Mijn buren hoeven geen last van mijn katten te hebben. Bovendien zijn al mijn katten huiskatten geweest en volgens mij zijn ze niet minder gelukkig geweest.
Alle reacties Link kopieren
Een ren met daarboven schaduwdoek of een net over de tuin. Of bovenop de schutting “rollen”. Die maak je van pvc buis

Genoeg te vinden op internet
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
27-06-2019 11:42
Ik heb het niet over gaas, maar echt over hekwerk.
Het is een beukenhaag waar vrij veel openingen tussen zitten. Dan moet ik echt een gewoon hek er achter zitten.
Ik heb 2 maine coons en zij kunnen echt heel hoog springen. Bovendien zijn ze groter en lomper dan een gewone huiskat dus ze willen ook nog wel eens wat slopen.
femjel schreef:
27-06-2019 11:52
Het is een beukenhaag waar vrij veel openingen tussen zitten. Dan moet ik echt een gewoon hek er achter zitten.
Ik heb 2 maine coons en zij kunnen echt heel hoog springen. Bovendien zijn ze groter en lomper dan een gewone huiskat dus ze willen ook nog wel eens wat slopen.
Is een hek er achter geen optie?
Zoiets, maar dan smaller.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben , voor onze honden weliswaar rondom ons erf schrikdraad.
Want een hek over een par hectare vonden we echt heel lelijk.
1 van de twee heeft 1 keer een tik gehad van de draad en nu blijven ze beide keurig op gepaste afstand van het draad.

Weet natuurlijk alleen niet of dat ook werkt voor katten die ook springen. Dat doen de honden van mij natuurlijk niet
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven