kat mee op vakantie?
dinsdag 1 juni 2010 om 21:02
Hallo,
beetje rare vraag misschien maar ik zit met een dilemma.
Deze zomer gaan mijn vriend en ik 3 weken op vakantie naar de stacaravan van zijn ouders.
Die staat op ongeveer een uurtje rijden van ons huis.
Aan de ene kant wil ik onze kat heel graag meenemen (anders ga ik m zo missen )
Maar aan de andere kant ben ik ook bang dat hij de weg kwijt raakt bij de stacaravan en rij ik liever elk weekend even naar huis (doordeweeks verzorgen de buren m dan)
wat zouden jullie doen?
beetje rare vraag misschien maar ik zit met een dilemma.
Deze zomer gaan mijn vriend en ik 3 weken op vakantie naar de stacaravan van zijn ouders.
Die staat op ongeveer een uurtje rijden van ons huis.
Aan de ene kant wil ik onze kat heel graag meenemen (anders ga ik m zo missen )
Maar aan de andere kant ben ik ook bang dat hij de weg kwijt raakt bij de stacaravan en rij ik liever elk weekend even naar huis (doordeweeks verzorgen de buren m dan)
wat zouden jullie doen?
dinsdag 1 juni 2010 om 21:04
dinsdag 1 juni 2010 om 21:07
Ik zou hem gewoon thuis laten. Katten schijnen het toch het meest prettig te vinden in hun vaste omgeving. Terwijl honden juist bij hun baasje willen zijn. Daarnaast kan de kat ook niet naar buiten als je hem meeneemt naar de stacaravan. Onze dierenarts vertelde dat je katten het best tot zes weken na de verhuizing binnen kunt laten. Daarna is voor katten pas duidelijk dat dat het huis is waarnaar ze terug moeten keren als ze buiten zijn geweest.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:14
@ biebelie: bedankt! tuigje hebben we hier thuis al eens geprobeerd en dat was niet zo'n succes.....maar kan het altijd proberen, wil hem in iedergeval niet opsluiten in de caravan.
@ soos: onze kat woont nu anderhalf jaar bij ons, ging na drie weken naar buiten en kwam ook weer terug! maar wil hem wel naar buiten kunnen laten, alleen in de caravan laten vind hij denk ik echt niet leuk (is wel een echte buitenkat)
@ soos: onze kat woont nu anderhalf jaar bij ons, ging na drie weken naar buiten en kwam ook weer terug! maar wil hem wel naar buiten kunnen laten, alleen in de caravan laten vind hij denk ik echt niet leuk (is wel een echte buitenkat)
dinsdag 1 juni 2010 om 21:15
mijn katten zijn misschien niet representatief voor de rest van de (wel normale) katten hoor
Ze zijn erg op mij gericht en heb ze toen ik eens een week naar de camping ging (geen hoogseizoen) gelijk buiten laten lopen.
was wel even eng hoor maar ik ben erbij gaan zitten met een boekje en af en toe even roepen.
ze wisten precies waar ik was
Ze zijn erg op mij gericht en heb ze toen ik eens een week naar de camping ging (geen hoogseizoen) gelijk buiten laten lopen.
was wel even eng hoor maar ik ben erbij gaan zitten met een boekje en af en toe even roepen.
ze wisten precies waar ik was
dinsdag 1 juni 2010 om 21:18
Dat moet je echt niet doen.
Een kat is het liefst op zijn eigen plek. jJe doet hem er geenplezier mee. Je kunt hem niet 3 weken in de caravan laten en je hebt absoluut niet de zekerheid dat je kat buiten in de buurt blijft en niet verdwaalt. Dat is vragen om problemen.
Laat hem lekker thuis met de juiste zorg.
Een kat is het liefst op zijn eigen plek. jJe doet hem er geenplezier mee. Je kunt hem niet 3 weken in de caravan laten en je hebt absoluut niet de zekerheid dat je kat buiten in de buurt blijft en niet verdwaalt. Dat is vragen om problemen.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:20
Maar ToP; als je hem aan een tuigje doet kan ie niet weg toch?
Onze kat zit óf buiten aan de 5 meter lijn, óf binnen in de camper. Of af en toe aan het korte lijntje als we aan de wandel gaan.
Ik vind wél trouwens dat je, als je je kat meeneemt, ook rekening met het beestje moet houden. Dus niet van na het ontbijt tot 's avonds laat weg als die kat alleen thuis zit. Dat is voor het beestje ook niet leuk.
Daar proberen wij ook echt rekening mee te houden. Af en toe kan het niet anders, maar ik denk dat wij de vorige vakantie één dag écht lang weggeweest zijn.
Onze kat zit óf buiten aan de 5 meter lijn, óf binnen in de camper. Of af en toe aan het korte lijntje als we aan de wandel gaan.
Ik vind wél trouwens dat je, als je je kat meeneemt, ook rekening met het beestje moet houden. Dus niet van na het ontbijt tot 's avonds laat weg als die kat alleen thuis zit. Dat is voor het beestje ook niet leuk.
Daar proberen wij ook echt rekening mee te houden. Af en toe kan het niet anders, maar ik denk dat wij de vorige vakantie één dag écht lang weggeweest zijn.
668, the neighbour of the Beast
Mijn ouders nemen de poezen altijd mee en ook direct los, en zij staan op verschillende campings ieder jaar. Het hangt een beetje van je kat af. Damespoezen zijn vaak wat meer op hun bassje gericht dan katers, dat zijn meer allemansvrienden. Damespoezen zijn dus meer geneigd bij jou in de buurt te blijven.
Train vast met snoepjes. Roepen op een bepaalde manier = snoepje.
Mocht je toch het tuigje willen proberen, ga dan nu vast in huis oefenen met het tuigje, zonder lijn. Gewoon af en toe een uurtje om. Als poes niet meer zo moeilijk doet, de lijn proberen. Dan is niet tegelijk en de plek en het tuigje vreemd.
Train vast met snoepjes. Roepen op een bepaalde manier = snoepje.
Mocht je toch het tuigje willen proberen, ga dan nu vast in huis oefenen met het tuigje, zonder lijn. Gewoon af en toe een uurtje om. Als poes niet meer zo moeilijk doet, de lijn proberen. Dan is niet tegelijk en de plek en het tuigje vreemd.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Wij hebben onze kat ook al een aantal keren meegenomen met de caravan. En dat gaat heel erg goed. Hij komt normaal niet buiten. Soms laten we hem uit aan een tuigje dus dat is ie al wel gewend. Op vakantie wordt ie vaker uitgelaten dan thuis en zitten we lekker buiten terwijl de kat aan een lijn vast zit. Verder slaapt ie lekker in de caravan als wij een stuk gaan wandelen of fietsen. Maar wij hebben ook een makkelijke kat. Als je kat heel schuw en bang is voor nieuwe dignen is het misschen niet leuk voor hem.
Ik zou het gewoon proberen. Zoals al iemand zei je kunt hem altijd nog weer naar huis brengen als het niet gaat.
Ik zou het gewoon proberen. Zoals al iemand zei je kunt hem altijd nog weer naar huis brengen als het niet gaat.
AnnetD; onze kat vind het écht geweldig om mee op vakantie te gaan. Die geniet van het buiten door het gras lopen, van de aandacht van andere mensen die ie krijgt (vuile aandachtshoer is het) en vindt het véél leuker om er lekker bij te zijn dan om alleen thuis te zitten.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:21
quote:annetd schreef op 01 juni 2010 @ 21:18:
dat is dus geen vaststaand feit.
mijn katten vonden het heerlijk en hadden zich veel rottiger gevoeld als ze alleen thuis zouden zijn.
en met een tuigje en een lange lijn (en een zon én schaduwplekje) kan het ook wel erg fijn zijn voor kat.
dat is dus geen vaststaand feit.
mijn katten vonden het heerlijk en hadden zich veel rottiger gevoeld als ze alleen thuis zouden zijn.
en met een tuigje en een lange lijn (en een zon én schaduwplekje) kan het ook wel erg fijn zijn voor kat.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:24
quote:Marels schreef op 01 juni 2010 @ 21:20:
.quote:mrsmerlin schreef op 01 juni 2010 @ 21:14:
@ biebelie: bedankt! tuigje hebben we hier thuis al eens geprobeerd en dat was niet zo'n succes.....maar kan het altijd proberen, wil hem in iedergeval niet opsluiten in de caravan.
Maar goed als het niet lukt kun je hem altijd naar huis brengen.
.quote:mrsmerlin schreef op 01 juni 2010 @ 21:14:
Maar goed als het niet lukt kun je hem altijd naar huis brengen.
dinsdag 1 juni 2010 om 21:27
Yup Biebs.
Wij hebben nu zo'n grote stalen pen die je in het grasveld kunt draaien. Kan ie nooit weg, als het goed is.
En dat maakt zijn bewegingsradius nog eens groter dan wanneer hij aan de camper vast zou zitten.
Overigens gaat deze kat nu voor het eerst écht lang mee op vakantie, deze zomer. Onze vorige kat vond het ook geweldig, mee op vakantie. Die was altijd helemaal beledigd als we weer thuis waren
Wij hebben nu zo'n grote stalen pen die je in het grasveld kunt draaien. Kan ie nooit weg, als het goed is.
En dat maakt zijn bewegingsradius nog eens groter dan wanneer hij aan de camper vast zou zitten.
Overigens gaat deze kat nu voor het eerst écht lang mee op vakantie, deze zomer. Onze vorige kat vond het ook geweldig, mee op vakantie. Die was altijd helemaal beledigd als we weer thuis waren
dinsdag 1 juni 2010 om 21:29
Mijn ene kat zou ik meenemen (die is ook al meegeweest naar huisjes ed), de andere zou van schrik niet meer bewegen, dus daar zoek ik tijdens vakanties wel een oplossing voor. Het is dus per dier verschillend of ze het wel of niet leuk zouden vinden.
Zomaar los laten zou ik dan wel weer heel eng vinden..
Zomaar los laten zou ik dan wel weer heel eng vinden..
dinsdag 1 juni 2010 om 21:38
Onze eerste kat vond het tuigje ook niet zo'n succes in het begin, maar na een paar keer wennen ging het al snel genoeg prima.
Meds; da's dus niet per definitie zo. Onze kat is dus veel liever bij ons dan alleen thuis, en vindt het geweldig als hij mee mag.
En buiten lopen dat kan natuurlijk, maar dan aan het vaker genoemde tuigje met een lijn.
En met een lijn van 5 meter komen ze niet veel bewegingsruimte te kort hoor.
Meds; da's dus niet per definitie zo. Onze kat is dus veel liever bij ons dan alleen thuis, en vindt het geweldig als hij mee mag.
En buiten lopen dat kan natuurlijk, maar dan aan het vaker genoemde tuigje met een lijn.
En met een lijn van 5 meter komen ze niet veel bewegingsruimte te kort hoor.