Kat op appartement
donderdag 23 juli 2015 om 02:28
Hoi!
Ik woon sinds kort in een nieuw appartement van 60 m2 met een balkon van 5 m2 en een dakterras van 20 m2. Al mijn buren hier hebben katten, en vanuit huis hebben wij ook altijd een kat gehad en dat mis ik. Dit waren altijd buitenkatten, maar ik woon 1 hoog...
De kat van de buurvrouw loopt rustig op het dak, nooit op straat. de kat van de bovenbuurman zit altijd lekker op het balkon te staren. Aangezien ik de ruimte en tijd heb voor een kat, wil ik het er op wagen maar dan moet het wel een binnenkat worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik bijvoorbeeld bang voor ben is de drang om naar buiten te gaan en dat een kat altijd dringt bij de deur en zich door ramen heen wurmt. De buurkatten lopen niet weg maar dat is natuurlijk geen garantie voor mijn eventuele kat. Kan iemand mij zeggen of de dwang van een binnenkat groot is om naar buiten te gaan? En ik heb begrepen dat de dwang bij een kater groter is dan bij een poes, klopt dat?
Bedankt voor de respons!
Bedankt in ieder geval!
Ik woon sinds kort in een nieuw appartement van 60 m2 met een balkon van 5 m2 en een dakterras van 20 m2. Al mijn buren hier hebben katten, en vanuit huis hebben wij ook altijd een kat gehad en dat mis ik. Dit waren altijd buitenkatten, maar ik woon 1 hoog...
De kat van de buurvrouw loopt rustig op het dak, nooit op straat. de kat van de bovenbuurman zit altijd lekker op het balkon te staren. Aangezien ik de ruimte en tijd heb voor een kat, wil ik het er op wagen maar dan moet het wel een binnenkat worden. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar ik bijvoorbeeld bang voor ben is de drang om naar buiten te gaan en dat een kat altijd dringt bij de deur en zich door ramen heen wurmt. De buurkatten lopen niet weg maar dat is natuurlijk geen garantie voor mijn eventuele kat. Kan iemand mij zeggen of de dwang van een binnenkat groot is om naar buiten te gaan? En ik heb begrepen dat de dwang bij een kater groter is dan bij een poes, klopt dat?
Bedankt voor de respons!
Bedankt in ieder geval!
donderdag 23 juli 2015 om 03:04
Wat leuk dat je een kat wil!
Hangt een beetje van de kat af, of- ie op een appartement kan wonen. Er zijn katten die doodongelukkig worden als ze de hele dag binnen moeten zitten en er zijn katten die het prima vinden om de hele dag op de vensterbank te zitten.
Je zou naar het asiel kunnen gaan om te informeren of ze binnenkatten in de aanbieding hebben. Medewerkers van het asiel hebben van veel katten een goed beeld van wat voor baasje en woonruimte er bij ze past. Ik heb zelf een asielkat. Woon zelf ook niet zo groot en heb een klein tuintje, dus heb aangegeven dat ik geen kat wilde die het liefst de hele dag buiten rondrent. Heb nu een heel rustig blind katertje dat hier volgens mij prima op zijn plaats is.
Met kittens vind ik het wat lastiger in te schatten. Er zijn mensen die zeggen dat een kat die zijn hele leven in een appartement woont niet beter weet, maar ik ken ook mensen die uiteindelijk een ander baasje (met meer ruimte) hebben gezocht voor hun in een appartement opgegroeide kat, omdat ze de indruk hadden dat hun kat behoefte had aan meer ruimte.
Katers schijnen meer ruimte dan poezen nodig te hebben, omdat ze een sterkere territoriumdrift hebben, maar of dat voor iedere kater geldt? Iedere kat is nu eenmaal anders, dus naar mening is er niet een algemeen antwoord op je vraag te geven. Hoop dat je er toch wat aan hebt
Hangt een beetje van de kat af, of- ie op een appartement kan wonen. Er zijn katten die doodongelukkig worden als ze de hele dag binnen moeten zitten en er zijn katten die het prima vinden om de hele dag op de vensterbank te zitten.
Je zou naar het asiel kunnen gaan om te informeren of ze binnenkatten in de aanbieding hebben. Medewerkers van het asiel hebben van veel katten een goed beeld van wat voor baasje en woonruimte er bij ze past. Ik heb zelf een asielkat. Woon zelf ook niet zo groot en heb een klein tuintje, dus heb aangegeven dat ik geen kat wilde die het liefst de hele dag buiten rondrent. Heb nu een heel rustig blind katertje dat hier volgens mij prima op zijn plaats is.
Met kittens vind ik het wat lastiger in te schatten. Er zijn mensen die zeggen dat een kat die zijn hele leven in een appartement woont niet beter weet, maar ik ken ook mensen die uiteindelijk een ander baasje (met meer ruimte) hebben gezocht voor hun in een appartement opgegroeide kat, omdat ze de indruk hadden dat hun kat behoefte had aan meer ruimte.
Katers schijnen meer ruimte dan poezen nodig te hebben, omdat ze een sterkere territoriumdrift hebben, maar of dat voor iedere kater geldt? Iedere kat is nu eenmaal anders, dus naar mening is er niet een algemeen antwoord op je vraag te geven. Hoop dat je er toch wat aan hebt
donderdag 23 juli 2015 om 03:16
Eens met reactie boven de mijne. Ga naar het asiel. Ik heb een asielkat gehad, en ze hebben daar alle soorten en maten. Ook katten die niet naar buiten willen, maar dat zijn meestal iets oudere katten, geen kittens. Maar ook dat kunnen geweldige katten zijn!
Ik heb wel een leuke link waar je even kunt kijken. Je kunt aangeven in welke omgeving je zoekt, mannetje of vrouwtje, of ze bij honden, katten en kinderen moeten kunnen, én of ze naar buiten moeten.
http://ikzoekbaas.dierenb ... l/zoek-asieldieren/katten
Ik hoop dat je een leuke kat of poes vindt. Je klinkt in ieder geval als een goed baasje, gezien je hier goed over nadenkt. Veel plezier.
Ik heb wel een leuke link waar je even kunt kijken. Je kunt aangeven in welke omgeving je zoekt, mannetje of vrouwtje, of ze bij honden, katten en kinderen moeten kunnen, én of ze naar buiten moeten.
http://ikzoekbaas.dierenb ... l/zoek-asieldieren/katten
Ik hoop dat je een leuke kat of poes vindt. Je klinkt in ieder geval als een goed baasje, gezien je hier goed over nadenkt. Veel plezier.
donderdag 23 juli 2015 om 03:54
Asiel kat idd, dat is de enige manier waarop je weet of de kat die bij jou komt een binnen of een buiten kan is.
Dat een kat als kitten nooit buiten komt maakt het geen binnen kat, die wil en het instinct is er of is er niet. Die van mij kwamen nooit buiten, alleen wilde altijd wel. Als je een raam open liet staan was die weg, nu hebben we een tuin en kunnen ze lekker naar buiten. Het wordt wel soms minder als ze wat ouder zijn, dus misschien dat het beste een iets oudere asiel kat is. In het asiel weten ze je veel te vertellen over de katten die er zitten dus kunnen ze je goed helpen.
Dat een kat als kitten nooit buiten komt maakt het geen binnen kat, die wil en het instinct is er of is er niet. Die van mij kwamen nooit buiten, alleen wilde altijd wel. Als je een raam open liet staan was die weg, nu hebben we een tuin en kunnen ze lekker naar buiten. Het wordt wel soms minder als ze wat ouder zijn, dus misschien dat het beste een iets oudere asiel kat is. In het asiel weten ze je veel te vertellen over de katten die er zitten dus kunnen ze je goed helpen.
donderdag 23 juli 2015 om 04:24
Waarom wil je specifiek een kat die alleen maar binnen is? Een kat hebben die soms binnen, soms buiten is lukt ook prima in een appartement, als je 'm de eerste 2 weken binnen hebt gehad (heb het nu niet over kitten maar volwassen kat). Die van ons wachtte altijd bij het portiek als hij mee naar binnen wilde, en bij ons huidige appertement weet hij het balkon te vinden en zeg hij eenvoudig 'mauw' voor de deur. Ideaal =).
Heb lief, houd moed. Komt goed.
donderdag 23 juli 2015 om 05:49
Dan zou ik voor een kitten gaan. Ik heb dat met 1 van mijn katten gedaan en die wilde niet naar buiten, dat vond ie echt eng. Alleen toen hij 2,5 was, werd hij wat dapperder en op een dag was ie 't zat en heeft toen drie wekenlang elke dag zo hard en lang gemiauwd, dat ik het opgaf en hem buitenliet. Maar dat was ook omdat we toen verhuisd waren. Waar we nu wonen, kan hij ook naar buiten. Wie weet verhuis jij ook over een paar jaar naar een huis of villa, je weet het nooit! Er zijn nu ook veel kittens in het asiel. Vaak weten ze wel welk kitten brutaal is en welke juist niet. Ik zou dan het meer verlegen kitten nemen. Succes!
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
donderdag 23 juli 2015 om 06:57
Ik woon in een appartement met twee katten die niet naar buiten gaan. Ja soms als ik de plantjes van mijzelf en de buren water ga geven dan sjouwen ze mee. Maar niet verder dan een meter van de voordeur en dan gaan ze lekker liggen of ze gaan voor de drempel nog binnen zitten. Hiervoor een gewoon huis met tuin maar ik wilde niet dat ze de buren tot last zouden zijn dus ze nooit geleerd naar buiten te gaan en ze geven er niets om. Vermaken zich prima in het zonnetje in de vensterbank. Ik heb ze als kittens uit het asiel gehaald en het zijn gewone huis, tuin en keuken katten. Maar het valt niet te voorspellen denk ik, ook meegemaakt dat een poes 10 jaar bij een dame in de vensterbank lag echt hele dagen! Zij overleed en in het nieuwe huis wilde ze toch echt naar buiten, mauwen, slopen en plassen in huis. Als er een deur openging ontsnapte ze.
Volgens mij zijn er wel rassen zoals die heerlijke pluizenbollen die tegen de muur zijn gelopen (kom even niet op de naam) die makkelijker binnen zijn te houden dan bv een kitten van de boerderij.
Volgens mij zijn er wel rassen zoals die heerlijke pluizenbollen die tegen de muur zijn gelopen (kom even niet op de naam) die makkelijker binnen zijn te houden dan bv een kitten van de boerderij.
donderdag 23 juli 2015 om 07:34
donderdag 23 juli 2015 om 08:00
donderdag 23 juli 2015 om 08:19
Ik heb er twee. Een die op stap gaat en een die binnen blijft en niet verder dan balkon komt.
De kater was buiten al gewend en is ook niet tegen te houdrn. Hij springt van balkon af en blijft soms meer dan dag weg.
Hiervoor woonden we begane grond. Daar ging hij lekker naar buiten. In dit huis is er siameesje bij gekomen. Zij gaat alleen aan lijntje mee naar buiten.
De kater was buiten al gewend en is ook niet tegen te houdrn. Hij springt van balkon af en blijft soms meer dan dag weg.
Hiervoor woonden we begane grond. Daar ging hij lekker naar buiten. In dit huis is er siameesje bij gekomen. Zij gaat alleen aan lijntje mee naar buiten.
donderdag 23 juli 2015 om 08:22
quote:gladoortje74 schreef op 23 juli 2015 @ 05:49:
Vaak weten ze wel welk kitten brutaal is en welke juist niet. Ik zou dan het meer verlegen kitten nemen. Succes!Dat is niet per se waar. Wij hebben twee katten. Een hele brutale die ook erg naar mensen trekt en een schuwe/verlegen. Maar die schuwe vindt buitenspelen echt helemaal het einde terwijl die brutale om ons heen blijft hangen en vaak snel weer mee naar binnen wil
Vaak weten ze wel welk kitten brutaal is en welke juist niet. Ik zou dan het meer verlegen kitten nemen. Succes!Dat is niet per se waar. Wij hebben twee katten. Een hele brutale die ook erg naar mensen trekt en een schuwe/verlegen. Maar die schuwe vindt buitenspelen echt helemaal het einde terwijl die brutale om ons heen blijft hangen en vaak snel weer mee naar binnen wil
donderdag 23 juli 2015 om 09:23
Eens met eerdere reacties; haal een kat uit het asiel. Heb ik 2x gedaan. Had klein appartement zonder balkon. Heb de eerste keer een 17 jarige knuffelkat uit het asiel meegenomen die heel tevreden nog een jaar heeft geleefd.
Daarna een 10 jarige beetje angstige kat die alleen maar lekker op de bank wilde liggen. Ideaal! Hele goede ervaring mee.
Daarna een 10 jarige beetje angstige kat die alleen maar lekker op de bank wilde liggen. Ideaal! Hele goede ervaring mee.
donderdag 23 juli 2015 om 11:41
Ja hoor, dit kan zeker, zolang de kat de gelegenheid heeft om zijn
natuurlijke gedrag te kunnen vertonen is dat geen probleem.
Dat wil zeggen dat hij zich wel moet kunnen vermaken (jachtinstinct),
dus heb je nodig, behalve een kattenbak natuurlijk,
een krabpaal en speeltjes.
Dat laatste hoeft helemaal niet duur te zijn, een sok
aan een touw of een stukje karton (dozen zijn katten gek op)
of iets dergelijks.
En verder natuurlijk veel liefde en aandacht, het makkelijke van katten is
overigens dat ze je daar zelf wel aan helpen herinneren
.
Maar als in dat appartementencomplex het geen probleem is
dat daar katten buitenlopen (omdat ik begreep dat ze dat daar meer doen)
kan je als de kat (minstens 2 weken binnenhouden!!) gewend is aan het huis
dat toch ook doen? Maak een luikje of zet het raam open, klaar.
Overigens snap ik je angst dat ze 'hem peren', maar
als ze het huis goed kennen komen ze echt wel weer terug.
(ze weten namelijk heel goed van wie ze eten en aandacht krijgen...)
Ja of je moet ze vangen, maar dat komt waarschijnlijk neer
op 3 uur achter zo'n beest aanrennen en dan heb je hem nog niet.. .
Althans, bij mijn kat doe ik dat niet meer, voor haar is het echt een spelletje
om keihard weg te rennen als ik haar bijna heb.. .
natuurlijke gedrag te kunnen vertonen is dat geen probleem.
Dat wil zeggen dat hij zich wel moet kunnen vermaken (jachtinstinct),
dus heb je nodig, behalve een kattenbak natuurlijk,
een krabpaal en speeltjes.
Dat laatste hoeft helemaal niet duur te zijn, een sok
aan een touw of een stukje karton (dozen zijn katten gek op)
of iets dergelijks.
En verder natuurlijk veel liefde en aandacht, het makkelijke van katten is
overigens dat ze je daar zelf wel aan helpen herinneren
Maar als in dat appartementencomplex het geen probleem is
dat daar katten buitenlopen (omdat ik begreep dat ze dat daar meer doen)
kan je als de kat (minstens 2 weken binnenhouden!!) gewend is aan het huis
dat toch ook doen? Maak een luikje of zet het raam open, klaar.
Overigens snap ik je angst dat ze 'hem peren', maar
als ze het huis goed kennen komen ze echt wel weer terug.
(ze weten namelijk heel goed van wie ze eten en aandacht krijgen...)
Ja of je moet ze vangen, maar dat komt waarschijnlijk neer
op 3 uur achter zo'n beest aanrennen en dan heb je hem nog niet.. .
Althans, bij mijn kat doe ik dat niet meer, voor haar is het echt een spelletje
om keihard weg te rennen als ik haar bijna heb.. .
donderdag 23 juli 2015 om 12:52
Je kan iedere kat wel binnenhouden, nogmaals als de kat maar zoveel mogelijk
zijn natuurlijke gedrag kan vertonen zal het over het algemeen weinig problemen geven.
Die 'drang' om naar buiten te gaan/de interesse in het 'buitenleven' gaat overigens
niet over, dat houdt echt iedere kat. (katachtigen zijn tenslotte roofdieren, dus dat
gaat echt niet weg)
Oww nog een tip, het is voor katten die niet naar buiten kunnen heel belangrijk
om uit het raam te kunnen kijken. (dit is geen grap, dit is echt waar, katten willen
vooral naar buiten om hun terretorium te 'bewaken'. Dit kunnen ze echter ook
door uit het raam te kijken)
Oww als je een dakterras hebt is het helemaal goed, katten kijken naar mijn
mening niet echt naar hoe groot iets is... .
Denk wel eventueel aan afrasteren, katten zijn behoorlijk nieuwsgierig
en houden wel van een avontuurtje...
Nogmaals wel echt even de 1e 2 weken binnenhouden zodat ze het huis
en de geur goed in zich op kunnen nemen.
zijn natuurlijke gedrag kan vertonen zal het over het algemeen weinig problemen geven.
Die 'drang' om naar buiten te gaan/de interesse in het 'buitenleven' gaat overigens
niet over, dat houdt echt iedere kat. (katachtigen zijn tenslotte roofdieren, dus dat
gaat echt niet weg)
Oww nog een tip, het is voor katten die niet naar buiten kunnen heel belangrijk
om uit het raam te kunnen kijken. (dit is geen grap, dit is echt waar, katten willen
vooral naar buiten om hun terretorium te 'bewaken'. Dit kunnen ze echter ook
door uit het raam te kijken)
Oww als je een dakterras hebt is het helemaal goed, katten kijken naar mijn
mening niet echt naar hoe groot iets is... .
Denk wel eventueel aan afrasteren, katten zijn behoorlijk nieuwsgierig
en houden wel van een avontuurtje...
Nogmaals wel echt even de 1e 2 weken binnenhouden zodat ze het huis
en de geur goed in zich op kunnen nemen.
donderdag 23 juli 2015 om 13:00
Mijn kat komt als kitten uit het asiel. Is altijd buiten geweest, al was het vaak maar va korte duur, voordat ze weer als een gek naar binnen kwam gerend.
Nu woon ik in een appartement en kan ze niet meer nar buiten. Ze lijkt het prima te vinden, staat nooit aan de deur te miauwen of wat dan ook. Heb wel altijd als het een beetje weer is en ik thuis ben de deur naar het balkon openstaan. Daar gaat ze dan liggen zonnebaden ofzo! Kan dus prima als je een appartement hebt, met voldoende speeltjes zodat ze zich goed kan vermaken.
Nu woon ik in een appartement en kan ze niet meer nar buiten. Ze lijkt het prima te vinden, staat nooit aan de deur te miauwen of wat dan ook. Heb wel altijd als het een beetje weer is en ik thuis ben de deur naar het balkon openstaan. Daar gaat ze dan liggen zonnebaden ofzo! Kan dus prima als je een appartement hebt, met voldoende speeltjes zodat ze zich goed kan vermaken.
donderdag 23 juli 2015 om 13:01
Ik heb bij het asiel indertijd aangegeven dat ik een binnenkat wilde. Ze kan af en toe op het balkon, maar alleen onder streng toezicht (lees: als ik erbij ben). Soms zit ze even te mauwen bij de balkondeur. Meestal roep ik haar dan, of ik praat wat tegen d'r. Poezebeest is zeer gelukkig binnen (en als enige kat in het huis). Wel hang ik regelmatig vetbolletjes buiten op, zodat er vogeltjes komen waar ze naar kan kijken. Werkt top.
donderdag 23 juli 2015 om 13:03
Hoeveel asiels en pensions houden katten wel niet in een kleine bench achtige kooi. En dat gaat ook. Oke, de beestjes worden er natuurlijk bepaald niet gelukkig van en het is niet aan te raden om ze 24 uur per dag in zo´n kleine ruimte stoppen.
Maar dan is een heel appartement toch een ander verhaal. Ik heb al een buitenkansje voor je gevonden.
http://ikzoekbaas.dierenb ... eren/kat/92567/hart-soest
Geslacht: Mannelijk
Ras: Langharig
Koppel: Nee
Leeftijd: 4 tot 8 jaar
Kan bij katten: Nee
Kan bij honden: Nee
Kan bij kinderen : Vanaf 12 jaar
Gesteriliseerd/gecastreerd: Ja
Speciale zorg: Nee
Moet naar buiten: Nee
Wordt graag aangehaald: Ja
Langzittend: Nee
Omschrijving:
Bobo is een prachtige britse langhaar van 6 jaar oud. Deze lieve gec.kater is schijnbaar al een aantal keer verwisseld van eigenaar en moest nu naar het asiel vanwege ziekte van de laatste eigenaar.
We zijn dus op zoek naar een vast baasje die hem liefdevol gaat verzorgen en ook zijn vacht goed klitvrij houdt. Bobo zal regelmatig geborsteld moeten worden.
Bobo is op zoek naar een rustig huishouden, hij zoekt een huis zonder andere katten, honden en kleine kinderen. Het is een echte binnenkat, hij kan op een flat geplaatst worden.
Wie geeft deze knapperd zijn definitieve plekje?
Voor meer info graag telefonisch contact, 035-6013583. We zijn bereikbaar tussen 9.30-16u
Asiel: Dierentehuis 't Hart
Eemweg 2d
3764 DG Soest
Deze is mooi, nog jong, aanhankelijk, je hoeft er geen kat bij te nemen voor gezelschap. Sterker nog, je zult met dit dier moeten opschieten want die blijft daar niet lang zitten.
Dus... RENNEN!
Maar dan is een heel appartement toch een ander verhaal. Ik heb al een buitenkansje voor je gevonden.
http://ikzoekbaas.dierenb ... eren/kat/92567/hart-soest
Geslacht: Mannelijk
Ras: Langharig
Koppel: Nee
Leeftijd: 4 tot 8 jaar
Kan bij katten: Nee
Kan bij honden: Nee
Kan bij kinderen : Vanaf 12 jaar
Gesteriliseerd/gecastreerd: Ja
Speciale zorg: Nee
Moet naar buiten: Nee
Wordt graag aangehaald: Ja
Langzittend: Nee
Omschrijving:
Bobo is een prachtige britse langhaar van 6 jaar oud. Deze lieve gec.kater is schijnbaar al een aantal keer verwisseld van eigenaar en moest nu naar het asiel vanwege ziekte van de laatste eigenaar.
We zijn dus op zoek naar een vast baasje die hem liefdevol gaat verzorgen en ook zijn vacht goed klitvrij houdt. Bobo zal regelmatig geborsteld moeten worden.
Bobo is op zoek naar een rustig huishouden, hij zoekt een huis zonder andere katten, honden en kleine kinderen. Het is een echte binnenkat, hij kan op een flat geplaatst worden.
Wie geeft deze knapperd zijn definitieve plekje?
Voor meer info graag telefonisch contact, 035-6013583. We zijn bereikbaar tussen 9.30-16u
Asiel: Dierentehuis 't Hart
Eemweg 2d
3764 DG Soest
Deze is mooi, nog jong, aanhankelijk, je hoeft er geen kat bij te nemen voor gezelschap. Sterker nog, je zult met dit dier moeten opschieten want die blijft daar niet lang zitten.
Dus... RENNEN!
donderdag 23 juli 2015 om 19:17
Twee opties:
1. Je kan kittens nemen. Die zijn nog niet gewend aan buiten dus missen het ook niet. Dan moet je er wel absoluut 2 nemen. Kittens horen überhaupt niet alleen te wonen en zeker niet als ze ook buiten geen contact kunnen maken met andere katten.
2. Ga naar het asiel en neem een kat waarvan bekend is dat hij het liefste alleen en binnen woont.
Kater en poes zit geen verschil in qua dwang om naar buiten te gaan. Binnenkatten die dat gewend zijn talen er in mijn ervaring helemaal niet naar. Buitenkatten kun je wel heel ongelukkig maken door ze dat af te nemen. Dat risico moet je dus niet nemen.
1. Je kan kittens nemen. Die zijn nog niet gewend aan buiten dus missen het ook niet. Dan moet je er wel absoluut 2 nemen. Kittens horen überhaupt niet alleen te wonen en zeker niet als ze ook buiten geen contact kunnen maken met andere katten.
2. Ga naar het asiel en neem een kat waarvan bekend is dat hij het liefste alleen en binnen woont.
Kater en poes zit geen verschil in qua dwang om naar buiten te gaan. Binnenkatten die dat gewend zijn talen er in mijn ervaring helemaal niet naar. Buitenkatten kun je wel heel ongelukkig maken door ze dat af te nemen. Dat risico moet je dus niet nemen.