Kat wanneer je fulltime werkt
dinsdag 6 augustus 2019 om 17:25
Recent is mij een kat aangeboden van 10+ jaar. Ik zit er over te twijfelen om deze kat in huis te nemen.
Zou het te doen zijn om een kat te nemen wanneer je fulltime werkt? Ideaal is het niet, zeker omdat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Maar ik vind het ook zo wat om de kat naar het asiel te laten gaan. Op zich heb ik een groot huis en voor zover ik begreep is het een echte binnenkat. Ik heb nooit eerder een kat gehad (alleen honden) en vind het lastig in te schatten hoeveel aandacht een kat nodig heeft.
Hebben jullie ervaring met een kat wanneer je fulltime werkt? En heb je het gevoel dat de kat aandacht tekort komt?
Zou het te doen zijn om een kat te nemen wanneer je fulltime werkt? Ideaal is het niet, zeker omdat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Maar ik vind het ook zo wat om de kat naar het asiel te laten gaan. Op zich heb ik een groot huis en voor zover ik begreep is het een echte binnenkat. Ik heb nooit eerder een kat gehad (alleen honden) en vind het lastig in te schatten hoeveel aandacht een kat nodig heeft.
Hebben jullie ervaring met een kat wanneer je fulltime werkt? En heb je het gevoel dat de kat aandacht tekort komt?
dinsdag 6 augustus 2019 om 18:46
Ik geloof niet dat dit handig is voor deze kat. Hij is geen andere katten gewend. Is altijd alleen geweest met de eigenaar.apestaartje30 schreef: ↑06-08-2019 18:43Kan er echt geen tweede bij? Ik heb bij oude doos van toen tien twee kittens geplaatst. Twee zodat er na haar overlijden niet wéér één alleen zit.
Het gaat super! Sterker nog, mevrouw is echt een mevrouw. De baas maar niet vals. Omdat de heren met z'n tweeën zijn laten ze haar met rust. Tot ze gaan slapen. Dan liggen ze samen en dat vindt ze helemaal goed. Laat zichzelf zelfs verzorgen op dr oude dag.
Ik werk overigens fulltime. Stofzuigen m moet dagelijks maar ach....
Krabpaal wordt als enige gebruikt om te krabben.
Het kan dus! Misschien zelfs met een tweede.
![]()
dinsdag 6 augustus 2019 om 18:58
Niet doen, teveel wegmadamecannibale schreef: ↑06-08-2019 18:36Bedankt voor de vele reacties. Mijn angst is inderdaad ook een beetje dat het beestje erg eenzaam wordt. Het is gelukkig niet mijn taak om een nieuw huisje voor hem te vinden.
Ik ben wel regelmatig ook ‘s avonds weg. Denk aan sportschool, bioscoop of uit eten. Maar dat is zeker niet elke avond en ook niet de hele avond. Ik ga niet heel vaak weekendjes weg of op vakantie.
Van mij zou de kat overigens best buiten mogen hoor, maar ik weet dat hij de afgelopen paar jaar op een flat heeft gewoond dus vind dat een beetje eng. Ik woon erg rustig, geen verkeer voor de deur en veel groen. Maar als hij een paar honderd meter loopt is er een drukke weg.
dinsdag 6 augustus 2019 om 19:32
dinsdag 6 augustus 2019 om 19:50
chaoticinternetnerd schreef: ↑06-08-2019 18:21“Probeer het gewoon” werkt niet met dieren. Dat is sneu. Dieren “probeer” je niet, als je niet zeker weet of je ze 200% kan bieden wat ze nodig hebben, dan neem je ze niet in huis. Proberen en dan later (in dit geval zelfs voor een tweede keer) weg doen is erg sneu.
Tja, normaal gesproken niet, maar een asiel is ook niet alles en een oudere kat wordt niet altijd even makkelijk meer herplaatst. Ik heb ook eens 'op proef' een kat meegekregen uit het asiel die een mankementje had waardoor plaatsing lastig was. Ik vond die kat geweldig, maar wist niet of hij zich kon handhaven bij onze honden. Bij het asiel waren ze maar wat blij dat ik het wilde 'proberen'. En het ging prima en kat heeft nog vele toffe jaren gehad bij ons.
dinsdag 6 augustus 2019 om 20:01
Ik heb recent een kitten geadopteerd en woon in een ruim appartement. Mijn vriend en ik werken/studeren full time. In het weekend ben ik thuis en mijn vriend heeft meestal 1 vrije dag doordeweeks.
Wij waren ook bang dat het niet goed zou gaan met de kitten, maar dit is een kwestie van gewenning. Zorg dat je wanneer je wél thuis bent, de kat genoeg aandacht geeft. En natuurlijk voldoende eten en drinken en fijne schuil en slaapplaatjes en een krabpaal, zodat de kat zich kan vermaken wanneer jij weg bent.
Wij hebben onze kitten op vrijdagmiddag opgehaald en ik was in het weekend vrij, mijn vriend was op maandag vrij. Hierdoor hebben we rustig het contact met de kat kunnen opbouwen en zijn wij tijdens het weekend ook een paar uurtjes weggegaan zodat de kat ook kon wennen aan het alleen zijn. Wellicht was dit allemaal een beetje overdreven, maar bij ons ging het dikke prima.
Wij waren ook bang dat het niet goed zou gaan met de kitten, maar dit is een kwestie van gewenning. Zorg dat je wanneer je wél thuis bent, de kat genoeg aandacht geeft. En natuurlijk voldoende eten en drinken en fijne schuil en slaapplaatjes en een krabpaal, zodat de kat zich kan vermaken wanneer jij weg bent.
Wij hebben onze kitten op vrijdagmiddag opgehaald en ik was in het weekend vrij, mijn vriend was op maandag vrij. Hierdoor hebben we rustig het contact met de kat kunnen opbouwen en zijn wij tijdens het weekend ook een paar uurtjes weggegaan zodat de kat ook kon wennen aan het alleen zijn. Wellicht was dit allemaal een beetje overdreven, maar bij ons ging het dikke prima.
dinsdag 6 augustus 2019 om 22:43
Hey TO.
Ik heb jarenlang fulltime gewerkt en mijn lieve kat vond dat altijd prima (helaas is ze dit jaar overleden).
Je kat zal er uiteindelijk ook aan wennen dat je werkt. En katten van 10 slapen echt veel hoor. Rondrennen en aan je meubels krabben zal echt wel meevallen. Trouwens, ook als je erbij bent krabben katten graag aan meubele
Als je het beestje 's ochtends en 's avonds voldoende aandacht geeft zal ze echt niet ongelukkig zijn.
Maar het is uiteindelijk jouw beslissing en je moet ook kiezen voor wat voor jou goed voelt. Succes!
Ik heb jarenlang fulltime gewerkt en mijn lieve kat vond dat altijd prima (helaas is ze dit jaar overleden).
Je kat zal er uiteindelijk ook aan wennen dat je werkt. En katten van 10 slapen echt veel hoor. Rondrennen en aan je meubels krabben zal echt wel meevallen. Trouwens, ook als je erbij bent krabben katten graag aan meubele
Maar het is uiteindelijk jouw beslissing en je moet ook kiezen voor wat voor jou goed voelt. Succes!
dinsdag 6 augustus 2019 om 22:46
Ja dit. Het verschil met honden is dat ze echt het liefste de hele tijd bij je zijn en enthousiast zijn, en natuurlijk uitgelaten moeten worden, maar een kat is ook graag op zichzelf. Even aandacht is goed. Urenlang op schoot liggen kan bij sommige ook. Maar verder trekken ze toch hun eigen plan
(En daarom vind ik katten zo leuk. Ik zeg: doen!)
dinsdag 6 augustus 2019 om 22:56
Nou ja, dat zit ik dus ook een beetje te denken. Om het te proberen. Maar aan de andere kant wil je ook niet heen en weer gaan slepen met een dier. Ik was niet actief op zoek naar een huisdier en overweeg nu deze kat omdat ik het sneu zou vinden als hij naar het asiel moet. Ik kan me voorstellen dat dat ook niet leuk is voor zo’n beestje op leeftijd om op een plek te komen waar het naar allemaal andere dieren ruikt en dan wanneer hij verkocht is weer aan een nieuw huisje te moeten wennen.Foechoer schreef: ↑06-08-2019 19:50Tja, normaal gesproken niet, maar een asiel is ook niet alles en een oudere kat wordt niet altijd even makkelijk meer herplaatst. Ik heb ook eens 'op proef' een kat meegekregen uit het asiel die een mankementje had waardoor plaatsing lastig was. Ik vond die kat geweldig, maar wist niet of hij zich kon handhaven bij onze honden. Bij het asiel waren ze maar wat blij dat ik het wilde 'proberen'. En het ging prima en kat heeft nog vele toffe jaren gehad bij ons.
Aan de andere kant besef ik me ook wel dat als ik het probeer ik dat niet alleen moet doen omdat ik het zielig vind als hij naar een asiel gaat. Dan moet het ook wel zijn omdat ik denk dat ik hem nog een leuke ouwe dag kan bezorgen.
Vriend staat er overig heel nuchter in. Die denkt we doen het gewoon en zien wel hoe het gaat.
woensdag 7 augustus 2019 om 06:02
Ik zou het niet doen denk ik, hoe lief ik het ook van je vindt dat je hem niet naar het asiel wil brengen. De asiels zijn tegenwoordig heel goed en ik kijk er wekelijk op de websites en het valt mij op dat juist de oudere katten ook geadopteerd worden.
Het zijn eerder de katten met chronische ziektes en dergelijke die lastiger weg komen.
Dus als kat gezond is zou ik hem toch naar het asiel laten gaan, dan kunnen ze een baasje voor hem vinden die precies bij zijn behoeftes past.
Klinkt alsof hij gewend is aan iemand in huis te hebben full-time en ik betwijfel of hij het fijn zou vinden om hele dagen alleen te zitten. Mensen roepen altijd dat katten zo op zichzelf zijn gericht maar mijne mist me echt als ik een dag gewerkt heb. Nu werk ik maar parttime en ben ik verder altijd thuis en hij kan naar buiten maar toch is hij dolblij als ik er weer ben.
Het hangt er helemaal van af wat voor kat het is. Je kan best een kat nemen als je fulltime werkt, maar dan zou ik er altijd twee nemen of zorgen dat kat naar buiten kan.
Ik zou er zeker geen tweede bij zetten omdat kat altijd alleen geweest is, dat lijkt me een recept voor ellende.
Het klinkt gewoon niet echt als een match. En het asiel is echt geen slechte plek. Mijn kat is al boven de 10 en die heb ik ook gewoon geadopteerd. Er zijn zat mensen die juist die lieve oudjes een goede oude dag willen geven.
Niet alle katten slapen trouwens de hele tijd overdag hoor. Mijne is zo de hele dag buiten en gaat s'avonds braaf mee naar bed.
Het zijn eerder de katten met chronische ziektes en dergelijke die lastiger weg komen.
Dus als kat gezond is zou ik hem toch naar het asiel laten gaan, dan kunnen ze een baasje voor hem vinden die precies bij zijn behoeftes past.
Klinkt alsof hij gewend is aan iemand in huis te hebben full-time en ik betwijfel of hij het fijn zou vinden om hele dagen alleen te zitten. Mensen roepen altijd dat katten zo op zichzelf zijn gericht maar mijne mist me echt als ik een dag gewerkt heb. Nu werk ik maar parttime en ben ik verder altijd thuis en hij kan naar buiten maar toch is hij dolblij als ik er weer ben.
Het hangt er helemaal van af wat voor kat het is. Je kan best een kat nemen als je fulltime werkt, maar dan zou ik er altijd twee nemen of zorgen dat kat naar buiten kan.
Ik zou er zeker geen tweede bij zetten omdat kat altijd alleen geweest is, dat lijkt me een recept voor ellende.
Het klinkt gewoon niet echt als een match. En het asiel is echt geen slechte plek. Mijn kat is al boven de 10 en die heb ik ook gewoon geadopteerd. Er zijn zat mensen die juist die lieve oudjes een goede oude dag willen geven.
Niet alle katten slapen trouwens de hele tijd overdag hoor. Mijne is zo de hele dag buiten en gaat s'avonds braaf mee naar bed.
woensdag 7 augustus 2019 om 06:12
Ik heb ook een kat van 12 jaar. Maar eigenlijk nooit problemen gehad. Als je maar een bakje eten en vers water neerzet kan een kat prima een dag of evt een nachtje alleen zijn. Ga ik een weekendje of langer weg dan zorg ik dat er iemand uit mijn omgeving 2x daags even bij haar gaat kijken. Als je wel thuis bent haar wat extra aandacht geven door lekker met haar te spelen en te knuffelen. Ik zou zeggen doen en geef deze lieverd nog een paar fijne jaren. En het is heel gezellig
woensdag 7 augustus 2019 om 07:02
Niet alle katten kunnen prima een nachtje of langer alleen zijn hoor. Mensen blijven maar denken dat katten solitaire dieren zijn en dat je ze prima hele dagen alleen kan laten.
Dat hangt dus helemaal af van een hele hoop factoren. Hoe oud de kat is, of hij naar buiten kan of niet, hoe erg hij aan zijn baasje gehecht is, etc.
Mijne wordt echt vervelend als ik hem een paar dagen alleen laat. Mijn onderburen horen hem dan veel mauwen beneden en krabbelen aan de deur.
Er zijn zat katten die wel liever een maatje hebben, of dat nou hun baasje is of een andere kat. Maar als je een oudere kat hebt die nooit met andere katten gezeten heeft zou ik er nooit eentje bij zetten.
Kat is tien jaar oud, dus helemaal niet zo heel oud. In het asiel kunnen ze hem prima herplaatsen als hij gewoon gezond is.
Ik ben een aantal keren bij verschillende asiels geweest en het valt me altijd op hoe fijn ik de sfeer daar vind. Mooie, ruime verblijven, liefdevolle verzorgers, geen katten in piepkleine hokjes.
Het asiel klinkt wellicht wat naar maar dat vind ik het zeker niet. Bovendien zijn die mensen professionals, dus die weten wat een kat nodig heeft en welke mensen goed bij ze passen.
Ik zie nu pas dat je ook best veel weg bent buiten je werk TO, dan zou ik het helemaal afraden. Grote kans dat kat behoorlijk eenzaam wordt. Hij gaat van iemand die altijd thuis is naar hele dagen alleen zitten. Dat lijkt me niet echt leuk voor hem. Gun hem dan een baasje die wel veel thuis is.
In het asiel heeft hij tenminste wel de hele dag mensen om zich heen en aandacht die hij van jou dus niet kan krijgen. Ook iets om over te denken.
Dat hangt dus helemaal af van een hele hoop factoren. Hoe oud de kat is, of hij naar buiten kan of niet, hoe erg hij aan zijn baasje gehecht is, etc.
Mijne wordt echt vervelend als ik hem een paar dagen alleen laat. Mijn onderburen horen hem dan veel mauwen beneden en krabbelen aan de deur.
Er zijn zat katten die wel liever een maatje hebben, of dat nou hun baasje is of een andere kat. Maar als je een oudere kat hebt die nooit met andere katten gezeten heeft zou ik er nooit eentje bij zetten.
Kat is tien jaar oud, dus helemaal niet zo heel oud. In het asiel kunnen ze hem prima herplaatsen als hij gewoon gezond is.
Ik ben een aantal keren bij verschillende asiels geweest en het valt me altijd op hoe fijn ik de sfeer daar vind. Mooie, ruime verblijven, liefdevolle verzorgers, geen katten in piepkleine hokjes.
Het asiel klinkt wellicht wat naar maar dat vind ik het zeker niet. Bovendien zijn die mensen professionals, dus die weten wat een kat nodig heeft en welke mensen goed bij ze passen.
Ik zie nu pas dat je ook best veel weg bent buiten je werk TO, dan zou ik het helemaal afraden. Grote kans dat kat behoorlijk eenzaam wordt. Hij gaat van iemand die altijd thuis is naar hele dagen alleen zitten. Dat lijkt me niet echt leuk voor hem. Gun hem dan een baasje die wel veel thuis is.
In het asiel heeft hij tenminste wel de hele dag mensen om zich heen en aandacht die hij van jou dus niet kan krijgen. Ook iets om over te denken.
woensdag 7 augustus 2019 om 07:11
Wat betreft een kat erbij, ik hoor vaak dat het wel goed gaat maar in mijn geval helaas niet. Ik heb een poes, 13 en mijn vriend heeft een kater, 4. Die vechten elkaar al maandenlang de tent uit, inclusief ernstige bijtwonden waarmee ik naar de dierenarts moest. Dit ondanks langzame introductie en herintroductie-pogingen.
Het is zo erg dat we ze strict gescheiden moeten houden en dat ik nu op zoek ben naar mijn eigen appartement.
Ik doe dit echt nooit weer.
Het is zo erg dat we ze strict gescheiden moeten houden en dat ik nu op zoek ben naar mijn eigen appartement.
Ik doe dit echt nooit weer.
woensdag 7 augustus 2019 om 07:17
woensdag 7 augustus 2019 om 07:24
Ik denk ook dat je een prima thuis bent voor een kat. Ja, ze hebben aandacht nodig maar niet de hele dag. Katten slapen ook veel, vooral als ze al wat ouder zijn. En nee, 10 is niet stokoud maar het is ook geen jonkie meer.
Ook al zijn katten gewend aan binnen, vaak vinden ze het toch wel lekker om even naar buiten te gaan. Het lijkt erop dat dat bij jou ook prima kan.
Maar ja, het is wel een dier en het is wel een grote verantwoordelijkheid. Langer dan een weekje weg doe ik niet en dan nog regel ik iemand die in mijn huis komt.
Ook al zijn katten gewend aan binnen, vaak vinden ze het toch wel lekker om even naar buiten te gaan. Het lijkt erop dat dat bij jou ook prima kan.
Maar ja, het is wel een dier en het is wel een grote verantwoordelijkheid. Langer dan een weekje weg doe ik niet en dan nog regel ik iemand die in mijn huis komt.
woensdag 7 augustus 2019 om 07:34
Zou het ook geen optie zijn om de kat te herplaatsen vanuit de thuissituatie? Via www.kattenherplaatsing.nl bijvoorbeeld?
Ik vind ook wel dat je erg veel weg bent, ook nog naast je fulltime werk.
Zeker omdat het een binnenkat is en hij dan echt veel alleen zit, zonder mensen, dieren, prikkels.
Natuurlijk slaapt hij dan veel, maar hij kan dan ook weinig anders.
Mijn katten slapen ook veel als ik er niet ben overdag, maar als ik er wel ben zijn ze veel actiever, willen ze spelen, naar buiten, overal achter me aan lopen. Maar mijn katten zijn nog jong, een oude kat slaapt natuurlijk meer.
Ik vind ook wel dat je erg veel weg bent, ook nog naast je fulltime werk.
Zeker omdat het een binnenkat is en hij dan echt veel alleen zit, zonder mensen, dieren, prikkels.
Natuurlijk slaapt hij dan veel, maar hij kan dan ook weinig anders.
Mijn katten slapen ook veel als ik er niet ben overdag, maar als ik er wel ben zijn ze veel actiever, willen ze spelen, naar buiten, overal achter me aan lopen. Maar mijn katten zijn nog jong, een oude kat slaapt natuurlijk meer.
woensdag 7 augustus 2019 om 07:39
Iedere kat is anders. Inmiddels hebben wij er tien gehad. De een is solitair en heeft af en toe een aai over z'n bol nodig, de andere hangt echt aan andere katten en sommigen zijn zeer mensgericht.
Wel is onze ervaring dat katten die ouder zijn erg veel slapen. Ook geef je aan dat er wel een tuin is. Kan je iets afrasteren of een soort buitenverblijf maken voor de kat?
Krabben hebben ze echt afgeleerd bij ons. Stuk voor stuk. De stoel van mijn vader is nog steeds de sjaak als het dan een keer mis gaat, maar ach, het is een stoel. Corrigeren, voor voldoende afleiding zorgen en krabpalen (stukje boomstam/ houtblok rechtop in de kamer werkt nog beter).
Wel is onze ervaring dat katten die ouder zijn erg veel slapen. Ook geef je aan dat er wel een tuin is. Kan je iets afrasteren of een soort buitenverblijf maken voor de kat?
Krabben hebben ze echt afgeleerd bij ons. Stuk voor stuk. De stoel van mijn vader is nog steeds de sjaak als het dan een keer mis gaat, maar ach, het is een stoel. Corrigeren, voor voldoende afleiding zorgen en krabpalen (stukje boomstam/ houtblok rechtop in de kamer werkt nog beter).
woensdag 7 augustus 2019 om 07:44
Wil je uberhaubt wel een kat TO? Ik heb het gevoel dat je het vooral zielig vindt voor hem als hij naar het asiel moet en dat je daarom wellicht uit schuldgevoel de kat in huis wil nemen.
Je kan hem inderdaad in huis nemen en dan kijken of je hem kan herplaatsen als het niet werkt. En zo oud is kat echt nog niet. Mijne is ouder en speelt ook nog aardig veel en is ook halve dagen buiten aan het ravotten. De kat van mijn buurvrouw is 19, die slaapt wel veel in de vensterbank maar met 10 kunnen ze nog best wel actief zijn hoor.
Het is ook lastig in te schatten omdat wij de kat niet kennen.
Je kan hem inderdaad in huis nemen en dan kijken of je hem kan herplaatsen als het niet werkt. En zo oud is kat echt nog niet. Mijne is ouder en speelt ook nog aardig veel en is ook halve dagen buiten aan het ravotten. De kat van mijn buurvrouw is 19, die slaapt wel veel in de vensterbank maar met 10 kunnen ze nog best wel actief zijn hoor.
Het is ook lastig in te schatten omdat wij de kat niet kennen.
woensdag 7 augustus 2019 om 07:54
Ik ben op dit moment vakantieoppas van een oudere binnenkat. Kat is gewend aan mensen in huis, maar is geen typische schootkat.
Het arme beest verveelt zich op het moment de blubber.
De baasjes zijn nu een week weg (duurt nog 2 weken) en hij begint al buiten de bak te poepen (die ik vaker schoonmaak, dan zou moeten volgens het briefje van zijn baasje). En hij gilt als ik er ben. En wil ineens wel geknuffeld en opgetild.
Het is gewoon zielig en ik verlaat hem na het voeren steeds, met een zwaar hart. Arm beest
(wij hebben altijd minstens 2 katten tegelijk gehad).
Het arme beest verveelt zich op het moment de blubber.
De baasjes zijn nu een week weg (duurt nog 2 weken) en hij begint al buiten de bak te poepen (die ik vaker schoonmaak, dan zou moeten volgens het briefje van zijn baasje). En hij gilt als ik er ben. En wil ineens wel geknuffeld en opgetild.
Het is gewoon zielig en ik verlaat hem na het voeren steeds, met een zwaar hart. Arm beest
(wij hebben altijd minstens 2 katten tegelijk gehad).
woensdag 7 augustus 2019 om 08:00
Ja, ik zal dat eens voor stellen. Het is niet mijn verantwoordelijkheid gelukkig om een nieuw huisje te zoeken. Er is alleen aan mij gevraagd of ik hem over wil nemen. Herplaatsen vanuit de huidige situatie is niet mogelijk aangezien de eigenaar is overleden. De kat krijgt nu elke dag eten en drinken maar zit verder alleen. Niet een situatie die te lang moet duren, dus ik hak vandaag de knoop door.Miss-Pippilotta schreef: ↑07-08-2019 07:34Zou het ook geen optie zijn om de kat te herplaatsen vanuit de thuissituatie? Via www.kattenherplaatsing.nl bijvoorbeeld?
woensdag 7 augustus 2019 om 08:08
die van ons zijn Of thuis met 1 van onze pubers Of gaan logeren bij familie (dat gaat echt prima)
Het voelt echt rot om dit beestje elke keer weer alleen te laten. Ik ga het subtiel aan zijn baasjes laten weten
woensdag 7 augustus 2019 om 08:13
‘Niet proberen want dan moet de kat daarna misschien wéér ergens anders wennen’: er zijn genoeg katten die in de vakantie naar een pension gaan, en die raken dan ook niet getraumatiseerd.
Zolang een kat niet van een rustige omgeving naar een gezin met 3 kleine kinderen en 2 ADHD-honden verhuisd, zijn ze snel genoeg gewend.
Zolang een kat niet van een rustige omgeving naar een gezin met 3 kleine kinderen en 2 ADHD-honden verhuisd, zijn ze snel genoeg gewend.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje