Kat wanneer je fulltime werkt
dinsdag 6 augustus 2019 om 17:25
Recent is mij een kat aangeboden van 10+ jaar. Ik zit er over te twijfelen om deze kat in huis te nemen.
Zou het te doen zijn om een kat te nemen wanneer je fulltime werkt? Ideaal is het niet, zeker omdat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Maar ik vind het ook zo wat om de kat naar het asiel te laten gaan. Op zich heb ik een groot huis en voor zover ik begreep is het een echte binnenkat. Ik heb nooit eerder een kat gehad (alleen honden) en vind het lastig in te schatten hoeveel aandacht een kat nodig heeft.
Hebben jullie ervaring met een kat wanneer je fulltime werkt? En heb je het gevoel dat de kat aandacht tekort komt?
Zou het te doen zijn om een kat te nemen wanneer je fulltime werkt? Ideaal is het niet, zeker omdat de vorige eigenaar 24/7 thuis was. Maar ik vind het ook zo wat om de kat naar het asiel te laten gaan. Op zich heb ik een groot huis en voor zover ik begreep is het een echte binnenkat. Ik heb nooit eerder een kat gehad (alleen honden) en vind het lastig in te schatten hoeveel aandacht een kat nodig heeft.
Hebben jullie ervaring met een kat wanneer je fulltime werkt? En heb je het gevoel dat de kat aandacht tekort komt?
woensdag 7 augustus 2019 om 08:25
woensdag 7 augustus 2019 om 08:28
Ja, al is het maar tijdelijk.
Sommige katten wennen ook heel snel. Mijne sprong voor het eerst uit zijn reismand en ging meteen op mijn stoel liggen. Die was zo gewend aan zijn nieuwe huis en aan mij. Ik weet zeker dat als ik hem nu weg zou geven dat hij zich prima zou redden bij zijn volgende huisje. Maar ook dat is weer verschillend per kat.
Heb je kleine, drukke kinderen TO? Dat gaat dan weer minder goed samen met oudere katten.
Sommige katten wennen ook heel snel. Mijne sprong voor het eerst uit zijn reismand en ging meteen op mijn stoel liggen. Die was zo gewend aan zijn nieuwe huis en aan mij. Ik weet zeker dat als ik hem nu weg zou geven dat hij zich prima zou redden bij zijn volgende huisje. Maar ook dat is weer verschillend per kat.
Heb je kleine, drukke kinderen TO? Dat gaat dan weer minder goed samen met oudere katten.
woensdag 7 augustus 2019 om 08:38
Wij hebben onze vorige kat uit het asiel gehaald toen hij al 10 was en dochter was toen bijna 1 hij was altijd zo lief met kinderen, hij was juist heel wijs en geduldig en zat altijd tussen de kinderenMadrid87 schreef: ↑07-08-2019 08:28Ja, al is het maar tijdelijk.
Als ik in de fotoboeken kijk zie je hem op bijna elke foto, tussen de barbies, in een zelfgemaakt tentje van dekens en tafels, kleine kindjes die hem aan zijn vacht vastpakte liet hij gewoon gaan en ging als een lappenpop met zijn ogen dicht liggen.
Oudere katten zijn soms echt geweldig met kinderen.
woensdag 7 augustus 2019 om 12:48
Dan zou ik de kat nemen. Je kan de kat altijd plaatsen vanuit jullie thuissituatie. Wennen moet ie toch en het asiel is best een ding voor die beesten. En als het goed gaat kan je de kat toch houden? Sneu altijd als de eigenaar overlijdt.madamecannibale schreef: ↑07-08-2019 08:00Ja, ik zal dat eens voor stellen. Het is niet mijn verantwoordelijkheid gelukkig om een nieuw huisje te zoeken. Er is alleen aan mij gevraagd of ik hem over wil nemen. Herplaatsen vanuit de huidige situatie is niet mogelijk aangezien de eigenaar is overleden. De kat krijgt nu elke dag eten en drinken maar zit verder alleen. Niet een situatie die te lang moet duren, dus ik hak vandaag de knoop door.
woensdag 7 augustus 2019 om 13:16
Zou zeggen denk er ook anders over na, niet alles is een probleem...er zijn oplossingen en acceptatie:Deia schreef: ↑06-08-2019 17:38hoi,
Ik heb een kat van 2,5 jaar en werk ook fulltime.
In het begin is alles leuk en aardig maar daarna begint het....
Mijn eetkamerstoelen en bank zijn inmiddels helemaal kapot gemaakt.
Andere nadeel is, dat mijn kat enorm verhaart dus overal haar (ook op plaatsen waar hij normaal niet komt).
Zwart kan ik ook niet dragen, want zodra ik de huiskamer binnenloop, zit ik weer helemaal onder,
Onbewust geeft dit mij enorm veel stress...
Eerlijk gezegd, hoe lief dat beestje ook is, als ik dit allemaal had geweten, had ik echt geen kat in huis genomen.
Dus denk er goed over na, zou ik zeggen![]()
Als je een dier in huis neemt weet je toch dat je meubels er aan KUNNEN gaan...? Ingecalculeerd risico voor iedere gezelschapsdier kiezer
Heeft iedereen, ze ruien het hele jaar door en een half jaar flink (om de dag borstelen en last is veeellll minder)
Draag mn hele leven al zwart dus als ik thuiskom draai ik gewoon mn bovenkleding ff linksom of doe ik meteen een pyama achtig tshirt aan...en voor de rest heb je plakrollers...
woensdag 7 augustus 2019 om 13:30
Ik werk 32 uur per week. Partner meer. We hebben een kater van 14 maanden. Die slaapt veel door de dag en 1x per dag komt mijn moeder op bezoek. Zo is hij niet de hele tijd alleen. Verder ben ik vrijwel elke avond thuis en ook de weekenden. Indien we weg zijn een weekend komt mijn moeder 3 keer per dag langs.
Hij vermaakt zich prima en is eraan gewend. Ik weet alleen niet hoe dat gaat met een dier op zo een leeftijd die wat anders gewend is.
Moeilijk.... Een 2e erbij een optie?
Hij vermaakt zich prima en is eraan gewend. Ik weet alleen niet hoe dat gaat met een dier op zo een leeftijd die wat anders gewend is.
Moeilijk.... Een 2e erbij een optie?
Carpe Diem!
woensdag 7 augustus 2019 om 13:36
Bezint eer ge begint... zie mijn verhaal. Kan niet samenwonen vanwege de katten...
woensdag 7 augustus 2019 om 13:37
Het ligt er een beetje aan. Als het een kroelkat is dan zal die wat meer moeite hebben. Is het beestje wat meer op zichzelf en gaat die ergens liggen en hoor je 'em nauwelijks meer, dan kan dat best goed gaan.
Mijn kat is nu ook een oud ventje aan het worden en is tegenwoordig ook meer binnen dan buiten. Hij vindt het prima als we werken zijn en komt graag even kroelen als de kinderen op bed liggen.
Misschien kun je iemand op achterhand houden, als het echt niet klikt?
Zomaar een kat erbij zou ik niet zomaar doen, mijn kat tolereert geen andere katten. Toen hij nog jong was hebben mijn ex en ik het geprobeert. Mijn kat kwam helemaal tot leven nadat de andere met mijn ex vertrokken was. Dus houd ook in je achterhoofd dat niet alle katten automatisch een vriendje willen!
Mijn kat is nu ook een oud ventje aan het worden en is tegenwoordig ook meer binnen dan buiten. Hij vindt het prima als we werken zijn en komt graag even kroelen als de kinderen op bed liggen.
Misschien kun je iemand op achterhand houden, als het echt niet klikt?
Zomaar een kat erbij zou ik niet zomaar doen, mijn kat tolereert geen andere katten. Toen hij nog jong was hebben mijn ex en ik het geprobeert. Mijn kat kwam helemaal tot leven nadat de andere met mijn ex vertrokken was. Dus houd ook in je achterhoofd dat niet alle katten automatisch een vriendje willen!
woensdag 7 augustus 2019 om 22:41
donderdag 8 augustus 2019 om 15:43
Ik heb toch besloten om het niet te doen. Heb wel even gevraagd of ze mij op de hoogte kunnen houden of hij een nieuw huisje vind. Als dat niet zo is kan ik het nog een keer overwegen.
Reden om het niet te doen is omdat ik het vooral uit medelijden zou doen. Ik was verder niet op zoek naar een huisdier. En ik ben bang dat de kat toch eenzaam wordt en beter af is bij iemand die vaker thuis is.
Reden om het niet te doen is omdat ik het vooral uit medelijden zou doen. Ik was verder niet op zoek naar een huisdier. En ik ben bang dat de kat toch eenzaam wordt en beter af is bij iemand die vaker thuis is.
donderdag 8 augustus 2019 om 17:10
Dat kan ook inderdaadmadamecannibale schreef: ↑08-08-2019 15:43Ik heb toch besloten om het niet te doen. Heb wel even gevraagd of ze mij op de hoogte kunnen houden of hij een nieuw huisje vind. Als dat niet zo is kan ik het nog een keer overwegen.
donderdag 8 augustus 2019 om 18:13
Dank voor de update en verstandige beslissing in dat geval.
Ik vind het wel erg lief dat je het (zorgvuldig) overwogen hebt.
Ik heb katten doordat mijn vriend ze graag wilde en hoewel ik ze echt héél lief vind en hoop dat ze echt heel heel oud worden bij ons, zou ik er in mijn eentje niet aan begonnen zijn en vind ik dat er ook best veel nadelen zijn. Word gek van al die haren, elke dag stofzuigen, nooit op vakantie of weekend weg kunnen.
Maar ze brengen ook veel liefde, leven in huis en je kunt zo lachen om die beestjes, ze kunnen zo grappig zijn.
Ik vind het wel erg lief dat je het (zorgvuldig) overwogen hebt.
Ik heb katten doordat mijn vriend ze graag wilde en hoewel ik ze echt héél lief vind en hoop dat ze echt heel heel oud worden bij ons, zou ik er in mijn eentje niet aan begonnen zijn en vind ik dat er ook best veel nadelen zijn. Word gek van al die haren, elke dag stofzuigen, nooit op vakantie of weekend weg kunnen.
Maar ze brengen ook veel liefde, leven in huis en je kunt zo lachen om die beestjes, ze kunnen zo grappig zijn.
donderdag 8 augustus 2019 om 18:41
Katten zijn toch voor een groot deel nachtdieren. Die gaan graag op stap en op vrijersvoeten. Hoe oud gaat die kat worden? Ik hoef er zelf geen.
Ik heb geen zin om extra te stofzuigen en een zorg erbij te hebben.
Je moet er wel wat voor over hebben.
Ooit buren gehad met een hond die er niet tegen kon als die alleen thuis moest blijven. Dan ging die hond gek doen en vooral ook huilen. Dat wil je als buren liever niet horen. Die hond was dus wel rustig en stil als ze wel thuis waren. Dus werd het als onzin afgedaan. Maar een kat kan in de tuin van de buren gaan rondstruinen, poepen en graven. Ja, zelf een kat gehad en er was ruimte genoeg. Die was komen aanlopen en had buiten een onderkomen gevonden. Met een heel nest met kittens.
Ja, ik zou er nooit een nemen. Ook geen hond, want je moet er wel wat voor laten.
Als zo'n dier nog maar een paar jaren leeft dan is het tijdelijk. Je kan de kat altijd nog naar het asiel brengen. Voor een weekje of zo als oppas. Dan wel, maar het extra schoonmaken. Letten op zo'n kat zijn gezondheid. Je moet altijd oppas regelen. Een hond is erg leuk, maar je moet er ook tijd voor hebben.
Ik heb geen zin om extra te stofzuigen en een zorg erbij te hebben.
Je moet er wel wat voor over hebben.
Ooit buren gehad met een hond die er niet tegen kon als die alleen thuis moest blijven. Dan ging die hond gek doen en vooral ook huilen. Dat wil je als buren liever niet horen. Die hond was dus wel rustig en stil als ze wel thuis waren. Dus werd het als onzin afgedaan. Maar een kat kan in de tuin van de buren gaan rondstruinen, poepen en graven. Ja, zelf een kat gehad en er was ruimte genoeg. Die was komen aanlopen en had buiten een onderkomen gevonden. Met een heel nest met kittens.
Ja, ik zou er nooit een nemen. Ook geen hond, want je moet er wel wat voor laten.
Als zo'n dier nog maar een paar jaren leeft dan is het tijdelijk. Je kan de kat altijd nog naar het asiel brengen. Voor een weekje of zo als oppas. Dan wel, maar het extra schoonmaken. Letten op zo'n kat zijn gezondheid. Je moet altijd oppas regelen. Een hond is erg leuk, maar je moet er ook tijd voor hebben.
vrijdag 9 augustus 2019 om 08:17
Heel verstandig. Hoe lief het ook was van je om het te overwegen, deze kat past gewoon niet bij jouw drukke leven.madamecannibale schreef: ↑08-08-2019 15:43Ik heb toch besloten om het niet te doen. Heb wel even gevraagd of ze mij op de hoogte kunnen houden of hij een nieuw huisje vind. Als dat niet zo is kan ik het nog een keer overwegen.
Ik hoop dat de kat toch nog een fijn baasje weet te vinden. Verhuisdieren.nl is een fijne site om de kat op aan te bieden, heeft een match systeem.
vrijdag 9 augustus 2019 om 22:55
Zijn dit allemaal serieuze reacties???Marnamai schreef: ↑06-08-2019 17:44Hoeveel ben je ook daadwerkelijk thuis buiten je werkuren?
Ga je veel uit? Veel feestjes? Veel overwerk? Een vriend die elders woont?
Hoe zit het met vakanties? 1 keer per jaar? Of elke maand een weekend weg en dan nog 2 à 3 grotere vakanties?
Ik zou ook eens kijken of er in de regio geen laagdrempelige privé-kattenopvang / herplaatsingsdienst zit.
(Heel vaak draaiend op vrijwilligers.)
In 't asiel heeft zo'n beestje misschien minder kansen, maar bij zo'n opvang doen ze er vaak wel moeite voor.
Mijn god een kat kan prima alleen zijn.
Dan zouden mensen die fulltime werken geen huisdier kunnen?