Keuken top en flop

31-10-2018 15:37 132 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wat vind jij aan je (nieuwe) keuken goed, wat minder en slecht?

Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.

In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.

Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"

Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.

Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Aardbei_86 schreef:
01-11-2018 17:50
Hier loop ik ook tegenaan. Ben ook al druk aan het bedenken wat handig kan zijn.
Wij hebben kasten tot aan 't plafond.

Geen stof te zien dus.

En een rand met lichtspotjes in.

(Waarschijnlijk zijn die dingen 25 jaar geleden wel op maat gemaakt.)
Monstrea schreef:
01-11-2018 14:38
Wauw, leuke reacties!!

Op mijn lijstje gaat:

-Wel of niet quooker. Ketel lijkt mij ook wel wat. Sowieso al gezellig zo.n ding op het fornuis.

- breed aanrecht.

- afzuigsysteem wel of niet in werkblad.

We twijfelen over een magnetron. We gebruiken dat ding zo weinig. Een combi wil ik niet. Denk dat ik een los fornuis met oven wil. Twee ovens trek mij niet zo.

Las ergens de tip 2 vaatwassers. Waarom dat? Ik heb dat ding zo uitgeruimd en pak het liever uit de kasten waar het gesorteerd staat.

De verlichting moet ik nog verder naar kijken. Wil geen bovenkastjes meer waar ze nu dus onder hangen. Misschien mooie lampjes aan de muur. Even neuzen wat daar voor is.

Tegels wil ik sowieso op de muur. Ideaal met onderhoud en past bij het sfeertje.
Ik weet niet of dat is wat je zoekt maar er zijn ook wandplanken te koop met verlichting erin. Zoiets is dat, maar er zijn veel verschillende uitvoeringen
Afbeelding
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt naast de Sarcastische zee.
lemoos2 schreef:
01-11-2018 12:33
Flop (vorige keuken):
- hoogglans fronten. Nooit meer
- kekke handgrepen van rvs
- wokbrander in het midden van de kookplaat
- ingebouwde magnetron (werd nooit gebruikt)
- chefkraan (niet handig met een klein kind in huis)
- quooker (boiler nam halve onderkast in beslag)
- afzuigkap (stofnest)

Top (nieuwe keuken):
- inductiekookplaat met afzuiging in plaat
- alleen maar lades (met de al genoemde binnenlades)
- geen hoogglans
- geen bovenkasten (dag stofnesten)
- grote combi oven op goede hoogte
- spatrand van zelfde natuursteen als werkblad
- geen handgrepen meer maar inkeping

Flop nieuwe keuken:
- randafwerking onder. Vorige keukens hadden allemaal sierpootjes en dus doorlopende vloer. Nu stoot ik steeds mijn tenen tegen de plinten/stootplaat
Wat vond jij zo tegenvallen aan hoogglans fronten? Mijn voorkeur gaat daar eigenlijk wel naar uit, het lijkt me zo makkelijk schoonmaken namelijk.
Calamitycat schreef:
01-11-2018 18:49
Ik weet niet of dat is wat je zoekt maar er zijn ook wandplanken te koop met verlichting erin. Zoiets is dat, maar er zijn veel verschillende uitvoeringen
Afbeelding

Deze hebben wij ook, handig èn gezellig!
Wat leuk Ghost! Ik wil ook geen bovenkasten meer maar die planken lijken me echt handig ja. Ook leuk om kookboeken op te zetten of kruiden of zo.
lemoos2 schreef:
01-11-2018 12:33
Flop (vorige keuken):
- hoogglans fronten. Nooit meer
- kekke handgrepen van rvs
- afzuigkap (stofnest)
Juist met al deze dingen ben ik blij.
Ik begrijp de angst voor hoogglans niet. Het is makkelijk schoon te maken en heeft een mooie uitstraling.
En onze afzuigkap wordt heel gezellig door een snoer lampjes die bij het seizoen passen (herfst pompoentjes, kerstverlichting etc) :)

Iets anders: Wij hebben een paar bovenkastjes in onze keuken (aan een vd twee wanden), maar die zijn minder diep dan de rest. Dat komt minder massief over en zo stoot je ook je hoofd niet.
Ik had alleen gewild dat we er verplichting onder hadden geplaatst.
RoseHip schreef:
01-11-2018 19:16

Iets anders: Wij hebben een paar bovenkastjes in onze keuken (aan een vd twee wanden), maar die zijn minder diep dan de rest. Dat komt minder massief over en zo stoot je ook je hoofd niet.
Ik had alleen gewild dat we er verplichting onder hadden geplaatst.
Dat kan heel makkelijk alsnog: ik heb bij mijn bestaande keuken ledstrips van ikea onder de bovenkastjes gemaakt. Je ziet ze niet want ze vallen net achter een randje en ik heb perfect licht op mijn werkblad!

Ik woon klein en de keuken zat er al in dus het was een beetje behelpen, maar mijn tops:
- twee ovens (een gasoven en een combi), vooral makkelijk als je etentjes geeft
- bovenkastjes totaan het plafond dus geen stof er op
- smeg koelkast, zo mooi en ben er nog altijd erg blij mee, echt een blikvanger
- een uittrekdeel in mijn keukenkast om meer werkblad te creeeren als dat nodig is
- magneetstrip om messen aan te hangen en haakjes om spatels en dergelijke aan op te hangen, het scheelt ruimte, is beter voor de messen en je kan tijdens het koken makkelijk pakken wat je nodig hebt
- aparte vriezer ergens anders voor leftovers/voorraad en klein vriesvak in de keuken voor ijs en kruiden enz

Flops:
- mijn afzuigsysteem werkt niet goed genoeg dus luchtjes blijven hangen
- wou dat het een open keuken was, nu sta je echt apart van de kamer te koken. In een vorig huis had ik wel een open keuken en vond dat veel gezelliger
- niet genoeg ruimte om afval goed te scheiden
Ghost79 schreef:
01-11-2018 18:58
Deze hebben wij ook, handig èn gezellig!
Is het niet veel werk om het een beetje vetvrij en schoon te houden?
Wij hebben een dieper aanrechtblad en dat vind ik heel ruimtelijk en fijn. Ook hebben we een gasfornuis en dat vind ik qua koken prima maar qua schoonmaken dramatisch.
impala schreef:
01-11-2018 15:33
Nee hoor, helemaal niet. Het is echt een ideaal ding. Ook voor ovenschalen. Zo fijn dat je die niet hoeft te stapelen en zó kan pakken.

Ik heb trouwens een oven (grote) én juist wel een combimagnetron met oven en grill. Als ik alleen wat broodjes wil opbakken hoeft niet de hele oven aan en hij is veel sneller opgewarmd. Ik heb die niet ingebouwd trouwens. Losse combies zijn zoveel goedkoper, zeker als je een beetje goede wil, en als hij kapot gaat kun je hem makkelijk vervangen.
En ingebouwd komem ze meestal ook net te hoog uit om lekker te gebruiken. Je kan er dan niet goed in kijken.
Ook voor bv diepvriesgroenten en opwarmen van melk voor de koffie of een bakje havermout enzo is de magnetron ideaal. Ik zou niet zonder willen.
Thnx, gewoon een combi gebruike als magnetron en idd indien nodig als oven. Zo simpel kan het zijn hihi. En dan een oven voor echt grote hoeveelheden. Top idee.
[quote=Calamitycat post_id=29196160 time=1541094549 user_id=282895]
ClumsyNinja schreef:
01-11-2018 19:47
Dat kan heel makkelijk alsnog: ik heb bij mijn bestaande keuken ledstrips van ikea onder de bovenkastjes gemaakt. Je ziet ze niet want ze vallen net achter een randje en ik heb perfect licht op mijn werkblad!
Goede tip, daar ga ik naar kijken. Wij hebben alleen eigenlijk geen randje onder de kastjes, dus ik vraag me af hoe dat eruit ziet.
Geeft het wel goed licht?
We hebben nu een paar van die kleine led-rondjes eronder geplakt maar dat is leuk voor de sfeer maar geeft verder weinig licht op het werkblad.
-
rabida wijzigde dit bericht op 11-11-2019 00:59
99.62% gewijzigd
Aardbei_86 schreef:
31-10-2018 16:14
We hebben juist gekozen voor niet zo'n draaiplateau in hoekkast. Het is makkelijk met spullen pakken maar als er gewoon planken in zitten heb je meer ruimte.
Wij hadden in ons vorige huis ook planken in de hoekkast. Gevolg was dat daar alleen dingen in stonden die we zelden gebruiken. Sterker, omdat we naar een wat kleiner huis zijn gegaan met een kleinere keuken hebben we veel van die spullen weggedaan. Het was namelijk veel werk om iets te pakken wat achter op de plank stond (eerst alles wat er voor staat weghalen). Toen we een nieuwe keuken gingen uitzoeken voor ons nieuwe huis was één van de eerste dingen op wensenlijstje zo'n draaiplateau voor de hoekkasten.
RoseHip schreef:
01-11-2018 21:04
Goede tip, daar ga ik naar kijken. Wij hebben alleen eigenlijk geen randje onder de kastjes, dus ik vraag me af hoe dat eruit ziet.
Geeft het wel goed licht?
We hebben nu een paar van die kleine led-rondjes eronder geplakt maar dat is leuk voor de sfeer maar geeft verder weinig licht op het werkblad.
Denk dat je bij bovenkastjes zelf lampjes kan bevestigen. Keuze maken of je wil boren of plakken en dan lampjes uitzoeken. Bij de keukenboer betaal je waarschijnlijk meer maar ook daar kan je ze halen.
Calamitycat schreef:
01-11-2018 18:54
Wat vond jij zo tegenvallen aan hoogglans fronten? Mijn voorkeur gaat daar eigenlijk wel naar uit, het lijkt me zo makkelijk schoonmaken namelijk.
Als stel viel het wel mee. Je zag er wel alles op dus iedere dag die fronten afnemen. Na een jaar of twee zag je de eerste krasjes (ook al was het zogenaamd tig lagen, je zag het omdat het daar doffer was). Toen kwam kind. Dat zijn dan niet alleen handjes en vingerafdrukken maar ook vlekken waarvan je niet wist dat ze bestonden. En kleurstoffen van die vlekken kreeg ik niet altijd weg uit die krasjes (volgens mij waren die krasjes van de knopen van mijn jeansbroek, ben heel klein). En krasjes rondom de grepen.

We hebben nu matte fronten (lades) met inkepingen. Met name dat greeploze zorgt voor sneller poetsen. En de matte fronten neem ik net zo snel af, alleen zie je op die matte lak geen doffe plekken of streepjes/druppeltjes (bij hoogglans moest ik ook nog alles droogwrijven).
RoseHip schreef:
01-11-2018 19:16
Juist met al deze dingen ben ik blij.
Ik begrijp de angst voor hoogglans niet. Het is makkelijk schoon te maken en heeft een mooie uitstraling.
En onze afzuigkap wordt heel gezellig door een snoer lampjes die bij het seizoen passen (herfst pompoentjes, kerstverlichting etc) :)
.
Het is geen angst, ik was er zwaar ontevreden over dus wilde ik dat niet meer. Net zoals rvs of een afzuigkap.
lemoos2 schreef:
02-11-2018 20:50
Als stel viel het wel mee. Je zag er wel alles op dus iedere dag die fronten afnemen. Na een jaar of twee zag je de eerste krasjes (ook al was het zogenaamd tig lagen, je zag het omdat het daar doffer was). Toen kwam kind. Dat zijn dan niet alleen handjes en vingerafdrukken maar ook vlekken waarvan je niet wist dat ze bestonden. En kleurstoffen van die vlekken kreeg ik niet altijd weg uit die krasjes (volgens mij waren die krasjes van de knopen van mijn jeansbroek, ben heel klein). En krasjes rondom de grepen.

We hebben nu matte fronten (lades) met inkepingen. Met name dat greeploze zorgt voor sneller poetsen. En de matte fronten neem ik net zo snel af, alleen zie je op die matte lak geen doffe plekken of streepjes/druppeltjes (bij hoogglans moest ik ook nog alles droogwrijven).
Bedankt voor je reactie :) . Ik heb geen kinderen dus durf het wel aan denk ik. Ik heb nu juist matte kastjes en ben daar nogal op uitgekeken. Dat droogwrijven lijkt me wel een dingetje inderdaad maar als de kastjes me daarna weer tegemoet blinken heb ik dat er waarschijnlijk wel voor over.
Ik heb nu ook hoogglans en daarvoor mat, maar ik vind het juist veel minder vuil aantrekken en veel makkelijker schoonmaken.
impala wijzigde dit bericht op 03-11-2018 13:30
0.00% gewijzigd
.
Bij mat zie je het dan wel niet, maar het zit er wel. Voor mij zal hoogglans juist makkelijk zijn, dat je ziet dat het weer Moet gebeuren hahaha. En de vlekjes en afdrukken tussendoor, Ja er wordt geleefd in huis. Maar ieder zijn ding en ergenis. Snap het wel
Hoeveel je op hoogglans ziet, hangt ook af van de lichtval in je keuken. Bij veel strijklicht ( van de zijkant) zie je veel eerder vlekken en afdrukken.

En handgrepen helpen natuurlijk ook enorm om afdrukken te beperken, maar dat geldt voor mat en glans.

Eén ding : gebruik nooit microvezel doekjes op je hoogglans frontjes. Dat gaat krassen.
.
Flop een gaskookplaat. Neem een strakke plaat (keramisch of inductie) staat veel beter. En het scheelt zoveel tijd met schoonmaken!! Op gaspittten bleef ik maar poetsen en nooit echt mooi schoon!

Een inbouw zeeppompje! Ooit ergens gezien en zo handig. Anders heb je op je strakke aanrecht nog een vies of lelijk stuk zeep of zo'n plastic flacon staan.

Een uittrekbare qooker. Dan kom je ook aan de randen van de bak.

Alleen maar lades nemen.

Geen oven of magnetron tegenover je werkruimte plaatsen. Warme lucht in je nek is niet fijn.
Onze keuken is 8jaar oud
Top:
Geen bovenkasten
Veel lades: geen binnenlades, maar toch strak uitgelijnd
Mooie houten afwerking in de besteklades
Greeploos (soms wel nadeel, als je ergen leunt, gaat lade open), maar het poetst zo makkelijk
Werkblad, uit zelfde materiaal als kasten, oogt heel strak
Onderkasten voor servies
Schuifkoelkast voor veel gebruikte zaken
Grote koelkast ( de nul graden schuiven zijn super) en diepvries in bijkeuken, net naast keuken
Bijkeuken met beetje aanrecht ( daar verdwijnt post op ...houdt keuken opgeruimder)
Grote en kleine spoelbak, met echt afdruiprek. ( geen Oogt mooier, maar bij afwas is heel je aanrecht nat)
2 ovens, warvan een combisteam ( warmmaken via regenereren, lekkerder als magnetron)
Inductievuur, groter dan standaard, waar je potten echt op passen, gaswok
Open keuken, met eiland. Gekozen om daar niet koorgedeelte op te maken
Wand achter inducteiplaat in zelfde materiaal als kasten. Zeer eenvoudig schoon ze maken.
Veel werkruimte.
Apotheekkast
Afzuigkap van novy, waar geen afzuig naar buiten nodig is. Want ook plafond van + 5 meter. Met superverlichting, en nog zeer mooi ook.

Flop: geen eigenlijk

Was dure keuken. Van “chique” merk’, maar als je nu haar zo n winkel gaat staat ze er nog altijd.
Zo blij. Alleen een kok die af en toe komt koken ontbreekt...
Top: Servo drive achter de lades. Deuren gaan open als ik er een tikje tegenaan geef met bv arm, knie, voet.
. afzuigsysteem dat in het werkblad verdwijnt. Motor staat in de kruipruimte, minder lawaai dus.
0 graden zone in de koelkast.
. stoomoven/ oven combi, en daaronder een gewone grote oven
. vaatwasser op hoogte
. quooker
. hoogglans fronten
. in hoogte verstelbare plateau 's in koelkast
. uittreklades in koelkast
. verzonken paal met stop contacten in werkblad

Flop: Hooguit dat ik wat moeite heb om de lades uit de koelkast te krijgen.

We zijn maanden met onze keukenleverancier in overleg geweest om het mooiste en beste voor onze situatie te maken en dat is gelukt...
.
Als de oven in ons huidige huis stuk gaat, dan wil ik weer een zelfreinigende oven, zo handig!
Verder top: grote brede lades, grote vriezer en koelkast. En bovenkasten tot aan plafond, lekker veel ruimte en geen vet stof om schoon te hoeven maken.
Flop: 4 inductiepitten naast elkaar, had liever een vierkant met zones gehad.
Ozo.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven