Keuken top en flop
woensdag 31 oktober 2018 om 15:37
Wat vind jij aan je (nieuwe) keuken goed, wat minder en slecht?
Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.
In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.
Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"
Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.
Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.
In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.
Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"
Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.
Ben benieuwd naar jullie verhalen.
zondag 4 november 2018 om 15:50

zondag 4 november 2018 om 19:18
Top :
- veel ruimte op het aanrechtblad. Ik heb qua werkblad de breedte van 4 kastjes + een hoek en nog een smal kastje. Ideaal! Er staat een dolce gusto, waterkoker en een airfryer standaard op en ik heb nog steeds voldoende werkruimte over.
- gasfornuis met 5 pitten
- vaatwasser met besteklade, licht en allernieuwste droog- en wassysteem.
- dubbel draaiplateau in hoekkastje met een fatsoenlijk plateau, geen draadmandjes-idee maar gewoon een dicht plateau zeg maar.
- lade voor kruiden
- verlichting onder de keukenkastjes die vanzelf dimt als er geen beweging in de keuken is en weer feller wordt als je binnen loopt. Onze keuken is half open, dus gedimd licht is wel fijn.
Flop :
- wat kleine koelkast. Wel groter dan tafelmodel, maar heb alleen zo’n klein vriesvakje en de koelkast zit laag. Altijd inruimen op mijn hurken.
- kleine combi-oven. Gelukkig niet met draaiplateau, maar wel deur die omlaag open klapt en ik moet dus op ooghoogte met een hete ovenschaal over dat deurtje boven mijn macht hem eruit tillen. In ons oude huis hadden we juist net een nieuwe gekocht met een deurtje naar de zijkant, veel fijner!
- ronde wasbak, heel onhandig. Net zoals een strak vierkante met van die strakke hoeken.
Verder roepen veel mensen om een quooker maar ik zie de noodzaak ervan niet. Ik heb een waterkoker en dat werkt prima. Ik zou er het geld niet voor over hebben en het verbruik vind ik ook onnodig.
- veel ruimte op het aanrechtblad. Ik heb qua werkblad de breedte van 4 kastjes + een hoek en nog een smal kastje. Ideaal! Er staat een dolce gusto, waterkoker en een airfryer standaard op en ik heb nog steeds voldoende werkruimte over.
- dubbel draaiplateau in hoekkastje met een fatsoenlijk plateau, geen draadmandjes-idee maar gewoon een dicht plateau zeg maar.
- lade voor kruiden
- verlichting onder de keukenkastjes die vanzelf dimt als er geen beweging in de keuken is en weer feller wordt als je binnen loopt. Onze keuken is half open, dus gedimd licht is wel fijn.
Flop :
- wat kleine koelkast. Wel groter dan tafelmodel, maar heb alleen zo’n klein vriesvakje en de koelkast zit laag. Altijd inruimen op mijn hurken.
- kleine combi-oven. Gelukkig niet met draaiplateau, maar wel deur die omlaag open klapt en ik moet dus op ooghoogte met een hete ovenschaal over dat deurtje boven mijn macht hem eruit tillen. In ons oude huis hadden we juist net een nieuwe gekocht met een deurtje naar de zijkant, veel fijner!
- ronde wasbak, heel onhandig. Net zoals een strak vierkante met van die strakke hoeken.
Verder roepen veel mensen om een quooker maar ik zie de noodzaak ervan niet. Ik heb een waterkoker en dat werkt prima. Ik zou er het geld niet voor over hebben en het verbruik vind ik ook onnodig.
zondag 4 november 2018 om 20:28
Ik snap je. Ik leef vrij milieubewust, dus dit is beetje vloeken in de kerk. Het oog wil ook weleens wat en het is afwegen en keuzes maken. In andere situaties is het weer geven. Je moet ook genieten en voor de een is dat dit en de ander wat anders. Vaatwasser schijnt ook niet zo best te zijn. Al heb je een zuinige. Gemak is ook erg fijn in een (druk) huishouden.Whomi schreef: ↑04-11-2018 19:18Top :
- lade voor kruiden
Flop :
dinsdag 15 januari 2019 om 16:49
Koffiezetapparaat inbouw of los?
De meeste inbouw zijn rond de 1500 en de losse vind je vanaf 300 tot 800 wat wij zo beetje willen. Dus qua kosten is het duidelijk. Maar verder. De ruimte is er om los te zetten. Maar inbouw is rustiger vind ik. Al is zo.n apparaat wel gezellig als je keuken opgeruimd is.
Wat zouden/hebben jullie de keuze laten maken?
En stoomoven. Is dat nou echt beter/sneller dan stoompan?
De meeste inbouw zijn rond de 1500 en de losse vind je vanaf 300 tot 800 wat wij zo beetje willen. Dus qua kosten is het duidelijk. Maar verder. De ruimte is er om los te zetten. Maar inbouw is rustiger vind ik. Al is zo.n apparaat wel gezellig als je keuken opgeruimd is.
Wat zouden/hebben jullie de keuze laten maken?
En stoomoven. Is dat nou echt beter/sneller dan stoompan?
maandag 25 februari 2019 om 12:11
Top: lang werkblad, genoeg stopcontacten, mijn combi oven, superfijn apparaat. Sowieso erg tevreden over pelgrim apparatuur, nu 9 jaar en slechts afzuigkap iets aan moeten vervangen. Werkblad verhoogd omdat we beiden lang zijn.
Flop: lelijke afzuigkap. Verlichting onder de kastjes is “servicegevoelig” (mooi gezegd meneer de keukenboer, ze gaan dus om de haverklap kapot). Tegels achterwand vond ik in de winkel mooier dan in mijn keuken.
Volgende keer beter: inductie kookplaat, investeren in mooiere en stillere afzuigkap, oven op werkhoogte i.p.v. onder kookplaat, evt losse grote vriezer inbouwen. Quooker staat ook wel hoog op het lijstje, meer subtiele kleur elementen (nu alles wit wit wit/zwart), meer grote lades i.p.v. kastjes, maar dat lees ik veel hier. Vaatwasser hoger plaatsen is ook een aanrader.
Volgtopic voor als ik nog eens een keuken mag samenstellen
Flop: lelijke afzuigkap. Verlichting onder de kastjes is “servicegevoelig” (mooi gezegd meneer de keukenboer, ze gaan dus om de haverklap kapot). Tegels achterwand vond ik in de winkel mooier dan in mijn keuken.
Volgende keer beter: inductie kookplaat, investeren in mooiere en stillere afzuigkap, oven op werkhoogte i.p.v. onder kookplaat, evt losse grote vriezer inbouwen. Quooker staat ook wel hoog op het lijstje, meer subtiele kleur elementen (nu alles wit wit wit/zwart), meer grote lades i.p.v. kastjes, maar dat lees ik veel hier. Vaatwasser hoger plaatsen is ook een aanrader.
Volgtopic voor als ik nog eens een keuken mag samenstellen
maandag 25 maart 2019 om 16:23
Wat een leuk en handig topic! Ik schop het even omhoog met de volgende vraag; is er hier iemand die ervaring heeft met een houten werkblad? Is dat erg onderhoudsintensief of valt het mee? Vriend heeft voorkeur voor composiet, maar omdat we én hoogglans kastjes én een betonlook (novilon) vloer willen, wordt dat alles bij elkaar volgens mij erg kil en lijkt een houten blad me warmer.
Maar ik heb geen zin in veel vlekken en ander gedoe eigenlijk...
Nothing happens for a reason
maandag 25 maart 2019 om 16:58
Hout=een hoop werk en aandacht en voorzichtig zijn. vlekken zijn zo gemaakt. ik heb net een andere woning, waar een keuken in zit met houten blad. de vorige bewoner heeft het echt verpest. vlekken kringen, uitgeschuurde plekken, helemaal rot naast de gootsteen. gelukkig gaat ie er bijna uit ivm de nieuwe keuken. ik vind hout een prachtig aanrecht maar omdat het zo kwetsbaar is, komt er nu iets anders.juliet64 schreef: ↑25-03-2019 16:23Wat een leuk en handig topic! Ik schop het even omhoog met de volgende vraag; is er hier iemand die ervaring heeft met een houten werkblad? Is dat erg onderhoudsintensief of valt het mee? Vriend heeft voorkeur voor composiet, maar omdat we én hoogglans kastjes én een betonlook (novilon) vloer willen, wordt dat alles bij elkaar volgens mij erg kil en lijkt een houten blad me warmer.
Don't cry, buy a bag and move on.
maandag 25 maart 2019 om 17:02

maandag 25 maart 2019 om 17:55
Ik up deze vraag even! Hier ook bijna 7,5 meter aan blad nodig dus kunstof is écht een optie. Hebben we in onze huidige keuken ook en het bevalt zeer prima. Maar door al het aanbod ga ik zo twijfelen....daenerys79 schreef: ↑25-03-2019 17:02even wat anders; wie heeft er kunststof als aanrecht (decortop High Presure Laminate) en hoe bevalt dat? ik wilde dus composiet maar dat is niet te betalen door de hoeveelheid die ik nodig heb. alternatief wordt nu geboden in de vorm van kunststof HPL.
maandag 25 maart 2019 om 18:21
wat ik wil weten is of het slijt, en of het snel krast. ik heb nooit kunststof gehad en ken het alleen als de echte plasticlook aanrechten van jaren terug. hete pannen zet ik er niet op, ik weet dat dat niet kan, voorheen had dat wel gekund (composiet) maar deed ik het ook niet. maar hoe voorzichtig moet je er dan mee zijn? en is het makkelijk schoon te maken?
woensdag 27 maart 2019 om 13:32
Is dat echt composiet? Wij hebben 9 meter en was rond de 2.000 euro. Graniet was duurder en zag in die hoek niks in mijn kleur.daenerys79 schreef: ↑25-03-2019 17:02even wat anders; wie heeft er kunststof als aanrecht (decortop High Presure Laminate) en hoe bevalt dat? ik wilde dus composiet maar dat is niet te betalen door de hoeveelheid die ik nodig heb. alternatief wordt nu geboden in de vorm van kunststof HPL.
Vorige keuken hadden wij een werkblad met zo.n plak laag. Zou dat kunstof zijn? Net als de Zweedse zelf bouw kasten hebben zeg maar. Dat blad is bij ons sowieso 8 jaren goed gebleven. Verwacht dat de nieuwe bewoner het nog gebruikt, want toendertijd hoorde we dat hij alleen ging verven en de rest liet zitten.
woensdag 27 maart 2019 om 15:27
Ja dat was composiet. ik heb een hoeveelheid nodig die normaal in 4 keukens gebruikt wordt.... van het bedrag kon je een keuken op zich kopen.Monstrea schreef: ↑27-03-2019 13:32Is dat echt composiet? Wij hebben 9 meter en was rond de 2.000 euro. Graniet was duurder en zag in die hoek niks in mijn kleur.
Vorige keuken hadden wij een werkblad met zo.n plak laag. Zou dat kunstof zijn? Net als de Zweedse zelf bouw kasten hebben zeg maar. Dat blad is bij ons sowieso 8 jaren goed gebleven. Verwacht dat de nieuwe bewoner het nog gebruikt, want toendertijd hoorde we dat hij alleen ging verven en de rest liet zitten.
ja dat HPL is een soort plaklaag, op hout.
ok dus het is best kwalitatief. kans bestaat ook nog dat ik over een aantal jaar toch composiet/graniet koop. maar de keuken kan niet meer zo lang wachten.
woensdag 27 maart 2019 om 20:57
Wij hebben in al onze keukens altijd kunstof gehad, en bevalt ons prima. In onze nieuw gekochte keuken komt het dus ook weer.daenerys79 schreef: ↑25-03-2019 17:02even wat anders; wie heeft er kunststof als aanrecht (decortop High Presure Laminate) en hoe bevalt dat? ik wilde dus composiet maar dat is niet te betalen door de hoeveelheid die ik nodig heb. alternatief wordt nu geboden in de vorm van kunststof HPL.
Is relatief goedkoop, veel keuze in kleur/patronen, best krasvast, makkelijk schoon te maken, trekken geen vlekken in, niet breekbaar, enige nadeel is dat je er geen hete pannen op kunt zetten.
Alle andere typen (duurdere) keukenbladen hebben ook wel een nadeel mbt een van de genoemde punten, dus ons betreft is kunstof dus prima als aanrechtblad.
donderdag 28 maart 2019 om 06:27
Onze keuken is nog maar 5 jaar oud en hebben we zelf laten plaatsen. Achteraf spijt dat we voor gas hebben gekozen ipv inductie. Zo'n gladde plaat maakt veel makkelijker schoon!
Tops: Le Mans systeem in de hoekkast, lage koelkast waardoor we meer werkruimte hebben (we hebben een kleine keuken, bij genoeg ruimte zou ik dit niet per se kiezen), spatrand en achterwand van Bokmerk vind ik ideaal! Praktisch en mooi. Uittrekbaar deel in de kraan konden wij voor een paar tientjes erbij doen en zou ik niet meer willen missen.
Als ik ooit nog een (grotere) keuken zou mogen inrichten zou ik kiezen voor inductie, de ovens niet boven maar naast elkaar, en vaatwasser en koelkast op hoogte en een spoeleiland met veel werk- en opbergruimte (lades in lades).
Tops: Le Mans systeem in de hoekkast, lage koelkast waardoor we meer werkruimte hebben (we hebben een kleine keuken, bij genoeg ruimte zou ik dit niet per se kiezen), spatrand en achterwand van Bokmerk vind ik ideaal! Praktisch en mooi. Uittrekbaar deel in de kraan konden wij voor een paar tientjes erbij doen en zou ik niet meer willen missen.
Als ik ooit nog een (grotere) keuken zou mogen inrichten zou ik kiezen voor inductie, de ovens niet boven maar naast elkaar, en vaatwasser en koelkast op hoogte en een spoeleiland met veel werk- en opbergruimte (lades in lades).

vrijdag 29 maart 2019 om 11:05
Decortop, is dat hetzelfde als Top Core? Nog geen ervaring mee, maar we hebben dit voor ons nieuwbouwhuis gekozen, volgens de verkoper is het heel praktisch. Makkelijk schoon te houden en slijtvast. Verder zou ik inderdaad geen hete pannen er direct op zetten en altijd snijplanken gebruiken etc.daenerys79 schreef: ↑25-03-2019 17:02even wat anders; wie heeft er kunststof als aanrecht (decortop High Presure Laminate) en hoe bevalt dat? ik wilde dus composiet maar dat is niet te betalen door de hoeveelheid die ik nodig heb. alternatief wordt nu geboden in de vorm van kunststof HPL.
@koffie, inbouw of niet: ik wou bewust geen inbouw-apparaat, deels omdat ik bang ben te veel koffie te gaan drinken

happiness = reality - expectations
vrijdag 29 maart 2019 om 13:20
Bokmerk, dat is toch aluminium in kleur? Ja heel mooi, praktisch en ook betaalbaar. Ik heb afwasbare verf op de achterwand en dat blijft onverwacht mooi. Anders had ik dat er tegenaan gedaan.Bessss schreef: ↑28-03-2019 06:27Onze keuken is nog maar 5 jaar oud en hebben we zelf laten plaatsen. Achteraf spijt dat we voor gas hebben gekozen ipv inductie. Zo'n gladde plaat maakt veel makkelijker schoon!
Over kunststof werkbladen ben ik zeer te spreken. Had er een en nu weer. Houtlook, echt hout vond ik te bewerkelijk en ook erg duur. Neem er wel een met mdf binnenkant, in spaanplaat kun je geen spoelbak infrezen.
Voordeel tov graniet is dat het minder herrie maakt en dingen minder snel kapot vallen als je wat laat glippen. En je krijgt geen kringen.
.
vrijdag 29 maart 2019 om 19:03
spoelbak infrezen hoeft hier niet, maar bedankt voor je reactie!impala schreef: ↑29-03-2019 13:20Bokmerk, dat is toch aluminium in kleur? Ja heel mooi, praktisch en ook betaalbaar. Ik heb afwasbare verf op de achterwand en dat blijft onverwacht mooi. Anders had ik dat er tegenaan gedaan.
Over kunststof werkbladen ben ik zeer te spreken. Had er een en nu weer. Houtlook, echt hout vond ik te bewerkelijk en ook erg duur. Neem er wel een met mdf binnenkant, in spaanplaat kun je geen spoelbak infrezen.
Voordeel tov graniet is dat het minder herrie maakt en dingen minder snel kapot vallen als je wat laat glippen. En je krijgt geen kringen.