Keuken top en flop
woensdag 31 oktober 2018 om 15:37
Wat vind jij aan je (nieuwe) keuken goed, wat minder en slecht?
Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.
In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.
Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"
Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.
Ben benieuwd naar jullie verhalen.
Ik had voor in ons eerste huis een rvs fornuis, afzuigkap en oven uitgekozen. Fornuis bleef mooi, maar afzuigkap het opstaand randje en oven de voorkant een plaat wel en een niet. Misschien qua schoonmaken dat het zo gebeurde en een dof laagje kreeg. Fornuis werd dagelijks afgenomen, afzuigkap en oven niet.
In ons nieuwe huis wil ik geen rvs meer. Er zit nu een hele achterwand vol met kalkvlekken bij de kraan. En sowieso is de hele wand niet onze smaak.
Dus nu ben ik aan het oriënteren en benieuwd of jullie ook na de aanschaf dachten " hmm, dit zou Ik de volgende keer niet weer nemen"
Ik wil sowieso een vaatwasser, quooker en inbouw koffiemachine (zodat de losse apparatuur van het aanrecht kan.)
Ik wil minder kleine kasten gaan nemen voor spullen en deels is er dan ruimte om een grote inbouw koelkast en vriezer naast elkaar te plaatsen. 1 of 2 hoge apothekerkasten voor de voorraad.
Ben benieuwd naar jullie verhalen.

donderdag 1 november 2018 om 11:02
Als je de ruimte hebt, neem een fornuis van 90 cm met dubbele oven. Ik heb nu 70 cm en maar 1 oven, maar dat is echt heel krap als je voor veel mensen moet koken. Mijn keuken is ook maar ca 3 meter I-opstelling, dus het kon niet anders, maar ik mis het echt. Wel heb ik het fornuis en de kookplaat zo laten plaatsen dat ik ongeveer 120 cm ononderbroken aanrecht heb. Dan kun je tenminste een aantal borden naast elkaar zetten.

donderdag 1 november 2018 om 11:41
Top: megagrote koel/Vries combinatie. Qooker. Grote laden in plaats van kastjes. Grote oven. Geen vaatwasser. vijf pitten in het fornuis ipv vier.
Flop: de grilplaat/braadslede die bij het fornuis zat. Te plaatsen op de middelste pit. Een groot, lomp en enorm zwaar ding.
Fornuis staat tegen een zij muur. Dat geeft extra ruimte, maar is niet altijd handig qua manoeuvreren. Dat stuk muur is wel betegeld, dus prima schoon te maken.
Flop: de grilplaat/braadslede die bij het fornuis zat. Te plaatsen op de middelste pit. Een groot, lomp en enorm zwaar ding.
Fornuis staat tegen een zij muur. Dat geeft extra ruimte, maar is niet altijd handig qua manoeuvreren. Dat stuk muur is wel betegeld, dus prima schoon te maken.
donderdag 1 november 2018 om 12:11
Daar heb ik ook naar gekeken, en ook naar zo'n uittrekkraan. Maar ik vond ze duur en die uittrekkranen gaan vaak niet goed meer naar binnen en er hangt een tegengewicht aan dat plek inneemt in je kastje. Ik heb nu een gewone kraan genomen die wat hoger boven de spoelbak uitkomt, en heb daar zelf zo'n flexibel rvs-uitloopstukje aangeschroefd. Handig én goedkoop.gioia82 schreef: ↑31-10-2018 22:32Top: afzuiging in de kookplaat, heel veel werkruimte, veel stopcontacten, veel lades, lage oven met deur die niet uitsteekt als hij open is (schuift onder de oven), kraan met flexibel deel erin
Flop: koelkast die nét niet helemaal open kan waardoor de groentelade er lastig uit gaat, geen goede verlichting boven het fornuis

Nog een tip: check of je afvoerbuis groot (breed) genoeg is voor je nieuwe afzuigkap, Ik had er één gekozen met een flinke capaciteit, maar mijn buis én het gat door de muur naar buiten bleken te smal voor deze afzuigkap. Extra kosten moeten maken om de buis en het gat aan te passen, en ik kwam er ook pas achter toen de muur al opnieuw gestuct was, Voordeel: heb nu een brede én een goede buis, waardoor de kap minder herrie maakt.
.
donderdag 1 november 2018 om 12:18
donderdag 1 november 2018 om 12:20
Dun plaatje onderin leggen. Die draadmanden zijn ook niet handig.Nicky_L schreef: ↑31-10-2018 20:40Mijn keuken is nog van de vorige bewoners.
Flop: smalle apothekerskast met draadmanden. Flessen e.d. staan hartstikke instabiel en vallen elke keer om als je hem open doet. Kleinere dingen vallen door de manden heen. Het ergste zijn spullen die er half doorheen vallen, en de boel blokkeren.
Voor mij nooit meer een apothekerskast.
Top: zwart natuurstenen aanrechtblad. Tijdloos, niet stuk te krijgen, en het blijft mooi.
donderdag 1 november 2018 om 12:24
Nee. De standaard gelamineerde bladen zijn niet hitte bestendig. Wist je dat niet?nachtvlinder1977 schreef: ↑31-10-2018 22:16Zijn die niet altijd bestand tegen hitte? Lijkt me inderdaad niet handig.![]()

donderdag 1 november 2018 om 12:33
Flop (vorige keuken):
- hoogglans fronten. Nooit meer
- kekke handgrepen van rvs
- wokbrander in het midden van de kookplaat
- ingebouwde magnetron (werd nooit gebruikt)
- chefkraan (niet handig met een klein kind in huis)
- quooker (boiler nam halve onderkast in beslag)
- afzuigkap (stofnest)
Top (nieuwe keuken):
- inductiekookplaat met afzuiging in plaat
- alleen maar lades (met de al genoemde binnenlades)
- geen hoogglans
- geen bovenkasten (dag stofnesten)
- grote combi oven op goede hoogte
- spatrand van zelfde natuursteen als werkblad
- geen handgrepen meer maar inkeping
Flop nieuwe keuken:
- randafwerking onder. Vorige keukens hadden allemaal sierpootjes en dus doorlopende vloer. Nu stoot ik steeds mijn tenen tegen de plinten/stootplaat
- hoogglans fronten. Nooit meer
- kekke handgrepen van rvs
- wokbrander in het midden van de kookplaat
- ingebouwde magnetron (werd nooit gebruikt)
- chefkraan (niet handig met een klein kind in huis)
- quooker (boiler nam halve onderkast in beslag)
- afzuigkap (stofnest)
Top (nieuwe keuken):
- inductiekookplaat met afzuiging in plaat
- alleen maar lades (met de al genoemde binnenlades)
- geen hoogglans
- geen bovenkasten (dag stofnesten)
- grote combi oven op goede hoogte
- spatrand van zelfde natuursteen als werkblad
- geen handgrepen meer maar inkeping
Flop nieuwe keuken:
- randafwerking onder. Vorige keukens hadden allemaal sierpootjes en dus doorlopende vloer. Nu stoot ik steeds mijn tenen tegen de plinten/stootplaat
donderdag 1 november 2018 om 12:38
Dit.
De waterkoker aanzetten, pot pakken, mokken, theezakje en het kookt. Zo'n cooker is leuk maar neemt ruimte in en vreet stroom.

donderdag 1 november 2018 om 12:40
donderdag 1 november 2018 om 12:42

donderdag 1 november 2018 om 13:13
Die gaat op mij lijstje; de Variera van Ikea, lijkt mij super handig!
Wij hebben net een nieuwe keuken en een aantal fijne tops;
-extra diep werkblad (75 cm)
-quooker
- fornuis met 7 gaspitten en 3 ovens
Onder de pitten een emaille
ondergrond zonder kiertjes/naden
dus ideaal schoon te houden
- alleen maar lades met enkele
binnenlades (meer ruimte dan ik kan
vullen)
Mijn vorige keukentje was de helft in formaat. Miste vooral werkruimte en een goede oven. Wat een luxe is dit!!
Wij hebben net een nieuwe keuken en een aantal fijne tops;
-extra diep werkblad (75 cm)
-quooker
- fornuis met 7 gaspitten en 3 ovens
Onder de pitten een emaille
ondergrond zonder kiertjes/naden
dus ideaal schoon te houden
- alleen maar lades met enkele
binnenlades (meer ruimte dan ik kan
vullen)
Mijn vorige keukentje was de helft in formaat. Miste vooral werkruimte en een goede oven. Wat een luxe is dit!!
donderdag 1 november 2018 om 14:37
Ik bedacht me trouwens dat wat mijn ouders hebben (mijn eigen keuken is niet handig maar huurhuis) is een hoekkast, en niet met wat ik eerder zei een draai plateau, maar met 2 planken die bevestigd zijn aan de deur. Dus als je de deur opendoet trek je meteen die planken mee, waardoor je ook makkelijk bij de pannen achterin kan.
donderdag 1 november 2018 om 14:38
Wauw, leuke reacties!!
Op mijn lijstje gaat:
-Wel of niet quooker. Ketel lijkt mij ook wel wat. Sowieso al gezellig zo.n ding op het fornuis.
- breed aanrecht.
- afzuigsysteem wel of niet in werkblad.
We twijfelen over een magnetron. We gebruiken dat ding zo weinig. Een combi wil ik niet. Denk dat ik een los fornuis met oven wil. Twee ovens trek mij niet zo.
Las ergens de tip 2 vaatwassers. Waarom dat? Ik heb dat ding zo uitgeruimd en pak het liever uit de kasten waar het gesorteerd staat.
De verlichting moet ik nog verder naar kijken. Wil geen bovenkastjes meer waar ze nu dus onder hangen. Misschien mooie lampjes aan de muur. Even neuzen wat daar voor is.
Tegels wil ik sowieso op de muur. Ideaal met onderhoud en past bij het sfeertje.
Op mijn lijstje gaat:
-Wel of niet quooker. Ketel lijkt mij ook wel wat. Sowieso al gezellig zo.n ding op het fornuis.
- breed aanrecht.
We twijfelen over een magnetron. We gebruiken dat ding zo weinig. Een combi wil ik niet. Denk dat ik een los fornuis met oven wil. Twee ovens trek mij niet zo.
Las ergens de tip 2 vaatwassers. Waarom dat? Ik heb dat ding zo uitgeruimd en pak het liever uit de kasten waar het gesorteerd staat.
De verlichting moet ik nog verder naar kijken. Wil geen bovenkastjes meer waar ze nu dus onder hangen. Misschien mooie lampjes aan de muur. Even neuzen wat daar voor is.
Tegels wil ik sowieso op de muur. Ideaal met onderhoud en past bij het sfeertje.
donderdag 1 november 2018 om 14:41
donderdag 1 november 2018 om 15:33
Nee hoor, helemaal niet. Het is echt een ideaal ding. Ook voor ovenschalen. Zo fijn dat je die niet hoeft te stapelen en zó kan pakken.
Ik heb trouwens een oven (grote) én juist wel een combimagnetron met oven en grill. Als ik alleen wat broodjes wil opbakken hoeft niet de hele oven aan en hij is veel sneller opgewarmd. Ik heb die niet ingebouwd trouwens. Losse combies zijn zoveel goedkoper, zeker als je een beetje goede wil, en als hij kapot gaat kun je hem makkelijk vervangen.
En ingebouwd komem ze meestal ook net te hoog uit om lekker te gebruiken. Je kan er dan niet goed in kijken.
Ook voor bv diepvriesgroenten en opwarmen van melk voor de koffie of een bakje havermout enzo is de magnetron ideaal. Ik zou niet zonder willen.
impala wijzigde dit bericht op 01-11-2018 15:42
53.78% gewijzigd
.
donderdag 1 november 2018 om 15:40
Wij hebben bewust geen boven kasten genomen. Maakt de keuken een stuk ruimtelijker en minder gedrongen. Het is veel lichter. Helaas hebben wij wel een RVS afzuigkap. De Inventum apparatuur die we hebben is echt flut. Slechte service bij bijvoorbeeld een kapot afgeleverde vaatwasser. Moest maar gerepareerd worden, duurde 5 weken en werden niet op de hoogte gehouden. Vierkante wasbak is slecht schoon te houden, veel te vlak. De stoomoven van AEG vind ik echt goud. Ik heb m genomen met zo uittrekbare bak voor water. En ook de lades zijn erg fijn.
donderdag 1 november 2018 om 15:53
Leuk om te lezen zeg
! Onze keuken is nu zo’n 5 jaar oud en ben dr nog steeds mega blij mee.
Waar ik nog altijd blij mee ben is de hoogte van ons blad. Iets hoger dan gemiddeld, werkt zo fijn!
Wat ik een volgende keer ander zou doen; Geen grepen met rechte hoeken. Ik blijf er af en toe met mn kleding aan hangen.

Waar ik nog altijd blij mee ben is de hoogte van ons blad. Iets hoger dan gemiddeld, werkt zo fijn!
Wat ik een volgende keer ander zou doen; Geen grepen met rechte hoeken. Ik blijf er af en toe met mn kleding aan hangen.
Lach hard, duik diep, kom terug..
donderdag 1 november 2018 om 17:50
Hier loop ik ook tegenaan. Ben ook al druk aan het bedenken wat handig kan zijn.Monstrea schreef: ↑01-11-2018 14:38Wauw, leuke reacties!!
Op mijn lijstje gaat:
- breed aanrecht.

donderdag 1 november 2018 om 18:39
In mijn huidige keuken ben ik heel blij met mijn brede fornuis en brede oven. Composiet aanrecht vind ik ook ideaal en de werkhoogte is hoger dan gemiddeld.
maar..... wij gaan binnenkort verhuizen en gaan de keuken renoveren/vervangen. Ik twijfel over de quooker... maar ik lees er ook wel goeie dingen over. In de keuken zitten nu 15 onderkasten en 15 lades
Ik wil de lades behouden maar dan niet zichtbaar. de bovenkastjes willen we weghalen dat zijn er maar 4 nu.
Er is een heel hoog plafond (6m) maar dus geen plek voor een afzuigkap. Er is nu helemaal geen afzuiging, maar bovenin het plafond zitten wel dakramen die open kunnen. Wat denken jullie? afzuiging in de kookplaat of helemaal geen afzuiging zoals nu?
maar..... wij gaan binnenkort verhuizen en gaan de keuken renoveren/vervangen. Ik twijfel over de quooker... maar ik lees er ook wel goeie dingen over. In de keuken zitten nu 15 onderkasten en 15 lades

Er is een heel hoog plafond (6m) maar dus geen plek voor een afzuigkap. Er is nu helemaal geen afzuiging, maar bovenin het plafond zitten wel dakramen die open kunnen. Wat denken jullie? afzuiging in de kookplaat of helemaal geen afzuiging zoals nu?
Don't cry, buy a bag and move on.